• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Eerste waterkoeling setup, geen budget. I5 4670K en 2x r9 290 g4 gaming.

wambamnl

New member
Hallo mensen,

Ik ben met deze hitte en het kijken naar mijn gpu temps nadat ik mijn 2de kaart erin gezet had erg gaan twijfelen of ik nu naar waterkoeling moet overstappen.
Mijn GPU word ongeveer rond de 90 95 graden als ik aan het gamen ben, dit vind ik iets te hoog aangezien hij daarvoor altijd op 70 75 heeft gedraaid.
Ik ben mij al 2 dagen aan het inlezen en orienteren op het gebeid van waterkoeling maar nu heb ik nog een paar dingen waar ik niet uit kom.
Ik heb al een beetje gekozen voor bepaalde onderdelen in de setup maar mochten jullie hier commentaar/advies op hebben laat het mij gewoon weten.

Dan nu de informatie die jullie moeten weten om mij advies te kunnen geven ;)

- Wat is jouw budget?
Ik heb vooralsnog geen budget, maar het liefts onder de 1000 euro zou wel fijn zijn.

- Wat is jouw hardware?
Nu komt het lijstje.
CPU: I5 4670K (gaat uiteindelijk een I7 4790K inkomen)
GPU: MSI R9 290 4g Gaming (heb ik 2x in crossfire draaien)
Moederbord: Gigabyte GA-Z87X-OC Force
Ram: 16GB DDR3 1600MHz Corsair HyperX Genesis
PSU: CM M2 1000Watt
HDD: 1x SSD 1x 2.5inch HDD 1x3.5inch HDD

- Welke behuizing heb je?
Corsair 780T
(lijkt me wel een nice case voor waterkoeling toch?)
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
Mijn CPU en mijn GPU's

- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Optisch, Overclocken en temps wat lager brengen

- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Ik zat te denken aan een 360 rad bovenin en een 280 rad voorin

- En overige informatie die van toepassing kan zijn?
Geluid maakt mij niet uit, ik heb een goed afsluitende headset waarmee ik zelfs reference 290x in crossfire niet hoor. En ik wil graag in een zwart oranje kleur setting werken uiteindelijk.


Hier heb ik dan mijn voorlopige keuzes in een winkelwagen gezet:
Winkelwagens :: Eerste wc setup - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

1. Kies jouw Radiator: Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 360mm - 14158 + Alphacool NexXxoS ST30 Full Copper 280mm - 14197
2. Kies jouw Fans: Ik weet niet welke fans goed zijn voor waterkoeling, hierover zou ik graag wat advies willen
3a. Kies jouw CPU block: EK-Supremacy EVO (Original CSQ)
3b. Kies jouw GPU block: EK-FC R9-290X - Acetal [Rev.2.0]
4. Kies jouw Reservoir: EK-BAY RES D5 Vario - With Pump
5a. Kies jouw Pomp: EK-BAY RES D5 Vario - With Pump
5b. Kies jouw Pomp Top: -
6. Kies jouw Koelvloeistof: EK-Ekoolant EVO CLEAR premix 1L (volgens mij bestaat er geen oranje koelvloeistof toch?)
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten) Ik zou hier graag wat advies over willen hebben.
8. Kies jouw Fittingen: Same als bij de slang/tube
9. Kies jouw toebehoren en accesoires, aan te raden lijstje: Het lijstje hieronder inderdaad, en sleeving heb ik al iemand voor gevonden die dat wilt doen.
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving

A
lvast heel erg bedankt voor de hulp die ik hopelijk zal krijgen hierzo :)
De reden waarom bijna alles van EK is is omdat ik begrepen had dat dat het beste is :)

Indien nodig kan ik wel wat foto's van mijn huidige setup sturen.
 
Laatst bewerkt:
6. Kies jouw Koelvloeistof: EK-Ekoolant EVO CLEAR premix 1L (volgens mij bestaat er geen oranje koelvloeistof toch?)

Geavanceerd zoeken :: Zoekresultaten - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Pastel geeft denk ik het duidelijkste oranje, omdat het niet transparant is.


7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten) Ik zou hier graag wat advies over willen hebben.

Veel foto's op forums kijken om uit te vinden welk formaat en type slang/buis je het meeste aanspreekt. Hetzelfde geld voor welk type fittingen (schroeffitting of pilaarfitting (met of zonder klem) )

http://forum.highflow.nl/f34/highflows-gallery-post-pics-your-water-cooled-rigs-4512/

https://www.google.nl/search?q=Cors...I7AbFzI34Ag&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=2486&bih=1305

:)
 
Dankjewel voor de suggesties en advies.

Die oranje vloeistof past denk ik wel bij mijn moederbord inderdaad. Denk dat dat het mooiste resutaat zal geven.

Qua type buis denk ik dat ik voor de hardere variant wil gaan. Ik vind al die rechte stukken een stuk cleaner eruit zien en het heeft iets wat die flexibele buizen niet hebben naar mijn mening. Moet ik voor dat type buis ook ergens rekening mee houden ipv de flexibele?

1/4 leek mij het makkelijkste ivm de rest wat ik gekozen heb. Volgens mij is dat allemaal 1/4 als ik het me correct herinner.

Zwarte fittingen wil ik iig want dat past bij mijn moederbord, en ik denk dat ik voor schroef fittingen zal gaan in dit geval. Omdat die er gewoon wat mooier uitzien.

Oh en heb net een paar uur geleden te horen gekregen dat degene die mijn PSU zou sleeven er geen zin in heeft dus moet ik nog even op zoek gaan naar iemand die dat voor mij wilt doen.

Qua oppervlakte van mijn rads zat ik wel in de goede richting om een 4790k en 2 r9 290's te koelen?
Moet ik nog op iets speciaals letten als ik fans ga kiezen?
een vriend van mij zei namelijk dat de cfm oid erg veel uitmaakte.
Die pomp/red die ik uitgekozen was is toch een res incl pomp setje want ik raakte er een beetje in de war door de onderkant van de beschrijving.
Is het handig om res pomp cpu upperrad gpu gpu voorrad te doen?
Hoeveel tubes zal ik ongeveer nodig hebben?

Mijn excuus als ik veel vragen stel.



Dan nog een paar vragen die hier niet in dit subforum thuishoren maar misschien wel ter gemak beantwoord kunnen worden indien mogelijk.
Zou iemand ter vergoeding mij bij willen staan of ondersteunen met het inbouwen van mijn gpu blocks en misschien de hele waterkoeling? Ik wil het namelijk graag zelf doen maar ik twijfel nogal omdat het geen goedkope onderdelen zijn in mijn pc en 1 foutje kan me mijn hardverdiende pc kosten.
Is het handig om alle 3.5inch bay trays uit mijn kast te halen zodat ik meer ruimte heb voor mijn rad aan de voorkant?

Ik heb echt het idee dat ik als een idioot overkom hierzo. Maar ik wil erg graag de waterkoeling nu uiteindelijk doorzetten aangezien het nu gewoon nodig is.
mijn excuus voor het aantal vragen dat ik stel. Ik weet dat het erg vervelend is maar als je het doet doe het dan goed toch? En vragen maakt de mens slimmer ;)
 
Moet ik voor dat type buis ook ergens rekening mee houden ipv de flexibele?

Acrylic/Rigid Tubing & Fittings & Tools

Daar kan je de meeste spullen vinden welke je voor hard tubing nodig kan hebben. Je heb in ieder geval een ander soort fittingen nodig dan welke voor flexibele slang gebruikt worden.
Dan heb je nog de keuze om wel of geen bochtjes in de buizen te maken. Met bochten heb je minder fittingen nodig. Als dat voor het budget niet veel uitmaakt is het de overweging welke van de twee stijlen je het mooiste vind. (bochtjes of spiderlegs) Beetje combineren kan natuurlijk ook.

Hieronder een tutoria hoe buisjes te buigen op een alternatieve manier en aangevuld met filmjes van Primochill en Monsoon waar uitgelegd wordt hoe hun producten werken.

http://forum.highflow.nl/f14/howto-acrylic-tubing-maken-voor-je-waterkoeling-14173/

Mijn eigen ervaring is dat die mandrel tools van (bijvoorbeeld) Monsoon een stuk gemakkelijker werken en sneller een mooi resultaat geven.



1/4 leek mij het makkelijkste ivm de rest wat ik gekozen heb. Volgens mij is dat allemaal 1/4 als ik het me correct herinner.

Tegenwoordig is het inderdaad op enkele uitzonderingen na allemaal G1/4 schroefdraad.



Qua oppervlakte van mijn rads zat ik wel in de goede richting om een 4790k en 2 r9 290's te koelen?

Daar heb je zeker voldoende aan. Niet te krap of net aan, maar ook geen overkill. :p


Moet ik nog op iets speciaals letten als ik fans ga kiezen? een vriend van mij zei namelijk dat de cfm oid erg veel uitmaakte.

Waarschijnlijk had hij het over static pressure. Met voldoende radiatoroppervlakte tot je beschikking hoef je je niet al te veel te verdiepen in die dingen.

martinm zei:
I wouldn't worry about pressure or flow specs too much. Pretty much all fans produce about the same amount of air through a radiator at the same RPM +- 200-400RPM. In other words a 2000RPM any brand fan will beat the pants off of any 1500RPM fan.

Fans with more and bigger blades produce a bit more than those with wide open and fewer blades, but don't worry too much about static pressure and flow. On a radiator we operate somewhere between these two points so neither spec really measures reality.

People get all worked up over pressure specs when it doesn't matter nearly as much as RPM.

RPM is every bit as good a measure, want more power higher speed will get you there.
http://www.overclock.net/t/1350817/static-pressure-fan-questions#post_19079962

(Martinm was zeg maar de testgoeroe van het waterkoelgebeuren.)

Bovenop het punt dat je voldoende rad oppervlakte hebt, geef je aan dat een beetje meer geluid geen probleem is. :p Op hogere rpm's zal je dus met de meeste fans koelprestaties krijgen die erg dicht bij elkaar liggen.
advies: kies fans welke je mooi vind passen bij de rest. Als ik het goed gezien heb zijn de heatsinks van je geheugen blauw. Aangezien er volgens mij geen fans zijn met oranje erin verwerkt, is blauw misschien een goede optie om met het oranje te combineren. Deze fans van alpenfoehn zijn dan misschien een mooie optie. Van diezelfde serie zijn er ook 140mm fans voor op je 280 rad.


Die pomp/red die ik uitgekozen was is toch een res incl pomp setje want ik raakte er een beetje in de war door de onderkant van de beschrijving.

Dat is inderdaad een pomp en een reservoir.


Is het handig om res pomp cpu upperrad gpu gpu voorrad te doen?

De volgorde maakt niet zoveel uit. Zeker niet met een reservoir/pomp combinatie. Bekijk/onderzoek vooral wat praktisch en/of esthetisch je het beste uitkomt.

Voor meer info daarover:

http://forum.highflow.nl/f6/de-volgorde-van-de-componenten-12008/



Hoeveel tubes zal ik ongeveer nodig hebben?

PETG is denk ik wel aan te bevelen. Omdat dit makkelijker te bewerken is dan acrillic tubing. Dan zal je waarschijnlijk ook minder "oefenafval" hebben. ;) Aan tussen de drie en vier meter zal je denk ik wel voldoende hebben.

 
Ah ok heb net 3 keer je post doorgelezen en ondertussen de shop doorgezocht.
Ik kom nu op een winkelwagen met deze dingen:
Winkelwagens :: Eerste wc setup - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

Het enige wat ik nu nog mis zijn de fittingen, maar ik heb werkelijk geen idee welke ik moet nemen.
Je hebt het al eerder uitgelegd volgens mij, maar ik weet echt niet welke goed zijn voor op mijn blokken etc.
Ik wil zelf de buizen recht houden zegmaar en dan elke of bijna elke hoek met een fitting? doen.
Dit leek mij het mooiste om toch nog het zwart in het thema te verwerken.
Ik bedoel dan de bochten in deze stijl:
http://luxe-pc.fr/luxe-content/gallery/watercooling/watercooling011.jpg

Fittingen blijven een lastig punt.
Heb nu net weer de hele shop doorgekeken, maar ik weet niet hoeveel ik er ongeveer van moet nemen welke handiger zijn etc.
Ik wil iig als volgorde pomp -> rad bovenin -> cpu -> gpu -> gpu2 -> rad voorin -> res gaan doen.
Dit omdat dat voor mij de handigste volgorde lijkt en ik daardoor niet de tubes kris kras laat lopen. (wil het zo clean mogelijk)

PETG ben ik inderdaad voor gegaan, omdat dit mij het handigste leek voor de eerste keer waterkoeling, als ik het ga aanpassen of anders doen dan kan ik altijd nog acryl gaan gebruiken als ik dat wil.

Iig alvast bedankt voor de moeite die je doet om mij te helpen coolfris.
Ik stel het zeer op prijs, ik heb al veel bijgeleerd in de 2 reacties van jou waar ik heel dankbaar voor ben.
Denk ook dat ik niet zo bang moet zijn dat ik het verpest en het gewoon moet gaan doen eind van de maand als ik het geld binnen heb.
 
De fittingen van die foto zijn van Mat black C47 fittingen van Bitspower. Dit is een soort van insteekfitting. De tube steek je in de fitting. Van binnen wordt de tube door twee rubberringen waterdicht vastgeklemd.

Bitspower heeft nog een ander type: Bitspower enhanche Dat lijkt meer op een compressie-/schroeffitting. Deze fittingen zijn iets dikker/groter vergeleken met C47 fittingen/tussenkoppelingen combinaties. (zoals op je voorbeeldfoto)
De enhance zit een schroefringetje op. Deze schroef je eraf en schuift deze op de tube. De tube steek je dan in de fitting. Deze wordt ook weer waterdicht afgelkemd door een rubberring. Het schroefringetje kan je daarna op de fitting vastdraaien.


Het hele assortiment Mat Black bij HighFlow:
Bitspower Matt Black fittings



bochten maken met fittingen:

Met C47 fittingen

Verbindingsstukken waar welke je mogelijk zou kunnen gebruiken als tussenkoppelingen icm met die C47 fittingen (om een bocht te maken in een tube, dan krijg je dus: tube--C47--tussenkoppeling--C47--tube)

Bitspower G1/4 90-Degree Female to Female Adapter - Matt Black - BP-MB90DIG14

Op die foto wordt ook gebruik gemaakt van twee tussenkoppelingen welke niet in de HF shop staan. Namelijk een female naar female 30 graden en een 45 graden.

(Mocht je deze nodig denken te hebben dan kan je deze hier in dit subforum aanvragen of elk ander product dat je nodig hebt en niet in de shop te vinden is.
Nagenoeg alle Bitspower producten zijn hier te vinden op de site van Bitspower.(Voor je eventuele productaanvraag kan je de info van de site van Bitspower weer gebruiken ;) .)

SybHBb3.jpg




met enhance fittingen

Hier zijn tussenkoppelstukken voor waar de tubeverbindingsstukken al aan vast zitten:

Bitspower Enhance 45-Degree Dual Multi-Link Adapter - Matt Black - BP-MBE45DML






fittingen voor op de koelblokken/radiatoren/reservoir/pomp:

Op die foto zitten er in het CPU koelblok rotary 90 graden fittingen met daarop een C47 fitting om de tube in te steken. Rotary wil zeggen dat de fitting kan draaien, ook nadat deze is vastgedraaid. Hierdoor kan je de richting van het uiteinde maken.

Met enhance fittingen kan je die weer uit 1 stuk kopen.

Bitspower Enhance 90-Degree Rotary Dual Multi-Link Adapter - Matt Black - BP-MBE90RML


Als je rechtdoor moet vanaf een koelblok/radiator etc dan kan je direct een C47 gebruiken en met de enhance deze:
Bitspower G1/4 Enhance Multi-Link For OD 12MM - Matt Black - BP-MBEML




Om te bepalen wat je nogig hebt en hoeveel: teken het in een foto van je kast met een paint, photoshop of print het uit en pak een stift :p
Daarna kan je gaan opmeten of alles wel past (waar dat met de info die je hebt mogelijk is) Je weet bv al waar de raiiatoren komen.

Zoiets:

71q3bep.jpg


Even snel als voorbeeld gemaakt. Zelf kan je dat denk ik veel beter, omdat je weet hoe je kast in het echt uitziet.


Met deze tekeningen van Aplhacool kan je dan in een ietsje verder stadium van de buisroute plannen al redelijk nauwkeurig uitmeten waar de buisjes vanaf de radiator terecht komen.
http://www.alphacool.com/download/120-360-30.pdf
http://www.alphacool.com/download/280-140-30.pdf

Wat je nog niet weet is misschien wel op te zoeken via forums. Zoek bijvoorbeeld naar builds welke dezelfde videokaartkoelblokken gebruiken icm met dit type tubing. Hierdoor kan je ideeën opdoen hoe het beste/slimste het CPU blok met de kaarten te verbinden.


De verbinding tussen de kaarten kan ook op verschillende manieren. Met tubes icm fittingen (C47 of de dunnere C48 fittingen) of via een kant en klaar verbindingsstuk van EKWB (een bridge) voor op/aan/tussen de koelblokken.




Een goedkoper alternatief voor bitspower is Alphacool of coolforce



Met hardtubing is het ook zeker aan te raden om een aftappunt/drainpunt in je loop op te nemen.

Hier een topic met veel voorbeelden:

http://forum.highflow.nl/f6/drain-aftappunt-leegloop-ideeen-847/



Edit:

Deze heb je niet nodig als je geen buisjes gaat buigen:
Monsoon Hardline Pro Mandrel Kit 3/8 x 1/2 - 13mm - MON-PRO-MANDREL-KIT-3812
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
H Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 1
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
T Advies eerste waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 17
J Welke waterkoeling setup?(is de eerste keer met waterkoeling). Advies Waterkoeling Setup 12
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
H Eerste waterkoeling PC Advies Waterkoeling Setup 5
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
M Advies voor mijn eerste waterkoeling, voor mijn game pc Advies Waterkoeling Setup 6
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
B eerste waterkoeling build Advies Waterkoeling Setup 5
P mijn eerste set waterkoeling advies nodig Advies Waterkoeling Setup 6
J eerste custom waterkoeling pc Advies Waterkoeling Setup 13
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
I Eerste poging tot waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
R Eerste waterkoeling (GPU) Advies Waterkoeling Setup 3
R EErste waterkoeling bouwen Waterkoeling 16
C eerste waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5
N Advies eerste waterkoeling. Socket 1156. Advies Waterkoeling Setup 1
B Eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 3
B Advies nodig ivm men eerste waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 8
G Graag hulp nodig bij mijn eerste custom waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 11
J Eerste Waterkoeling Corsair 800D Advies Waterkoeling Setup 27
X Mijn eerste waterkoeling systeem (High end) Advies Waterkoeling Setup 18
Cygnitr0n [EHBW] Eerste Hulp Bij Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 30
O eerste waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 14
B Eerste keer waterkoeling 800euro i5 3570K+ GTX670 Advies Waterkoeling Setup 6
R Eerste waterkoeling, onderdelen check Advies Waterkoeling Setup 4
B Mijn eerste waterkoeling build, alle advies zeer gewaardeerd. Advies Waterkoeling Setup 4
B Graag wat hulp / advies bij mijn eerste waterkoeling systeem Advies Waterkoeling Setup 1
D Eerste stappen met waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
H Eerste Waterkoeling Set, Advies Waterkoeling Setup 20
E Eerste Waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
N Advies eerste waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 15
M eerste waterkoeling set graag wat advies over wat ik heb uitgezocht Advies Waterkoeling Setup 20
L Eerste Waterkoeling €500 / €200 Advies Waterkoeling Setup 44
R [Eerste keer waterkoeling] Budget +-€350 (WC + nieuwe kast), i7 920 Advies Waterkoeling Setup 10
focus08 Eerste OC met waterkoeling Overclocking 5
Tomas Eerste keer waterkoeling Waterkoeling 12
W eerste waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 42
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
T eerste water koel loop Waterkoeling 3
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
S Eerste water gekoelde PC. Waterkoeling 90
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
F Eerste watercooling setup - PC-011 Dynamic Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan