• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

DesignDesk

Ryber

New member
Hallo iedereen!

Bij deze wil ik graag mijn allereerste scratchbuild (zelfs mijn eerste casemod) met jullie delen.
Sorry voor de lage kwaliteit foto's, deze zijn zo vanwege gebrek aan een digitale camera (en ruimte, alles word gebouwd op mijn kamer van 14m2)

Laat ik mezelf eerst even voorstellen:
Mijn naam is Elias, 20 jaar, woon momenteel in Zwolle en studeer Interactief vormgeven aan het Grafisch Lyceum te Utrecht.

Na bijna een jaar mijn pc in een 10 jaar oude kast te zien staan heb ik besloten om een scratchbuild te gaan bouwen.
Waarom meteen een scratchbuild? Ik hou van een uitdaging, daarbij werk ik in het dagelijks leven graag met hout (ik maak longboards) en dit is een mooie leerervaring daarvoor.
Ook vind ik de Desks van l3p en paslis zeer tof en heb altijd gedacht "damn, zoiets wil ik ook wel thuis hebben staan".
Na lang plannen is het dan eindelijk zover, de bouw van mijn eigen desk is begonnen!

De hardware:
Intel Core i7 860
ASRock P55/USB3 Pro
4Gb DDR3
2x 500GB Samsung schijfjes
AMD HD6850 1Gb (misschien word deze nog geupgrade naar een 6950)
Tagan 600watt
3x Dell U23 (moeten nog gekocht worden)

Planning waterkoeling setup:
EK Supreme Plexi (gekocht)
Aqua-Computer aquagrATIx HD6850 (gekocht)
EK Waterblocks EK-CoolStream RAD XT 360 (gekocht)
Phobya DC12-260
Bitspower Water Tank Z-Multi 250 (gekocht)
6x Enermax T.B. Apollish 120mm (gekocht)
4x Yate Loon 120mm 1350RPM (gekocht)
Rode Feser UV vloeistof (gekocht)
Rode Feser UV tubing (gekocht)

Genoeg gelult >:) , ik wil jullie laten zien waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest!

Om te beginnen heb ik in sketchup een model gemaakt van wat het moet worden:
desk.jpg

desk2.jpg

Daarna begonnen aan het echte werk!

2011-09-06_12_55_45.jpg

Begonnen met de onderplaat van de bak, hier te zien met de zijwanden erop.
De rechter 3 fans zijn de outtake van de 2 360 rads, de linkerfan word een intake voor de voeding koel te houden

2011-09-06_12_56_10.jpg

De wanden worden vastgezet met blokjes hout, waar vervolgens 2 schroeven doorheen gaan in het mdf.

2011-09-06_13_06_52.jpg

Toen het tussenschot geplaatst, deze gaat de 2 compartimenten scheiden van hardware en voeding + kabelmeuk.

2011-09-06_15_57_47.jpg

Daarna even een testfit gedaan van de bak, hier zie je duidelijk dat de twee platen in een hoek staan. Alle kabels gaan uiteindelijk onder die twee platen door, naar het achterste (voeding)compartiment.

Vrijdag 9 September

Ziehier, mijn werk van vandaag :) .

Moederboard maar eens gemonteerd. PCI opening klopt nog niet helemaal, dus die ga ik nog even overdoen voor de bak zijn metamorfose gaat ondergaan (later meer hierover!)

Alvast een window gezaagd. Morgen maar eens op zoek naar een stuk plexi/glas om het gat op te vullen. Hier is ook goed te zien hoe groot de desk is. Denk dat ik qua ruimte geen enkel probleem zal hebben :)

En de kat is stilletjes aan ook nieuwsgierig aan het worden naar wat zijn baasje nou precies aan het maken is. Die vond het wel leuk om via de fanholes onder de rad trays ( :D ) te gaan zitten.

Morgen ga ik verder met de desk op zijn poten te krijgen. Ook is het mijn originele plan iets gewijzigd. Maar dat zullen jullie snel zien!

Wel wil ik alvast vertellen dat de binnenkant van de bak gelamineerd zal worden met carbon look glasvezel.
Zal mooi accentueren met de rode 120mm's en ccfls die ik gisteren bij Highflow heb besteld ;) .

Update Zondag 10 september

De dag begonnen met het maken van de poten. Zoals ik gisteren in mijn vorige update had gezet, zijn deze plannen iets gewijzigd. Ik heb de subwoofer van mijn Z-5500 ingebouwd in een van de poten! Scheelt mij weer ruimte en het geeft weer wat unieks aan het bureau.

Even een totaalshotje van het bureau. Helaas pas mijn TV niet op het bureau (staat te koop in de V&A), dus daar moet ik snel vervanging voor gaan zoeken want dit is niet handig.

Blijft sexy, alle 5 sattelites van de Z-5500 naast elkaar. Let's create a sound wall :D !

Next steps: De poten afmaken, kabelgeleiders maken, en watercooling ( :9~ )

Ik hoop dat ik mijn bestelling van Highflow volgende week binnenkrijg, dan kan ik beginnen aan de radtray.

Ook heb ik van Jurrien een tube res kunnen kopen! Die verwacht ik ook volgende week binnen te krijgen.

Bij deze de beloofde update!

UPDATE WOENSDAG 14-09

Eigenlijk wilde ik nog even wachten met de update tot morgen (dan komt mijn res binnen en had ik net iets meer kunnen laten zien) maar dat hou ik dat mooi tot de volgende keer :).

Als eerste heb ik een zeer leuke bestelling van Highflow binnen gekregen.
U ziet:
6x Enermax rode LED fans 1000RPM
4x Yate Loon 1350RPM
4x Rode CCFL
1x 19mm Bulgin switch met rode ring
Een bende moederbord spacers
En het bekende HF snoepje, in mijn geval een heerlijke lollie!

Daar was ik natuurlijk zeer blij mee, dus meteen alles uitgepakt en uitgetest.
Helaas waren de CCFL's rozig, dus even nagedacht en toen besloten dat ik ze gewoon rood zou spuiten. Zo gezegd zo gedaan, en dat is een groot succes geworden :). Later daar foto's van.

Wat zijn die Enermax fans toch mooi!

Die maar even in de desk geplaatst.

Daarnaast heb ik ook mijn EK 360mm rad ontvangen, daar ga ik morgen even cutouts voor maken in de plaat, en dan kan ik hem gelijk monteren.

Dit is hoe de desk er momenteel uitziet zonder zijn bovenplaat. Het rode thema komt er al goed in terug! Dit weekend ga ik aan de slag met het lamineren van de binnenkant. Dus hopelijk kan ik volgende week een voltooide binnenkant laten zien :*) !

En hierbij nog een shot van door de window, hier kan je toch mooi zien hoe het licht momenteel verdeeld word.

UPDATE 20-9

Ik was aan het browsen op de MyCom site toen ik zag dat ze in Zwolle nog 2 LG 23inch IPS LED schermen hadden liggen, dus meteen opgehaald en een 3e besteld. Hopen dat die snel binnenkomt!

Vandaag nog een order van Highflow binnengekregen met de laatste spulletjes voor mijn waterkoeling setup!
De volledige setup heb ik nu dus in huis, u ziet:
- EK UV Blood red coolant
- EK Supreme
- Phobya 600l/h pomp
- Feser 1/2ID 3/4OD fittings
- Feser UV red tubing
- Bitspower 250 tube res

Hier een closeup van het res, fitting, tubing en de plaat waar alles op komt.Vind het wel een mooi contrast zo! De binnenkant heeft ook een makeover gehad, ik heb namelijk het glasvezel gelamineerd op het MDF. Het eindresultaat is super! Had het me niet beter kunnen voorstellen.

Toen verder gegaan met de EK Supreme op het moederbord te monteren. Eerst natuurlijk een rijstkorreltje MX-4 en dan voorzichtig de schroeven aandraaien.

Vind het toch wel een heel mooi blokje hoor!

Daarna kan ik het niet laten om bezig te gaan met 1 van de platen voor in de bak. Vind het zelf een geweldig resultaat. Zitten alleen een paar vlekjes op het glasvezel en dat is jammer, ook ben ik een probleem tegengekomen, de fittingen leunen namelijk tegen de bodemplaat waardoor de schuine plaat niet meer perfect op zijn plek valt. Misschien dat ik morgen een gat in de onderkant van de bak maak en een stuk van de tubing extern laat lopen.

En hier nog even twee shotjes van de plaat in de bak, met de UV balken op hun plek.

Morgen maar verder met het moederbord tray. Krijg steeds meer zin om harder te werken! Hoop dan ook tegen volgende week het systeem te kunnen testdraaien.

Update 2 November

JAAAAA, ik leef nog mensen >:) . Laatste update is alweer van een maand geleden, dus ik vond het wel tijd voor een nieuwe.

Zoals gemeld is mijn moederbord helaas overleden sinds de laatste update, daarom heb ik besloten een upgrade uit te voeren waarvoor ik een paar dingen heb aangeschaft. Namelijk:

- Intel i7 2600k
- Asrock Z68 Extreme3 Gen3
- 2e Sapphire HD6850 voor Crossfire
- 8Gb Corsair Vengeance 1600Mhz
- EK-Supreme LTX
- Sleeved PSU kabels

Natuurlijk erg blij toen alle spulletjes kwamen (gelukkig voor de release van BF3), maar omdat mijn huisgenoot en beste vriend samen een verjaardagsfeest bij ons thuis hadden moest de desk even tegen snel tempo in elkaar om niet gesloopt te worden op het feest zelf.

Zodoende een 6MM glasplaat besteld, waterkoeling helemaal aangesloten, en het hele systeem geinstalleerd.
Na het feest meteen alle nieuwe spullen in de desk gestopt :9~

Daarnaast heb ik ook nog een 19mm Bulgin switch in de desk gestopt.

En voor de liefhebbers, nog even een totaalshot van hoe het er momenteel bijstaat _/-\o_

Tot snel trouwe lezers/volgers :> !

Laatst bewerkt:
Bij deze de beloofde update!

UPDATE WOENSDAG 14-09

Eigenlijk wilde ik nog even wachten met de update tot morgen (dan komt mijn res binnen en had ik net iets meer kunnen laten zien) maar dat hou ik dat mooi tot de volgende keer :).

Als eerste heb ik een zeer leuke bestelling van Highflow binnen gekregen.
U ziet:
6x Enermax rode LED fans 1000RPM
4x Yate Loon 1350RPM
4x Rode CCFL
1x 19mm Bulgin switch met rode ring
Een bende moederbord spacers
En het bekende HF snoepje, in mijn geval een heerlijke lollie!

Daar was ik natuurlijk zeer blij mee, dus meteen alles uitgepakt en uitgetest.
Helaas waren de CCFL's rozig, dus even nagedacht en toen besloten dat ik ze gewoon rood zou spuiten. Zo gezegd zo gedaan, en dat is een groot succes geworden :). Later daar foto's van.

Wat zijn die Enermax fans toch mooi!

Die maar even in de desk geplaatst.

Daarnaast heb ik ook mijn EK 360mm rad ontvangen, daar ga ik morgen even cutouts voor maken in de plaat, en dan kan ik hem gelijk monteren.

Dit is hoe de desk er momenteel uitziet zonder zijn bovenplaat. Het rode thema komt er al goed in terug! Dit weekend ga ik aan de slag met het lamineren van de binnenkant. Dus hopelijk kan ik volgende week een voltooide binnenkant laten zien :*) !

En hierbij nog een shot van door de window, hier kan je toch mooi zien hoe het licht momenteel verdeeld word.

Tot snel trouwe lezers/volgers :> !

@Ximenez Thanks man :). Ja ben er erg tevreden mee, zijn ook nog eens amper te horen!

@Ingmar Thanks! Ja die sata kabels liggen daar nu gewoon omdat ik de PC nodig had om op te werken, vandaar de tijdelijke setup om hem toch te kunnen gebruiken.
De schijven krijgen nog een mooie makeover voor ze op het uiteindelijk plaats komen.
Als slang ga ik G1/2 ID nemen. Lekker dikke slang voor veel flow :). Hoop ze zaterdag binnen te hebben!

UPDATE 20-9

Ik was aan het browsen op de MyCom site toen ik zag dat ze in Zwolle nog 2 LG 23inch IPS LED schermen hadden liggen, dus meteen opgehaald en een 3e besteld. Hopen dat die snel binnenkomt!

Vandaag nog een order van Highflow binnengekregen met de laatste spulletjes voor mijn waterkoeling setup!
De volledige setup heb ik nu dus in huis, u ziet:
- EK UV Blood red coolant
- EK Supreme
- Phobya 600l/h pomp
- Feser 1/2ID 3/4OD fittings
- Feser UV red tubing
- Bitspower 250 tube res

Hier een closeup van het res, fitting, tubing en de plaat waar alles op komt.Vind het wel een mooi contrast zo! De binnenkant heeft ook een makeover gehad, ik heb namelijk het glasvezel gelamineerd op het MDF. Het eindresultaat is super! Had het me niet beter kunnen voorstellen.

Toen verder gegaan met de EK Supreme op het moederbord te monteren. Eerst natuurlijk een rijstkorreltje MX-4 en dan voorzichtig de schroeven aandraaien.

Vind het toch wel een heel mooi blokje hoor!

Daarna kan ik het niet laten om bezig te gaan met 1 van de platen voor in de bak. Vind het zelf een geweldig resultaat. Zitten alleen een paar vlekjes op het glasvezel en dat is jammer, ook ben ik een probleem tegengekomen, de fittingen leunen namelijk tegen de bodemplaat waardoor de schuine plaat niet meer perfect op zijn plek valt. Misschien dat ik morgen een gat in de onderkant van de bak maak en een stuk van de tubing extern laat lopen.

En hier nog even twee shotjes van de plaat in de bak, met de UV balken op hun plek.

Morgen maar verder met het moederbord tray. Krijg steeds meer zin om harder te werken! Hoop dan ook tegen volgende week het systeem te kunnen testdraaien.

Spannend he!
Zeg nou zelf, was dit niet veel anders dan gewoon een computer in elkaar zetten? :p

Haha, ik vind het prachtig tot nu toe! Zou graag hierna verder gaan met een nieuwe build, alleen laat het budget dat helaas niet toe.
Dan maar deze zo netjes proberen te maken dat de volgende gewoon volledig gesponsord word haha!

Deze build is enorm meer veelzijdig dan ik had verwacht, maar dat haalt niveau van uitdaging alleen maar omhoog.
Van problemen waar ik tegenaan loop leer ik alleen maar van (zal bij v2 in ieder geval niet meer dezelfde fouten maken).

Update 2 November

JAAAAA, ik leef nog mensen >:) . Laatste update is alweer van een maand geleden, dus ik vond het wel tijd voor een nieuwe.

Zoals gemeld is mijn moederbord helaas overleden sinds de laatste update, daarom heb ik besloten een upgrade uit te voeren waarvoor ik een paar dingen heb aangeschaft. Namelijk:

- Intel i7 2600k
- Asrock Z68 Extreme3 Gen3
- 2e Sapphire HD6850 voor Crossfire
- 8Gb Corsair Vengeance 1600Mhz
- EK-Supreme LTX
- Sleeved PSU kabels

Natuurlijk erg blij toen alle spulletjes kwamen (gelukkig voor de release van BF3), maar omdat mijn huisgenoot en beste vriend samen een verjaardagsfeest bij ons thuis hadden moest de desk even tegen snel tempo in elkaar om niet gesloopt te worden op het feest zelf.

Zodoende een 6MM glasplaat besteld, waterkoeling helemaal aangesloten, en het hele systeem geinstalleerd.
Na het feest meteen alle nieuwe spullen in de desk gestopt :9~

Daarnaast heb ik ook nog een 19mm Bulgin switch in de desk gestopt.

En voor de liefhebbers, nog even een totaalshot van hoe het er momenteel bijstaat _/-\o_

Terug
Bovenaan