• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Een idee om een BBG te maken wat is jullie opinie?

Ralf Schilders

Junior Member
he iedereen,

Ik wilde eens peilen wat jullie opinie is om bv om de paar maanden een soort van BBG (best buy guide te maken)
Hw.info en tweakers.net hebben dit ook al maar dan op het gebied van hardware.

Ik zelf heb daar vooral in het begin veel aan gehad als soort van handvat als beginneling in de wereld van de hardware.
Nu ik als beginneling met waterkoeling wil beginnen is alles echt een grijs gebied, en denk dat het ook hier en handvat zou kunnen zijn/richtlijn voor de beginners maar natuurlijk ook de gevorderden, hier zitten veel mensen met expertise op dit vlak en dus ook aan hun de vraag of ze dit positief zien om bv met enkele vrijwilligers om de zo veel tijd( maand/2 maanden/3 maanden) dat moet nog bekeken worden mits men dit als een toevoeging ziet om voor de diverse budgetten gewoon het hoogst haalbare er uit te halen.

Ik vind het ook iets toevoegen aan een site/forum, ik heb dus Freddy pm-ed en hij zei gooi het op het forum en we moeten dan zien wat de mensen hier er van vinden maar hij vond het een leuk idee.

Ik denk dan bv aan( even voorbeeldje he)

Very high end set
High end set
Medium set
Low end set
Instap set

Hier kan natuurlijk ook alles aan veranderd worden maar ik wilde het even aangeven zodat men weet wat ik bedoel, we moeten dan ook voor de verschillende klasse sets een budget afspreken en voor elk budget een best mogelijke setup in elkaar zetten.

Dan moet er ook nog onderscheid worden gemaakt tussen de soorten sets

CPU
CPU+GPU
CPU+GPU+Mobo
etc

Nou ik hoop dat het allemaal al een beetje duidelijk is, kwa invulling heb ik geen enkel idee het is puur om even te peilen of mensen dat een leuk idee vinden en zo ja dan zal oa Freddy samen met paar mensen die veel ervaring bv hebben of mensen die het interessant vinden( want het is ook leerzaam) de verdere invulling gaan geven met nadruk op nadat jullie zelf de leden ook hebben aangegeven wat voor invulling jullie willen zien en alle tips zijn altijd welkom.
Mochten jullie het gehele idee nutteloos vinden of niets bij dragen aan de site/forum zeg het dan ook gewoon dat is geen enkel probleem natuurlijk! het is gewoon een idee wat in me opkwam niets meer dan dat.
Jullie input is namelijk het aller belangrijkste en daarop word een indeling gebaseerd

Gr Ralf
 
Laatst bewerkt:
Is idd goed idee.
Kan de beginnende waterkoeler het lijstje als voorbeeld gebruiken.

We hebben al soort van BBG gemaakt middels onze eigen CPU kits hier:
CPU (Processor) Sets
Hier hebben we dus Lite, Medium en Heavy.
Voornamelijk gebaseerd op radiator grote (120MM, 240MM en 360MM).

We zijn nog van plan om een Monsta set bij te doen.
Een set die bestaat uit de grootste en sterkste onderdelen :D

Maar sets kan in grote verscheidenheid samen gesteld worden.

Input van iedereen is welkom :)
 
's wel een goed initiatief hoor, maar voor iedereen is een WC set anders he, imho moet je streven naar de beste prestaties voor je budget en voor je case ... :)
 
Dat geld ook voor de adviezen op hw.info en tweakers he:)
Het hele punt is juist het beste samen te stellen voor elk budget, dat is het hele streven juist.
Daarnaast is het een handvat of een voorbeeld net hoe je het wil noemen niets meer dan dat,het is niet zo net als op die andere sites niet zo is dat wat hun of de mensen hier dan samen stellen dat dat het maar moet zijn.uit
Misschien had je dat dus verkeerd begrepen, maar aangezien de mensen op die sites zeker de beginners ondanks het forum ook veel halen uit de adviezen die worden gegeven maandelijks of om de 2 maanden van de diverse systemen ben ik overtuigt dat dit ook met waterkoeling een extra bijdrage kan leveren.
Maar uiteindelijk is het an de leden hier zelf natuurlijk of men het een kans wil geven of het een extra vind geven aan het forum en het is denk ik ook een uitdaging om voor diverse budgetten de zo best mogelijke configs te maken, en zoals je aangeeft voor de soorten cases, de 1 heeft een midi tower de ander een big tower en een ander een mini en ga maar door.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor PC zou je als uitgangspunt willen gebruiken dan? Voor elke configuratie is een ander WC set nodig. Ben benieuwd wat dit kan gaan worden. Vind het overigens wel een leuk idee!
 
Wat voor PC zou je als uitgangspunt willen gebruiken dan? Voor elke configuratie is een ander WC set nodig. Ben benieuwd wat dit kan gaan worden. Vind het overigens wel een leuk idee!

ik denk dat ralf uit wil gaan naar verschillende mogelijkheden zoals bijv:

klik hier voor sets die moeten (kunnen) passen in een mini tower


klik hier voor sets die moeten (kunnen) passen in een midi tower


klik hier voor sets die moeten (kunnen) passen in een big tower
___________________________________________________________________

en dat bij die sets gewoon een BBG geplaats wordt... lijkt mij persoonlijk het handigste.
ik bedoel toen ik voor het eerst waterkoeling nam zat dat al in de kast geïntrigeerd, maar voor iemand die een dergelijke kast koopt zonder die extra's wil wel graag weten waar hij of zij aan toe is bij dat type kast.

zo kun je bij een mini kast bijv maar een hoogstens 2? 120mm rads kwijt

bij een midi tower 1x120 en 1x240? (ik noem maar wat hoor)

en bij een big tower 1x240 en 1x 360.... (dat moet je er toch minimaal wel in kunnen krijgen nietwaar?)

en dan ook gekoppeld aan wil je keiharde performance of wil je het cool en stil hebben...

idee?
 
ik vind het een heel leuk idee!
maar ik denk dat het niet werkt de behoeften zijn zo verschillend dat als je zo een lijst samenstelt het in mijn ogen een veel te grove richtlijn is...
denk maar eens aan een paar van de volgende factoren:
-wat past en wilt degene in zijn kast
-wilt diegene stilt/performance, of een mix van beide
-welke slangdikte past het best bij de persoon zijn behoeften
-en zo kan ik nog wel effe doorgaan ;)
 
Ik denk 't zelfde als dopestuff ... prima idee , maar is het wel te doen ? er zijn te veel variabelen die de uiteindelijke keuze bepalen / beperken.
Welke kast neem je
welke graka en cpu
wil je ook de rest waterkoelen ? hdd mosfets geheugen ...
persoonlijke voorkeuren
en ik heb zelf ondervonden dat het niet echt werkt om van te voren al met een budget te werken want je hebt gewoon nodig wat je nodig hebt :p uiteindelijk gaat het toch veel meer kosten dan je gedacht / gehoopt had. Waterkoeling is een dure hobby dus vergeet maar de instap - en lowend sets want wil je die echt de mensen aan gaan raden ? ik niet.

Wat mij dan beter lijkt is om van elk waterkoeling artikel een topic te maken en daarbij dan uitgebreide info (zoals de webshop maar dan nog meer info en persoonlijke ervaringen)
Is ook veel werk natuurlijk en je krijgt erg veel topics maar dat is ook wel weer samen te voegen in hoofdtopics
 
Laatst bewerkt:
Ach ja zoals al gezegd het was maar een idee een extra toevoeging en extra handvat voor vooral een beginner net als men met pc samenstellingen dat doet op diverse grote websites , maar zoals het er uit ziet is het idd niet direct simpel, maar dat is ook met hardware samenstellingen niet alles past in een midi/mini tower, de prestatie verschillen tussen veel componenten zijn erg klein, de 1 wil stilte de andere performance en zo kan ik nog wel even door gaan met allerlei zaken die er mee te maken hebben.
Dus kwa variabelen zoals in de post boven mij hangt het ook met pc BBG's van erg veel zaken af en toch hebben mensen er erg veel aan is mijn ervaring op diverse sites/fora.

Ik las ook dat iemand zei ja de ene wil pure stilte de andere pure performance
Dat is ook zo met pc hardware zoals ik al aangaf, en daar heb je dus diverse specials die je er over kan maken om even wat op te noemen

Oja @ hierboven

Ga jij er nu echt van uit dat elke beginneling 500 euro wil uitgeven of meer voor enkel cpu+GPu? want een instap/basis set van bv 350 euro zou niet goed zijn bedoel je dat?
Dat is net als met pc's niet iedereen wil direct zo veel geld uit geven, je moet wel bedenken dat niet bij iedereen geld zo op de rug groeit en daar moet je rekening mee houden, na een goed gesprek met de waterkoeling guru( zo zie ik hem iig haha) ben ik er iig achter gekomen dat je hele goede sets kan samenstellen die absoluut niet duur zijn en kwa prestaties amper onderdoen tot duurdere sets, want in the end gaat het om extreem kleine verschillen en je hebt diverse groepen mensen met diverse budgetten en voor elk moet je wat wils hebben en niet blindelings er van uit gaan dat iedereen zo veel geld er voor over heeft of wil uitgeven, ik weet ook dat het normaliter gezien 1x een grotere uitgave is die je doet en je amper iets hoeft te upgraden echter vind ik wel dat ik een goed punt maak als ik zeg dat er genoeg mensen zijn die echt geen high end duur setje willen maar gewoon een instap setje waar ze lekker mee aan de gang kunnen en die ook gewoon voldoende zal presteren, maar dat is puur mijn mening in het algemeen ook over pc's.

Ik had een pc van 1500 euro totaal, een kennis nam genoeg met een pc van 1000 euro en de buurman met een pc van 500, omdat hun verschillende eisen/budget was gewoon totaal anders en daar moet je op inspelen als je adviezen geeft.
Op hw.info bv ik zie wel eens mensen die denken bigger=better en minder kijken naar prijs/prestatie verhoudingen.
En die geven dan zelfs aan nee je moet dit kopen en dat want dan heb je bv 3 FPS in een game meer( bij wijze van) maar kost wel 100 euro extra
Echter de meeste mensen kijken welmeer naar de prijs.prestatie verhouding en dat is ook erg belangrijk vind ik, je zal natuurlijk mensen hebben die 200 euro extra neer leggen voor dat ene graadje wat er vanaf kan met die duurdere custom set echter dat houd niet in dat je er van uit moet gaan dat niemand geen instap/basis setup zou willen dat vind ik erg kort door de bocht.

Dan laat ik het voor zo ver helemaal aan Freddy
Ook wil ik jullie allemaal al bedanken voor alle gegeven input:)!
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het zelf een erg goed plan, zo kan iedereen namelijk ook wat makkelijker zelf een setup samenstellen zonder een "advies" topic helemaal vanaf grond af aan te beginnen :p

Er stond altijd een soort van BBG op XS, maarjah die is down :(

Ik zal iig bereid zijn om te helpen om een BBG op te stellen.

@Stravinski
Ik denk dat het niet een goed streven is om te kijken of een setje in een Mini/Midi of Bigtower past. De een heeft natuurlijk meer handigheid in het aanpassen van kasten en dat de meeste Mini/Midi en Bigtower kasten ieders ook weer een aparte indeling hebben :p
 
Laatst bewerkt:
Waterkoelspul is niet zo makkelijk te vangen als processors en ander hardwarespul dat wel zijn. Een waterkoelset in zijn geheel plaatsen in een vakje high-end of instap of wat dan ook is denk ik niet makkelijk. Er is denk ik alleen al te weinig info over de onderdelen appart laat staan over een set als geheel. Welke ook nog eens bij nagenoeg elk persoon op een andere manier ingebouwd wordt.

Vijf verschillende klassen maken is zeker al niet te doen. Het verschil tussen high-end en de klasse bv daaronder is niet te stoelen op iets. De indeling bij bbg's van PC's is alles gebasseerd op bennchmarks die in diverse reviews gedaan zijn. Die zijn vergelijkbaar. Met waterkoeltesten is het al zo dat zelfs testen onderling vergelijken al een kromme bezigheid is, juist omdat elke test weer met een ander systeem, set ect ect gedaan is.

Een best buy guide naar model van die van de maandelijkse systeem bbg op tweakers en hwi kan je dus denk ik niet van waterkoelspul maken. Niet als een set als geheel in ieder geval.


imo: Beste bbg op het moment is een topic openen en daar je wensen en budget duidelijk geven. ;)
 
Je hebt wel gelijk ralf , ik had niet negatief moeten doen over de instap setjes. Maar dan moet daar wel bij vermeld worden dat je minder lage temperaturen zult bereiken en (wellicht) dus minder ruimte hebt om over te clocken.
Wil je alleen maar stilte dan hoeft overclocken niet en is een instap set ook goed.
 
Elke set kan je zien als een instap set, elke set is nl uit te breiden. Een xspc CPU wc kit bv is imo een volwaardige waterkoeling voor een zeer scherpe prijs. Doe daar een rad bij en je komt al aardig in de buurt van de performance van een zogenaamde High-End set waar je vaak het dubbele of meer voor betaald.
 
Goed punt Roland! en@coole kikker dat klopt maar mocht deze discussie uiteindelijk op iets uitlopen dan moet dat er idd duidelijk bij worden vermeld.
Maar goed er zijn dus voor en tegenstanders zo ver of beter gezegd niet tegenstanders want het is een goed bedoelt idee echter moeilijk in de praktijk te brengen geven mensen aan, dat is wel jammer:(
Ik vond het toen ik dit topic maakte echt een leuk en vooral goed idee en zeker naar mensen die beginners toe.
Maar als het echt niet haalbaar is dan is dit topic voor een klein deel verspilde moeite geweest van me geweest, maar dat maakt verder niet uit.
Want het geeft nu wel discussie op een goede manier en iedereen deelt zijn meningen en dat is goed!
 
Laatst bewerkt:
Een discussie is altijd nodig om tot een resultaat te komen he :p
En de mogelijkheid blijft altijd om voor ieder individu een topic te starten met daarin te vragen om hulp bij uitkiezen van een wc set en dan meteen alle info erbij die bepalend is voor de keuze van de onderdelen.
Ik keur jou idee (ralf) overigens helemaal niet af hoor !! maar denk dat zelfs al ga je voorgekauwde setjes maken voor low middel en high end , dat dan nog veel mensen daar van af moeten wijken omdat hun situatie anders ligt omtrent de kast die ze kiezen , persoonlijke smaak / voorkeur en andere wensen.
Maar zoals je al zei hebben ze dan wel tenminste een start vanwaar ze verdere keuzes kunnen maken.
Highflow shop heeft al van die kant en klare setjes zoals freddy al zei maar dat zou uitgebreid en uptodate gemaakt kunnen worden.
 
Heb nog wat zitten denken en bedacht mezelf dat ik de ruime keuze in elk afzonderlijk wc onderdeel het lastigste vond.
Ik denk dat we een topic moeten starten waarbij we alle onderdelen gaan indelen in categorieen , zoals categorie SILENT waarin alle onderdelen komen die meest geschikt zijn om een stille setup te verkrijgen, en dan een categorie OVERCLOCK waarin de beste onderdelen komen met de laagste temperaturen.

Voorbeeldje neem ik de ruime keuzes aan pompen , het duurde bij mij even voordat ik door het welke pomp het beste bij mij paste.
Als je alle pompen in categorieen gaat indelen met hun voor en nadelen dan is het makkelijk om een keuze te maken.
Je hebt pompen met een hoge flow L/uur of pompen met hoge opvoerhoogte , en stille pompen en minder stille pompen etc ..

En neem nou de reservoirs ...waarom een bayreservoir of waarom juist een tube reservoir ? of toch maar een reservoir die direkt op de pomp zit gemonteerd ? het is deze ruime keuze wat het voor een waterkoel maagd zeer lastig maakt :p

Dus ik vind dat per artikel , categorieen moeten worden gemaakt zodat je meteen ziet welke beste bij jou keuzes past.
Ik bedoel met dat laatste dat je dus beter per onderdeel informatie kan geven ipv een hele set.
 
maar als je bv een infotopic over WC bekijkt, dan heb je de basics he, maar een BBG is niet echt mogelijk omdat er zoals reeds vermeld te veel verschil onderling in ieders pc-componenten zitten ...

nu in het topicje dat ik enkele maanden geleden eens uitgeschreven heb, heb ik wel een paar richtlijnen gegeven wat waar onder valt ...

klik
 
Prima gedaan Oli4v !

Maar ik denk dat het nog steeds niet zal helpen bij het maken van keuzes , welke pomp welk reservoir welke slangen etc etc
Denk dat juist daar wat uitleg gewenst is voor de beginneling.
Uiteindelijk komen ze d'r allemaal wel uit , maar dan met heel veel lezen en vragen stellen. En dat zou een stuk minder hoeven lijkt me.
 
Misschien kun je voor de maandelijkse BBG van het game-systeem van tweakers.net een aantal mogelijke setups bedenken in prijs/prestatie klassen verdeeld. Ik denk dat het game-systeem wel volstaat om mee te beginnen.

Na een paar dagen inlezen heb ik ook zelf een set samen kunnen stellen. Misschien kunnen er meer specifieke tutorials gemaakt worden over installatie/vullen/uitbreiden/stappenplan o.i.d. Ik noem maar willekeurig een paar onderwerpen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Robin 27 inch 1080P een goed idee? Hardware & Software 0
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
gerjanlubbers Casemod mini ITX kast, Iemand een leuk idee? Cases en Modding 4
C iemand enig idee? een rad shroud fans erin ipv erop? Cases en Modding 3
gerjanlubbers Wie heeft er een idee wat ik aan deze case kan modden? Cases en Modding 10
l3p Dataverkeer website loopt de pan uit, iemand een idee waar het vandaan komt? Problemen & Oplossingen 27
Lawtje Even een wild idee HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
Freddy Plaatjes door een AI laten maken! Algemene Discussies 3
john een rtx 4090 toe voegen Waterkoeling 1
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Mannekino Is er voldoende ruimte tussen een 16mm OD fitting en ventilator zodat ik geen extender hoef te gebruiken? Waterkoeling 7
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
Freddy Fijne jaarwisseling en een goed 2020 allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 4
HighFlow Hardware Info 2020 Countdown 11 december: win een Highflow EK-KIT Classic RGB S240 HighFlow Computer Cooling Shop 1
M Gezocht een AMD backplate voor een supremacy EVO Gevonden 3
Freddy Websites en forum zijn verhuisd naar een nieuwe server, probleempjes? Meldt het hier HighFlow Computer Cooling Shop 11
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
N Water koeling oplossing voor een AMD 7 Advies Waterkoeling Setup 3
V Vincent, een mac-user ;) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 3
Freddy BSOD's door een nieuwe SSD? Update Marvell driver Problemen & Oplossingen 3
Z Advies waterkoeling voor een beginner Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
anub1s18 is er een aangerade minimum flow rate? Waterkoeling 2
M Thermaltake PR22-D5 top cap of een complete tube Waterkoeling 1
S Alphacool DC-LT 3600 ceramic 12V DC pump bulk version in een dualloop Waterkoeling 4
M Gezocht een waterkoeling specialist, omgeving Almere Waterkoeling 6
XenoMorpH 2x D5, hoe monsteren op een EK-UNI Pump Bracket Waterkoeling 6
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
D Welke opties zijn er voor een draaibare 90 graden koppeling Waterkoeling 1
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan