• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom-Made Waterkoeling in Phanteks Evolv ATX

RHienkens

New member
Advies waterkoelingsetup

Beste Highflow Forumleden,

Bij deze mijn 1e topic op dit forum.

Om alles even helder te krijgen.. ik gebruik het volgende (zelfgebouwde) systeem.

  • Intel Core i5-6600K Boxed
  • MSI Z170A Gaming Pro
  • MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
  • Phanteks Enthoo Evolv ATX
  • Cooler Master Hyper 212 EVO
  • Kingston HyperX Fury Black 32GB
  • Samsung 850 EVO 500GB
Het systeem is pas 2 maanden oud en zit nu al te denken aan een waterkoeling.. dit aangezien ik hem intensief gebruik voor video editing/gaming en waterkoeling er uiteraard gaaf uitziet!

Nu ben ik via tweakers in aanraking gekomen met een goede behulpzame bouwer die mij kan helpen aan een goede waterkoeling.. Na aangeven dat mijn budget max 400,- is kwam hij met een setup van rond de 750,-..

Nu is dit flink wat geld, maar helpt hij me wel met het inbouwen van de waterkoeling.. en wil ik uiteraard niet besparen op kwaliteit..

Hij kwam met het volgende lijstje aanzetten:

  • Bitspower Water Tank Z-Multi 150 - Full Clear Acrylic Version (1x)
  • Thermaltake Riing 12 LED RGB 256 Colors - 120mm Fan -Triple Pack (1x)
  • EK-Supremacy EVO - Nickel (1x)
  • EK-XTOP Revo D5 PWM - Plexi - incl. pump (1x)
  • EK-ACF Fitting 10/13mm (1x)
  • Aqua-Computer Double Protect Ultra - Red 1000ml (3x)
  • Aqua-Computer kraan (1x)
  • EK-FC970 GTX TF5 - Nickel (1x)
  • EK-CoolStream PE 360 Radiator (1x)
  • Bitspower G1/4 naar G1/4 (2x OD) Verbindingsstuk Mini Silver Shiny (1x)
  • Bitspower Enhance 90-Degree Dual Multi-Link Adapter (8x)
  • Bitspower Enhance 90-Degree Rotary Dual Multi-Link Adapter- Silver Shining (5x)
  • Bitspower G1/4 Black Sparkle AIR-Exhaust Fitting (1x)
  • Bitspower G1/4 Enhance Multi-Link For OD 12MM (9x)
  • Bitspower G1/4 Q-Block Silver Shiny (1x)
  • Acrylic tube 12/10mm Clear - 50cm (6x)
  • Feser Tube 3/8 IID - 1/2 OD Clear (1x)
Maar nu is de vraag, als jullie iets met bovenstaande kunnen.. is dit een goede setup.. is het de 750,- waard aangezien mijn eerste insteek 400,- was..

Zijn er goede waterkoelingsetups van rond de 400,- euro voor CPU & GPU.. of kan je voor 400.- alleen je CPU koeling?

Aangezien ik er zelf geen verstand heb van het inbouwen van waterkoeling zal ik uiteraard dit laten doen.. door de persoon op tweakers en/of Highflow.nl

Ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven en kunnen helpen aan een goede waterkoeling setup!

Mvg,

Robert

p.s ik heb al een kijkje genomen bij
http://forum.highflow.nl/f40/ehbw-eerste-hulp-bij-waterkoeling-13767/ alleen vraag ik mij af of deze setups nog up-to-date zijn.
 
Je hebt zo een hele mooie set samengesteld en met acryl tubing, Bitspower fittingen, Thermaltake fans etc. zit je wel hoger in budget.
Of het waard is, dat is persoonlijk, je betaalt in ieder geval voor kwaliteit.

Je kan ook voordeligere fittingen nemen (van bijvoorbeeld TFC, CF1, EK etc.), qua functionaliteit hetzelfde, alleen ander design en wellicht iets minder netjes afgewerkt.
Maar daarmee heb je wel een lager totaal bedrag.

Ook fans kan je kijken naar voordeligere fans, zoals Yate Loon.

Of ipv acryltubing helemaal met flexibele slang doen.

Een goedkoper CPU blok of pomp/reservoir, alles is mogelijk :)
 
Je hebt zo een hele mooie set samengesteld en met acryl tubing, Bitspower fittingen, Thermaltake fans etc. zit je wel hoger in budget.
Of het waard is, dat is persoonlijk, je betaalt in ieder geval voor kwaliteit.

Je kan ook voordeligere fittingen nemen (van bijvoorbeeld TFC, CF1, EK etc.), qua functionaliteit hetzelfde, alleen ander design en wellicht iets minder netjes afgewerkt.
Maar daarmee heb je wel een lager totaal bedrag.

Ook fans kan je kijken naar voordeligere fans, zoals Yate Loon.

Of ipv acryltubing helemaal met flexibele slang doen.

Een goedkoper CPU blok of pomp/reservoir, alles is mogelijk :)

Beste Freddy,

Dank voor je feedback.

Stel je voor dat ik een kit zou willen voor alleen mijn CPU & GPU voor rond de 400,-.. is er dan een die je mij kan aanraden..

Of zeg je spaar nog even door en neem bovenstaande onderdelen..


Gebruikersdoeleinden zijn vooral video editing / gaming / Administratie.
 
Als je een zo mooi mogelijk systeem wilt en elke dag jouw systeem bekijkt (staat bijvoorbeeld op jouw bureau), dan zou ik zeggen spaar door en doe het gelijk goed.
Anders ga je er namelijk aan irriteren van, dit kan beter, dat kan beter, dit kan mooier, dat kan mooier en uiteindelijk haal je jouw systeem alsnog uit elkaar om het mooier te maken :sarc:
Je bent namelijk niet de eerste die dit zo mee maakt :)

Maken de looks weinig uit en gaat het voornamelijk om stilte en koelprestatie, dan kan je gewoon voor budget onderdelen gaan.
 
"en door de gekleurde vloeistof de slang kan gaan lekken aangezien hij door de vloeitstof kan gaan rotten.."

Dit heb ik gelukkig nog nooit meegemaakt of van gehoord :)
Als de radiatoren van te voren goed doorspoelt en je kant-en-klare koelvloeistof gebruikt, kan er weinig mis gaan met de slangen.
 
Hmm klopt..

Alleen het nadeel van slangen is dat het minder mooi is natuurlijk.. en door de gekleurde vloeistof de slang kan gaan lekken aangezien hij door de vloeitstof kan gaan rotten..

Weet niet waar je dat fabeltje vandaan hebt, maar daar is niets van waar. Slangen kunnen niet "rotten". Het is gemaakt van kunststof, meestal van PVC.

Dat het minder mooi is, is relatief natuurlijk. Wat de 1 mooi vindt, vindt de ander niets en vica versa :)
 
Beste Highflowers,

Ik zou graag even jullie tijd willen lenen voor onderstaande.

Om jullie direct even een goed overzicht te geven, heb ik hieronder mijn set-up opgesomd.

9lfw5h.png


Wellicht verklapt de titel het al een beetje, maar voor dit systeem zou ik graag een custom-made waterkoeling systeem willen bouwen die zowel mijn CPU + GPU koelt.

Sinds kort ben overgestapt van een LG 34" Ultrawide Curved 60hz monitor naar de Asus ROG Swift PG279Q 165Hz.. Het lijkt erop dat sinds deze overstap mijn huidige waterkoeling Corsair Hydro H100i v2 steeds meer lawaai begint te maken. Zou dit kunnen komen doordat mijn cpu harder moet werken aangezien het aantal Refresh-rates hoger ligt?

Ook wil ik graag next-level gaan met mijn systeem door een custom-made waterkoeling te bouwen aangezien dit de prestaties zal bevorderen en het een echte eye-catcher is.

Nu is het zo dat mijn voorkeur uitgaat naar het merk 'Bitspower'. Dit aangezien ik een ruime 6 maanden geleden eens contact heb gehad met een tweaker die zeer te spreken was hierover en bij tientallen systemen hiermee heeft gewerkt. Zouden jullie mij dit ook adviseren qua prijs/kwaliteit verhouding of is het alleen een flinke steek in de portemonnee voor een over-gewaardeerd product?

De benodigdheden die ik nodig zou hebben voor mijn loop heb ik hier beneden opgesomd:


  • [li]CPU: Processor waterblok[/li]
    [li] GRAKA: Grafische Kaart waterblok [/li]
    [li] POMP: Waterpomp[/li]
    [li] TOP: Pomp toebehoren[/li]
    [li] RES: Koelvloeistof Reservoir[/li]
    [li] RAD: Radiator[/li]
    [li] TUBE: Slang/Buis[/li]
    [li] FIT: Slangfitting[/li]
    [li] VLOEI: Koelvloeistof voor waterkoeling[/li]
    [li] FAN: Koelwaaier[/li]
    [li] KOELPASTA: Koelpasta voor Processor en/of Grafische kaart.[/li]

Om het even allemaal visueel te maken heb ik tevens een foto gemaakt van hoe de kast er momenteel uitziet.

107nvkg.jpg


Zijn er personen aanwezig die mij kunnen voorzien van de juiste informatie en productlijst en wellicht tegen betaling dit voor mij zouden opstellen.

Een vereiste is uiteraard dat je zelf eerst research moet doen voordat je een topic opent. Voor mijn gevoel heb ik mij goed ingelezen wat de benodigdheden zijn, maar heb ik hiervoor niet de ervaring. Vandaar dat ik toch een topic heb gestart!

Wellicht handig om te weten, maar mijn budget ligt rond de €650 euro. Ik ben ook zeer benieuwd of het voor dit bedrag mogelijk is om zowel nog een moederbord als geheugen waterblok erbij te betrekken.

Ik hoor het graag en nogmaals bedankt voor jullie tijd en kennis.

Groet,

Robert
Amsterdam
 
De Corsair cooler maakt idd meer lawaai als jouw systeem warmer wordt, dan moeten de fans harder draaien om de warmte weg te werken.

