• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Databeest

Meer spul

Sorry een Campzone kwam erdoor waar ik hem heb kunnen draaien al \0/ maar helaas niet op het DC netwerk kon krijgen vertraagde de update anyways we gaan weer verder

Als eerste meer spul yay
1x een M1015
IBM-M1015.jpg

2x een HP SaS Expander
sasexpander.jpg

Kortere Sas->Sata kabels want 1meter is echt te veel :) Dus daar 12 van helaas geen foto maar niet echt bijzonder.
9x WD EARX 3 TB schijven hoef ook geen foto van want ze zien er toch allemaal hetzelfde uit ;)

Dan nog oude donor hardware:
Gigabyte GA-X58-UD7 bord
Intel I7 920 D0
12 GB geheugen
Corsair HX1000 PSU
2x Intel Postvile 160 GB SSDs aangezien ik Samsung 830's nu in mijn gewone bak heb zitten. beetje een dubbel upgrade ;)

IMG_0460.jpg

De HDD kast waar de boel al aangesloten is. Geen van de HDD's zitten trouwens vastgeschroeft. Maar ook 0,0 aan resonerende geluiden \0/
Het krijgt dus stroom via een Silverstone Tek Four-in-One SATA Power Connectors met Power Stabilizing Capacitors (CP06) *adem uit* en dat dus keer 2 naar mijn modulaire voeding. Uiteindelijk is het dus bij de voeding de draad ontkoppelen en ik kan het zo afbreken hetzelfde geld voor de Sas-Sata kabels. Gewoon bij de Sas expander los koppelen en klaar.
IMG_0451.jpg

Hier kan je goed het grote gat zien wat ik heb gemaakt voor alle kabelbrei :) misschien dat ik het later nog wat dichter gaat maken door bv fietsband te gebruiken als een soort grommet.
IMG_0459.jpg

Dekleinere gaten zijn ook wat beter te zien bij deze foto. ( Ik heb 6,4 cm gaten gemaakt. achteraf gezien zou het misschien wat kleiner kunnen maar dat is achteraf denken natuurlijk :)

Zoals ik al zei wil ik hem afbreken zijn het de Sas->Sata kabels loshalen. 1 Molex voor de fans en dan de sata stroom kabels van de voeding en ik kan het in 3 stukken mee nemen. Kabels afbinden met wat klitteband en klaar is het voor vervoer. Gestest en duurt me nog geen 5 minuten :)
IMG_0463.jpg

Ik heb nog voetjes gekocht. Nouja voetjes het zijn trillingsdempers voor wasmachines en vastgemaakt met dubbelzijdig tape. Simpel maar effectief.
IMG_0464.jpg

Het resultaat :)

Wat gaat er nog gebeuren?
Niet bijzonder veel. Ik ga nog naar een vriend die 2 platen voor mij gaat graveren. Voor mijn naam zoals op de foto en bovenop mijn nickname met Arm en Core commander waarschijnlijk uit Total Annihilation.

Voor de rest meer HDD's erin dan de 8 nu :p

Wat voor OS draai ik?
FreeBSD / ZFS Guru dus ZFS en mijn M1015 natuurlijk geflashed

Hoeveel schijven kan het hebben?
Nouja elke HDD kast van 24 schijven hebben, maar als ik wil kan ik er nog eens iets van 16 bij plakken 2x4 op de expanders en 8 via het moederbord. Dus als het moet 64 HDD's en 2 SSDs dan maar ik ga uit van 48 HDD's max en 2 SSD.

komen er updates?
Mogelijk maar niet snel waarschijnlijk. Na het graveren wil ik dat nog wel laten zien en op de lange termijn staan een serverbord en een zuinigere CPU op de lijst. Of iemand moet willen swappen :p Ik heb wel minimaal 3x PCIe-8 nodig. Vanuit gaande dat er een vga poort op de mobo zit :)

Hoe snel komen er extra array in?
Geen idee wanneer HakkaH geld heeft :p 8 schijven is op het moment van schrijven wel bijna 1200 euro dus ja.

Waarom ZFS en niet een hardware raid build?
ZFS bied meerdere voordelen.
A in aanschaf veel goedkoper. de 3 Kaarten samen waren 600 en dan 150 euro aan kabels. 1x een Areca 1882ix-24 smijt mij ook 1000 euro terug.
B Je ben bij hardware raid aan de hardware gebonden. met ZFS niet
C Niet hoeven zoeken naar HDD's waar je TLER uit kan gooien (als in Server HDD's of Hitachi's) dus ook goedkoper qua aanschaf HDD's. Tuurlijk het werkt wel met andere schijven maar je hoort overal verhalen dat het toch niet super werkt met green schijven waar ZFS en gewoon schijt aan heeft wat voor HDD's je erin stopt.
En ik kan nog wel even door gaan. Punt is gewoon zowel hardware raid als bv ZFS hun sterke en zwakke kanten hebben.

Je front paneel is smerig.
dealwithit.png

Laatst bewerkt:
zeer mooi zo :) werkt die HP sas extender wel een beetje samen de M1015 dan? ik heb gelezen dat sas extenders nogal kieskeurig zijn ivm. welke controller hen aanstuurt.

Er is sinds kort ook http://forum.highflow.nl/f31/het-grote-nas-vergelijkings-topic-13420/ dus daar kan je ook wat opscheppen ;)

verder ben ik ook geintresseerd of je veel hebt moeten aanpassen aan de samba instellingen van ZFSguru, standaard staat de beveiliging wel een beetje zeer laag en echt goed zetten is me nog niet gelukt (maar ik heb ook enkel maar via de gui geprobeerd, nog niet in freebsd gaan neuzen)

Nou ik ken de nieuwe dev een beetje dus ik ben daar ook mee bezig om bv standard dingen aan te kunnen passen als User accounts voor Samba dus een default bv read only en admin de hele shit. Als ook het aanpassen van de PC naam nu kan je bij elke update in de configs gaan klooien :) maar dat zijn dingen die gaan wel komen.

Wat betreft de M1015 en HP Sas extenders... die gaan heel goed samen. Je flashed je M1015 naar een LSI 9211 geloof ik (guides genoeg en doodsimpel) en elke HP SaS extender na v1.56 en dat is een firmware die al 4 jaar oud is geloof ik kan er goed mee overweg en ook op Sata3 snelheid. De combinatie is A spotgoedkoop en werkt heel goed. Goed genoeg om waarschijnlijk een MB of 400-500 per seconde te kunnen pompen met verschillende arrays.

Zowieso raad ik wel Samba boven NFS aan. Puur vanwege het feit dat NFS traag als stront is. maar is wel meer compatible met bv je PS3 enzo. Laatst nog eens getest. NFS ging met 55-60 MB/s ik denk ja hallo dat kan sneller dus ik via Samba gedaan en toen was het gewoon 90-100 MB/s (source HDD limiet :p )

Op campzone Heb ik gewoon Samba op read only gezet en NFS uit, maar daar mag wel wat meer aan gedaan worden ja.

Laatst bewerkt:
dat was inderdaad wat ik bedoelde, nu moet je nog in het freeBSD gedeelte zien als je meerdere users op samba wilt en dat zou ik graag anders zie alvorens ik ZFSguru als NAS zou gebruiken, maar blijkbaar heb jij daar hulp genoeg :D

MMMM expander verhaal erg interesant :) zit namelijk ook aan grote nas te denken en te reken maar liep constand vast op de veel te hoge kosten (voor mijn gevoel) voor die raid kaarten.

moeten eerdags weer is gaan babelen zie ik al enthernal ;)

Arwin

moeten eerdags weer is gaan babelen zie ik al enthernal ;)

Ik hoor gerommel in de verte :p

Net nog eens die sas expanders bekeken en blijkbaar had ik het verkeerd op en zijn deze best intressant, maar er zijn wel een aantal rare zaken aan. Zo staat er het volgende op hun product sheet:

Capacity

Given the increasing need for high performance and rapid capacity expansion, the SAS Expander Card and the SA-P410 or SAP410i Controller offers:

Up to 14TB of total storage with 14 x 1TB 3.5" SATA MDL HDD
Up to of 7.2 TB total storage with 24 x 300GB 6Gb/s SAS 10K SFF DP ENT HDD

Ik weet nu niet of dit een algemene limitatie is (dat er maar 14 sata disken ondersteund worden), of dat het aan de HP controllers ligt waar het zo genaamd mee hoort samen te werken :s Als je het weet hoor ik het graag, anders ga ik eens moeten zoeken :p

Dat is een limitatie van de controller en niet de expander. De expander heeft geen logic en is puur een poort multiplier. Je kan de kaart ook niet benaderen of wat dan ook. firmware upgraden gaat alleen via HP kaarten dat wel maar de laatste firmware is van 3 jaar terug.

Daarnaast ondersteund de controller gewoon alles wat je eraan smijt.

heb ondertussen een lite versie in gedachte hiervoor. welke A anders ingericht wordt en echt hot swappable is en B gewoon uit 1 blok zal bestaan. Ik ga er binnenkort denk ik maar eens een 3d model van maken en kijken of ik het voor elkaar kan krijgen.

Grote voordeel is veel meer hardware compatibiliteit. Want het zal max iets van 32 schijven ondersteunen. niet zo groot, maar nog steeds handelbaar zijn en de kast zelf zal licht blijven hoop ik. Neemt niet weg dat 30 schijven ongeveer 20 kilo zal wegen ;)

Wat ik heb geleerd van de zelfbouw is dat ondanks dat ik het volledig uit alu heb getrokken het toch nog goedkoper is dan een synology en doordat ik ZFS gebruik heb ik ook geen 15-20 MB/s schrijfsnelheid maar gewoon 300 MB/s.
Hoe meer data je wilt opslaan hoe interresanter een zelfbouw voor je wordt.
Gaat het om 6 of minder schijven kan een NAS leuk zijn, bij meer wordt zelf bouwen al heel interresant.

Terug
Bovenaan