• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CTIP] Salontafel

maomanna

Shoutboxspammer
Hallo Hallo! Een hele goede avond!

Bij deze mijn nieuwe recept voor een mooie salontafel (thanks stravinski)

Ingredienten
- 3x MDF platen (150x90x1.8 cm)
- 22x MDF latten (150x6x1.8 cm)
- 22x MDF latten (90x6x1.8cm)

Verdere benodigdheden
- 3 kilo houtlijm
- 800 3,5mm x 25mm schroeven
- 1 decoupeerzaag
- 1 boormachine
- 1 liter hoogglans verf kleur RAL 9016 (verkeerswit)
- pot grondverf (stond nog in de schuur)
- 2 tubes MDF vuller
- 3 plamuurspatels
- 1 schuurmachine
- 1 schaaf
- 1 aluminium L-profiel
- 40 houten duvels van 8mm
- verzinkboor van 3mm (thanks killerbee!)
- 110 2,5mm x 13mm schroeven
- een hoop vrije tijd en zin

Wat kost dit nou?
De onderstaande tafel, wat dient als mijn voorbeeld, kost in de winkel 1600,-

Mijn kosten zijn momenteel:
52,- hout
22,- houtlijm
30,- hoogglansverf
50,- decoupeerzaag
18,- MDF vuller
6,50 schroeven
5,- spatels
3,- 110 schroeven
andere kosten weet ik niet meer
--------------------
220,-

Met dit alles zou een tafel moeten ontstaan zoals deze:

carousel_image_0_1.jpg


Mijn verhaal:
Ik ben begonnen om alle latjes op een grote plaat te schroeven, om zo een beeld te creeren dat het een massief blok wordt. Het bovenste blok wordt bij mij 12 centimeter dik. tussenruimte 10 centimeter, het onderste blok 6 ~ 8 cm (nog niet helemaal over uit) en ongeveer 2 ~ 4 cm van de grond. Het gevaarte komt op 4 niet geremde zwenkwielen te staan, zodat het ding makkelijk te verplaatsen is.

STATUS:
Heb vandaag (7 mei 2009) de laatste laag vastgeschroeft op de bovenste plaat. Ook nog even 1m alu L-profiel gekocht om het middenblok vast te schroeven. Morgen kan na stage begonnen worden aan de onderste laag en het middenblok. Naar verwachting is morgen het onderste en middenblok af zijn.

Vandaag (8 mei 2009) ben ik samen met een vriend van me begonnen aan het onderste blok. Per 2 planken hebben we gelijk de ronding erin gezaagd. Deze ronding is gemaakt doormiddel van een pannendeksel. Alles gezaagd, vervolgens met een rasp en vlakschuurmachine alles egaler gemaakt. De rondingen beginnen te komen, maar ik ben niet helemaal tevreden. Morgen verder met schuren!

Gister en vandaag (10 en 11 mei) maar begonnen met het lijmen van de planken. Een tijdrovende klus, 2 planken per keer en dan uur wachten. Zojuist de laatste laag van het onderste gedeelte gelijmt en vastgezet. Resultaat: zie foto's :D

Vandaag (18 mei) de laatste plankjes gelijmt!!!!! nu gaat het weer sneller! 44 plankjes terug lijmen met elk een uur droogtijd.... bit anoying!

Ondertussen heb ik ook maar vast gaatjes gemaakt in de tussenplank. Had 3x 150x90cm MDF plaat, maar vroeg me later af waarvoor ik de 3e had gekocht, mja creatief opgelost door die als extra bovenplaat te gebruiken voor extra stevigheid. Zonder die plaat was het geheel nogal flexibel. nu alleen nog even de duvels lijmen en dat is ook weer gedaan :D

Vandaag (19 mei) gestart met het wegschuren van de lijmresten.

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=Rrcwo2xuucw"]http://www.youtube.com/watch?v=Rrcwo2xuucw[/ame]

Het schoot niet op, dus heb het grof weggehaald en begonnen met de MDF vuller, wat een werk zeg! tjonge jonge! maar als ik alles strak krijg en het goed uithard, wordt het zeker VET!!! Zie foto's

vandaag 20 mei is er veel gebeurd! niet meer schuren maar flexibel hout tegen de zijkant aan! wat een uitvinding! deze hebben we grotendeels al gelijmt en gevijlt. Morgen weer verder hiermee! ook nog even 3e plaat gelijmt en gaatjes in het middenblok voor de duvels.

De foto's:
0001.jpg


0007.jpg


0003.jpg


0006.jpg


Laag 1:
0008.jpg


Gaatje erin:
0009.jpg


Schroefje erin:
0012.jpg


Laag 1 af:
0013.jpg


Laagje 2:
0015.jpg


ff tussenblok testen (wordt straks blind vastgemaakt)
0020.jpg


6 lagen verder:
0021.jpg


dikte bovenblad:
0022.jpg


en toen was mijn houtboortje kapot:
0024.jpg


resultaat bovenste blok:
0028.jpg


Ronding:
0030.jpg


Bakkie:
0032.jpg


binnenkant bakkie:
0033.jpg


zo wordt ie (alleen hoeken afzagen):
0035.jpg


Hoekje:
0043.jpg


geschuurde hoeken:
0045.jpg


0046.jpg


0048.jpg


0049.jpg


de zooi op de grond na beetje schuren:
0051.jpg


en zo zie ik er nu uit.... (lijk wel een vent van 80 :p)
0052.jpg

0053.jpg


Lijmen eerste laag:
0054.jpg


lekker knoeien :D
0055.jpg


dis ook vreemd :icon_eek:
0056.jpg


3e laag (1e is de plaat zelf)
0058.jpg


Elke kilo is er een, en die stenen wegen wat :O kan m NET met 1 hand optillen :p (drukkracht van 5kg/cm2 moet het hebben)
0059.jpg


Lijmpjes:
0060.jpg


Mooi glad (op lijmresten na)
0063.jpg


Mooi rond (op lijmresten na):
0064.jpg


Nee, geen primer, maar bietje lijm d'r op:
0067.jpg


Wat je ervan denkt mag je zelf weten, of c*m of roomlaagje:
0069.jpg


Binnenkant
0071.jpg


Tussenblok
0073.jpg


gaatjes voor tussenblok:
0074.jpg


Alle laagjes:
0078.jpg


nummering van laagjes:
0081.jpg


lijmresten:
0087.jpg


Ja we denken hetzelfde, het is MDF vuller :D
0091.jpg


en nog wat plamuurfoto's:
0092.jpg


0093.jpg


zo moet het worden :D
0095.jpg


omdat het geheel nogal zwaar is, laat ik het ingepakt buiten staan. hoop dat het niet te vochtig wordt :088:
0097.jpg


3e plaat en blok:
0098.jpg


flexibel hout, wat een uitvinding:
0099.jpg


0101.jpg


Ja de plank! en ik :D
0104.jpg


Ik en de bouwlamp :D
0108.jpg


het plankje blijft hangen :D
0109.jpg


het blokje ook :S
0111.jpg


hoek na vijlen
0115.jpg


lekker glad:
0117.jpg


super foto!
0120.jpg


heel eindje verder
0124.jpg


ff kebabje eten :D
0126.jpg


Het antwoord op slam!FM vraag:
0128.jpg


3e plaat:
0133.jpg


en dat was het voor 20 mei! :D

Special for Freddy:
0044.jpg


Wat te doen:
- onderste blok maken
- tussenblok maken
- wielen monteren
- hoeken rondzagen
- Alle randen schaven
- Alles kitten
- stofvrij maken
- grondverf aanbrengen
- Alle randen schuren
- hoogglans verf aanbrengen

Ik zal deze post blijven updaten!

gegroet,

Als de foto's het niet doen, klik dan op:
Maomanna
 
Laatst bewerkt:
Die zelfde wieltjes komen ook onder m'n MountainMod. :)

Maar mooie build tot zover. :eusa_clap:


Je ziet op dit forum echt van alles langs komen;huisverbouwing, vijveraanleg en custom autospuiten. Brengt weer wat afleiding in de dagelijkse waterkoelsleur. ;)
 
dank u dank u voor de respons!

@ havie: haha :D je zou er een pc in kunnen maken, maar alleen de stroomtoevoer is een probleem. je wilt geen dikke kabel door je kamer hebben :p (tafel komt in het midden te staan)

Vanavond weer een update als het goed is :D
 
Hehe, een paar sleuven in de vloer freezen en alles netjes onder parket/laminaat verwerken geen optie dus :016:

Ok nee serieus, mooie tafel, zo'n tafel zou ik ook wel in m'n woonkamer kunnen zien staan :icon_mrgreen:
 
ik ga er zeker voor.
Ikzelf ben ook wel benieuwd naar het eindresultaat!

enne freezen in de vloer.... no go :p liggen nu planken in die ons in totaal 30.000,- tot 40.000,- hebben gekost.

Moet straks nog ff 20 van die duvels halen, je weet wel, van die houten spijkers zodat je dingen blind kan verbinden en 2 nieuwe houtboortjes van 3,0mm

Oja, schroeven geheel in het hout schroeven heb je zo'n speciale kop voor. weet ff niet hoe het heet, maar zal het even opzoeken.
*edit*

Het zijn verzinkboren en zien er zo uit:
339.jpg
 
Laatst bewerkt:
is dat zo? dat zou wel makkelijk zijn!
die heten ook gewoon verzinkboren?

@ slader :D
haha ja klopt :D lache toch :D
Het zou ook kunnen zijn dat er een bed of kast uit komt :p haha
 
haha ja klopt :D lache toch :D
Het zou ook kunnen zijn dat er een bed of kast uit komt :p haha[/QUOTE]

Ik zie de situatie al helemaal voor me, kijk is wat een mooie boot ik heb gemaakt. Waar je vriendin op antwoord: "wow schat die is netjes, maar zou het geen tafel worden ... ?" :p
 
is dat zo? dat zou wel makkelijk zijn!
die heten ook gewoon verzinkboren?

ja die heten ook gewoon zo en die zullen ook wel gewoon bij de normale verzinkboren hangen in het rek.

laatst een complete vlonder gemaakt samen met me pa en dan is zo een ding heel fijn aangezien er 1000 schroeven in gingen en dus ook voorgeboord moesten worden :p
 
ja die heten ook gewoon zo en die zullen ook wel gewoon bij de normale verzinkboren hangen in het rek.

laatst een complete vlonder gemaakt samen met me pa en dan is zo een ding heel fijn aangezien er 1000 schroeven in gingen en dus ook voorgeboord moesten worden :p

Heb je wel speciale vlonder schroeven gebruikt? anders staat je misschien nog een verrassing te wachten :S
 
Ik kan een bovenfrees lenen van een maat van me, wat wel kan, is zagen met decoupeerzaag en met schaaf bijschaven en schuren en dan alle lagen tegelijk doen.

Helaas geen foto update, maar lees verder @ starttopic!
 
Terug
Bovenaan