• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K

Mannekino

Member
Met dank aan HighFlow voor de tijdige levering in deze moeilijke logistieke tijden. Zag eruit dat de kast niet op tijd geleverd kon worden maar uiteindelijk had ik het meeste binnen op de eerste dag van mijn kerstvakantie en de kast kwam één dag later.
20210104_072244.jpg 20210102_153425.jpg 20210102_133914.jpg
20201225_152503.jpg 20210101_171128.jpg 20201229_133923.jpg
20210102_203436.jpg 20210101_143020.jpg 20210102_133850.jpg 20210102_134122.jpg 20210102_134627.jpg

In november ben ik begonnen met de voorbereiding en ik schat hier ongeveer 40 uur aan te hebben besteed; uitzoeken van de onderdelen en de build plannen. Verschillende bestellingen geplaatst vanaf begin december. Ik ben begonnen met bouwen op woensdag 23 december en was klaar op 2 januari. Gedurende deze 11 dagen heb ik tussen de 115 en 120 uur besteed aan het bouwproces. Afgezien van een nieuwe geheugenkit heb ik mijn bestaande computeronderdelen opnieuw gebruikt aangezien deze nog prime meekunnen voor mijn gebruik.

De buizen voor de CPU waren het lastigste om voor elkaar te krijgen. Helaas zijn de in- en outlet poorten van mijn CPU water block niet op dezelfde hoogte als de distro plate. Het lijkt erop dat het LGA 1151 socket van mijn moederbord ongeveer 10mm hoger is gepositioneerd vergelijken met een boel andere moederborden. Om dit op te lossen was het nodig om een 90° bocht te creëren met daarin ook een hoogteverschil van 10mm. De boor bit van PrimoChill was een zeer handig stukje gereedschap om het werk van de buizen inkorten makkelijker te maken.

De kabels netjes maken aan de achterkant was ook een gigantische klus. Ik schat tussen de 18 en 20 uur alleen kwijt te zijn geweest aan dit deel van de build. Het is nog niet helemaal af aangezien ik nog twee Corsair Lighting Node Pro apparaten wil plaatsen om de LED strips van het CPU en GPU water block, distro plate en die van de kast aan te sturen via iCUE. Hiervoor heb ik deze RGB adapter kabels besteld alleen die kwamen pas zaterdagmiddag in de post toen ik al klaar was. Momenteel beheer ik de RGB van deze vier strips via de software van GIGABYTE maar het is handiger als dit ook via iCUE kan net als de ventilatoren.

Het meest riskante deel van de build was de Direct Die cooling van de processor, een Core i9-9900K. Ik heb gekozen voor de Direct Die Kit van RockItCool. Ik wist pas of ik alles goed had gedaan na het vullen van de loop met gedestilleerd waren voor de eerst test. Gelukkig was dat het geval en de resultaten zijn fantastisch. Mijn onderdelen zaten voorheen ik een normale (non-XL) O11 Dynamic XL met een Corsair H150i AIO. Met deze setup was mijn CPU temp ~78°C tijdens de AIDA64 stress test. Met de nieuwe setup is dit gezakt naar ~63°C. Ik heb de CPU draaien met een all-core 5GHz DVID OC met deze BIOS instellingen.

Met lage belasting (gewoon browsen en werk) is de temperatuur van mijn coolant ~26°C met de pump op 50% en mijn intake fans op 750RPM en de exhaust fans op 650RPM. Tijdens gaming (bijvoorbeeld Call of Duty: Modern Warfare) gaat de coolant temperatuur naar ~38°C hierbij gaan mijn intake fans naar ~1.000RPM en exhaust fans naar ~900RPM op de curve die ik heb ingesteld. Dit is met een kamertemperatuur tussen de 19-20°C.

Enorm tevreden met het resultaat maar het was wel heel erg veel werk.

Specificaties van het systeem:
  • Case: Lian Li PC-O11 Dynamic XL
  • CPU: Intel Core i9-9900K
  • Motherboard: GIGABYTE Z390 AORUS MASTER
  • Memory: G.SKILL Trident Z RGB DDR4-4000MHz CL15-16-16-36
  • Video card: MSI GeForce RTX 2080 SUPER GAMING X TRIO
  • PSU: Corsair HX850
  • SSD: Samsung 970 PRO NVMe M . 2 SSD 1TB
 
Laatst bewerkt:
Hier is de lijst van alle onderdelen die ik gekocht heb voor het project:


Ik heb EK-CryoFuel Indigo Violet (Premix 1000mL) gebruikt.

Ik wilde geen offset adapters gebruiken, vind ik er niet zo mooi uitzien dus ik heb het gedaan met bends alleen. Was wel erg lastig maar na meerdere pogingen wel gelukt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
B Checkup vooraf bestelling Custom Loop (ROOKIE) Advies Waterkoeling Setup 6
E Mening 1ste custom loop. Advies Waterkoeling Setup 4
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
Stin00 Custom Loop Advies €250,- Advies Waterkoeling Setup 39
A Custom loop rond de 250 euro Advies Waterkoeling Setup 6
volcom keuze tussen swiftech h220-X en custom loop Waterkoeling 9
C Zijn dit de geschikte onderdelen voor een custom loop?? Advies Waterkoeling Setup 4
G Eerste Custom CPU Loop in bedrijf Gallery & Build Logs 0
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan