• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

crucial m4 vs samsung 830 ssd

Robin

Member
Ben aan het twijfelen en weet niet wat voor ssd(s) ik moet kiezen..

Heb momenteel een 128 corsair ssd, maar die zit eigenlijk al prop vol en die wil ik zoiezo in een ander systeem gebruiken..

Ik wil nou als OS ssd 256GB aan geheugen. Data veiligheid vind ik overigens wel belangrijk.

Wat is overigens de beste keuzen? 2x 128GB nemen en raid 0 (hoe zit het dan met trim als die in raid 0 staan?)
Of gewoon een enkele 256GB ssd nemen..?

Overigens heb ik wel al wat stof tot me genomen..
Hardware.info zegt dat de M4 beter is.. Andere sites zeggen precies andersom.

Nadeel van de M4 schijnt de degridatie van de ssd te zijn die heel veel lager ligt als die van de samsung..

Daarbij kom dat samsung blijkbaar ook zo ze nadelen kent..
 
Ik heb een 128GB van samsung en ben er zeer tevreden van. Ik heb ook getwijfeld tussen de twee maar ben uiteindelijk voor de samsung gegaan omdat die bij het schrijven een stuk sneller is en omdat hij blijkbaar een zeer lage 'failrate' heeft.
 
Als je dataveiligheid wil hebben dan zou ik niet voor RAID0 kiezen, aangezien deze alle schijven als 1 schijf ziet zeg maar. Dus 2x 128GB word 256GB en als er 1 schijf kapot gaat ben je alles kwijt, de juiste optie voor jouw zou dan RAID1 moeten zijn. Met RAID1 worden de schijven gespiegeld en als er dan 1 weg valt blijf je je data behouden. Nadeel is dat je dan 128Gb tot je beschikking hebt mocht je dus 2x 128GB in RAID1 zetten.

En wat betreft RAID en SSD: zie de volgende link: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties | Core | Tweakers.net Nieuws Weet alleen niet of meerdere (niet intel) chipsets nu TRIM ondersteunen in RAID.
 
Als je dataveiligheid wil hebben dan zou ik niet voor RAID0 kiezen, aangezien deze alle schijven als 1 schijf ziet zeg maar. Dus 2x 128GB word 256GB en als er 1 schijf kapot gaat ben je alles kwijt, de juiste optie voor jouw zou dan RAID1 moeten zijn. Met RAID1 worden de schijven gespiegeld en als er dan 1 weg valt blijf je je data behouden. Nadeel is dat je dan 128Gb tot je beschikking hebt mocht je dus 2x 128GB in RAID1 zetten.

En wat betreft RAID en SSD: zie de volgende link: Intel publiceert trimdriver voor raidconfiguraties | Core | Tweakers.net Nieuws Weet alleen niet of meerdere (niet intel) chipsets nu TRIM ondersteunen in RAID.

Het hoeft ook niet meteen zo veilig te zijn dat ik raid 1 moet gaan draaien.. Want het gaat hier nog altijd om een systeem schijf..
Tuurlijk zou ik een 128GB kunnen kopen.. Maar heb me oude corsair 128GB ook al makkelijk vol gekregen.. En de corsair is ook al weer een jaar of 2 al weer ouder als ik het goed heb..

Aangezien ik dit jaar zoiezo een nieuw systeem ga bouwen i.c.m 3770K of 2600K wil ik het systeem direct goed hebben..
Aangezien ik nou al een tijdje zonder ` hoofd` systeem zit heb ik nog steeds niet echt gebruik kunnen maken van me sapphire 2x 6950 2GB -> 6970 2GB..

En aangezien ik dan ook geen zin heb om ook nog eens op me ssds te gaan wachten, was ik eigenlijk van plan om deze direct aan te schaffen..

Dus begin met een 256 ssd, en dan nog een 512GB erbij ..

edit:

Ik denk dat ik wellicht toch misschien beter af ben met 2x 128GB van samsung..
Kwa prijs zal het niks uitmaken, kwa prestaties wel.. En als ik een losse 256GB zou hebben en die vaalt dan ben ik ook mijn data kwijt.. Dus of ik een losse 256GB of 2x 128GB in raid 0 zal niet veel uitmaken.. Alleen 2x 128GB bied wel meer performance..
 
De kans op data uitval met 2 schijven in RAID0 is ook 2x zo groot he. Maar je moet voor jezelf de afweging maken tussen veiligheid en performance. En die keus kunnen we voor jouw niet maken, we kunnen alleen advies geven :)

En die link van tweakers die ik eerder postte is alleen van toepassing op een Intel chipset (!!) ;)
 
Ik ga zoiezo weer naar intel toe. Want van een AMD Phenom x4 955 BE werd ik niet erg blij van.. Merkte dat een intel system toch echt rapper was met dingen verwerken dan die van AMD.. Ik ben niet een consument om AMD financieel te supporten. Ik wil voor dat geld gewoon een goed soepel en snel systeem hebben.. En processors die 125-130TDP hebben, vind ik nogal van de zotte.. Scheelt namelijk nog wat als je vrij veel achter je computer zit, en zo`n systeem de hele dag staat te draaien..

Maar wat zou jij doen? Persoonlijk 2x128GB voor performances nemen? Of toch een 256GB nemen?

Ik snap best dat 1 x 256GB ook best leuk draait en seq...... 500mb lezen kan halen..
Maar voor dat zelfde geld ineens 1000mb seq te kunnen gebruiken is ook wel erg mooi mee genomen..

voordeel van de 256GB is wel dat je hem altijd in een ander systeem kan gebruiken en dus 1 device is.. en daardoor de waarde vanwege het feit dat je 1x 256GB heb waarde vaster is..
Terwijl 128GB ssd nou toch wel aardig in waarde is gedaalt.

Maar heb je met 2 x 128GB niet minder last van degradatie?
 
je raid controller op je mobo gaat de 1000 Mb/s niet halen hoor.. max ergens in de 600 ongeveer..

mijn advies als je veel knutseld met je pc en zo is gewoon de 256gb te halen en het gezeur met raid via een mobo contoller te laten zitten
 
Getalletjes zeggen niet alles he. En zoals Thierry ook aangeeft is dat je controller die snelheid niet eens kan halen.

Ik ben zelf niet zo`n fan meer van RAID0 of 1. RAID1 heb ik dan ook nog nooit gedraaid omdat ik het zonde vond van m`n geld om 2 identieke schijven te te kopen waarvan er eentje als kopie diende. RAID0 heb ik jaren geleden vaarwel gezegd en hier is RAID5 & 6 voor in de plaats gekomen.

En sinds enkele weken heb ik 4 Crucial M4 64Gb ssd`s in gebruik die dus in RAID5 draaien en de snelheid blijft me verbazen terwijl ik weet dat ik de TRIM support kwijt ben en deze schijfjes hangen aan een LSI SAS 2.0 controller dus ik loop de driver support voor TRIM dus ook mis, maar tot nu toe voelt het allemaal heerlijk snel aan en daar ging het me uit eindelijk om :)

Die 4 schijfjes dienen trouwens als bootdisk waar Windows Server z`n ding op doet, en ik heb nog een RAID6 array voor m`n data (opslag)
 
Ok. Hij is net besteld een samsung 830 256GB desktop kit..

Heb voor deze gekozen omdat ik die paar tientjes wel de moeite vond.. Je koopt niet elke dag zomaar een ssd, en dan wil ik er in de redelijke toekomst er ook profijt ervan hebben ook..

Daarnaast is de degridatie minder bij de samsung dan de m4..
Daarnaast is de samsung 830 completer.. De m4 schijnt nogal erg kaal geleverd te worden..

Nog even wachten op vakantie geld en dan komt er nog een 512GB erbij waar ik de games erop ga zetten.. Ik heb het vooral nodig bij me train sim die ik speel.. Met een hardeschijf blijf het spel even irritant hangen bij het direct weer inladen van data.. Dus hoop dat dat direct weg is met de 512GB SSD..

Dan moet ik nog de volgende dingen hebben:

Een nieuwe behuizing (aangezien ik de coolmaster HAF932 ga dumpen)
En dan nog twijfel ik of ik een 2600K ga nemen of een 3770K ligt eraan of dat de 3770K richting de herfst gaat dalen in prijs of niet..
En een nieuw moederbord. Heb nou een AM3 bord..

En nog een andere voeding..

En dan kan ik weer het nieuwe systeem in elkaar gaan steken.

Ik denk dat vele de M4 kiezen omdat ze nogal wel besparen op de kosten.. Maar ik denk dat als de samsung 830 nieuwe firmwares krijgt waarschijnlijk nog sneller gaat worden..
 
De ssd is vandaag binnen gekomen..
Ik laat hem nog dicht het het doosje, aangezien ik binnenkort ga verhuizen en de spulletje niet kwijt wil..

Bedankt iedereen voor de hulp.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Crucial M4 512gb of Samsung 840 500gb ? Hardware & Software 1
R [User-Review] Crucial m4 128GB HighFlow Product Reviews 6
R Crucial M4 64GB HighFlow Product Reviews 12
R Crucial C400 series HighFlow Product Suggesties en Nieuws 12
K Crucial RealSSD C300 2,5" SSD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Viepert Crucial C300 64Gb SSD SATA-600 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
K0G3L Crucial Ballistix Tracer DDR3-1600Mhz HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Xtrafresh Crucial M225 SSDs HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CRUCIAL + 9800GX2 probleem Hardware & Software 12
HighFlow CES: Samsung Odyssey: vlaggenschip-monitor met 240Hz-scherm, 1 ms en DisplayHDR1000 Hardware & Software 9
bundymania SSD Vergleich: OCZ Vector 150 480GB, Samsung EVO 840 1TB und Kingston HyperX 3k 120GB HighFlow Product Reviews 0
Vissa [VERKOCHT] Samsung BX2450 Verkocht 3
Sw333t Samsung 840 EVO 250GB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
K Samsung 840 Evo's Hardware & Software 1
Harjo [VERKOCHT] Samsung galaxy Note II N7100 Verkocht 1
M Samsung s27b970d HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
NAVYVIPER [VERKOCHT] samsung notebook Verkocht 4
Singular1ty [VERKOCHT] Samsung 840 Pro Series 256GB (nieuw en geseald) Verkocht 18
Aequitis [VERKOCHT] Samsung 830 SSD 128gb Verkocht 1
Aequitis [VERKOCHT] Samsung 27" P2770FH (x2) Verkocht 13
sir serial [VERKOCHT] Samsung Syncmaster T260HD Zwart Verkocht 5
JeanPaul [VERKOCHT] Samsung DDR3 12GB 1333mhz Verkocht 2
Fuwa Fuwa Apple krijgt 1bn$ van Samsung Algemene Discussies 67
tomasvanderpijl [CLOSED] Samsung 830 series 128GB of 64GB Gevonden 5
Stephan---pro [GEVONDEN] Apple iphone of Samsung galaxy s2 Gevonden 30
psyduck170 Samsung Green Series DDR3-1600. CL11. 30nm - 8 GB Kit - 1.35V (MV-3V4G3D/US) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
D SAMSUNG 830 of KINGSTON HYPERX 3K??? Hardware & Software 5
Viepert [VERKOCHT] Samsung Syncmaster 223BW 22" 5ms Verkocht 0
JeanPaul [VERKOCHT] Samsung Syncmaster P2770FH Verkocht 1
Donnie1992 [VERKOCHT] Samsung Galaxy Note Nieuw in Seal!!! Verkocht 7
Sanders [VERKOCHT] 2x Samsung Syncmaster 2253 BW Verkocht 5
Aequitis [IN-ACTIVE] Samsung T260HD Monitor Gevonden 0
Vissa [VERKOCHT] Samsung HD103SJ's + Intel X25-M 80GB G2! Verkocht 10
alain-s [VERKOCHT] Samsung Syncmaster 226BW monitor van 22 inch Verkocht 1
M samsung LE46C750 3D tv review. HighFlow Product Reviews 6
P [BENCHMARK] WD20 EARS 2TB en Samsung F4 2TB Hardware & Software 8
Sw333t Samsung DVD-HR775 DVD/HDD Recorder (analoog) Gesloten 1
J [GEZ] samsung p2370 LCD monitor Gevonden 0
Lqd Samsung MD230x3 en x6 Hardware & Software 1
Garrett [VERKOCHT] Samsung 305T+ Verkocht 4
Sw333t [GEANNULEERD] Samsung SN-S082 versie H, IDE/PATA, zwart (met adapter voor in de pc) Verkocht 5
Sanders [CANCELLED] Samsung 2253 BW 22" LCD TFT scherm Verkocht 2
Vannos Apple ipad OF Samsung galaxy Tab Hardware & Software 17
Vissa [INACTIVE] Samsung Syncmaster 2032BW + Logitech MX518 Gamingmouse Verkocht 4
Vannos Samsung Galaxy S i9000 8gb Verkocht 2
S [VERKOCHT] Samsung Syncmaster 2232BW Verkocht 13
bundymania Milestone Handy, Samsung 128GB SSD, GTX295 + Bitspower Waterblock Verkocht 7
Vannos samsung galaxy i9000 Algemene Discussies 3
P 2TB Harddisks .. WD20EARS of Samsung SpinPoint F3EG Desktop Class HD203WI ? Hardware & Software 2
P [HDD] Samsung F3 1TB HighFlow Product Reviews 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan