• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Discussie] Warm, zuinig en aanwezig of koud, energievretend en stil?

Peate

New member
Hey mensen,

Ik ben nieuw hier maar ik dacht laat ik eens met de deur in huis vallen.

Ik doe al een aantal jaartjes werken met computers en doe onder andere aan overclocken en waterkoelen(oh rly?). De laatste tijd ben ik aan het overwegen om eens een stapje verder te gaan, ik heb al eens bij iemand samen kunnen werken aan een phase change unit maar dat was niet helemaal wat ik zocht, ik wil graag bij waterkoeling blijven.

Nu lijkt TEC koeling mij wel een leuk idee.

Mijn doel is om een stiller en frisser systeem te krijgen. Energie verbruik boeit mij niet zoveel hierin.

Maar het leek mij een leuke discussie over het volgende onderwerp:

Als je zou kunnen kiezen tussen
een overclocked systeem waarvan de CPU warm is(65 graden, dus verminderde levensduur), je niet meer uit je waterkoeling kunt halen(2 graden verwijdert van omgeving) en je zuinig bent(in vergelijking met TEC)"
of
een overclocked systeem waarvan de CPU (40 graden is onder belasting), je dus meer uit je waterkoeling kunt halen(eventueel stiller vanwege een DeltaT) maar je dus wel ff wat euro's per jaar meer mag betalen aan energie, waarvoor zou je dan kiezen.

En nog belangrijker waarom?

Ik zou kiezen voor het laatste omdat ik, 1 altijd koeler wil gaan met waterkoeling :p, 2 energieverbruik mij gestolen kan worden en 3 mijn systeem nog stiller zou kunnen worden(zonder extra radiatoren)
 
Ten eerste:

O_RLY-Quite.jpg




Dan ten tweede:
Hoe leuk een TEC koeler klinkt, het loont zich eigenlijk helemaal niet.
Ik vond dit zelf ook altijd een leuk idee en heb derhalve een klein onderzoekje naar gedaan maar kwam al snel tot de conclusie dat dit niet echt een effectieve oplossing is.
Dit omdat je ongeveer net zoveel vermogen in je TEC moet hebben zitten als dat je processor levert, en eigenlijk nog een heel stuk marge daarbij moet houden.
Zoals je weet wordt de tegenovergestelde kant van de cold plate ontzettend warm, met als gevolg dat je hier alsnog een redelijke monster (water)koeling op moet zetten zodat het rotte ding niet doorbrand.
"3 mijn systeem nog stiller zou kunnen worden(zonder extra radiatoren)" zal dus niet bepaald door kunnen gaan met een TEC plaatje ;)
Daarnaast vragen deze dingen flink wat stroom, ik geloof dat het voor een beetje fatsoenlijke TEC koeler op zo'n 200 tot 300 watt neer kwam.
Er waren verschillende redenen, die ik niet meer precies kan herinneren, waarom dat meestal niet op je normale voeding erbij kon.
En dus zou je een tweede voeding aan moeten schaffen voor enkel de TEC mee te voorzien van voldoende salvo's.
Al met al niet erg praktisch dus.

Als je toch meer prestaties uit je waterkoeling wil kan je wel eens kijken naar een waterchiller.
Deze apparaten koelen het water gewoon een paar graden af, zodat je onder de ambient temperature kan opereren.
Ook deze dingen houden wel van wat stroom, maar steek je doorgaans gewoon in een apart stopcontact, en ook deze kunnen wel wat lawaai maken, en zijn goed aanwezig in de ruimte dus je kan alle elementen erin verwerken waar je van houdt :p
 
Zoals ik al zei: er waren een aantal redenen dat het niet slim was dat op de 'hoofd' voeding te zetten, ook al was er qua wattage voldoende aan boord.
Maar omdat het toch al ¾ tot een jaar geleden is voor mij weet ik niet meer precies waarom helaas :hmm

Maar als je niet van lawaai houd (was meer sarcasme in mijn vorige post:p) is een TEC dus al weinig soeps, gezien je die heel goed koel moet houden.
Een 360 radiator zou hiervoor geen overbodige luxe zijn. En dat is gewoon niet overdreven :)
 
Zal toch wel lukken met 2x360 en 1x480 noh?
Mijn idee is ook niet om de warme kant te koelen tot +- 5C van de omgeving af, maar eerder gewoon 15C boven de omgeving te laten. Kunnen alle fans zachter draaien.
 
In hoeverre spelen kosten een rol? Anders kan je gewoon een MountainMods kast nemen met 2 of 3 360 radiatoren die geoptimaliseerd zijn voor low RPM (RX360, SR-1 360), en dan een paar stille fans (NoiseBlockers, Gentle Typhoons). Je bent wat duurder uit, maar ik kan je vertellen dat je pc best stil zal zijn dan :082:.
 
Als je nu al 700W stookt uit een 1200W voeding dan zit je op 58,3% van het totale vermogen.
En uit menig test blijkt een voeding juist tussen de 50 en 70% van dat totaal het meest effectief.
M.a.w.
Als de fan in de voeding temperatuur gestuurd is (zijn ze haast allemaal tegenwoordig) zit je daar
nu (met de "natte vinger") op een redelijk ideale instelling, die meer herrie gaat maken als je de
voeding op z'n staart gaat trappen.

Mocht je al naar een TEC willen, dan moet er dus een voeding bij die op zijn beurt ook weer niet
100% efficient is en dus warm wordt, en extra warmte betekent extra herrie.

Ik heb totaal geen ervaring met TEC's en OC-en doe ik ook niet maar voor mijn gevoel zijn TEC's
alleen leuk als je extreem wilt OC-en waarbij herrie juist niet zo uit maakt.

Al eens bedacht waar dat vermogen in die TEC's heen moet ?
Een TEC die 100% efficient zou zijn zou zonder stroom moeten werken toch ?
M.a.w.
Als je 300W in een TEC stopt is dat 300W extra energie (dus warmte) in je rad.
Lijkt me gevoelsmatig niet echt een optie dus als je stilte zoekt.
 
Ik ben het ook eens met wat Calimero zegt. Je pomp teveel energie in zo'n TEC voor wat je er uit krijgt. Je hebt alleen maar extra koelvermogen nodig, wat dus weer leidt tot geluidsproductie.
 
ik wil juist een interne oplossing voor zover mogelijk is
Als je nou met snelkoppelingen zo een waterchiller ertussen kan zetten dan is dat mijns inziens toch ideaal, kun je dus ook de waterchiller afkoppelen en de loop van de waterkoeling (de twee koppelstukken) in elkaar klikken en de waterkoeling laten draaien zonder de chiller.
Daar zijn zelfs koppelingen voor die je kan klikken en loshalen zonder dat het water gemorst word omdat deze een afsluitklep hebben in de koppeling Koolance 13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Schroeffitting - Extreme Flow Koppeling VL4-F13-19S lijkt mij een win win situatie, meer koeling, compacte oplossing, waterkoeling intern blijft behouden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan