• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.
Ik heb vandaag mijn cpu ook gelapt, maar hellaas, ik zie geen verbetering van coolingperfomance.
Ik heb Intel Q9450 overgecloockt to 3,0 GHz (375x8), 1,2v. + CM GeminII.
Begin
Lappen01.jpg

Iets verder
Lappen02.jpg

Nog verder
Lappen03.jpg

Klaar
Lappen04.jpg

Op zich het oplappen viel mee. Ik heb op spiegel "nat" geschuurt, met terpentine, i.p.v. water zoals op dat engelse site.

Daarna begon ik met testen met OCCT 2.0.0a. Custom test van 23 minuten (1 minuut zonder belasting - 18 minuut volledige belasting op cpu en ram - 4 minuten zonder belasting). OCCT maakt ook grafieken voor temp en spanningen.
Gisteren heb ook met onopgelapte cpu getest.

Wat ik wilde eigenlijk te bereiken - het verschil tussen cores bij mij is te groot, tot 10-11 graden. Dus ik hopte dat het lappen helpt, dus niet. Nu denk ik dat probleem ligt onder heatspreader. Misschien haal ik die straks ook weg, maar niet vandaag. Toch zonde van 250 euri als cpu kapot gaat.

Ik heb bij bijn mobo ook hardware sensors geplaast van Zalman MFC2
Sensor voor cpu (1)
SensorCPU.jpg

Sensor voor NB (2)
SensorNB.jpg

Sensor voor RAM (in spleet tussen aluminium radiatoren) (3)
SensorRAM.jpg

Sensor SB (4)
SensorSB.jpg

Overzicht mobo met sensoren
OverzichtMB.jpg


Ik heb ook CM fans door Noctua vervangen die ik gisteren binnenkreeg van HF.
Cooling.jpg

Ook met andere spullen zoals filters (dempen airflow veel te veel, niet gebruik), kleinere moddstuff zoals uv-lampen (ik wilde die eigenlijk achter het window in zijpaneel anzetten, maar dat window heb ik nog niet gemaakt, moet nog rand profiel hebben - U-rubber?).
Kast met lampen onder, ziet best goed uit s'nachts
Mod.jpg


Maar ok, verder met testen. Q9450 / OC 375x8 = 3.00 GHz. 1,2v.
In idle zie ik nog steeds verschil van 11 graden tussen core 1 en 2.
Test01.jpg


In het begin groeien temperaturen best snel met +10-12 graden, maar op zalaman sensor naast cpu zie ik verschil van 3 graden.
Test02.jpg


Bijna aan het eind van 18 minuten full load cpu & ram.
Cpu is 47 graden, maar zalman sensor meet alleen 35, en op gevoel bij het aanraken van GeminII alleen onderste deel is een beetje warm.
Ook bij testen langer dan 2 uur temp van core 1 blijft niet hoger dan 63 graden.
Test03.jpg


Eind van test, 4 minuten monitoring zonder belasting. Temperaturen dalen heel snel.
Test04.jpg


En als afsluitin, paar uur verder. Idle (intrenetten) verschil tussen cores blijft, maar verschil tussen processor sensor en zalman sensor is er niet meer.
Test05.jpg


Dus, als eindconclusie - bij mij lappen had geen zin, cooler blijft gewoonweg cool en krijgt geen kans om warmte af te voeren. Ik denk dat probleem ligt onder heatspreader dat geen goed contact maakt met cores. Later, misschien verwijder ik dat heatspreader. Ik denk ook dan lucht of waterkoeling verandert bij mijn niets.

Maar op zich ik zie geen probleem want zelfs bij fans draaiend op 600rpm wordt cpu niet warmer dan 65 en comp blijft heel stil, dat merkt iedereen die bij mij naar binnen komt.

Verdere plannen qua cooling - ctock-cooler mijn 9800GTX vervangen door Arctic Cooling Accelero Xtreme 9800 (als ie binnen komt bij HF).

En ik wil een grote window in zijpaneel maken met 3 Antec 200MM en misschien fans van GeminII weghalen. Ik hoop dat 2 Antec genoeg airflow hebben.
 
Mooie foto's!
En wat een bak! :D
De voorkant is mooi gevuld ;)
De Alphacool display doet zijn werk goed.

Maar ik zou die tempsensors niet tussen heatsink en chip doen.
Ook al is het superdun, het kan wel de prestaties tegenwerken want de heatsink maakt dan net niet optimaal contact.

Je kan trouwens ook de oppervlak van de Cooler lappen, misschien dat die nog niet vlak genoeg is :D
 
Mooie foto's!
En wat een bak! :D
De voorkant is mooi gevuld ;)
De Alphacool display doet zijn werk goed.

Maar ik zou die tempsensors niet tussen heatsink en chip doen.
Ook al is het superdun, het kan wel de prestaties tegenwerken want de heatsink maakt dan net niet optimaal contact.

Je kan trouwens ook de oppervlak van de Cooler lappen, misschien dat die nog niet vlak genoeg is :D

Nog niet helemaal gevuld - ik mis nog Antec Veris Multimedia Premier, maar niet lang nog, hoop ik :icon_cool:

Ik heb bij elk sensor merdere malen gechekt dat ze contact tussen cooler en chip niet belemmeren.

Alphacool display is geweldig :icon_syda:, ik heb dat bij HF gezien en meteen gekocht. Mogelijkheden zij onbegrensd.

CM Gemin II heb ik ook gelapt tegeljikertijd met cpu, maar die is vlak en al goed gelapt door CM zelf. Dus dat verandert niks :022:

Maar ok, misschien heb ik zo een verkeerde cpu, nu kan ik niet meer omruilen, maar ik ga verder met experimenteren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al enkele CPU's opzitten :)

Het is relatief veilig als je weet wat je doet.
Zolang je niet met jouw CPU gaat gooien, blijft die wel heel hehe.

Het lappen is wel de moeite waard, het kan namelijk zo'n 10 graden celcius schelen.
En dat is vééél!!!

Mocht je het niet aandurven, dan wil ik het wel voor je doen hoor :)

Ga het binnenkort op de webshop zetten: "CPU Lapping Service".
Moet nog wel eventjes regeltjes opstellen, qua prijs, garantie, levertijd en etc.

ik had zo'n service al gezien... kostte 50 euro, maar dat vind ik wat veel voor een doe-het-zelf onderneming.:116:
regels waren dat ze een 100% stabiele cpu af zouden leveren (met toeziend oog van de klant, kortom als de klant niet tevreden was over de prestaties kreeg hij een nieuwe cpu)
 
ik had zo'n service al gezien... kostte 50 euro, maar dat vind ik wat veel voor een doe-het-zelf onderneming.:116:
regels waren dat ze een 100% stabiele cpu af zouden leveren (met toeziend oog van de klant, kortom als de klant niet tevreden was over de prestaties kreeg hij een nieuwe cpu)

Nou, 50 euro voor 2 uur werk en redelijk groot risico (vooral met dure CPU), lijkt mij heel weinig. Ik zelf zou echt niet aan beginnen aan z'n service.

Hoezo gelapped met terpentine. Ga dat LCD schermpje binnenkort ook eens bestellen, staat lekker veel info op.:115:

Meestaal schuur je met water - minder stof, sneller, blijft koel. Ook hier schrijft een vent dat hij met water lapt..
Freddy doet dat zo te zien gewoon droog.
Ik was ook zo begonnen maar dacht dat kleine metallen deeltjes kunnen per ongeluk onder heatspreader komen. Daarom had ik besloten om iets te gebruiken, water leek mij niet handig (elektriciteitgeleidend, verdamt langzaam als toch naar binnen komt) daarom heb ik terpentine gebruikt, heeft wel een nadeel - het stinkt. :051:

Misschien dat is een verkeerd idee, maar ik doe dat eerste keer :eusa_shhh:

En LCD schermpje is niet verkeerd, vooral voor dat prijs. Eerst dacht ik aan z'n behuizing voor mijn PC - met geintegreerde touchscreen
OrigenS21TZwart.jpg


Maar ja, 1000 euri (alleen behuizing) is een beetje te veel. Meer Origen behuizingen.

Er zijn ook andere alternatieven voor schermpjes zoals Lilliput of Xenarc maar ik heb nog geen zoiets in inbouwvariant gezien dat op AlphaCool lijkt.
 
Laatst bewerkt:
vraag me trouwens af, hoe weet je of je je cpu wel recht schuurt en dat ie niet scheef afloopt? volges me pa (die zeer kritisch is) is het zo als je ook maar even beetje drukverschil hebt is je cpu weer scheef... hij zegt dat als je het door een service laat doen dat het met een apparaat gebeurt XD (niet waar dus) maar volgens mij maakt het ook niet veel uit als je cpu een klein beetje schuin afloopt aangezien de cooler gewoon volledig contact zal maken met de cpu...
wie heeft er nou gelijk?? wil namelijk mijn cpu best wel lappen...
 
Ik gebruik water en terpentine :)

Doe altijd paar druppels water op het schuurpapier en dan gelijkmatig verdelen over de lengte waarover ik het ga lappen.

Na elke +/-15 keer op en neer, maak ik de heatspreader schoon met een doekje en terpentine.

@ Stravinski,
Je lapt het recht door met een stift een kruis te "tekenen" op de heatspreader.
Dan schuren.
Als de kruis niet gelijkmatig vervaagd, is het dus "scheef" en kan je het een beetje bespelen met meer druk geven aan de kant wat minder gelapt is.
 
Een nieuwe CPU gelapped:

Hier een korte log:

Helemaal nieuw in doos:
28i6po1.jpg


Modelnummer:
2cqe9ec.jpg


Het test systeem voor straks:
352kduh.jpg


De E8500 nog onbewerkt:
24qv7nd.jpg


De stock cooler:
2hprux3.jpg


Stock koelpasta verwijderd:
2hwgyvq.jpg



Nu eerst even testen of de CPU het doet en wat de temperaturen nu zijn:
kbqhwp.jpg

33lcfbo.jpg

5e7nzo.jpg

fa0sae.jpg



Zo weten we genoeg, cooler eraf, cpu eruit en lappen maar!
mljgg3.jpg


De CPU en de 7 vellen schuurpapier :)
2ughsmu.jpg


Lappen!
mqxvo.jpg

2vajdi0.jpg

2eap3lg.jpg

14xp4xw.jpg

2qk5o9f.jpg

16asaz8.jpg



Heel wat gelap verder en hier het eindresultaat:
2cco3d0.jpg

21j883n.jpg

25pn4mb.jpg



Even weer testen of de temps lager zijn :)
2qjeye1.jpg

9frtqr.jpg

o9mzbo.jpg



Zoals je ziet scheelt het ongeveer 5 graden (kamertemperatuur 25 graden).
Het verschil zal groter zijn met een betere cooler en als je de koelpasta er goed op smeert.

Want als je het nog niet gezien hebt, ik heb de koelpasta verkeerd erop gedaan!!!
Het streepje koelpasta moest horizontaal i.p.v. verticaal, aangezien het een Dual Core is.
(werk de laatste tijd alleen maar met quad cores en deed automatisch een verticaal lijntje trekken).
 
Ook mijn cpu gelapt. Schuurpapier setje besteld bij highflow. Glazen tafeltje als ondergrond en schuurpapier vastgeplakt met plakband.

CPU is een AMD X2 6400+ black edition. Paar fotootjes gemaakt van het resultaat na lappen.

16jo3fo.jpg


r768np.jpg


Ben er tevreden over, de temperaturen zijn prima en lager dan voorheen, maar ik heb nu ook andere koelpasta gebruikt (artic MX-2 ipv artic silver 5). Temperaturen zal ik later nog even posten.
 
Laatst bewerkt:
had ff vraagje over die lapping set: hoeveel cpu's/heatsinks kun je daar mee doen? neem aan dat je die vellen op maat kan knippen of zie ik dat verkeerd.

zit er aan te denken om eerst een oude cpu te lappen (als test een oude s754 3200+) en daarna m'n c2d.

heeft het trouwens nut om m'n waterblokken ook te lappen (van nb/sb), denk dat als ik m'n cpu ga lappen dat ik ook cpu waterblok ga lappen.


laatste vraag: kan het ook in een envelop worden verstuurd, is namelijk nogal raar om meer te betalen voor verzendkosten als het product zelf :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Probleem installeren EK cpu waterblock Waterkoeling 3
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 RGB White CPU Water Block - 115X / AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
Jason BarrowCH OLED CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Integrated 17W PWM Pump HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
Freddy Aqua-Computer cuplex kryos NEXT RGBpx CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
I Triple 80mm rad cpu+gpu Waterkoeling 2
Freddy EK-Quantum Magnitude High End CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
B Vraag over thermaltake 360 set en cpu fan Waterkoeling 3
Freddy Bitspower Premium Summit M CPU blokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Dima Monoblock vs standaard CPU block Waterkoeling 6
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Freddy EK-Velocity series High-End CPU Water Blocks HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan