Ik heb vandaag mijn cpu ook gelapt, maar hellaas, ik zie geen verbetering van coolingperfomance.
Ik heb Intel Q9450 overgecloockt to 3,0 GHz (375x8), 1,2v. + CM GeminII.
Begin
Iets verder
Nog verder
Klaar
Op zich het oplappen viel mee. Ik heb op spiegel "nat" geschuurt, met terpentine, i.p.v. water zoals op
dat engelse site.
Daarna begon ik met testen met
OCCT 2.0.0a. Custom test van 23 minuten (1 minuut zonder belasting - 18 minuut volledige belasting op cpu en ram - 4 minuten zonder belasting). OCCT maakt ook grafieken voor temp en spanningen.
Gisteren heb ook met onopgelapte cpu getest.
Wat ik wilde eigenlijk te bereiken - het verschil tussen cores bij mij is te groot, tot 10-11 graden. Dus ik hopte dat het lappen helpt, dus niet. Nu denk ik dat probleem ligt onder heatspreader. Misschien haal ik die straks ook weg, maar niet vandaag. Toch zonde van 250 euri als cpu kapot gaat.
Ik heb bij bijn mobo ook hardware sensors geplaast van
Zalman MFC2
Sensor voor cpu (1)
Sensor voor NB (2)
Sensor voor RAM (in spleet tussen aluminium radiatoren) (3)
Sensor SB (4)
Overzicht mobo met sensoren
Ik heb ook CM
fans door
Noctua vervangen die ik gisteren binnenkreeg van HF.
Ook met andere spullen zoals filters (dempen airflow veel te veel, niet gebruik), kleinere moddstuff zoals uv-lampen (ik wilde die eigenlijk achter het window in zijpaneel anzetten, maar dat window heb ik nog niet gemaakt, moet nog rand profiel hebben - U-rubber?).
Kast met lampen onder, ziet best goed uit s'nachts
Maar ok, verder met testen. Q9450 / OC 375x8 = 3.00 GHz. 1,2v.
In idle zie ik nog steeds verschil van 11 graden tussen core 1 en 2.
In het begin groeien temperaturen best snel met +10-12 graden, maar op zalaman sensor naast cpu zie ik verschil van 3 graden.
Bijna aan het eind van 18 minuten full load cpu & ram.
Cpu is 47 graden, maar
zalman sensor meet alleen 35, en op gevoel bij het aanraken van GeminII alleen onderste deel is een beetje warm.
Ook bij testen langer dan 2 uur temp van core 1 blijft niet hoger dan 63 graden.
Eind van test, 4 minuten monitoring zonder belasting. Temperaturen dalen heel snel.
En als afsluitin, paar uur verder. Idle (intrenetten) verschil tussen cores blijft, maar verschil tussen processor sensor en
zalman sensor is er niet meer.
Dus, als eindconclusie - bij mij lappen had geen zin, cooler blijft gewoonweg cool en krijgt geen kans om warmte af te voeren. Ik denk dat probleem ligt onder heatspreader dat geen goed contact maakt met cores. Later, misschien verwijder ik dat heatspreader. Ik denk ook dan lucht of waterkoeling verandert bij mijn niets.
Maar op zich ik zie geen probleem want zelfs bij
fans draaiend op 600rpm wordt cpu niet warmer dan 65 en comp blijft heel stil, dat merkt iedereen die bij mij naar binnen komt.
Verdere plannen qua cooling - ctock-cooler mijn 9800GTX vervangen door Arctic Cooling Accelero Xtreme 9800 (als ie binnen komt bij HF).
En ik wil een grote window in zijpaneel maken met 3 Antec 200MM en misschien
fans van GeminII weghalen. Ik hoop dat 2 Antec genoeg airflow hebben.