• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom Loop Advies €250,-

Stin00

New member
Ik zoek een?
Custom waterkoeling setje voor een i5 4690K. Eventueel later uitbreiden naar ook de 970 GTX waterkoelen.
Ik wil graag een relatief stille loop met uiteraard leuke looks, die toch nog prima koelt voor dit kleine budget.

Wat is je budget?
+- 250 euro (Exclusief fans, die zoek ik later even uit).

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen enkel merkvoorkeur aangezien ik niet heel bekend ben in de waterkoelwereld.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?






Eigen inbreng

LIQND2ah.png


Bovenstaand winkelwagentje komt uit op een € 255,-.
Ik heb vrij weinig verstand nog van alle verschillen tussen pompen/radiatoren dus alle input is welkom :)
 
Bedankt voor je reactie Freddy! Ik mis inderdaad nog twee extra fittingen, die zal ik dus even toevoegen nog.
Qua fans ben ik nog even aan het rondkijken, ik zoek uiteraard 3 120mm static pressure fans die mooi bij m'n build passen :)

Ik heb overigens toch nog wat vragen:

- Loont het wellicht om compressiefittingen te gebruiken?
- Laat deze Feser cooling liquid niet erg veel residu achter, of valt dit mee?
- Is deze pomp een beetje stil af te stellen via het moederbord of heb ik dan toch echt een duurdere pomp nodig?

Ik moet me geloof ik toch nog even wat beter inlezen, gelukkig staat Highflow vol met nuttige informatie!
Nogmaals bedankt voor je input Freddy :)
 
Beide soorten fittingen zijn betrouwbaar, keuze kan je maken op basis van wat je mooier vindt.
Koelvloeistof laat altijd wel wat residu achter, maar voornamelijk bestaat residu uit rest afval uit de radiatoren.
Daarom altijd aan te raden om voor gebruik, de radiatoren (en eventueel waterblokken etc.) goed door te spelen met gedistilleerd water.
Zelf gebruik ik al jaren koelvloeistof van Feser zonder problemen.
De CPX-Pro is een stille pomp, deze zal niet veel meer lawaai maken dan de fans op de radiatoren.
Wil je zo stil mogelijk, dan kan je inderdaad kijken naar een pomp met PWM functionaliteit, deze kan je dan door jouw moederbord laten reguleren.
 
Mits het moederbord pwm aansluiting heeft, wat ik zo gauw niet kon vinden op de asus site.

Uiteraard heeft mijn moederbord PWM aansluitingen; drie 4-pin headers voor casefans en twee 4-pin headers voor de CPU fan. Ik heb momenteel een combinatie van vier 4-pin PWM fans en drie 3-pin fans in m'n PC. De 3-pin fans worden via voltage door het moederbord gereguleerd, een zeer fijne oplossing van Asus zodat de fans niet non-stop op bijvoorbeeld 12v of 7v draaien.

Een fancontroller zou inderdaad de beste optie zijn, ware het niet dat ik een behuizing heb zónder 5,25" bays voorin. Ik zal daarom denk ik de fans reguleren via PWM en/of voltage control (Asus FanExpert 3). Ik zit er aan te denken om tussen de pomp 3-pin aansluiting en het moederbord een 7-volt adapter te doen. Op deze manier blijft de pomp altijd op 7v draaien. Ik gok dat dit voor slechts de CPU koelen met een 360mm rad voldoende koeling geeft en ook een stille werking garandeert.

Ik heb even wat aanpassingen gemaakt aan m'n winkelwagen!

gqSwGQWh.jpg


Heeft iemand nog opmerkingen of verbeteringen?
Anders ga ik de boel morgen bestellen :D

Iedereen ontzettend bedankt voor de informatie en ervaringen!
 
Voor nog minder pompgeluid:

Shoggy Sandwich

Huis tuin en keuken schuursponsje kan ook. :) Maar dat vergt wel wat meer gekutsel om het goed aan de kast te bevestigen. Die Shoggy Sandwich is een totaalpakketje waarmee de pomp stevig aan de behuizing bevestigd kan worden zonder dat de pomp trillingen aan de kast doorgeeft.

 
Slangknipper - Hier heb ik al wel een andere tool voor
Trechter - Bestel ik erbij!
Spuitfles - Ook
PSU bridging - Ook
Reiniging - Hiervoor gebruik ik een alcohol oplossing
Thermal paste - Ik ga Coollaboratory Ultra gebruiken
UV - UV lampje bestel ik er ook bij :)
Sleeving - Rode sleeving is al aanwezig

Shoogy Sandwich - Ik ben overtuigd, in de winkelmand!

Dit is overigens m'n PC waar de set in komt :)
De Corsair H110 GT wordt dus weer verkocht, ondanks dat hij net nieuw is
OPkkOgGh.jpg


Ik denk dat ik morgen de boel ga bestellen, bedankt allen!!
 
Ik heb me uiteraard toch weer bedacht wat betreft de radiator. Ik ben namelijk niet echt een voorstander van 120mm fans, waardoor ik toch liever voor een 280mm rad ga. Daarnaast heb ik nog 2 x Noctua NF-A14 fans liggen die, in mijn ogen, toch één van de beste fans zijn voor stilte en kwaliteit! Het rad zal aan de voorzijde van de kast komen aangezien ik het liefst 'verse' koele lucht door de radiator wil laten blazen. Ik heb daar behoorlijk veel ruimte waardoor een 60mm dikke radiator geen enkel probleem is.

Het winkelmandje ziet er momenteel zo uit

Dit gaat hem écht worden denk ik :080:
 
Laatst bewerkt:
Ok dit wordt de allerlaatste topic bump met aanpassingen, beloofd!

Ik wil toch weer voor een 360 top rad gaan. De clearance aan de bovenkant is wat mager dus ik ga voor een relatief dunne radiator (30mm). Ik heb hem bij nader inzien toch liever aan de bovenkant zodat warme lucht direct de kast uit wordt geblazen in plaats van de kast in (voorkant radiator). Daarnaast denk ik dat een 360mm rad wat beter zal presteren, ondanks de relatief dunne uitvoering.

De, in mijn ogen, definitieve winkelmand

Als iemand het nog even zou willen nakijken dan ben ik zeer, zeer dankbaar :)
Iemand gaf trouwens als tip om de Feser liquid te vervangen voor Mayhems X1 coolant. Hoe denken jullie hierover?
 
Het heeft helaas een dikke maand geduurd, maar ik heb inmiddels van alles en nog wat gekocht.
Helaas was er een financiële tegenvaller waardoor het een maandje werd uitgesteld.

Ik heb een paar zaken tweedehands aangeschaft voor, in mijn ogen, best een leuk prijsje:
- EK Supreme HF CU waterblockje (vrij oud maar wel shiny nog)
- Simpel reservoirtje
- Dikke lading compressie fittingen (10 rechte, 2 van 90-graden en 4 om bochtjes mee te maken)

Dit alles voor 60 euro :)

IMG_20150421_203040.jpg

Nieuw worden morgen de volgende spullen bezorgd:

highflow bestelling.jpg

Uiteindelijk toch gekozen voor een relatief simpel en goedkoop pompje aangezien eerst alleen de CPU wordt gekoeld.
In de toekomst wordt deze eventueel nog vervangen.

Ik heb de tweedehands spullen inmiddels schoongemaakt met eerst warm water + wat schoonmaakazijn, en vervolgens laten weken + afspoelen met gedemineraliseerd water.
Geen idee of dit normaal is maar het leek mij wel effectief.

Ik denk dat ik de buitenkant van het waterblockje nog even snel ga polijsten morgen.
Morgen of uiterlijk overmorgen de boel installeren :)

Mochten mensen nog tips hebben dan hoor ik dat graag natuurlijk!
Oh er is overigens een kleine wijziging. Ik heb een Asus Formula moederbord waarvan de VRMs ook gewaterkoeld kunnen worden.
Dus dit gaat uiteraard ook gebeuren!
 
Uiteraard heeft mijn moederbord PWM aansluitingen; drie 4-pin headers voor casefans en twee 4-pin headers voor de CPU fan.
Dat een aansluiting 4 pinnen heeft, wil nog niet automatisch zeggen dat er ook daadwerkelijk een pwm controller achter steekt. Zijn menige moederbord fabrikanten (ook Asus) die de 4e pin loos laten. Volgens de handleiding moet het goed zitten bij jouw moederbord, maar heb vaak genoeg gezien dat de handleiding niet altijd klopt.

Verder moet je ook goed kijken naar de instel range. Die wisselt nog wel eens tussen cpu fan / chassis fan aansluitingen.
 
Bedankt voor het advies sw333t!
Overigens is het Asus ranger moederbord vervangen voor een Asus VII Formula.
Het moederbord heeft inderdaad gewoon een PWM controller, ik heb hier voorheen de pomp van een NZXT Kraken X61 mee geregeld.

De EK PWM pomp wordt op de CPU fan-header aangesloten omdat deze zeer eenvoudig te reguleren valt in m'n bios.
De radiator zal eerst worden gekoeld door twee Noctua NF-A14 fans; ik breid wellicht nog uit naar een push-pull config.
Dit zijn overigens ook PWM fans maar ik ga ze wellicht een custom fan-profile toewijzen; ik laat ze idle iets harder draaien omdat het verschil tussen bijvoorbeeld 20% rpm en 40% rpm onhoorbaar is.

Ik verwacht vandaag het pakket van Highflow met de watercool goodies :)
Ik zal eerst de slangen en de radiator even goed spoelen met demi water om enige residuen te verwijderen.

Toch best spannend zo'n eerst custom loop maar ik heb er alle vertrouwen in!
 
Oke na heel veel schelden en wat tegenvallers is het toch uiteindelijk gelukt!

IMG_20150423_173755.jpg

Wat ging er goed:

- Reservoir vullen
- Slangen knippen en monteren
- Fittingen aandraaien
- Radiator vastmaken

Wat is niet gebeurd dom genoeg:

- De pomp aan de behuizing bevestigen, ligt 'los'.
- Te weinig ruimte en geen fatsoenlijke schroefgaten om de soggy te gebruiken
- Ik was wederom te gefrustreerd om de Liquid Ultra pasta te vervangen, lekker laten zitten.
- De VRMS (mosfets) waterkoelen, wellicht neem ik deze bij de volgende onderhoudsbeurt wel mee.

Wat was een enorme frustratie:

- In het 280mm radiator van Phobya zaten van die blauwe dopjes om de gaten te dichten.
Bij het verwijderen van deze is er één blauw dopje in de radiator gevallen....
Dit kostte me serieus een uur om er weer uit te halen.

- Het monteren van het EK Surpeme HF CU waterblock.
Dit is werkelijk waar een idiote constructie.. wie dit bedacht heeft in 2010/11.... :030:

- De NZXT H440 kast is werkelijk waar een ramp om een custom loop in te nemen.
Het reservoir zit op best een rare plek waar normaal een fan hoort te zitten.
Ik heb het zelf gepresteerd om een schroef in het reservoir te draaien deels, waardoor er nu een beschadiging op zit.
Hij is overigens niet lek maar het scheelde echt heel weinig.

Goed, al met al veel frustraties maar het is eindelijk af en het ziet er aardig clean uit vind ik!
Ik heb nergens een lek en het draait als een tierelier; de pomp is echt belachelijk stil en draait op 70% RPM.

IDLE draai ik op ongeveer 24 graden en ik ga straks maar eens wat benchmarks draaien :D
 
Er begonnen helaas toch 2 dingen te knagen aan het geweten, aangezien ik normaliter graag alles zo precies en goed mogelijk doe.

Ik heb daarom zojuist de custom loop gedrained en het waterblock los gehaald om de koelpasta te vervangen :)
Verder heb ik ook maar direct de VRMs van het moederbord in de loop opgenomen. Zie hier:

IMG_20150423_223449.jpg

De VRM temp is IDLE van 36 graden naar 27 graden gezakt.
De CPU zit nog netjes op 24 á 26 graden.

Er zit trouwens maar heel weinig lucht in de loep, is dit normaal?
Heb wat lopen schudden en er kwamen wel wat lucht bulletjes doorheen maar niet heel veel :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
B Checkup vooraf bestelling Custom Loop (ROOKIE) Advies Waterkoeling Setup 6
E Mening 1ste custom loop. Advies Waterkoeling Setup 4
A Custom loop rond de 250 euro Advies Waterkoeling Setup 6
volcom keuze tussen swiftech h220-X en custom loop Waterkoeling 9
C Zijn dit de geschikte onderdelen voor een custom loop?? Advies Waterkoeling Setup 4
G Eerste Custom CPU Loop in bedrijf Gallery & Build Logs 0
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan