• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit.

Mac_D

New member
Een vraag aan de kenners, zelf loop ik namelijk redelijk vast.
Vanwege het uitkomen van de nieuwe AMD CPU's en Nvidia RTX 400** ben ik aan het uitzoeken of mijn huidige custom loop dit wel gaat trekken.
Ik wil overstappen naar de nieuwe AMD 7900X en RTX4090, samen zou dit op net geen 700 watt uitkomen (170 watt AMD en 450 watt + wat extra voor de zekerheid)
De 100 watt is 120mm regel hanterend zou je dus op een totaal 840mm uitkomen.

Op het moment ziet mijn setup er zou uit :
Phanteks Enthoo 719 behuizing, AMD 5900x en een RTX 3090, allebei watergekoeld en nog een lading PIC-E en SATA SSD's
ik gebruik een EKWB D5 serial pomp met 2 360mm radiatoren (allebei Alphacool ST30's, 1 normale en 1 X-Flow)

loop ziet er zo uit :
pomp (bottom mounted) -> RTX 3090 -> 5900X -> eerste 360mm radiator, X-flow (top mounted), 2de 360mm radiator (side mounted) -> reservoir (front mounted) en terug naar de pomp.

Vraag 1 ) zou deze loop 700 watt weggewerkt kunnen krijgen, op een fatsoenlijke manier zonder dat tubing begint te verbranden/smelten ?
(Uitgaand van de 100/120 regel zeg ik van niet)

Vraag 2) Indien het antwoord om 1 nee zit ik met het volgende in mijn hoofd :
De normale 360mm radiator word top mounted en ik koop voor de zijkant 1 van Alphacool's nieuwe HPE ST30 480mm radiatoren (waarom ik de HPE versie pak en net de normale V2 versie is omdat de HPE versie 4 mm korter is, side mounted 480mm radiatoren in een Enthoo 719 hoort te passen maar vaak is het een hit of miss situatie : EKWB 480mm SE radiatoren passen namelijk alleen als je de dremel in de kast zet)
Samen zou je dan op 840mm uitkomen, terug gaand naar de 100/120 regel zou dit voldoende moeten zijn.

Om wat extra speling te hebben zit ik er over te denken om een 140mm aft te doen (extra speling is altijd goed)
.... alleen zit ik dan met het aansluiten.
Waar ik aan zit te denken is dit :
pomp (bottom) -> RTX3090 (RTX4090) -> 140mm radiator (aft) -> AMD5900x (AMD7900X) -> 360mm radiator (top) -> 480mm radiator (side) -> reservoir (front) -> pomp.

Krijg alleen die 140mm radiator dan niet veel en veel te veel aan warmte te verwerken als ik het zo aansluit ?
Uiteindelijk zal de temperatuur over de loop egaliseren, het gaat me om de eerste 10 minuten, als de warmte nog teveel op 1 punt blijft, dat ik niet weer tubing ga lopen verbranden.
 
Een 360 radiator heeft meer koeloppervlak van de stock Intel/AMD CPU cooler en stock GPU cooler.
Daarbij is waterkoeling veel effectiever dan enkel een heatsink+fans.
Dus als je het zo bekijkt, is dat zeker voldoende, makkelijker dan gaan rekenen met de wattages :)
Om de tubes gezond te houden, is het beste dat je de koelvloeistof temperatuur onder de 60 graden houdt, dat moet met 2x 360 radiatoren ook goed lukken.

Maar extra radiatoren is altijd wel aan te raden als dat past in je kast en budget.
Het maakt niet uit waar je het plaatst, de volgorde maakt vrijwel niets uit, het water stroomt zo snel dat overal in de loop de temperatuur bijna gelijk is.
 
Een 360 radiator heeft meer koeloppervlak van de stock Intel/AMD CPU cooler en stock GPU cooler.
Daarbij is waterkoeling veel effectiever dan enkel een heatsink+fans.
Dus als je het zo bekijkt, is dat zeker voldoende, makkelijker dan gaan rekenen met de wattages :)
Om de tubes gezond te houden, is het beste dat je de koelvloeistof temperatuur onder de 60 graden houdt, dat moet met 2x 360 radiatoren ook goed lukken.

Maar extra radiatoren is altijd wel aan te raden als dat past in je kast en budget.
Het maakt niet uit waar je het plaatst, de volgorde maakt vrijwel niets uit, het water stroomt zo snel dat overal in de loop de temperatuur bijna gelijk is.

Dank je voor je antwoord Freddy.
Zelf met deze warme zomer kwam de koelvloeistof temperatuur niet boven de 43 graden volledig belast, kamer temperatuur was 28/29 graden dus dat zit wel goed.
Ga dan als extra wel een 140mm aft erbij zetten, voor het beetje extra speling
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
RWB Overstap naar een custom loop Advies Waterkoeling Setup 3
G i9 13900k custom loop Advies Waterkoeling Setup 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
M Nieuwe Custom-Loop Waterkoeling 1
M Custom loop in een Fractal nano s Waterkoeling 3
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
J Custom loop in grote kast Advies Waterkoeling Setup 1
D Nieuw custom loop Waterkoeling 2
Freddy Paas actie 2019! 15% korting op EK custom loop en SC op alle producten! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ABRAWARE Starwars themed custom loop dreambuild Gallery & Build Logs 9
Z Rood/Wit Custom Loop | Witte waterkoeling? Advies Waterkoeling Setup 0
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
bunbun rx vega 64 gpu only custom loop Advies Waterkoeling Setup 2
R Custom water loop in een Jonsbo UMX 4 (I7-6700k en gtx 1070/ 1080) Advies Waterkoeling Setup 4
B Corsair 250D tricky custom loop versch. vraagjes Advies Waterkoeling Setup 2
P Eerste custom Loop: Tracer Gallery & Build Logs 2
J enthoo primo eerste custom loop Gallery & Build Logs 5
Ubbidude Eerste plons in een pc met custom loop. Advies Waterkoeling Setup 5
B Checkup vooraf bestelling Custom Loop (ROOKIE) Advies Waterkoeling Setup 6
E Mening 1ste custom loop. Advies Waterkoeling Setup 4
TrickDeluxe Advies eerste custom loop onderdelen Advies Waterkoeling Setup 5
Stin00 Custom Loop Advies €250,- Advies Waterkoeling Setup 39
A Custom loop rond de 250 euro Advies Waterkoeling Setup 6
volcom keuze tussen swiftech h220-X en custom loop Waterkoeling 9
C Zijn dit de geschikte onderdelen voor een custom loop?? Advies Waterkoeling Setup 4
G Eerste Custom CPU Loop in bedrijf Gallery & Build Logs 0
Robert Temperatuur verschil h80i en custom loop voor Ivy bridge Waterkoeling 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Custom made distro plate t.b.v. Phanteks Enthoo elite / reeds gemaakt HighFlow Forum 4
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J 1e custom watercooling setup. Advies Waterkoeling Setup 4
pilotter Vraagje over fans kabels custom sleeving HighFlow Forum 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
Bokeh Custom RGB strip icm Commander pro Cases en Modding 2
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
H Interesse in Custom waterkoeling Waterkoeling 8
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
T Advies custom koeling, 600W TDP Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan