• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom steigerhouten hoekbank & hocker

Kijk, buiten tips en tricks voor m'n pc, kom je zo ook nog eens wat leuks tegen voor in de tuin. Goed gedaan man! Hoelang ben je er nou uiteindelijk mee bezig geweest? Beetje te doen, of raad je toch aan zo iets gewoon in zijn geheel te kopen? ;)
 
Dank je Karel88!

Op veel van je vragen zal ik antwoord geven als ik helemaal klaar ben.
Het is nu even wachten op een kleurstaal die ik besteld heb voor de zitkussens.
Dan sluit ik mn log af met een korte samenvatting en tips.
 
UPDATE 8.5:

Kleurstaal is binnen! (GRATISCH @ www.maatkussens.nl)
Heb de volgende kleuren besteld op basis van de kleur van de sierkussens (muv van wit, want das me veel te besmettelijk).
bank41.jpg

Dacht eerst aan t donker blauwe, maar das over de gehele lengte te donker denk ik.
T geel is is zeker een knal kleur, maar beetje te op zo'n lange bank.
T licht blauwe past niet echt bij de kussens...
Dus gaat t waarschijnlijk GRIJS worden!

Kussens gaan ongeveer net zo duur zijn als de complete bank en hocker samen.
Dat klinkt misschien absurd... maar na veel onderzoek op t net, ontkom je dr niet aan.

Komen in totaal 4 kussens op:
1 zitkussen (8cm dik) van ongeveer 200x60cm (lange zit)
1 zitkussen (8cm dik) van ongeveer 160x60cm (korte zit)
2x rugkussen (4cm dik) van ongeveer 140x40cm (lange rugzijde).

En daar bovenop de sierkussens... Maar eerst maar eens weer wat geld bij elkaar rapen ;)
 
UPDATE 9:

Zojuist kussens besteld! :D
2 zitkussens, 1 voor de lange en 1 voor de korte zijde.
En 1 rugkussen, in 2 delen voor de lange (anders is die met een lengte van 260cm niet echt handelbaar).

Kleur Ash-Grey 165, verwachte levertijd 2-3 weken.

En nu maar hopen dat t tegen die tijd ook weer mooier weer is!!!


Verder ben ik nog opzoek naar wat kaarsen e.d. voor de aankleding.
Zodra de kussens binnen zijn, zal ik nog even een samenvattend update posten (incl laatste foto's)
 
THE FINAL STEP:

De kussens zijn binnen!
Dus ik zal beginnen met de laatste foto's van mn "build log".

bank43.jpg
bank44.jpg
bank45.jpg
bank46.jpg
bank47.jpg
bank48.jpg


Even wat feitjes op een rij (met wat tips):

HOUT:
Totaal aantal meter planken = 67,5m @ Steigerhout.NL - uw leverancier voor nieuw en gebruikt steigerhout!
Uiteindelijk 1x 5m extra meegenomen die ik later ook wel nodig had.
En tusentijds nog 1x 3m bijgehaald, omdat ik ergens een plank had doorgezaagd om als balkjes te gebruiken.
(bleek later een plank te zijn van mn rugleuning... :( Oeps!)

TIP:
Dit is ook meteen iets wat ik anders zou doen... koop gewoon balk hout ipv planken te verzagen (3x door de lengte).
Die zijn rechter dan dat je zelf ooit kunt zagen (tenzij je een zaagtafel hebt) en daarom veel makkelijker tijdens t klussen.
Voor het geld hoef je t niet te laten...

Waar ik verder tegenaan ben gelopen, is t feit dat niet alle planken even breed waren.
Ze zouden elk 20cm moeten zijn, maar dat was in sommige gevallen toch echt maar 19,5.
Dat lijkt een klein verschil, maar als je daar niet op berekend ben (zoals ik) kom je soms niet lekker uit.

Verder stonden sommige planken erg bol (of hol, is maar net hoe je dr naar kijkt ;)).
Hierdoor sluiten niet alle hoeken aan (aan de bovenzijde wel, maar de onderzijde niet).
Nou is t een steigerhouten hoekbank die een robuste en stoere uitstraling mag/moet hebben, dus vind ik t achteraf niet storend.

Dus... Kies je hout zorgvuldig uit en inversteer in bouwgemak (balken).


SCHROEVEN:
300 stuks 0,5mm x 50mm RVS
100 stuks 0,5mm x 60mm RVS
Heb langere schroeven gehaald voor het vastzetten van de zittingen en rugleuning.
Weliswaar een extra tripje naar de lokale bouwmarkt, maar dat was t zeker waard.
Heb ongeveer zo'n 40 stuks van 50mm over...

TIP:
Voorboren (-1mm tov de schroef)!


GEREEDSCHAP:
Ik heb jaren terug geïnvesteerd in gereedschap (een vrouw koop potten en pannen voor haar uitzet en een man gereedschap... :023:).
Omdat ik dit al een aantal jaren niet had gebruik, liep ik tegen een probleem aan met mn decoupeerzaag.
Die deed t niet echt meer (dacht in eerste instantie een slechte accu t probleem was).

Aangezien ik zelf de balkjes moest zagen uit de planken, kon ik niet zonder een elektrische zaag.
Het huren (voor 1 dag) van een decoupeerzaag was de goedkoopste oplossing (cirkelzaag of tafelzaag had ook gekund).
(Het kopen van balkhout had ook t huren van zaag overbodig gemaakt, de rest heb ik namelijk allemaal met de hand gezaagd...)

TIP:
Inkoppertje natuurlijk, maar zeker waar: GOED GEREEDSCHAP IS T HALVE WERK!!!
Een 2e schroefmachine was achteraf geen overbodige luxe... heb erg vaak gewisseld van boortje naar bitje, terug naar boortje, terug naar bitje enz... pppffff :p)


BANK:
Heb de bouwtekening gekocht @ Meubels maken van steigerhout met bouwtekening? - IkMaakHetZelfWel.nl
Daar zelf wat aanpassingen op gedaan, omdat ik de afmetingen van mn balkon optimaal wilde benutten.
Ben begonnen op de galerij (soort van) van mn flatgebouw, waar je in elk geval van een vlakke ondergrond verzekerd bent.
Heb 1 dag hulp gehad van mn pa (materiaal gehaald en alle 3 de leuningen gebouwd en op locatie getild) en dat was in die fase ook wel nodig.

Met name de lange, met daaraan vast een korte, leuning is erg zwaar en lomp groot.
Die had ik in mn eentje nooit naar mn balkon kunnen krijgen.
Ben daarna alleen verder gegaan en nog zo'n 3 dagen bezig geweest (totaal, want soms ook een dag niet of slechts 1 uur).

TIP:
Neem de tijd en teken evt aanpassingen uit (zelfs een kladje kan verhelderend zijn!)


HOCKER:
Hiervan was de bouwtekening gratis, maar die heb ik na t aanpassen van de afmetingen eigenlijk compleet over boord gegooit.
Mn tafelblad is bijna een project opzich geworden (incl de kosten die dit met zich mee brengt), maar heb daar zeker geen spijt van.
Achteraf had dit iets goedkoper gekund, maar na 1 week rotzooi in huis wilde ik t graag afmaken.

TIP:
Mocht je een uniek tafelblad willen maken, kijk dan voor tegels op marktplaats en/of aanbiedingen (rest partijen e.d.)


OVERIGE:
Dit is natuurlijk een kwestie van smaak.
Mn zitkussens komen van Kussens op maat, de meeste mogelijkheden in Nederland en Belgie
De overige dingetjes moet je tegenaan lopen... ook een bezoekje aan de bouwmarkt kan hiervoor nuttig zijn.
Zo betaalde ik niet de hoofdprijs voor de sierkussens, dankzij de "kroontjes plakken" actie bij de Karwei.


En dan als laatste het antwoord op de vraag waar wij Nederlanders toch vaak als 1e in geïnteresseerd zijn...

Wat kost dat?


Was van plan alle kosten netjes bij te houden, zodat ik een zuiver antwoord op deze vraag kon geven.
Maar gedurende de build is dit er helaas bij in geschoten...
Als ik een ruwe schatting moet doen komt t hier op neer:
Bank: 260,- (3m x 2m met 1 rugleuning en alle armleuningen rondom gesloten).
Hocker: 70,- (incl tafelblad)
Kussens: 370,- (zit- en sierkussens)
(ik heb alle tripjes naar de bouwmarkt niet meegerekend...)



Ik vond t ook vooral leuk om te doen en een eigengemaakte bank zit toch net iets lekkerder :D



Zal even kort mijn achtergrond tav van klussen uitleggen.
Heb vroeger (dik 17 jaar geleden) LTS bouwkunde gedaan, maar ben daarna hele andere dingen gaan doen ;)
Daarna nog wel een muur geschilderd, laminaatvloertje gelegd en gevochten met een Ikea kast.

Maar verder ben ik dus geen die-hard-doe-t-zelver!


Kortom... ook jij kan dit!!!


Proost :D
bank49.jpg
 
OMG, moest dit gewoon ff delen...

WIN de meest stoere hoekbank die er te koop is t.w.v. €2368,00!!!!
Hoekbank XXL 250x250 cm. Voor binnen en buiten.
Inclusief kussens van 16 cm dik bekleed met de kwaliteitsstof van Sunbrella!

Hoe doe je mee?
LIKE onze FB pagina
DEEL deze foto met al je vrienden
WIN misschien deze heerlijke hoekbank.
Deze actie loopt tot 20 Juli.

Nu tijdelijk ook te koop met 15 % korting. Ook kunnen we voor deze bank een op maat gemaakte afdekhoes leveren zodat de kussens er de hele zomer in kunnen blijven liggen.

Kom gerust even proefzitten in Groot Ammers of in onze winkel in Zeist of bezoek onze website
Hoekbank van steigerhout


1016496_543591235705378_535840784_n.jpg



Nogmaals, die van mij koste slechts 35% van dit achterlijke bedrag.

Stelletje afzetters... :eusa_clap:
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
C Info componenten custom liquid cooling set Advies Waterkoeling Setup 26
J Opzoek naar custom watercooling voor CPU en GPU 980TI en i7 6700K Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan