THE FINAL STEP:
De kussens zijn binnen!
Dus ik zal beginnen met de laatste foto's van mn "build log".
Even wat feitjes op een rij (met wat tips):
HOUT:
Totaal aantal meter planken = 67,5m @
Steigerhout.NL - uw leverancier voor nieuw en gebruikt steigerhout!
Uiteindelijk 1x 5m extra meegenomen die ik later ook wel nodig had.
En tusentijds nog 1x 3m bijgehaald, omdat ik ergens een plank had doorgezaagd om als balkjes te gebruiken.
(bleek later een plank te zijn van mn rugleuning... Oeps!)
TIP:
Dit is ook meteen iets wat ik anders zou doen... koop gewoon balk hout ipv planken te verzagen (3x door de lengte).
Die zijn rechter dan dat je zelf ooit kunt zagen (tenzij je een zaagtafel hebt) en daarom veel makkelijker tijdens t klussen.
Voor het geld hoef je t niet te laten...
Waar ik verder tegenaan ben gelopen, is t feit dat niet alle planken even breed waren.
Ze zouden elk 20cm moeten zijn, maar dat was in sommige gevallen toch echt maar 19,5.
Dat lijkt een klein verschil, maar als je daar niet op berekend ben (zoals ik) kom je soms niet lekker uit.
Verder stonden sommige planken erg bol (of hol, is maar net hoe je dr naar kijkt
).
Hierdoor sluiten niet alle hoeken aan (aan de bovenzijde wel, maar de onderzijde niet).
Nou is t een steigerhouten hoekbank die een robuste en stoere uitstraling mag/moet hebben, dus vind ik t achteraf niet storend.
Dus... Kies je hout zorgvuldig uit en inversteer in bouwgemak (balken).
SCHROEVEN:
300 stuks 0,5mm x 50mm RVS
100 stuks 0,5mm x 60mm RVS
Heb langere schroeven gehaald voor het vastzetten van de zittingen en rugleuning.
Weliswaar een extra tripje naar de lokale bouwmarkt, maar dat was t zeker waard.
Heb ongeveer zo'n 40 stuks van 50mm over...
TIP:
Voorboren (-1mm tov de schroef)!
GEREEDSCHAP:
Ik heb jaren terug geïnvesteerd in gereedschap (een vrouw koop potten en pannen voor haar uitzet en een man gereedschap... :023
.
Omdat ik dit al een aantal jaren niet had gebruik, liep ik tegen een probleem aan met mn decoupeerzaag.
Die deed t niet echt meer (dacht in eerste instantie een slechte accu t probleem was).
Aangezien ik zelf de balkjes moest zagen uit de planken, kon ik niet zonder een elektrische zaag.
Het huren (voor 1 dag) van een decoupeerzaag was de goedkoopste oplossing (cirkelzaag of tafelzaag had ook gekund).
(Het kopen van balkhout had ook t huren van zaag overbodig gemaakt, de rest heb ik namelijk allemaal met de hand gezaagd...)
TIP:
Inkoppertje natuurlijk, maar zeker waar: GOED GEREEDSCHAP IS T HALVE WERK!!!
Een 2e schroefmachine was achteraf geen overbodige luxe... heb erg vaak gewisseld van boortje naar bitje, terug naar boortje, terug naar bitje enz... pppffff
)
BANK:
Heb de bouwtekening gekocht @
Meubels maken van steigerhout met bouwtekening? - IkMaakHetZelfWel.nl
Daar zelf wat aanpassingen op gedaan, omdat ik de afmetingen van mn balkon optimaal wilde benutten.
Ben begonnen op de galerij (soort van) van mn flatgebouw, waar je in elk geval van een vlakke ondergrond verzekerd bent.
Heb 1 dag hulp gehad van mn pa (materiaal gehaald en alle 3 de leuningen gebouwd en op locatie getild) en dat was in die fase ook wel nodig.
Met name de lange, met daaraan vast een korte, leuning is erg zwaar en lomp groot.
Die had ik in mn eentje nooit naar mn balkon kunnen krijgen.
Ben daarna alleen verder gegaan en nog zo'n 3 dagen bezig geweest (totaal, want soms ook een dag niet of slechts 1 uur).
TIP:
Neem de tijd en teken evt aanpassingen uit (zelfs een kladje kan verhelderend zijn!)
HOCKER:
Hiervan was de bouwtekening gratis, maar die heb ik na t aanpassen van de afmetingen eigenlijk compleet over boord gegooit.
Mn tafelblad is bijna een project opzich geworden (incl de kosten die dit met zich mee brengt), maar heb daar zeker geen spijt van.
Achteraf had dit iets goedkoper gekund, maar na 1 week rotzooi in huis wilde ik t graag afmaken.
TIP:
Mocht je een uniek tafelblad willen maken, kijk dan voor tegels op marktplaats en/of aanbiedingen (rest partijen e.d.)
OVERIGE:
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak.
Mn zitkussens komen van
Kussens op maat, de meeste mogelijkheden in Nederland en Belgie
De overige dingetjes moet je tegenaan lopen... ook een bezoekje aan de bouwmarkt kan hiervoor nuttig zijn.
Zo betaalde ik niet de hoofdprijs voor de sierkussens, dankzij de "kroontjes plakken" actie bij de Karwei.
En dan als laatste het antwoord op de vraag waar wij Nederlanders toch vaak als 1e in geïnteresseerd zijn...
Wat kost dat?
Was van plan alle kosten netjes bij te houden, zodat ik een zuiver antwoord op deze vraag kon geven.
Maar gedurende de build is dit er helaas bij in geschoten...
Als ik een ruwe schatting moet doen komt t hier op neer:
Bank: 260,- (3m x 2m met 1 rugleuning en alle armleuningen rondom gesloten).
Hocker: 70,- (incl tafelblad)
Kussens: 370,- (zit- en sierkussens)
(ik heb alle tripjes naar de bouwmarkt niet meegerekend...)
Ik vond t ook vooral leuk om te doen en een eigengemaakte bank zit toch net iets lekkerder
Zal even kort mijn achtergrond tav van klussen uitleggen.
Heb vroeger (dik 17 jaar geleden) LTS bouwkunde gedaan, maar ben daarna hele andere dingen gaan doen
Daarna nog wel een muur geschilderd, laminaatvloertje gelegd en gevochten met een Ikea kast.
Maar verder ben ik dus geen die-hard-doe-t-zelver!
Kortom... ook jij kan dit!!!
Proost