• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eerste WC Setup, Dual loop...

-fluff-

Junior Member
Hallo allemaal,

Nieuw hier, ben al een tijdje wat info aan het vergaren over waterkoeling en wat de mogelijkheden zijn etc...

Zo kwam ik op een dual loop idee, ik wil 2 Thermochill PA120.3's in een Lian Li P80 proppen.

1e loop voor de CPU/NB/SB
2e loop voor 2 HD 5870 in Crossfire

Dus heb ik een lijstje samengesteld wat een paar dingen mist:

Swiftech Apogee XT
2x DD-5870 Water Block
2X Laing DDC-1Plus MCP355 12V
2x EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi
2x EK-Multioption Reservoir 150 rev.2
2x Thermochill PA120.3 Triple - 360 (15mm)
2x Koolance Ball Valve / Kraan VLV-BL1X2

heb ook wat kleine vraagje;
1. vraag is of jullie me zouden kunnen helpen met deze setup doormiddel van tips, toevoegingen etc...
2. Welke slangen heb ik bij deze setup nodig?
3. Ik heb een MSI x58 Platinum Mobo, is daar een speciale NB/SB block voor of moet ik zo een universele gebruiken? (heb op google gezocht maar daar kwam niet veel uit)
3. Rotary Fill-port? is het nodig?
4. hoeveel clips, barbs, klemmen etc.. heb ik nodig?

System specs:
Intel I7 920 4.0GHz HT ON
OCZ DDR3 1333
MSI X58 Platinum Mobo
2x HD5870
Kast: Lian-LI P80 (dus plek zat)
etc..

Waarom ik voor wc wil gaan zijn de lagere temps en wat minder lawaai. (droompje komt ook een beetje uit :p )

Alvast bedankt!

PS: kunnen de spullen afgehaald worden in plaats van verzending, praktisch buren met highflow -_-

PS2; wat ik gelezen heb is het beste om alles van koper te hebben, ben niet zeker wat er allemaal van koper is -_-
 
Laatst bewerkt:
Hoi Fluff, welkom op het forum.

Dat wordt een leuk project! Met twee PA120.3's genoeg koelcapaciteit :D
Ik heb overigens precies hetzelfde hehe.

DD-5870 waterblokken kunnen wij inkopen, maar dat duurt wel een tijdje (moet vanuit USA komen).
Ik raad je aan om naar alternatieven te kijken die we bijvoorbeeld uit voorraad kunnen leveren:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Zoekresultaten

Voor de rest heb je uitstekende componenten uitgekozen.
Je moet nog wel fans hebben (6 stuks).

Welke slangen je neemt is een kwestie van smaak.
Qua prestatieverschil is het minimaal, dus neem gewoon het formaat dat jij het mooist vindt en zoek daarbij een mooie kleur.

Aan de hand van de keuze slang, kunnen we de fittingen bepalen.
(minimaal 14 stuks)

Voor MSI borden zijn er helaas nog geen specifieke blokken.
Je zult dus moeten gaan voor universele blokken.
Hier kan je eventueel checken welke Koolance blokken passen:
Product Selection Wizard - Water cooling systems, pc liquid cooling kit, cpu, video card, hard drive

Anders kan je ook een e-mail sturen naar EK-Waterblocks of zij passende blokken hebben voor jouw mobo, zij maken ook goede blokken:
info@ekwaterblocks.com
 
EK heeft die ook in koper, dat is de Acetal en Plexi versie, de basisplaat is dan van puur koper.

De Acetal+Nickel versie is niet beter of slechter, het heeft een nickellaag over de basisplaat heen.
Qua prestaties scheelt het niks, het ziet er alleen mooier uit (wat weer een kwestie van smaak is).
En met nickel krijg je niet zo snel "vlekken" erop als koper.
 
Kwa prestaties verschilt geen enkele variant van de EK blocks van de andere. De verschillende topplaten hebben geen (meetbare) invloed op de koelprestaties, en de vernikkelde bodemplaat is slechts afgedekt met een laagje nikkel van een paar micometer dik. Dat heeft dus ook geen invloed op de koelprestaties.

Het gaat bij het kiezen van het block dus vooral om uiterlijk :).
 
Bedankt voor de info, maar heb nog een vraagje. North Bridge/Southbridge, is et het waard om ook te koelen? Krijg ik er wat voordeel uit of maakt et niet uit.

PS: kom net achter dat de SouthBridge niet gaat lukken bij me moederbord, de videokaart zit er pal bovenop :S

en de lijst zou er dan zo uitzien:

Swiftech Apogee XT
2x EK-FC5870 - Acetal+Nickel
2X Laing DDC-1Plus MCP355 12V
2x EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi
2x EK-Multioption Reservoir 150 rev.2
2x Thermochill PA120.3 Triple - 360 (15mm)
2x Koolance Ball Valve / Kraan VLV-BL1X2
7/16" Primochill Pro Green LRT
7/16" Primochill Pro Blue LRT
Koolance 5/8 clips (slang klemmen)
PrimoChill Flexsleeve Kit White of black (als die bestaan)
Koelvloeistof
Slipstream 1600's en KAZE 3000 Fans


+ eventueel NB/SB blocks:
Koolance CHC-122
Koolance CHC-125 (die hoogwaarschijnlijk niet past door me VGA wat weer inhoud dat de northbridge ook niet vervangen kan worden :( )
Koolance MVR-40 voor me MOSFET

Ok., set lijkt kompleet, mis ik iets? is het wat?
 
Ik betwijfel of het hard nodig is je North bridge en South bridge te koelen, zeker niet als je een redelijke airflow in je kast hebt.

Misschien komt het omdat ik geen die-hard overklokker ben, maar volgens mij is het niet nodig.
 
Toch kan de NB redelijk oplopen qua temp, een air-cooler blaast er nog wat koeling over een waterblock niet.
Ik kan bij mij wel verschil merken als ik water koel. maar als het binnen de perken blijft is er niks aan de hand.

Idd mocht je een overlockje wil doen kan de temp snel doen oplopen.
 
Als je toch zo'n dikke waterkoelingsetup hebt, kan je de NB makkelijk meenemen.
Die worden wel heet als je overclocked.

De mosfets en SB worden niet zo heel warm, die kan je dus gewoon met de stock cooling laten koelen.

Qua slang is een van de slangen uit deze categorie aan te raden:
3/8 Slangen (10MM binnendiameter, 16MM buitendiameter - 5/8" OD)

Die zijn erg flexibel en daarom makkelijker om mee te werken.

Je kan dan deze schroeffittingen bij nemen:
10MM (3/8 ID - 5/8 OD) Feser Schroeffitting - G1/4
Met schroeffittingen heb je geen slangklemmen nodig.
 
2 meter is wel krap, 3 meter is aan te raden, dan kan je nog knipfouten permitteren.

Je hebt van de fittingen 18 nodig (nog 2 op de kraan en 2 het NB blok).

Verder heb je nog 4x van deze nodig (voor de Thermochill radiator):
Bitspower Silver Shining G3/8 to G1/4 Adapter BP-WTP-C23

2x van deze (voor op de kranen):
Bitspower G1/4" Silver Shining Stop Fitting

En 1x van deze (voor tussen de videokaartblokken):
Variabel SLI-verbindingsstukken Set - G1/4 (1-3 slots)


Qua koelvloeistof is het makkelijkste dat je een kant-en-klare vloeistof pakt.
Daarin zit anti-corrosie/alg etc. al in.
Je kan dan ook een kleurtje nemen die je het mooist vindt :)
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Koelvloeistof :: Kant en Klaar
 
Yo, daar ben ik weer,,,

Ik zit met een klein probleem. Ik wil mijn NB zoals ik eerder meldde waterkoelen alleen bij mijn MSI X58 Platinum bestaat de NB/SB uit 1 geheel (door middel van een heatpipe)

nu vroeg ik me af de Koolance CHC-125 een oplossing zou zijn, zou dit tussen 2 HD 5870 kaarten passen? (op dit moment zit 1 kaart helemaal bovenop de southbridge)

MSI%20X58%20Platinum.jpg


Nog een vraagje :p , maar las op internet dat het beste is dat al je blocks in een loop van hetzelfde materiaal zijn, dus alles koper of alles allu? etc..etc.

Het volgende wat ik dan wilde halen is:
2x EK-FC5870 - Acetal+Nickel
Swiftech Apogee XT
Koolance CHC-122
Koolance CHC-125

wat ik hiervan begrepen heb is dat het allemaal van koper is dus het zou geen problemen kwa , roest??!!? etc.. zou moeten opleveren. Klopt dit?

Alvast bedankt!
 
Met de CHC-125 moet het volgens mij wel lukken, die is daarvoor zo ontworpen dat de slangaansluitingen niet in het midden van het blok zitten, maar meer naar beneden om ruimte te creëren.

Als jouw geselecteerde blokken zijn van koper, dus dat zit goed.
 
Ok thnks for the info, zal voor die Koolance CHC-125 gaan en kijke of et past :p .

Anyway, ben er uit hoe en wat behalve over 1 ding en dat is koelvloeistof.

De keuze's zijn:
Feser One Cooling Fluid - UV BLACK
of
Distilled water + Killcoil (of pt Nuke) + 3m Zwarte slangen -_-

Nou vroeg ik me af, wat is beter, kant en klaar of Distilled?

(Na wat gegoogled te hebben kwam ik een thread op xtreme systems tegen waar iemand een soort zwarte drab in zijn CPU block had na gebruik van feser one. 80% daarro raad distilled aan. Komt dat vaker voor?, ben maar 3 threads op internet tegengekomen tot nu toe...)

En welke fitting, valve etc... voor een drain is de beste of makkelijkste te monteren?

PS: Freddy, kan jij ook aan killcoils komen (zie ze niet in de shop)?

PS2: Iemand enig idee waar ik die kleine stickers(ATI, Intel) die met je CPU of VGA worden geleverd zou kunnen krijge? Heb me P80 bekrast en dacht het op een goedkope manier te fixe :p

PS3: Sleeven + tool + PSU + brander + Bier = gevaarlijk = geen gesleevde PSU voor mij -_-


PS4: Damn, bijna vergeten. Heb een zooi aan scythe slipstream 1600's fans die ik wil gaan gebruiken met de rads. Zijn het goeie fans voor de thermochills? of raden jullie iets anders aan. (et word allemaal push pull)
 
Laatst bewerkt:
ok, alle spullen zijn binnen, gelijk hele dag aan't knutselen geweest. Alleen 1 probleem. De CHC-125 voor de Southbridge past niet onder de videokaart. kan em gewoon niet plaatsen. Dus jah heb 2 mogelijkheden, de oude koeler zn heatpipes afknippen en zo de koeler erop zetten of een nieuwe koeler ervoor halen.

Dus jah, kan ik gewoon de heatpipes van de originele koeler eraf knippen en zal het goed koelen?(de southbridge alleen, zie boven ergens in de thread voor plaatsjes van de koeler)

PS: zou de koolance CHC-125 er wel op kunnen zetten maar dan niet over de hele southbridge chip omdat de 5870 gewoon veel plek inneemt. (EK block zit al op de kaart en nog steeds niet veel speelruimte)

enne, HELP?!?! lol
 
Het past ook niet als je de fittingen van de sb naar onderen doet? En je kan de graka ook in het onderste slot doen, volgensmij zijn het 2 pci-e 16x sloten dat zou je ff moeten opzoeken.

meestal zit op de standaard sb koeler een metalen sticker als je die eraf trekt kan je de heatpipes eraf halen, dan zal je nog wel moeten zorgen voor wat airflow over het blokje heen anders kan de temperatuur op gaan lopen.

oh btw, een koelblok half mounten moet je niet doen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J advies eerste wc setup enthoo primo Advies Waterkoeling Setup 15
wambamnl Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming. Advies Waterkoeling Setup 5
O advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 2
toosgrandioos Advies eerste wc setup Advies Waterkoeling Setup 13
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
P Hulp nodig met mijn eerste WC-Setup. Waterkoeling 20
J watercooling setup mijn eerste ! Advies Waterkoeling Setup 1
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
R Mijn eerste WC setup Waterkoeling 3
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
M Eerste wc setup, kan het? Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies eerste WC setup Advies Waterkoeling Setup 38
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
R Advies eerste WC setup nodig. Advies Waterkoeling Setup 2
K Eerste WC setup Waterkoeling 6
F Mijn eerste watercooling setup Waterkoeling 25
S Mn eerste wc setup advies/hulp Waterkoeling 4
D Eerste WC setup: i7 920 + GTX280 Advies Waterkoeling Setup 11
7 Eerste keer Wc Setup Waterkoeling 3
D Meerdere vragen over eerste setup. Waterkoeling 24
E mijn eerste WC-setup...in welke case past het allemaaal ? Waterkoeling 20
I Eerste W.C setup advies. Waterkoeling 9
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
O Eerste stappen watercooling Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
C Eerste keer Costum loop, toch ff checken Waterkoeling 6
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
D Advies voor mijn eerste loop. Advies Waterkoeling Setup 2
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan