• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Diverse vragen over PC samenstellen

cool daddy

Junior Member
Hallo allemaal daar ben ik weer eens! (*kuch* jaartje of twee geleden)

Toen ik dus vol trots hier een jaar of twee geleden mijn watergekoelde i7 920 op een Asus p6t workstation board aan het showen was, had ik het idee een PC te hebben die de eerste 3...4 jaar z'n tijd wel vooruit was....
Opzich klopte dat ook wel maar nu is er dus een kleine lekkage geweest met een pakking in het waterblock van m'n Nvidia Quadro kaart, die heeft dus denk wel een halfjaar staan druppelen op het moederbord totdat de bekende druppel de emmer deed overlopen, kortom moederbord is dood..... geen bios beeps meer, leds gaan wel aan en HD's starten op maar verder niets.

Ben er best wel een beetje ziek van geweest, maar nu is het toch wel leuk om weer een nieuwe PC op te gaan bouwen, alleen de tijd heeft niet stil gestaan en er is best een hoop leuk nieuw spul te koop.
Lang zitten dubben of ik een nieuw mobo koop en klaar ermee ben, maar die tweede generatie i7 cpu's zijn wel errug lekker snel!

Vraag 1 , welke chipset ?
Vraag 2 , welke SSD
Vraag 3 , welke geheugen balkjes

Ik zit nu op het randje van aanschaffen van het volgende:

Asus P8 B workstation (ja, ik wil perse een workstation) , deze heeft als chipset de C206 version B3

Vraag 4, werkt dit bord lekker met een i7-2600 "sandy bridge" 4x 3400 mHz , of niet met die chipset?

Mijn videokaart is nog steeds de Quadro FX3500 , nodig omdat ik anders niet mijn videobewerking software -goed- kan gebruiken (Avid mediacomposer 5)
Dingen die mee verhuizen uit m'n 'oude' PC: geluidskaart, HD's , voeding en misschien de geheugen reepjes (Corsair XMS3 1600, 6gb, doen of niet ??)
Mijn systeem HD is nu een WD raptor 300gb , mee nemen of niet? (kan misschien als 'hi-speed' video opslag schijf dienen??)

Antwoorden op te verwachten vragen: budget is best wel ruim, zo rond de 2000 euro,
ik ga deze PC/workstation gebruiken voor serieuze videobewerking, veeeel photoshop/lightroom/after effects.
Dit wordt geen spelcomputer, daar heb ik een PS3 voor, en overclocken gaat ook niet gebeuren :eusa_snooty:

Wie oh wie heeft antwoorden voor deze koele vader :icon_biggrin:
 
Voor 2000e kan je iig heel wat leuks aanschaffen:)

Mss is het was om te wachten op die nieuwe Intels met de s2011 socket, hier zitten ook 6core cpu's bij die juist weer handig zijn voor veel video editing progjes.
Het is de bedoeling dat de S2011 nog in 2011 word geintroduceerd.
 
Thierry, tja als ik nu nog een lekkere pc zou hebben staan om op te editten dan zou ik best willen wachten op -weer- een nieuwe socket , maar aangezien ik redelijk afhankelijk ben van m'n computer moet ik toch snel wat knopen gaan door hakken....

Hoe zit het met de SSD's , ik heb me er al wel in verdiept maar lees nu ook dingen dat de controller chips van Corsair disks niet al te betrouwbaar zijn ?? Is dit waar, of gewoon de ervaring van één kluns die niet weet hoe of wat en dan op internet knalt dat het slechte schijven zijn ??
Ook kom ik op diverse site's de merknaam Crucial tegen en dat zou een topschijf moeten zijn, maar dat kan natuurlijk ook gewoon marketing zijn,dus heeft iemand gebruikers ervaring met dit merk ?


Verder komt er nog een nieuwe waterkoeling set in deze PC, want die oude blokken kwamen nog uit m'n pentium 4 tijdperk , en opzich zou het CPU block nog wel kunnen (600 gram koper!) maar het block wat heeft staan lekken gaat niet meer terug komen dat lijkt me duidelijk !
 
Als je met zo'n ruim budget zit, waarom ga je dan niet voor een dual socket LGA1366 bordje?
Voor core vretende applicaties zal je veel meer winst halen uit 12c/24t dan uit een enkele quadcore.
SuperMicro bordjes zijn perfect voor dit doel (overclocken is dan wel uitgesloten, maar dat lijkt me geen probleem voor je).
 
Hoi Marcel,

Kijk hier kan ik wat mee, die Crucial ssd is inderdaad wel de meest logische keuze en al met al komt er alleen programma data op te staan en niet mijn "kostbare" foto's/video's enz. dus mocht het gebeuren dat hij er mee stopt dan is het een typisch geval van jammer....(maar geen drama)

Wat ik erg slim vind van dit moederbord zijn de onboard USB connectors (echte stekkers,geen pinnetjes), daar kunnen mijn software dongle's veilig in gestoken worden zodat ze altijd in de kast blijven en ik ze niet kwijt raak, verder is mijn persoonlijke gevoel dat een workstation bord net even strenger bekeken wordt door de mensen van Quality Control dan de gemiddelde consumenten borden.
En ook 1 ouderwetse gewone PCI sleuf komt voor mij goed uit met m'n geluidskaart, want dat wordt zeer waarschijnlijk een Creamware PULSAR 2 kaart.

Verder valt me op dat er geen Southbridge op dit bord zit (of andersom NB geen idee), dus dat is zeeer eenvoudig te vervangen door 1 universeel waterblokje :icon_smile:
Dat is de volgende stap in dit project, de waterkoeling ga ik ook aanpakken!
Alles zit nu in 1 grote 19 inch kast (4HE hoog) en het is wat knus daar binnen.. ik ben van plan om in een aparte 19" unit de koeling te gaan bouwen, en het geheel met slangen te verbinden.
De PC komt dan boven in een 19inch rack, dan daaronder een paar lades voor de laatste CD's en DVD's die ik nog wil bewaren,(PS3 mediaserver is de beste uitvinding sinds gesneden brood!!) en onderop in het rack de koelunit.

In die koelunit komt een -nog geen idee welke- 360 rad, Liang 350 pomp met res , en qua fan's denk ik aan Noctua's of TCF triebwerk beesten.
Over die radiator, ik lees dat sommige meer geluid maken dan de andere vanwege koelvinnen die dichter op elkaar zitten, bij welke is dat het geval, en is het misschien een idee om dat bij de product omschrijving te zetten ???! (heb je super stille fan's gaat het rad geluid maken hahahaha)


Kortom, ik heb nog best een behoorlijk project voor de boeg......:025:
 
Even een aanvulling op marcel's verhaal wat betreft SSD's......De reden dat je geen Sandforce based SSD moet nemen is idd omdat ze niet betrouwbaar zijn. Veel datacorruption/loss en veel uitval. Lees dit topic maar eens en zoek op "betrouwbaar", I rest my case ;). Ze adverteren met hoge sequentiele reads/writes (550MB/sec), maar vermelden er niet bij dat ze dit meten met zgn. 0-fill data. Dus steeds nulletjes wegschrijven. Dit gebeurt in de praktijk dus NOOIT. Wat een SSD zo snel maakt zijn de extreem lage access times en random reads/writes, waar de crucial niet onderdoet voor een Corsiar Force 3GT bijvoorbeeld. Goeie trace-based benchmarks, zoals AS-SSD, laten dan ook lagere snelheden zien bij deze sandforce-based drives, ook sequentieel gezien. De snelheden die bijvoorbeeld intel en Crucial opgeven, ik neem als voorbeeld de Crucial M4, zij adverteren met 415MB/sec read en 175MB/sec write. Dit haalt ie ook gewoon. Daarnaast zie je in reviews als bijvoorbeeld hardwareheaven dat praktijktesten laten zien dat bijvoorbeeld de Crucial net zo snel is met booten of bijvoorbeeld met office- en photo-applicaties.

Ik heb zelf een M4 128GB gekocht en de firmware 0009 van Crucial gooit er toch een behoorlijke schep bovenop, zeker qua reads. Ik haal nu deze speeds:
302430_1529803660867_1707991775_768878_304683480_n.jpg


Kortom: het praktijkverschil tussen een OCZ Vertex3 en een Crucial M4 zul je nauwelijks of zelfs helemaal niet merken. Ga voor een Crucial of een Intel. Crucial is de goedkoopste en de meest populaire goeie SSD van nu. Wanneer je de 256GB versie neemt, heb je over het algemeen wat hogere writes.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
cool daddy Diverse vragen.... NVIDIA 6
ShockRaver [VERKOCHT] Diverse Soft Tube Feser koppelingen 1/2 ID 3/4 OD Verkocht 2
foxbuster [TKA-BITPOWER] Diverse bitspowerfittingen en koppelingen Verkocht 1
R [VERKOCHT] Diverse WC Onderdelen XSPC/Bitspower/Thermaltake Verkocht 8
ForresT Diverse HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
C Diverse H20 & Noctua fans te koop Verkocht 3
88Gamer88 [VERKOCHT] Diverse Spullen: 775 CPU, MOBO, DDR 2 Verkocht 2
Viepert [TKA-Diverse] Uitverkoop diverse hardware Mobo's / GPU / CPU's / PSU Verkocht 11
tomasvanderpijl [TKA] Diverse WC onderdelen Verkocht 8
Aequitis [TKA] Diverse WC hardware Verkocht 4
the_cyberspace Diverse onderdeeltjes / mod spul HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower Fittingen aangeboden! Verkocht 1
CDA441 [Gezocht] Diverse onderdelen Gevonden 0
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 0
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 0
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 2
Sw333t [CANCELLED] Cooler Master Elite 120 Advanced White met diverse extra's Verkocht 8
l3p [VERKOCHT] Diverse EKWB - XT en XTX Radiatoren (240-360-480) Verkocht 2
E [VERKOCHT] diverse Verkocht 3
K0G3L [REFUSED] Heatkiller 3.0 en EK HD4890 special edition en diverse koppelingen Verkocht 9
E [IN-ACTIVE] Diverse Verkocht 2
S [IN-ACTIVE] Diverse Verkocht 5
M [VERKOCHT] Bitspower reservoir en diverse 120mm fans te koop! Verkocht 2
sir serial [VERKOCHT] Diverse Fittingen! Verkocht 16
brinkdinges [VERKOCHT] Inbusbouten en moeren, diverse maten Verkocht 5
Dustyrick [IN-ACTIVE] Diverse koeling spullen Verkocht 3
l3p [VERKOCHT] Diverse EKWB CoolStream XT Radiator Verkocht 1
l3p [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower 120mm & 140mm Fan & Rad Guards Verkocht 3
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 10
Mobomonster [VERKOCHT] Diverse hardware oa. E8400 Verkocht 24
N [VERKOCHT] Diverse hardware Verkocht 0
N [VERKOCHT] Diverse WC onderdelen Verkocht 21
boefmans [IN-ACTIVE] Diverse diensten/bedrijven Gevonden 5
iSP [IN-ACTIVE] Diverse onderdelen en/of complete Lian Li PC-6X onderdelen Gevonden 0
thiesggb [GEVONDEN] Diverse waterkoelings-benodigdheden Gevonden 5
Sw333t [VERKOCHT] Diverse fittingen te koop Verkocht 17
Besje [IN-ACTIVE] Diverse koeling Verkocht 13
vincent [TKA] diverse waterkoelings onderdelen aquacomputer koolance ek. Verkocht 7
z999 [VERKOCHT] Diverse fittingen Verkocht 7
C [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 13
Sw333t Diverse hardware HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
F [IN-ACTIVE] Diverse Hardware Verkocht 3
Sw333t [VERKOCHT] Diverse hardware Verkocht 20
Aequitis [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 35
starsky Diverse onderdelen Gesloten 3
A [IN-ACTIVE] Diverse waterkoeling: blokken, fittings, radiators, pomp en nog wat Verkocht 31
l3p [VERKOCHT] Diverse Bitspower Silver Shiny Verkocht 8
l3p [VERKOCHT] Diverse Bitspower Matt Black Verkocht 10
P [VERKOCHT] Diverse Hardware Verkocht 16
R [VERKOCHT] Diverse 120MM fans Verkocht 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan