• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De wet van Ohm, voltages etc., o.a. voor TEC cooling

Calimero

Banned
Ik heb totaal geen ervaring met TEC's maar nheb nog wel een aanvulling op
je cursus elektronica ....

R = U/I

Dus als we er vanuit gaan dat ook een TEC een enigzins ohms verloop heeft
zul je opnieuw aan de zakjapanner moeten.

En 31,6 x 16 = 505,6W , dus je TEC neemt ruim 500W om er "slechts" 300W in te dumpen.
Zet je je TEC op die max. moet je dus een totaal van ruim 800W in je rad kwijt :S

Als we er voor het gemak vanuit gaan dat de TEC een ohms verloop heeft dan komt dat
dus neer op 31,6/16= 1,975 ohm
Als daar mee verder rekent op 12V dan wordt de stroom dus I = U/R = 12/1,975= 6,075A
Op die manier kom je bij 12V op een vermogen van 12x6,075=72,9W

En als je daar die 60% (500 t.o.v. 300W = 60%) op los laat kom ik op een max. heat dump
van slechts 43,75W.

Nu jij weer :D
 
Laatst bewerkt:
Aan gereedschap niet tekort :)



:D Je hebt alles al overkill dan kan dit er nog wel bij :p

Is overigens dit niet een optie voor jouw TEC?
Meanwell SP-320-12 - PSU enclosed 12V 25A

Al pak een Meanwell van 12V bij 100A (=1200W) dan nog zal hij amper een
AMD Athlon XP (socket A) kunnen koelen.
Zie mijn rekenen voorbeeld ^^

Het wordt dus een andere TEK of een voeding met een hogere spanning.
Met de huidige TEC van de TS wordt het helemaal niks-nada-noppes op 12V.
 
Al pak een Meanwell van 12V bij 100A (=1200W) dan nog zal hij amper een
AMD Athlon XP (socket A) kunnen koelen.
Zie mijn rekenen voorbeeld ^^

ik ben nu niet thuis (mobiel) maar ik weet niet wat jij aan het berekenen bent met ohms maar klopt voor geen meter. Ik zou als ik jou was eens verdiepen in de boeken. Als je totale vermogen 300w bij 24 volt is en op 1 of andere manier daalt je spanning tot de helft dan zal de element/boormachine/ wat dan ook meer stroom trekken om de vermogen op 300w te houden. Waarom denk je dat psu fabrikanten op 12v rails zo hoog mogelijk I (stroom) leveren? Dit omdat je als je bv GPU aansluit dat 300w trekt dit altijd afhankelijk is van je rails (stroom). Immers de spanning blijft 12v. Mijn tec kan maximaal 16 A trekken en met een voeding van 12v kom ik op 192w van de 300w.
 
let er wel op dat TEC's NIET lineair scalen!!!
als je het voltage bij halveert zal er MINDER dat de helft aan koelvermogen overblijven!!!!
dat je dit niet weet houd dus in dat je geen TEC guide gelezen hebt... (DOEN DUS!)
 
Daar was ik bang voor maar wist dat niet.
Vandaar dat ik van ohms uit ging in mijn rekenvoorbeeld.
Ik de praktijk is het dus nog dramatischer begrijp ik.

Een lampje heeft trouwens ook geen lineair verloop, een kouder lampje (= minder vermogen "jassen")
heeft een lagere ohmse weerstand dan hetzelfde lampje @ full power.

Als je bij een puur ohmse belasting de spanning halveert zal het vermogen slechts een kwart zijn trouwens.
 
Btw ook al heb ik voeding dat 10000000A kan leverwn maximaal trekt mijn tec toch 16A.
Dus wat ik wil zeggen is 1e waar je op moet letten is de stroom dat de voeding maximaal kan leveren en dan kijken hoevel je apparaat maximaal kan trekken.

Mijn thermaltake kan ook maximaal 32 A leveren maar als mijn tec maar maximaal 16A trekt heb ik dus bij 12v een vermogen van 192w
 
Volgens die link gedraagt een TEC zich dus tòch redelijk ohms ?
Ik heb vlug de tabel van de 437W in de eerste post daar even vergeleken.

Maar voordat ik weer begin te rekenen .... Daar is inmiddels een appart topic voor ;)

*edit*
Oh, wacht, dat is dit topic :D

Gaan we:

437 watt / 24 VMax / 25 IMax
5 volts: 19.0 watts; 5.2 amps
6 volts: 27.3 watts; 6.2 amps
7 volts: 37.2 watts; 7.3 amps
8 volts: 48.6 watts; 8.3 amps
9 volts: 61.5 watts; 9.4 amps
10 volts: 75.9 watts; 10.4 amps
11 volts: 91.8 watts; 11.5 amps
12 volts: 109.3 watts; 12.5 amps
13 volts: 128.2 watts; 13.5 amps
14 volts: 148.7 watts; 14.6 amps
15 volts: 170.7 watts; 15.6 amps
16 volts: 194.2 watts; 16.7 amps
17 volts: 219.3 watts; 17.7 amps
18 volts: 245.8 watts; 18.8 amps
19 volts: 273.9 watts; 19.8 amps
20 volts: 303.5 watts; 20.8 amps
21 volts: 334.6 watts; 21.9 amps
22 volts: 367.2 watts; 22.9 amps
23 volts: 401.3 watts; 24.0 amps
24 volts: 437 watts; 25 amps

Op 24V 437W => Op 12V dus een kwart omdat de stroom ook halveert = 109,25W
=> Op 6V (weer een kwart) is het dan 27,3125W.
De afwijkingen t.o.v. de tabel zie ik als afrondingsfoutjes.
 
Ik zal vanavond als ik thuis ben uitgebreid uitleg neerzetten.
Ben toevallig op school met een project bezig om een fuel cell met u van 22-50V dc om te zetten naar enkel fase 230V.
Vermogen van de fuel cell bedraagt 1200W. Omdat de spanning tussen 22-50v varieert speelt I een grote rol om de vermogen op pijl te houden. Ik zal de datasheet hier posten en dan zal je aan de grafieken zien.

Ik zit nu in mijn 4e jaar elektro techniek op de hogeschool rotterdam.
In januari moet de project af zijn. Ik weet niet of je simulink of multisim op je pc heb anders kan ik je simulatie zenden van mij project.
Je zult dan zien dat wat ik zeg gewoon klopt.

@dopestuff
Het gaat mij niet zo zeer of ik me heb verdiep in TEC modules,
dit is mijn eerste wc/tec build. Het gaat mijn om de verhouding tussen P, U en I.
 
Hier de filter.

2woirfr.jpg
 
Ik vind het erg jammer dat ik moet ingrijpen.
Een forum is bedoeld om informatie te wisselen en elkaar te helpen, niet om elkaar te bewijzen en te benadrukken dat de een meer weet dan de ander.

Als je niet eens bent met bepaalde info, gewoon als volwassen mensen in discussie, zonder elkaar af te kraken.
Zo moeilijk is dat niet...

Heb daarom alle berichten met haantjesgedrag verwijderd, hopelijk kan er vanaf nu gewoon weer normaal gediscussieerd en informatie gewisseld worden!
 
Een forum is bedoeld om informatie te wisselen en elkaar te helpen,

Helemaal mee eens !!

niet om elkaar te bewijzen en te benadrukken dat de een meer weet dan de ander.

Dat is ook helemaal niet mijn insteek geweest.
Ik heb geprobeerd aannemelijk te maken dat ik hier en daar iets van elektronica weet, en
zeker als het om de Wet van Ohm gaat. Heeft niks met "haantjes" te maken.
Ik noem een natuurwet die door geleerden al jaren als feit gehanteerd wordt, en dat werd
ineens als leugen bestempeld. Tja, en dan wordt het een lastig verhaal :S

Ik werk vanuit de basis en niet met blokken op basis van simulaties waarbij de kans reëel
is dat er secundaire verschijnselen zijn die achteraf roet in het eten blijken te gooien als je
de blokken aanelkaar knoopt.
Achteraf blijkt dan heel vaak de juiste basis kennis te missen waardoor bepaalde problemen
over het hoofd gezien worden.

Als ik van elke keer dat ik dat heb zien gebeuren (vaak op andere fora) een euro zou krijgen
hou ik op met werken ;)

Terug naar de orde van de dag, dit (on-)topic.

ik ben nu niet thuis (mobiel) maar ik weet niet wat jij aan het berekenen bent met ohms maar klopt voor geen meter. Ik zou als ik jou was eens verdiepen in de boeken. Als je totale vermogen 300w bij 24 volt is en op 1 of andere manier daalt je spanning tot de helft dan zal de element/boormachine/ wat dan ook meer stroom trekken om de vermogen op 300w te houden. Waarom denk je dat psu fabrikanten op 12v rails zo hoog mogelijk I (stroom) leveren? Dit omdat je als je bv GPU aansluit dat 300w trekt dit altijd afhankelijk is van je rails (stroom). Immers de spanning blijft 12v. Mijn tec kan maximaal 16 A trekken en met een voeding van 12v kom ik op 192w van de 300w.

Dat verhaal klopt alleen voor een (ideale) stroombron, niet voor een TEC.

Zeker als je de tabellen in de link van Dopestuff bekijkt dan zie je snel genoeg dat
een TEC zich behoorlijk ohms gedraagt en mijn rekenvoorbeeld dus zo gek nog niet is.

Helaas is die link tijdens het opruimen van Freddy per ongeluk zoek geraakt ?

het gaat mijn om de verhouding tussen p, u en i.

P = I²R want U = I x R en P = U x I
 
Laatst bewerkt:
Daar was ik bang voor maar wist dat niet.
Vandaar dat ik van ohms uit ging in mijn rekenvoorbeeld.
Ik de praktijk is het dus nog dramatischer begrijp ik.

Een lampje heeft trouwens ook geen lineair verloop, een kouder lampje (= minder vermogen "jassen")
heeft een lagere ohmse weerstand dan hetzelfde lampje @ full power.

Als je bij een puur ohmse belasting de spanning halveert zal het vermogen slechts een kwart zijn trouwens.

p van een tec heeft NIKS te maken met de qc van een tec, da weet je hopelijk wel?

even een voorbeeldje om de onzin de wereld uit proberen te helpen:

TEC Plaatje, 225W Qmax, 24V Umax, 16A Imax
P = ui = 24x16 = 384W

bij 12V houd men 6A over bij deze TEC module (gegevens fabrikant)

bij 6A heeft men 140W Qc (gegevens fabrikant)

P = ui = 12x6 = 72W

edit: dat wat dopestuff poste klopt ook totaal helemaal niks van
 
Zo als ik eerder al zei heb ik totaal geen ervaring met TEC's maar dat maakt
niet uit als het gaat om het elektrische vermogen.
Da's simpelweg de wet van Ohm.

Er was hier een link geplaatst met daarin een overzicht van verschillende TEC's
die elektrisch gezien allemaal een puur Ohms verloop hadden.
Die uit jouw voorbeeld ^^ blijkt daar iets af te wijken, anders zou het 8A @ 12V zijn.

Helaas ben ik geen member op Extreme systems (die link) dus kan daar niet handig zoeken,
alleen naar een speld in een hooiberg ....
 
Laatst bewerkt:
Als ik de topic doorlees vind ik dat er een vervelende "sfeer" hangt.
Opnieuw topic opgeschoond.

Velen van jullie vinden dit een belangrijk/leuk onderwerp dit kan, maar probeer a.u.b. op een normale manier te discussieren.
En geen welles niettus discussies, daar schiet men niks mee op.


Voor de laatste keer topic opgeschoond. Als er nu nog steeds op een abnormale wijze wordt "gediscussieerd" zijn de gevolgen voor jezelf..
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Z iPwn the wet build Gallery & Build Logs 3
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan