• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

DDC pomp reparatie

WiSK

New member
Ik zat laatst met een DDC pomp te knutselen. Even snel voorzien van nieuwe bedrading. Per ongeluk kwam stukje koperspoor los van de GND draad. Het blijkt vaker voor te komen: Laing gebruikt een epoxy type wat smelt als je je soldeerbout iets te hoog heb staan.

Eerst dacht ik slim te zijn. Even met schuurpapier een blinde via openmaken op de GND trace en daar het draadje bevestigen.



Je raad het al - meteen kortsluiting. Balen! :cry:


Toen vond ik website van Ngan Shing Fung. Hij ontwerpt printplaatjes om elke DDC pomp van PWM en/of LED verlichting te voorzien. Ik heb zelf de LEDs weggelaten.

*in de shop bij HighFlow:*


Stap 1: Haal de oude printplaat er af. Die is bevestigd met 12 draden aan de binnenkant en wat lijm onder. Ik heb de draden gesneden en dan met schroevedraaier onder de printplaat voorzichtig losgewerkt. Let op! Er zijn ook 4 lipjes op de behuizing die de printplaat vasthouden.




Stap 2: Maak de draden van de pomp schoon met schuurpapier en knip ze wat korter. Knip 12 korte stukjes geïsoleerde draad 0,14mm2.




Stap 3: De 12 draadjes solderen aan de pomp. Gebruik vervolgens 1mm krimpkous om kortsluiting te voorkomen.




Stap 4: Nieuwe printplaat monteren, draadjes per paar voorzichtig door de gaten halen. Zorg dat je ze niet per ongeluk omwisselt.

Let op de orientatie van de printplaat; dat de pads voor de "fan" connector aan dezelfde kant staan als de inkeping van de huls.




Stap 5: Knip de draadjes op de juiste lengte en soldeer ze zoals in de foto




Stap 6: Testen. Elke paar draden is verbonden aan een spoel wat ongeveer 0,5 ohm weerstand heeft.


Stap 7: De molex en fan bedrading solderen aan de printplaat. Of je gebruikt de originele draden zoals in foto. Of je neemt 0,75mm2 voor 12V en GND, en 0,14mm2 voor RPM en PWM. Behuizing heel voorzichtig weer dichtmaken.




Stap 8: testen met slang en demi water...

euh dat moet ik nog doen...

maar wacht op bestelling van Freddy

EK-DDC Heatsink Housing - Black

 
Laatst bewerkt:

Slader

prof klikker
Ziet er vet uit...ben benieuwd naar het resultaat. Ben ergens ook wel benieuwd naar de LED variant...misschien dat ik die zelf wel ga proberen heb toch nog een pomp liggen hier die ik niet gebruik.
 

WiSK

New member
Als je de LEDs wilt gebruiken dan moet je nog twee hele kleine weerstanden solderen aan de DIYINHK printplaat. Wordt precieze soldeerwerk. Ik heb maar een goedkope soldeerbout met dikke soldeerpunt, dus durfde ik het niet te proberen.

Maar ik denk met Plexi EK X-TOP zal het een mooi effect geven.
 

Slader

prof klikker
Die top heb ik inderdaad al er op zitten. Alleen de led's achterin ben ik niet zo een fan van aangezien mn case niet echt geschikt is om kabels weg te werken( Als mn case klaar is zal je zien wat ik bedoel :p ) leek dit me wel een mooie oplossing
 

l3p

Moderator
Forumleiding
Ik heb nog een pompje liggen welke onder water heeft gestaan, zou die ook te fixen zijn?
(Je ziet aanslag op de print)
 

WiSK

New member
Jawel, mits de 6 spoelen allemaal nog gelijke weerstand tonen. Wel eerst schoonmaken met iso alcohol
 

XenoMorpH

Active member
Waar had jij die geisoleerd koperdraad gekocht als ik vragen mag? Is het een enkele draad? Heb mn Printplaat ook binnen, maar de koperdraad incl de isoleer is te dik. Kan het plaatje er ni op krijgen:'(
 

XenoMorpH

Active member
Tnx! Ik ga eerst ff wat anders proberen. Ik ga de huls verwijderen en direct over de koperdraadjes een 1mm krimpkous schuiven. Had net alle 12 vast gesoldeerd toen ik erachter kwam dat het dus niet ging lukken met de dikte van de stukjes kabel.
 

XenoMorpH

Active member
Nou...bij mij is het gelukt.
En ik dacht dat het eindelijk eens zonder problemen (of dat ik iets sloop) goed gegaan was. Niets is minder waar.

Heb ik de molex aansluiting niet bij inkeping van de huls gemonteerd :021:

IMAG0127.jpg

Geen zin om alle kabeltjes weer los te solderen, schoon te maken, plaatje draaien en alles weer vast te solderen.
Dan haal ik wel een stukje uit de behuizing.
 

WiSK

New member
Ziet er wel netjes uit, jammer van het foutje. Moet wel lukken zo. Laat zien hoe je het oplost.
 

XenoMorpH

Active member
Dank je...moet idd zeggen dat ondanks solderen mij niet echt en ik altijd ruzie heb met dat ding (of eerder gezegd met het tin), ik best trots ben dat het gelukt is hehe.

Alleen nog de behuizing aanpassen en de molex kabel erop solderen, dan kan ik hem uittesten en uiteindelijk zien of het me idd gelukt is XD.
 

XenoMorpH

Active member
Zo...heb de behuizing aangepast zodat de uitsparing nu er wel in past:
2015-03-21 13.11.50.jpg

2015-03-21 13.10.51.jpg

Kabeltje eraan gesoldeerd en uitgeprobeerd.
2015-03-21 15.32.22.jpg

Yeah!!! Hij functioneerd :):033::icon_super:

Tnx WiSK voor de uitleg :), misschien toevoeging in de handleiding van de uitsparing een idee :eusa_shifty:
 

volcom

Member
ik ga dit binnenkort ook doen met mijn kapotte DDC pomp maar waarom soldeer je de draadjes aan de buitenste punten en niet die aan de binnenkant?

zijn die voor iets anders of zie ik het verkeerd?
 

WiSK

New member
ik ga dit binnenkort ook doen met mijn kapotte DDC pomp maar waarom soldeer je de draadjes aan de buitenste punten en niet die aan de binnenkant?

zijn die voor iets anders of zie ik het verkeerd?
Het was gewoon makkelijker aan de buitenkant te solderen. Dan kunnen de draadjes ook wat langer.
 
Bovenaan