• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CTIP] Salontafel

ik kom er echt niet aan toe moet ik eerlijk zeggen. maar vanaf morgen heb ik weer zeeeeeeeeeeeen van tijd! hoop dat het dan een stuk sneller gaat! maar dat fijne schuren duurt godvers lang!
 
nou voor kerst, dat niet :D

Sorry voor het lange op onthoud, maar heb weer een kamer in Breda voor doordeweeks, zaterdagen werken en moet ook nog tijd hebben voor mn maten, dus stond het op een laag pitje.

Ik heb wel 3 foto's waar al de polyester er al opzit, maar nog geschuurd moet worden. Echter is het onderste gedeelte al bijna klaar qua schuren van de hoeken etc :)

Nu in de kerstvakantie heb ik weer wat tijd en ben ook zeker van plan om ermee verder te gaan!

i'll keep you informed!

0134.jpg

0135.jpg

0136.jpg
 
Ik zie dit topic nu voor het eerst, ik ben zelf timmerman/interieur bouwer, ik lach je niet uit, maar ik heb wel medelijden met diegene die dit moet gaan spuiten... :icon_rolleyes:

Als onze spuiter zo iets zou krijgen dan stuurt hij je meteen terug met de mededeling dat je er een laag HPL op kan gaan plakken en dan mag je het nog eens aanbieden! (HPL is ook wel bekend als formica)
Nogmaals ik lach je niet uit, maar dit had zoveel simpeler gemaakt kunnen worden....

Hoe ik dit zou aanpakken:
plaat 1: opmaat zagen en de rondingen er aan frezen met bovenfrees + cirkel geleider
plaat 2 en 3 : op dezelfde maat zagen als plaat 1, en de rondingen kopieren van plaat 1 , dmv bovenfrees met kopieer beitel (rechte frees met lager onderop)
Dan dmv een paar stroken van 84 mm plaat 1 en 2 verbinden zodat ze dus 120 mm van elkaar staan.
Met buig MDF (geen buigtriplex) -met de groeven naar je toe- er een 'doos' van maken, dan een tweede laag buig MDF , nu met de groeven naar binnen,(gladde kant buiten dus)
Dit alles alleen maar lijmen en klemmen met lijmtangen een spanband rondom.
Probleem van buig MDF zijn de groeven en de kopse kanten die daardoor open stukjes hebben, oplossing: nog een plaat van 6 of 10 mm mdf over de bovenste plaat lijmen en gelijk frezen met de bovenfrees ook weer met de kopieerbeitel

De onderste plaat kan nog makkelijker, die dik je 1 of 2 keer op met stroken zoals je al deed en die kopieer je ook weer gelijk met de bovenfrees zodat je 36 of 54 mm dik wordt , dan een middendeel er tussen om de twee delen te koppelen en op naar de spuiterij!

Kosten: drie platen MDF 18 ,1 plaat buig mdf , en een plaat 6 mm mdf. Een bovenfrees koop je bij de Aldi voor 40 euro bv, en daar heb je nog jaren plezier van!
 
Laatst bewerkt:
@ gamer88 , HPL plakken en zeker hoogglans wit is écht een vak apart,maar met backing board kan je dus een spuiter een hoop plamuur werk uit handen nemen, en daardoor veel goedkoper en sneller werken....
(vooral het kopse mdf dek je daarmee af, wat heeeeel veel verf bespaart! )
 
Oke dan haha, ja dat kan ik ook niet ruiken :003:

Maar wat leuk dat er nog meer timmers hier rond zwerven!!
Trouwens, zo'n salon tafel zou ik tegenwoordig nooit meer met een bovenfrees maken, maar op m'n CNC machine (maar ja, die heeft niet iedereen tot z'n beschikking vandaar de eigen huis en tuin methode)

Hier een klusje wat ik laatst gedaan heb voor een vriend van me,in minder dan 2 uur tijd:
http://i49.tinypic.com/359h8ah.jpg

Is een DJ-booth voor 3x technics SL1200 , een Pioneer DJM800 en er boven komen nog 2 CDJ1000 mkIII
 
Ja ik hoor veel timmerman die als hobby PC's hebben.
Iegelijk best wel gek als je er over denk :p.

Die CNC machine zijn duren machines voor al als ze bedoeld zijn voor groot plaat werk.

Je hebt ze ook kleiner die zijn wel leuk voor de hobby list.
Zo als een houten vliegtuigje maken is 2 telle werk met z'n machine.

Ziet er goed uit je werk :D.
En dat in minder als 2 uur :041:.

Een mooie hoogglans wit HPL er op en klaar is kees.

EDIT:

Dit kwam ik een tijdje terug tegen wel geinig.
Alleen zie maar om aan de juiste spullen te komen.

http://www.techimoto.com/2008/04/12/build-your-own-cnc-machine/
 
Laatst bewerkt:
Back on topic,

Maomanna ik hoop wel dat je een goed masker hebt/koopt voor het schuren van dat polyester, want dat is écht bagger spul om in te ademen!!

Verder hoop ik wel dat je dit af maakt, ondanks de misschien niet zo leuke reactie van mij vind ik toch dat je dit met de beperkte middelen die je hebt, je het heel goed gedaan hebt hoor!

*wacht in spanning af op het eindresultaat*
 
haha :p wat de handleiding zoals je die hier boven noemt is niet bepaald een optie. Enigste dat ik heb is schuurpapier, lijmklemmen, decupeerzaag, houtlijm, nu dus ook polyester. Ook mijn ruimte is niet je van het. Een te koude garage waar ook nog andere spullen in staan, dus moet het buiten doen. Ik heb de tijd en neem die ook gewoon :)

Heb er verder ook de ballen verstand van :p maar gewoon leuk om wat heen te klooien :p Dat buigbare MDF kwam ik laatst ook nog tegen, maar toen was ik al op de plek waar ik nu sta dusja.

Enne, kan je me dat HPL uitleggen? wat houdt dat in?

Het gevaarte hoeft ook niet verkocht te worden ofzo, dus 100% perfecte afwerking hoeft niet. 99% is genoeg ::D
 
de handleiding zoals je die hier boven noemt is niet bepaald een optie.

Nou valt wel mee hoor, het enige verschil is dat je in plaats van een deco een bovenfrees had kunnen aanschaffen voor de rest heb je al alles in huis!

HPL staat voor High Pressure Laminate , het is eigenlijk een dunne maar keiharde plaat 'plastic' die je met een contact lijm (bisontix ofzo) op je hout plakt. Je kan HPL in talloze kleuren en houtsoorten krijgen, maar echt heel goedkoop is het niet, bv een simpel mat wit kost een tientje of 4 voor een plaat van 309 bij 127 cm. Mooie hout soorten gaan richting de 90 euro en meer
Maar zoals ik al eerder schreef het plakken is een vak apart ,dus laat ik het netjes zeggen, ik denk dat je daar nog niet aan toe bent :icon_wink:
Gewoon netjes afplamuren en schuren tot het glad en strak is, en dan maakt de spuiter het wel af :003:

Ik ben erg benieuwd hoe die er straks bij staat !

(en als je er nou nog één moet maken voor iemand, probeer dan wel die 'handleiding' hahaha)
 
Laatst bewerkt:
ik had inderdaad ipv een decu een frees kunnen kopen, maar om nou alleen voor de tafel een frees te kopen vond ik onzin. Maar dan heb ik nog wel een vraag, Nadat de tafel af is,wil ik een tv meubel maken, iets zoals dit:
carousel_image_0_1.png

carousel_image_1_1.png

carousel_image_2_1.png

carousel_image_3_1.png


Heb je enig idee hoe je dit zo goed en mooi mogelijk kan maken?, deze is relatief eenvoudiger, lijkt mij.

Tips zijn van harte welkom!
 
Terug
Bovenaan