• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Discussie] Warm, zuinig en aanwezig of koud, energievretend en stil?

Peate

New member
Hey mensen,

Ik ben nieuw hier maar ik dacht laat ik eens met de deur in huis vallen.

Ik doe al een aantal jaartjes werken met computers en doe onder andere aan overclocken en waterkoelen(oh rly?). De laatste tijd ben ik aan het overwegen om eens een stapje verder te gaan, ik heb al eens bij iemand samen kunnen werken aan een phase change unit maar dat was niet helemaal wat ik zocht, ik wil graag bij waterkoeling blijven.

Nu lijkt TEC koeling mij wel een leuk idee.

Mijn doel is om een stiller en frisser systeem te krijgen. Energie verbruik boeit mij niet zoveel hierin.

Maar het leek mij een leuke discussie over het volgende onderwerp:

Als je zou kunnen kiezen tussen
een overclocked systeem waarvan de CPU warm is(65 graden, dus verminderde levensduur), je niet meer uit je waterkoeling kunt halen(2 graden verwijdert van omgeving) en je zuinig bent(in vergelijking met TEC)"
of
een overclocked systeem waarvan de CPU (40 graden is onder belasting), je dus meer uit je waterkoeling kunt halen(eventueel stiller vanwege een DeltaT) maar je dus wel ff wat euro's per jaar meer mag betalen aan energie, waarvoor zou je dan kiezen.

En nog belangrijker waarom?

Ik zou kiezen voor het laatste omdat ik, 1 altijd koeler wil gaan met waterkoeling :p, 2 energieverbruik mij gestolen kan worden en 3 mijn systeem nog stiller zou kunnen worden(zonder extra radiatoren)
 
Ten eerste:

O_RLY-Quite.jpg




Dan ten tweede:
Hoe leuk een TEC koeler klinkt, het loont zich eigenlijk helemaal niet.
Ik vond dit zelf ook altijd een leuk idee en heb derhalve een klein onderzoekje naar gedaan maar kwam al snel tot de conclusie dat dit niet echt een effectieve oplossing is.