Je had vorig jaar al een topic aangemaakt zie ik, jouw systeem is niet veel veranderd en ik heb daarom de twee onderwerpen samengevoegd.
In jouw topic van vorig jaar had je al een lijstje samengesteld.
Mocht je het nu anders willen, plaats hier jouw nieuwe lijstje en dan kunnen we kijken wat er eventueel beter kan.
 
Nu is het zo dat mijn voorkeur uitgaat naar het merk 'Bitspower'. Dit aangezien ik een ruime 6 maanden geleden eens contact heb gehad met een tweaker die zeer te spreken was hierover en bij tientallen systemen hiermee heeft gewerkt. Zouden jullie mij dit ook adviseren qua prijs/kwaliteit verhouding of is het alleen een flinke steek in de portemonnee voor een over-gewaardeerd product?

Ik spreek alleen voor mezelf dat ik vind dat de BP producten soms erg aan de prijs zijn en dat ik het er dan niet vanaf kan zien. Concurerende merken hebben soms gelijke producten die gewoonweg goedkoper zijn en die hetzelfde doen.
Wat ik wel kan zeggen is dat BP veel keuze heeft in kleur en ook in speciale onderdelen, bochtjes etc.


CPU: Processor waterblok
Zoek een blok uit die je mooi vindt. Veel verschil in performance is er niet echt.
GRAKA: Grafische Kaart waterblok
Zoek er 1 die past op je kaart, Deze past zowieso van EK:
https://www.ekwb.com/configurator/step1_complist?gpu_gpus=2035

POMP: Waterpomp
Een D5 is altijd goed, merk maakt niet zoveel uit, de pomp zelf is hetzelfde. Let wel dat je 2 soorten hebt: Variabele pomp waar je deze op 5 standen kunt zetten en een gewone pomp met 1 stand.
Een DDC MCP350/355. Deze pompjes zijn wat kleiner maken iets meer geluid maar zijn zeer sterk.
TOP: Pomp toebehoren
Een pomp top is altijd aan te raden, als dan niet met een reservoir erop.
RAD: Radiator
Wat wil je, en wat past.
TUBE: Slang/Buis
Maak een keuze welke type je wilt: Hardtubing og Slangen. Want hier hangt namelijk je keuze van je fittingen aan vast.
FIT: Slangfitting
Doorgaans is voor slang de 3/8" schroef fittingen gebruikelijk. Hier moet je dus 3/8 slang bij gebruiken.
Voor Hardtubing kun jedoorgaans kiezen uit 12mm buis of 14mm buis, net wat je wilt. Bij 12mm buis neem je 12mm ridgit fittingen en 14mm 14mm fittingen die voor hardtubing te gebruiken zijn.
Voor elk onderdeel heb je op zijn minst 2 fittingen nodig.
VLOEI: Koelvloeistof voor waterkoeling
Neem wat je mooi vindt. Veel al wordt er gebruik gemaakt van kant en klare vloeistoffen/premixes van onderandere Mayhems, Nanoxia, EK, net welke kleur je mooi vindt.
FAN: Koelwaaier
Ben zelf helemaal weg van deze Darkside fans. Stil en koelen zeer goed.
Je zou ook nog kunnen kiezen voor de Noiseblocker eloop fans.
KOELPASTA: Koelpasta voor Processor en/of Grafische kaart.
arctic cooling MX-4 altijd goed. Al zijn er nog andere koelpasta's die misschien net een ietsie pietsie beter koelen...


Een vereiste is uiteraard dat je zelf eerst research moet doen voordat je een topic opent. Voor mijn gevoel heb ik mij goed ingelezen wat de benodigdheden zijn, maar heb ik hiervoor niet de ervaring. Vandaar dat ik toch een topic heb gestart!

Wellicht handig om te weten, maar mijn budget ligt rond de €650 euro. Ik ben ook zeer benieuwd of het voor dit bedrag mogelijk is om zowel nog een moederbord als geheugen waterblok erbij te betrekken.

Minimale inzet is dan dus wel dat je een winkelwagentje maakt met boven staande onderdelen.
Kies uit wat je mooi vind, kunnen wij je ertellen of iets past of niet en of als je wat bent vergeten.

Kijk eerst maar eens hoever je komt met het samenstellen van een loop met onderdelen, je zit al snel op dat €650.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
E [VERKOCHT] custom made playseat Verkocht 2
alain-s [IN-ACTIVE] Custom made parts for silverstone TJ07 Verkocht 1
A Custom Made WC Waterkoeling 13
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Nieuwe setup custom watercooling 1ste keer Advies Waterkoeling Setup 13
B Zalman Reserator Custom Air Duct / Shroud Waterkoeling 2
L Nieuwe case voor custom WC, welke o welke Waterkoeling 7
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
T mijn eerste custom waterkoeling Waterkoeling 2
M Custom ATX 24 pin -> 24 + 8 Pin kabel Cases en Modding 0
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
bunbun vraagje betreft koeling custom casemod Overige Koeling 9
Maarten/Pine Custom kabels pinout Hardware & Software 0
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan