• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

custom tek chiller

skyrip

frappant
hallo allemaal,

omdat er weer een wedstijd gaande is bij Hardware.info en ook nog eens bij highflow ben ik begonnen aan een projectje om wat betere prestaties te kunnen krijgen. ik ga namelijk met 8 90 watt koelvermogen tec's een water chiller maken.

ik heb eventjes in een calculator de gegevens gegooit en bij 0 graden warme kant heb ik een max koelvermogen van 520 watt en bij kamer temperatuur zelfs tot 600 Watt. bij een vermogen van 300 watt aan de koude kant zou ik in theorie tussen de 24 en 34 delta temperatuur moeten hebben tussen de warme en koude kant. dus dat zijn mooie cijfers maar het zal in realiteid wel wat minder goed uitvallen.

mijn setup bestaat uit:
warme kant:
2x phobia 1080 9X 120mm fans
2x laing d5
2x 4 tec chiller

als fans gebruik ik 9x scythe ultra kaze 3000rpm en 9x San Ace fans 2600 rpm.


koude kant:
2x 4 tec chiller
1x koolance pmp 400
1x laing mcp 355
samen met een dual top.
gpu/cpu blok: ek supreme hf aangepast om op een amd 6670 te passen

als cpu loop heb ik nog een aquacomputer ultra pomp samen met een magicool 420 rad en een heatkiller 3.0 koelblok.

dan nu over naar het echte werk:





de kanaaltjes zijn 1mm breed en 2,5 mm diep en de koperen vinnetjes zijn 0,61 mm breed. dit zorgt voor veel koeloppervlakte en waarschijnlijk ook een redelijke flow.

verder heb ik al het koper besteld en de plexiglas deksel






omdat ik het geheel dit keer toch wat beter wil kunnen controleren heb ik ook een dc-dc converter gemaakt. het nadeel van dit systeem is dat ik 0,7 volt van de 12 afhaal als maximum maar als voordeel heeft het dat ik het voltage en daarmee ook de stroom kan regelen van de 4.5V tot de 11.3V door het gebruik van de grote condensators lever ik ook gewoon gelijkstroom aan de tec's en kan daar ook niks raars mee gebeuren.

de mosfets die ik gebruikt heb zijn voor een max van 16A en een max van 100V dus ze zijn zowiezo genoeg voor de 6.5A op 12 volt. de switch frequentie ligt rond de 20 Khz met een blokspanning waarvan de duty-cycle kan varieren tussen de 1 en 99 %.

het geheel word van stroom voorzien door 2x een pcie 6 pin en 1x een 8 pin moederbord.
op de mosfets moetten nog wel klein heatsinkje komen maar die zijn al onderweg.

zonder fan's


met fan's


verdere updates volgen nog, ik ben van plan om vanavond te beginnen met het frezen van de koperen blokjes dit wordt dan ook gedaan door mijn cnc aangepasen proxxon mf-70.
 
Laatst bewerkt:
bij deze de 1e echte update.

ik heb gisteren na bijna 17 uur het eerste blok van de 4 af. helaas is niet alles helemaal volgens plan verlopen en moest ik een beetje improviseren. ik heb voor dit koelblok helaas 4 1mm frezen moetten opofferen want die gaan helaas niet zo heel lang mee. echter is het resultaat wel redelijk mooi.

en dan nu de foto's:
met plexiglas deksel




zonder plexiglas deksel





ik heb het ontwerp licht aangepast voor de volgende 3 koelblokjes zodat ik waarschijnlijk wat minder freesjes hoef te slopen.
 
ik zit nu eventjes zonder 1mm freesjes dus ben ik bij de laatste 3 het deel aan het doen wat nu wel met een 2mm frees kan dus als de 1mm freesjes dan binnen komen kan ik het in 1 keer afmaken. later vanavond volgen nog foto's daarvan 2 van de 3 zijn al klaar nu nog wachten op de laatste.
 
ik heb op dit moment de laatste bewerking gedaan die ik op dit moment kan, ik verwacht dat ik woensdag weer 10 nieuwe freesjes binnen krijg en dan kan ik de koelblokjes afmaken.
nog een foto van het werk tot nu toe:


ik heb vandaag ook de draden gesoldeerd van het ventilator systeem
het is een set van 9 scythe ultra kaze en een set van 9 san ace fans.

 
ik ga ze misschien ook nog wel op 24 volt laten lopen heb het namelijk eventjes getest op 1 fan en wow wat een lucht kanon zeg, op 12 volt zijn ze al zeer sterk maar op 24 volt is het gewoon bijna niet normaal meer :O
maar daar moet ik nog eventjes over nadenken aangezien mijn 24 volt voeding maar tot 14.5A gaat dus dan zou ik maar 9 fans daarop aan kunnen sluiten en alle 28 zou meer als 20A oftwel bijna 500 watt gebruiken :p
maar eerst maar eens de temperaturen op 12 volt bekijken als die toch tegenvallen wat me moeilijk lijkt dan zet ik 1 set naar 24 volt.
 
ik heb het bij allebei geprobeerd en ze doen het nog na 15 min wel niet alle 9 maar 1 per keer. met 9 tegelijk denk ik dat ze letterlijk opstijgen en als je dan je vinger ertussen krijgt is het au!
 
nou goed nieuws, ik heb vandaag mijn nieuwe freesjes binnen gekregen dus ik ben al weer bezig met het frezen, nou nog 14,5 uur per koelblokje frezen en dan is het tot zover klaar. tegen die tijd zullen ook wel de benodigdheden die ik nog nodig heb wel binnen zijn(rubber koorden voor o-ring) en dan is het aansluiten en testen :) ik verwacht dat ik zaterdag het 2e blok afkrijg en dan zondag en maandag hopelijk de 3e en dan in de loop van de week de laatste, hoop dus volgende week zondag wel klaar te zijn met het frezen. plexiglas ben ik ook al bijna klaar mee alleen nog de draad tapen voor de aansluitingen.

dit keer toch maar recht geprobeerd te doen dmv de draadtap in het boorstatief te zetten en dan met de hand de boorkop draaien. niet geweldig maar zo gaat het wel goed.
 
nou goed nieuws ik heb vandaag nog mijn 2e blok afgekregen. dit keer maar 2 freesjes gebruikt in plaats van 4 door de middelste streep erin waardoor de frees niet hoefde te boren.

morgen beginnen aan het 3e blok en tegelijk gaten boren in het 2e en het plexiglas afmaken en dan zou ik ze al kunnen gaan assembleren :) heb namelijk vandaag ook de nieuwe oring koorden binnen gekregen, deze zijn goed tot -60 dus dat zit wel snor

dan zijn hier de foto's:




links de nieuwe en rechts de eerste.


in werkelijkheid ziet het er toch net wat anders uit maar door de flitser op mijn iphone word het licht gereflecteerd, miss dat ik morgen overdag betere foto's kan maken.
 
ja het is een soort van glaciator alleen dan toch heel anders, dat was namelijk ook een tek water chiller. alleen lager vermogen en minder hoge kwaliteit doordat ze geen kopere geleider gebruikte. heb er ook aan gedacht om hem ook helemaal van plexiglas te maken en dan net als bij mijn cpu project direct te koelen met water maar dat is heel erg moeilijk om te maken aangezien je ook nog de druk op de tek goed moet houden.

persoonlijk denk ik niet dat ik enorm veel voor de custom wereld kan betekenen want mijn freesmachientje is eerstens enorm langzaam maar heel precies en de maximale grote van iets wat ik zou kunnen frezen is 10X8 cm. plus de tijd die het kost om het te frezen en ook nog eens te ontwerpen in solidworks en om te zetten in g-code zou het relatief duur maken. plus ik mis ook nog een aantal essentieele machines hier thuis zoals een lintzaag. maar ik zal er eens over na gaan denken of dit mogelijk een dienst zou kunnen zijn die ik ga aanbieden.

dingen die ik zelf al heb gemaakt en ontworpen zoals het plexiglas cpu koelertje die kan ik daarentegen wel maken voor ongeveer 15 euro materiaalkosten(1 freesje en een blokje plexiglas van 3 euro) want daar speelt de ontwerp tijd geen deel meer in.
 
zoals ik al had gezegd was het 2e stuk koper af en ik heb vandaag nog de gaten geboord voor de montage en nu is het eerste deel dus klaar. persoonlijk vind ik het geheel best goed geslaagd al zeg ik het zelf :) . hier zijn de foto's:











morgen ga ik testen of alles ook goed is afgesloten en het geheel lekvrij is. ik ben ook al begonnen aan het frezen van het 3e blok, ik verwacht dat dat morgen in de avond wel klaar zal zijn.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
C Info componenten custom liquid cooling set Advies Waterkoeling Setup 26
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan