• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[EHBW] Eerste Hulp Bij Waterkoeling

Cygnitr0n

New member
EHWB.jpg


Beste HF'er,

Veel mensen hebben vragen bij het samenstellen van een goed waterkoeling setup. Dit topic heb ik speciaal aangemaakt naar mijn eigen ervaringen met waterkoeling in prijs/kwaliteit.

De markt van waterkoeling heeft een ruime assortiment. Sommige producten beter dan de andere. Maar er moet een basis zijn. Deze basis, na mijn eigen ervaringen, geef ik hier onder weer.

De prijzen heb ik er ook bij vermeld, uitgaande van de maximale prijs. De onderdelen die ik heb gekozen zijn het meest favoriet onder de 'watercoolers' (Althans bij mij). Ik heb hierbij de 'sterren' gebruikt op de site van Highflow.nl

Deze lijst staat dus ook gelijk onderhevig aan vele discussies en dat begrijp ik. Mochten andere gebruikers tips hebben dan wordt dit positief in de reacties weergegeven.

Er ligt een achterliggende gedachte achter deze gekozen producten. Ze zijn namelijk upgradebaar/uitbreidbaar. Met name de budgetversie, deze kan goedkoper. Maar dan moet je snijden in de kwaliteit en op de uitbreidbaarheid. Ik heb zelf een budgetversie gehad daarvan is eigenlijk niets van over gebleven.

Ik wens je veel succes bij het uitzoeken van producten. Het is ontzettend leuk werk om je eigen PC van waterkoeling te voorzien. Hopelijk heb ik een stukje kunnen bijdragen.

Bij Highflow.nl verkoopt men ook goede kant-en-klare pakketten. Deze zijn goedkoper dan ik hier voorstel.

[EDIT]Ik zal t.z.t. winkelwagens, links, foto's en updates invoegen.


Afkortingen uitleg:

BPXS.png

Ik heb dus gebruik gemaakt van de meest populaire producten van onder andere:De waterkoeling heb ik onder verdeeld in 5 onderwerpen:
  • CPU Budget (mITX)
  • CPU Only
  • CPU+GRAKA
  • CPU+SLI/CF **
  • CPU+GRAKA OVERKILL **
** Geld ook voor CPU+GRAKA+MOBO+MEM

De verschillende onderwerpen geven aan wat je nodig bent voor een watergekoelde PC. Dit is alleen maar ter suggestie. Dus je kan altijd van merken wisselen.



De eerste die ik behandel is de CPU Budget (mITX). Deze bundel is gericht op de 'budget'. Ik heb wel de meest voorkomende waterkoeling producten gebruikt. Waarom ik er mITX achter heb gezet is omdat deze samenstelling goed samen gaat met een kleine build of behuizing.

CPU mITX.png

CPU Budget (of mITX build):

CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
POMP: MCP350
TOP: XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir of EK-DDC X-RES 100 - Acetal
RAD: Black Ice GT Stealth 120 Black
TUBE: Masterkleer 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 6st, BP 3st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)

FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (1stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4

Kosten: €275 (max)

LINK: Winkelwagen



Dan komen we bij de tweede suggestie, gebruik van verschillende onderdelen zoals de MCP655 en MCP35X en de losse TOP en RES maakt deze suggestie wat duurder. De pompen zijn wel overkill voor alleen een CPU, gelukkig zijn de pompen te regelen met een knop. Waar het vooral om gaat is dat je deze pompen niet hoeft te verkopen voor een sterkere pomp, mocht je een grafische kaart willen koelen. Upgrade-gemak dus.

CPU only.png

CPU Only

CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
POMP: Laing D5 MCP655 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2 of XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 120 of XSPC RX120 Black of Black Ice GT Xtreme 120
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 8st, BP 4st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)

FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (1stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4

Kosten: €350(max)

LINK: Winkelwagen

*Bij Overclocken raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA)





De derde suggestie is met CPU en Grafische Kaart. De grafische kaarten, en dan heb ik het over de Full Covers, zijn rond €100 euro. Eigenlijk het verschil tussen 'CPU Only' en met 'CPU+GRAKA' is de radiator.

CPU + GRAKA

CPU GRAKA.png

CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel (€100)
POMP: Laing D5 MCP655 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RES: RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of EK-DDC X-RES 140 CSQ - Acetal (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 240 of XSPC RX240 Black of Black Ice GT Xtreme 240
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 10st, BP 5st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)

FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (2stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4

Kosten: €500 (max)

LINK: Winkelwagen

*Bij Overclocken of een dubbele GPU (HD7990 of GTX690) raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA Sli of CF)



Mijn vierde suggestie is met de Sli of Crossfire opstelling. Hierbij heb ik 2x €100 euro meegerekend in verband met de Fullcovers. Dus bij een universele zal de prijs lager uitvallen. Hierbij maak ik maar gebruik van 1 D5 MCP655, Koolance PMP500 of de MCP35X.

CPU GRAKA SLI.png

CPU + GRAKA Sli of CF en (CPU+GRAKA+MOBO+MEM)

CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel (€200)
POMP: Laing D5 MCP655 of Koolance PMP-500 Pump G1/4 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Mod Pump Top V2
XSPC Laing DDC Acetal/Acryl Top of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RES: BP 150/BP250 of EK150/EK250 of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 360 of XSPC RX360 Black of Black Ice GT Xtreme 360 (*optie: 2x 240 rad)
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2 á 3 meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 12st, BP 6st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)

FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (3stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4

Kosten: €625 (max)

LINK: Winkelwagen

*Bij Overclocken raad ik een grotere radiator aan. (Zie CPU+GRAKA OVERKILL)




Last but not least, CPU + GRAKA Sli of CF (+2) OVERKILL.
Hier is eigenlijk geen grens meer. Maar ik laat een minimumbudget van OVERKILL zien. Wat anders is aan de Sli of CF zijn de dubbele 360RAD en de dubbele D5 MCP655, Koolance PMP500 of de MCP35X pompen.

CPU GRAKA SLI.png

CPU + GRAKA (2 of meer) OVERKILL en (CPU+GRAKA+MOBO+MEM)

CPU: XSPC RS of EK-Supremacy
GRAKA: Fullcover naar keuze of universeel
POMP: Laing D5 MCP655 of Koolance PMP-500 Pump G1/4 of MCP35x
TOP: Bitspower D5/MCP655 Dual Top BP of EK-D5 Dual TOP 2-LOOPS of XSPC Dual Acrylic Top of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RES: BP250 of EK250 of Bitspower Single D5 Top Upgrade Kit 150 (Black POM Cap) BP-D5TOPUK150P-BKBKCL (TOP + RES)
RAD: EK-CoolStream RAD XT 360 of XSPC RX360 Black of Black Ice GT Xtreme 360 (2 Stuks)
TUBE: Feser of TYGON 3/8id 1/2od (2 á 3 meter)
FIT: EK-PSC Schroeffitting 3/8id 1/2od of BitsPower 3/8id 1/2od (EK 14st, BP 7st)
VLOEI: Pre-mix naar eigen keuze (feser/ek)

FAN: Corsair Air Series SP120 High Performance Edition of Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM (6stuk)
KOELPASTA: Arctic MX2 of MX4

Kosten: €900 of meer

LINK: Winkelwagen



Kosten:
Wil je echt beginnen met waterkoeling, weet dan dat dit tot een behoorlijk bedrag kan oplopen. Dit topic heb ik gemaakt zodat je weet wat voor een bedrag je ongeveer kwijt bent. Ook de producten die ik heb geselecteerd zijn zeer geliefde producten. Dus mocht je er niet uit komen, dan is deze topic handig voor je. Ook heb ik de 'klein materialen' niet meegerekend. Denkend aan 'shrouds', 'moeren/bouten' '45° en 90° adapters'en 'overige materialen'.
Natuurlijk begrijp ik dat meningen uiteenlopen dus is het ook onder voorbehoud.

TIP! Wat je wel in huis moet hebben zijn de aanvullende gereedschappen.

Tools.png

Aanvullende gereedschappen:
  • Slangknipper (10-40MM)
  • Spuitfles - 1000ML of Trechter
  • PSU Bridgetool (Voor de lektest en vullen)

Kosten: €30

LINK: Winkelwagen


Tot Slot:
Wees niet bang voor waterkoeling! Wat ik je wel wil meegeven is: GEDULD.
Vergeet ook niet om je behuizing eerst op te meten alvorens de producten te kopen.
En doe daadwerkelijk de 'lektest' voor minimaal 8 tot 24 uur. Dit om je Hardware te beschermen!!



Achtergrond informatie:

Het verschil tussen de MCP35X en de MCP655

Swifla.jpg

In het kort:
Anders zie grafiek: Klik
Anders zie tabel: Klik



Links:
Wat is waterkoeling precies? Klik hier
Waterkoeling aan het installeren? Klik hier
Hoe moet ik een waterkoeling aansluiten? Klik hier
Specifiek advies in waterkoeling voor jou PC? Klik hier
Wil je een vul of aftappunt? Klik hier


Tip!
Leuke bundel van waterkoeling producten zien? Klik hier

Kier.jpg




Foutjes ontdekt? Graag via PB.

Foto's: highflow.nl & forum.highflow.nl
 
Laatst bewerkt:
Goed initiatief Cyg! Handig voor mensen die heel erg veel moeite hebben met keuzes maken. (kies jouw... etc)





1 dingetje:

De MCP35x heb ik weggelaten omdat de D5 series betere pompen i.c.m. het koelen van een grafische kaart.

DDC pompjes zijn juist gek op loops met meerdere blokjes. De D5 begint dan iets meer te zweten. ;)

Maar de verschillen zijn ook weer niet zo groot dat er goede argumenten te geven zijn om de ene pomp duidelijk boven de andere te zetten.

martinm zei:
I see some advantages to each model over the other. The 35X is a fair amount more powerful at full speed and dumps less heat into the water and a smaller package, but the D5s are a bit more silent, they run cooler, and have had a slightly better reliability history.

Both good pumps and I used to run D5s all the time because of the variable speed. But…now with the 35X having PWM and after setting it up to dynamically throttle the pump, I feel like I get the best of both using the 35X. Ultra silence when I’m just surfing the the pump idles at 20%PWM, and ultra power when benching or gaming when I want the extra power.

I’m very much sold on the 35X as being my favorite pump, but the D5s are good pumps too.

Swiftech MCP-35X & Reservoir « martinsliquidlab.org
 
Niiice :D!

Aleen staat bij elke configuratie 1stuks bij fan :p achteraan de tekst :)

Klopt, had de linkjes geknipt en geplakt. Zal het nakijken.

Verstuurd van mijn HTC One X met Tapatalk

Added after 40 minutes:

Goed initiatief Cyg! Handig voor mensen die heel erg veel moeite hebben met keuzes maken. (kies jouw... etc)

DDC pompjes zijn juist gek op loops met meerdere blokjes. De D5 begint dan iets meer te zweten. ;)
Dank je wel Coolfris.
Helaas heb ik die ervaring niet. Maar dit was met de MPC350 .

Maar de MCP35x zijn inderdaad een goede vervanger voor de grote D5 mocht de grote een bepalende factor hebben.
Deze staat inderdaad bovenaan fout vermeld. Ga hem aanpassen.
 
Laatst bewerkt:
Het verschil tussen de MCP655 en de MCP35X

In het kort:
  • De MCP35X is zuiniger dan de MCP655
  • De MCP655 pompt 150 Liter per uur meer dan de MCP35X
  • De MCP655 levert 2.0 BAR meer druk dan de MCP35X
  • De MCP35X heeft 0.40 meter hogere opvoerhoogte dan de MCP655
  • De MCP35X is €10 euro duurder dan de MCP655

Is je vraag zo beantwoord? Ze liggen dus dicht bij elkaar.

De MCP35X heeft wel een betere flowrate bij 70-100% van de toeren. Ik weet alleen niet hoeveel geluid deze dan produceert ten opzichte van de MCP655.


Hieronder de tabel en grafiek:
Naamloos.png

swiftech-pumps-compared.png
 
Laatst bewerkt:
Vergeet overigens niet dat er nog een verschil is tussen de MCP35X en de MCP655. De MCP35x is namelijk PWM gestuurd, hij is dus ook aan te sluiten op het moederbord door middel van een 4-pins aansluiting.

Pomp RPM afhankelijk van CPU temp... nom nom nom.
 
Inderdaad, die is PWM aangestuurd. Echter twijfel ik zelf aan deze optie.
Want volgens mij maakt het niets uit hoe hard de flow gaat. Want de hitte die afgegeven wordt lijkt me met een zachte flow, evenveel als een harde flow. Alleen de hitte wordt sneller afgevoerd naar de radiator. Correct me if I'm wrong.
 
Heel mooi topic..!!!

Allereerst dan even een vraag van mij :p
Zoals meesten zullen weten, ontvang ik binnenkort de nieuwe Koolance PMP-500 Pump G1/4 :D
Nu is mijn vraag, (aangezien ik nog niet zo ervaren ben met waterkoeling) of t mogelijk zou zijn, en of dat zou kunnen,
om mijn bak zeg maar op te vullen doormiddel van extra slangen en eventueel een extra Tube res er tussen te plaatsen,
zodat t mooier toont..

Nu weet ik dat de pomp aardig sterk is, en zeker met wat ik nu heb, maar wat ik wil is zeg maar een paar extra stukken slang dat het bijvoorbeeld een slang tussen 2 ssd`s loopt voor de sier, maar dat wel me cpu genoeg gekoeld word.
verlies ik daardoor geen koeling ?

Ik heb het geprobeerd uit te tekenen maar mijn idee wat ik dan heb + mijn tekenkunsten gaan niet echt samen..
mogt t wel lukken, post ik zsm mogelijk de tekening..

Groetjes
 
Ha RebellionNL,

Mijn mening:
Nee, het maakt niet uit of de loop een langere weg neemt. De warmteafgifte blijft hetzelfde. Transport naar de radiator is dan misschien langer. Zal alleen nadelig zijn voor het energieverbruikt van je Pomp. Die moet wat harder werken. Wat je trouwens kan verwaarlozen hoor.
 
Hallo,

Ik ben geïnteresseerd in Danger Den Waterreservoir RES-005...Is maar een reservoir, welke onderdelen(van zelfde clear jare) heb ik nog nodig om een volledige clear cooling installatie te hebben? Graag alle onderdelen met nodige Code referentie nummers...Want ik ga in een keer alles bestellen samen met een "DangerDen Torture Rack Clear"...

Bedankt

ICT-DS
 
Hallo,

Ik ben geïnteresseerd in Danger Den Waterreservoir RES-005...Is maar een reservoir, welke onderdelen(van zelfde clear jare) heb ik nog nodig om een volledige clear cooling installatie te hebben? Graag alle onderdelen met nodige Code referentie nummers...Want ik ga in een keer alles bestellen samen met een "DangerDen Torture Rack Clear"...

Bedankt

ICT-DS

Lees dit even door:
http://forum.highflow.nl/f40/advies-nodig-voor-een-waterkoeling-setup-1653/

Een set is heel persoonlijk, eigen wens en smaak, en om spijt achteraf te voorkomen, is het echt aan te raden dat je jezelf even goed inleest.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
S Subtlety - een eerste waterloop Gallery & Build Logs 15
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
Madbull Mijn eerste bestelling. HighFlow Testimonials / Shopreviews 2
T Eerste waterloop problemen met gpu backplate hitte Waterkoeling 17
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
P Op zoek naar begeleiding voor mijn eerste custom watercooling‏ Advies Waterkoeling Setup 1
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
S Bedankt Highflow, dit was een perfecte eerste ervaring ! HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
M M'n eerste WC setje ooit :) FT02 + SLI 980 + 4790K budget rond 800€ Advies Waterkoeling Setup 1
Ubbidude Mijn eerste watercooling loop Waterkoeling 2
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
M Eerste keer sleeven Cases en Modding 7
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste loop, controle check! Advies Waterkoeling Setup 2
M Klein vraagje, eerste WC build, positie rad Advies Waterkoeling Setup 3
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
W hulp eerste watercooling Advies Waterkoeling Setup 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan