• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

cpu waterkoeling extreem en condensvorming

parcifal

New member
hallo
zoals sommige weten ben ik flink aan t experimenteren met waterkoeling voor cpu en met radiator in de vriezer -)
nu krijg ik wel wat problemen met condens op de slangen en erger nog er vormen druppels op t cpu block en t was al vochtig langs de onderrand van t blok.
Hoe kan ik dit t beste tegengaan ? slangen isoleren zal wel helpen ook
maar of dat ook voldoende helpt op t block zelf ? moet er niet aan denken wat er gebeurd als er water op de cpu zelf terecht komt t kan er namelijk tussen gaan lekken tussen t blok en de cpu aangezien ik met socket 462 aan de gang ben is er een opening tussen t blok en de cpu print.
Ik heb een fan naast de cpu staan die er tussen en over t block blaast
maar dit blijkt toch onvoldoende zodra de cpu zelf een temp gaat bereiken van zo`n 30 graden
eerdere testen met een cpu temp van rond 15 graden bracht nog geen problemen alleen wat condens aan de slangen zelf wat verder van t block af .
Wat is een goed / simpel middel om in ieder geval de cpu te beschermen ?
alle tips welkom !
 
Het komt erop neer dat je moet isoleren tegen vocht parci.

Dwz alle mogelijke middelen om het vocht van je hardware te houden is goed.

Je kan:
1) Zorgen dat er geen condens optreeds op de slangen en blokken door deze te isoleren.
2) De condens laten vormen maar zorgen dat deze nergens op kan neerslaan waar spanning op staat.

Best is natuurlijk een combo van 1 en 2.

Met 1 bedoel ik de armaflex en andere isolatie-slangen, isolatie voor cpu-block,...
Met 2 bedoel ik vaseline, kneedgum, alle di-electric greases, hand-rol ;) (als niet gebruikt door Joren), ...

Als je onder kamertemp gaat koelen mag je condens verwachten als koeltemp = kamertemp -5°. Chiller heeft eens een tabel gepost in zijn TEC topic waar de precieze getallen instaan.
 
Ik dacht ook al aan het aanbrengen van kneedgum
om moederbord en socket te beschermen,
Lijkt me het makkelijkste.

Wou dat indd ook zeggen.

Ik zie die lui van Masters of Overclocking dat ook altijd gebruiken (Tegen condens)

009012-2.jpg

009012-4.jpg
 
tnx allemaal voor de tips !
Ik ga van de week es kijken wat ik op me werk kan krijgen
isoleren van de slangen en mischien wat neopreen om de blok vouwen ...
alleen lijkt me nadeel dat je geen controllee meer hebt van hoe t eronder aan toegaat of er dan toch niet nog vocht onder lekt
en dat witte of oranje spul wat je dan vaak ziet is dus de kneedgum ?
vroeg t me altijd al af wat dat voor goedje was
maar dan lijkt me weer een nadeel komen en dat is dat de warmte van alle onderdelen weer moeilijker weg kan als je alles volstouwd met kneedgum.
Voor bovenop het block kan ik ook nog wel een kitrandje maken dat alles wat er lekt van de slangen op t blok in ieder geval blijft staan, ik ga er eens mee bezig om te zien wat er nu effectief helpt.
De condensproblemen zullen zeker toenemen als het in huis ook warmer gaat worden als de zomer in aantocht is zal t een moeilijke zaak worden
:eusa_doh:
 
Wou dat indd ook zeggen.

Ik zie die lui van Masters of Overclocking dat ook altijd gebruiken (Tegen condens)

009012-2.jpg

009012-4.jpg

Zo extreem zou je het niet eens hoeven te doen,
omdat er nu geen damp over het halve moederbord gaat of zulke extreme temperaturen heersen.

Denk dat Parc zelf het beste kan beoordelen tot waar het nodig is,
misschien een idee om een 'opstaand randje' te knede zodat eventueel geland vocht niet alsnog kan gaan lopen
 
t ziet er wel grappig uit zo bordje vol met kneedgum hahah
creatief met gum =)
maar idd er gaan geen dampen over t bordje heen tenzij t rook is lol
dus tis vooral tussen de socket en t blok de opening beschermen
gek genoeg vnadaag ook weer gebenched , zelfde spullen cpu ook weer 30 graden en rad weer in vriezer maar vandaag geen of nauwelijks condens gezien dit is mischien te verklaren dat t in huis net effe wat kouder is nu . anders weet ik t ook niet
binnenkort maar eens wat temperatuurmeters halen bij freddy dan kan ik dat eens allemaal goed bekijken hoe wat en waneer er condens komt
 
ja denk ook dat dat invloed heeft nog al zal t in huis nog niet zo snel veranderen denk ik
maar wel interessant om verder uit te zoeken
t gaat van de week weer flink vriezen in de nacht dus mogelijk wel handig om dan savonds laat te benchen met t raam open zodat de kamertemp ook nog wat gezakt is alles helpt mee voor die tienden van secondes -)
ik kom bv in pifast nog maar 280ms tekort om 1e te worden en ik kan t nog maar niet verbeteren me score tis hard werken :098:
 
ja denk ook dat dat invloed heeft nog al zal t in huis nog niet zo snel veranderen denk ik
maar wel interessant om verder uit te zoeken
t gaat van de week weer flink vriezen in de nacht dus mogelijk wel handig om dan savonds laat te benchen met t raam open zodat de kamertemp ook nog wat gezakt is alles helpt mee voor die tienden van secondes -)
ik kom bv in pifast nog maar 280ms tekort om 1e te worden en ik kan t nog maar niet verbeteren me score tis hard werken :098:

dat kan je doen dan gaat de condensgrens idd omlaag, maar omdat het buiten dan kouder word is het vochtneerslag hoger (koudere lucht kan minder vocht vasthouden)

zoizo als je je slangen en blok isoleert zal je daardoor minder kou verliezen en dus misschien nog koudere temps bereiken ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
S [TKA Waterkoeling set OA Aquastream Aquaero] + Mobo Cpu + Geheugen Verkocht 1
T Waterkoeling Setup CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 25
djghostogb Vraag over PC waterkoeling: is het beter je CPU los van je GPU te doen? Advies Waterkoeling Setup 205
R [Waterkoeling] €1500 CPU + 2x GPU (Mogelijk 3e gpu toekomst) Advies Waterkoeling Setup 23
D Hulp nodig met eerste CPU/GPU custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 17
V Waterkoeling 300 euro, CPU I7 5960X Advies Waterkoeling Setup 3
R [Waterkoeling €500-600] CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Nieuwe Magicool Waterkoeling Kits, pompen en CPU blok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
J Advies Waterkoeling set (CPU Only) Advies Waterkoeling Setup 3
G [Waterkoeling] CPU I7-2600k / GPU R9 290 Advies Waterkoeling Setup 50
Heineken [Waterkoeling] GPU: GTX 780 CPU: i7 4790K Advies Waterkoeling Setup 43
X Advies gevraagd waterkoeling CPU + GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W waterkoeling voor CPU en GPU Advies Waterkoeling Setup 1
S Waterkoeling voor CPU Advies Waterkoeling Setup 0
arwin74 [GEVONDEN] Al in one waterkoeling voor cpu Gevonden 3
U waterkoeling voor cpu en gpu Advies Waterkoeling Setup 20
C [waterkoeling] advies gtx 580 sli mischien later ook cpu i7 920 d0 stepping Advies Waterkoeling Setup 18
R Waterkoeling +/- 250 euro, Alleen CPU (Core i5 2500K) later mogelijk uitbreiden. Advies Waterkoeling Setup 15
S CPU Waterkoeling voor de looks Advies Waterkoeling Setup 11
B Waterkoeling CPU + 2x gigabyte gtx 560 ti Advies Waterkoeling Setup 3
N Hulp bij waterkoeling set cpu + gpu Advies Waterkoeling Setup 27
T Waterkoeling CPU 200/250 euro Advies Waterkoeling Setup 10
P Waterkoeling samenstellen, CPU set voor AMD AM3 Advies Waterkoeling Setup 21
P cpu waterkoeling voor zo veel mogelijk types sockets Waterkoeling 4
Roel1966 Corsair H50 cpu waterkoeling Antec P193 ! Waterkoeling 21
H Advies/Controle waterkoeling CPU, GPU, HDD Advies Waterkoeling Setup 4
glowfisch Waterkoeling i7 965 Extreme, Rampage II Gene (cpu/mobo.) Advies Waterkoeling Setup 23
D [400 euro] Waterkoeling setup voor i7 CPU en 8800GT GPU Advies Waterkoeling Setup 2
Rensko Waterkoeling voor beginner (CPU-Only) Advies Waterkoeling Setup 51
J Advies m.b.t. Kast gevraagd (waterkoeling: cpu/gpu/hdd) Cases en Modding 22
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan