• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CTIP] Salontafel

Nou simpel zou ik deze zeker niet noemen hoor! Hij is wel mooi dat wel :D

Er zijn meerdere manieren om dit te maken, manier 1: daarvoor heb je een stuk PVC buis nodig en als ik het zo inschat is dit ding zo'n 200...250 mm inwendig, dus een buis in de buurt van die maat zou je moeten gaan vinden als de gemeente toevallig ergens in de buurt bezig is met riolering werkzaamheden.
Vaak gooien ze stukken van 75 cm of korter weg (van nieuwe buizen natuurlijk!!) en die kan jij mooi gebruiken als mal, en wel als volgt: eerst de buis inpakken met een laag krantenpapier , dan een laag buig MDF met de gladde kant tegen de buis drukken, lekker dik inlijmen het liefst met een montage kit,want dat loopt er niet tussen uit en vult lekker de groeven op, dan een tweede laag buig mdf en nu natuurlijk met de gladde kant naar buiten, spanbanden er omheen en laat maar 24 uur of meer uitharden.
Dit hoeft maar tot iets meer als de helft van de diameter van de buis, dus uiteindelijk moet je twee halve cirkels/buizen gaan krijgen. Laat de eerste laag buig mdf wel flink langer doorlopen, want die lengte heb je nodig om een overgang te gaan maken naar de vlakke delen!!
Die overgang is wel het zwakkepunt van deze kast, ik zou daarom een achterkant er in maken die helemaal doorloopt....

Manier 2, veeeeel meer werk ,bijzonder vervelend om te spuiten... maar wel veel sterker en je hebt er toch echt een bovenfrees voor nodig !
Met de bovenfrees +cirkel geleider maak je een mal uit een vierkant plaatje waar je met potlood een kruis op heb gezet en precies in het midden zet je de cirkelgeleider vast, eerst een cirkel uitfrezen van 250 mm, dan uit die cirkel haal je er nog 1 uit van 214 mm (let op aan welke kant van de lijn je de freesbeitel zet) op die manier heb je een ring van 18 mm breed en de potlood lijnen helpen je om er exact een halve cirkel van te zagen, dit is je mal wees er zuinig op !!!
Nu komt je deco uit de kast, uit een plaat mdf ga je nu met je mal erg veel van die halve ringen afteken en grof uitzagen met je deco (omgeveer 3 mm naast de lijn!) dan als je een kleine berg van die grof uitgezaagde ringen hebt ga je ze nafrezen met een kopieerbeitel door telkens je mal op een grove ring te schroeven (hoef je echt niet allemaal eerst voor te boren,dat is alleen als je in kops mdf gaat schroeven)
Stel je wilt die kast bv 450 mm diep, dan heb je 50 van die halve ringen nodig (450 door 18 is 25 stuks x 2=50)
Nu is het een kwestie van 2x 25 stuks op elkaar lijmen, en dan hoef je écht niet elke laag een uur te wachten hoor, je kan gewoon door lijmen en schroeven (of een compressor met tacker huren voor een ochtend)
Als je alles netjes gefreest hebt dan past het allemaal keurig op elkaar en kan je de achterkant er in maken , de boven en onderkant , plus een paar scheidings wandjes er tussen.
De klep deur mag je zelf uitzoeken hoe je die maakt, er moet nog wel iets van een uitdaging over blijven toch ? Hoewel het plamuren van dat kops mdf al een uitdaging opzich is whahaha, maar daarom doe je het ook met de bovenfrees, dan is elke ring haaks en vlak, kost meer tijd om te maken, maar het resultaat is zoooveel mooier!


Maar bespeur ik hier een beginnende liefde voor het timmer vak ? :038:
(je mag mij ook mailen met de vraag wat het kost om die halve ringen door mij te laten CNC'en :hmm)
 
Nou, het probleem is eigenlijk dat ik het altijd buiten moet doen ivm stof. Regen kan t al niet buiten, want t moet droog blijven. Als het te warm is zoals laatst, is het niet uit te houden.

Ondanks mn afstuderen en mn nieuwe relatie is de onderkant bijna klaar. Maar ook daar heb ik besloten om de rechte zijkanten te behandelen met polyester. Dus dat wordt weer n hoop schuren. Daarna de bovenkant.

Daarnaast heeft mn broertje het tussendoor gesloopt, dus dat wilde hij nog fixen...

Na mijn vakantie, vertrek 26 juli naar griekenland, wil ik eigenlijk ook weer verder met klussen. Hopelijk zit het weer n beetje mee. Anders maar de garage afplakken en daar doen. Dan maar een bende ;)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Fijn zo een mede houtbewerker te zien!
Echter bij het lijmen van die latten, kan je daar niet beter massief hout (zelfde vorm, maar iets groter) nemen om te drukken?
Omdat tussen 2 klemmen in druk je niet meer met 5kg/cm² maar met veel minder.

Maar zo te zien is het toch goed gelukt! Ga je de buitenkant nog fineren en naderhand verven, of gewoon zo laten en verven?
 
Terug
Bovenaan