• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

CPU Cooler Scythe Orochi

Armand

Super Moderator
Hierbij de beloofde review van mijn vandaag binnengekregen en ingebouwde Scythe Orochi CPU koeler.

Na de aanschaf en inbouw van:
- Intel D975XBX2 moederbord
- 2x 2GB DIMM
- Quad core Q6600
- Asus Silent Square processor koeler
- XFX 7950GT 570 Extreme (passief) videokaart
- Cosmos 1000

ben ik mij gaan verdiepen in wat voor diverse (lucht)koeling nu precies te krijgen is. Reuze interessant om alle (toch wel vele Engelse) reviews grondig door te spitten en te kijken wat nu toch wel de beste koelers van dit moment zijn.

De beste luchtkoeler die eigenlijk naar voren komt is de Thermalright Ultra-120 Extreme. Scoort op het gebied van koel en stil zijn enorm goed.

Toch werd mijn aandacht getrokken naar de Scythe Orochi. Deze grote koeler zou zonder het aansluiten van de meegeleverde 14cm fan, dus passief, al goed kunnen koelen. Vanwege dit feit kiest men er toch voor om hem uiteindelijk toch met fan te monteren, dit puur vanwege dat je hem met fan ook niet kan horen met zijn 500rpm draaiende snelheid. En ja, dit klopt! Onhoorbaar, of je moet met je oor in de kast bij de koeler gaan luisteren :eusa_shhh: .

Met name omdat men deze koeler zo extreem groot vind en het een meer eye-catcher, dan superkoeler zou zijn, wilde ik deze koeler nu gewoon graag in mijn Cosmos hebben. Ook al is hij niet de allerbeste als het neerkomt op koeling, hij moest in mijn kast al was het alleen al om deze koeler wat meer bekendheid te geven bij het publiek middels een echte gebruikers-ervaring. Ik kwam namelijk bijna geen user-reviews tegen en wellicht dat mijn mening hier wat mensen over de streep kan trekken om deze "geweldige" koeler ook aan te schaffen.

Om te beginnen, vandaag kwam hij binnen. Nette doos, goed verpakt, zag er zoals gezegd kleiner uit dan verwacht. Uitgepakt:

DSC01505.jpg



Na de vele reacties op internet te lezen, moest hij echt enorm groot zijn en praktisch niet te monteren zijn in de diverse bekende cases. Nou, daar denk ik toch iets anders over. Ik was toch enigszins verbaasd ... ik vind het eigenlijk best meevallen. Zeker wanneer hij gemonteerd zit in de Cosmos ... hier komt hij gewoon tot zijn recht en is het een hele gave koeler die zich daar toch wel vrij makkelijk kan nestelen.

Na het bekijken van de diverse onderdelen en uiteraard eens het aandachtig bekijken van de koeler zelf, nu ik hem in mijn eigen handen kan aanschouwen, snel nog even een foto van de temperaturen van de Cosmos met zijn standaard 4 120mm fans en de Asus koeler:

DSC01500.jpg


PC uit en mocht ze weer ontdaan worden van haar pas geinstalleerde organen. (Overigens een vingerknip werk als de bekabeling al netjes is weggewerkt, met 5 minuten was ze gestripped).

De fans werden vervangen door Yate Loons welke met blue light zijn voorzien. 2x 140mm top, 1x 120mm achter, 1 x120mm onder en 1x 120mm boven de drivebay (deze is dus extra gekomen tov standaard).

Toen het moment om het moederbord van een ander :icon_syda: te voorzien. Eerst de Asus demonteren. Het eerste wat even tegenviel was om de gemonteerde backplate te demonteren. Deze zit, zoals de meeste, met een plaklaag geplakt aan het moederbord. Na wat voorzichtig met een platte schroevendraaier tussen het metale gedeelte van de backplate en het zachter foam te wrikken, kwam het ijzeren gedeelte van het foamgedeelte af. Na wat "pielen" uiteindelijk ook het foam gedeelte eraf gekregen en kon de nieuwe backplate gemonteerd (geplakt) worden (helaas geen foto'tje van geschoten).

Na dit gedaan te hebben konden de 2 hulpframes op het moederbord en het frame op de koeler gemonteerd worden. In eerste instantie had ik de frames op het moederbord vast gedraaid zoals dit vast hoort te zitten maar om dan de Orochi te monteren is vrijwel niet te doen. Door hem aan 1 kant in te haken en hem vervolgens naar de andere kant te kantelen om hem ook daar in te kunnen haken gaat zo strak dat ik dat niet wilde doen. Op dit moment had ik nog geen thermal compound op de core gesmeerd om het eerst eens "droog" te oefenen (ik had in een review al eens gelezen dat het vrij lastig was om hem uiteindelijk ingeklikt te krijgen).

De manier waarop dit makkelijk gaat is als volgt. Je draait de 2 hulpframes van onderaf het moederbord net totdat deze in het schroefdraad zitten (met het moederbord staand kan je zowel de hulpframes vast houden als ook rustig de schroefjes vanaf de onderkant monteren. Vervolgens leg je het moederbord vlak, monteerd wat pasta in een lijnte op de processor en haakt de koeler er aan de ene kant en vervolgens kan je hem vrijwel vlak op de processor kantelen om hem daarna aan de andere kant in te kunnen klikken.

Eenmaal ingehaakt kan je de schroefjes van de onderkant moederbord vastdraaien. Aangezien de koeler al vlak (maar nog niet vast) op de processor zit en deze een groot oppervlakte heeft, heb ik het hele zaakje omgedraaid (de koeler op zijn brede rug met het moederbord daar bovenop), en kon zo de schroefjes 1 voor 1 kruislings iedere keer een slag of 2 vastdraaien om daarmee de koeler helemaal gespannen en vast te krijgen.

DSC01507.jpg


DSC01508.jpg


DSC01509.jpg


DSC01513.jpg


DSC01514.jpg


DSC01516.jpg


Wanneer je de zaak van bovanaf bekijkt, valt de koeler eigenlijk nog binnen de "moederbordgrenzen". Op de foto hieronder ziet het er aardig kollossaal uit, in werkelijkheid valt het best mee. Het in de Cosmos lepenen gaat dan ook met gemak.

DSC01517.jpg


Nu nog eerst de fan erop. Deze wilde ik van onder naar boven laten blazen om zo ook meteen mijn passief gekoelde videokaart van een briesje te voorzien.

Omdat de XFX kaart een heatsink om de kaart heeft, zeg maar boven op de kaart gekruld heeft, werd dit met de gemonteerde fan millimeter werk wat nog aan ruimte tussen de heatsink van de kaart en fan op de Orochi over was. Dit wel idealer om zo meer airflow in de heatsink van de kaart te hebben, iets minder om de airflow naar de Orochi toe te krijgen.

Weet iemand overigens of het ook mogelijk is om de videokaart in de 2de pci-e slot te zetten? Of moet je bij 1 kaart persee het eerste slot gebruiken? Wanneer dit niet uitmaakt, denk ik toch de videokaart 1 slot naar beneden te verschuiven puur en alleen om zo net even wat meer ruimte tussen heatsink en fan te hebben. Wanneer de videokaart naar beneden gaat, zal hij alleen (nog) minder airflow krijgen vrees is.

Het monteren van de fan (lastig die clips :eusa_doh: , maar het ging mij vrij snel af .... gelukkig maar :041: ):

DSC01518.jpg


DSC01520.jpg


En hier enkele shots van hoe close de videokaart uiteindelijk op de fan zit:

DSC01521.jpg


DSC01522.jpg


DSC01522.jpg


Het monteren van het bord en al ging erg makkelijk. Ruimte genoeg in de Cosmos en zat er dan ook met 5 minuten weer in.

Het resultaat met daarbij ook de Yate Looms in werking:

DSC01524.jpg


DSC01525.jpg


DSC01528.jpg


Zoals te zien is ... er is genoeg ruimte!!! De fan aan de zijkant gemonteerd zal wat lastiger zijn, maar lijkt mij niet onmogelijk in de Cosmos. Mij leek deze manier veel praktischer aangezien lucht stijgt en ik de airflow ook van beneden naar boven heb. De 2 14cm fans bovenin en 1 12cm achterin zorgen hier ook voor een ruim voldoende "trek" door de Orochi.

DSC01536.jpg


En dan het resultaat in graden. Een foto identiek aan de eerste foto in deze review .....

CPU 3gr koeler
GPU 6gr koeler

DSC01535.jpg


In mijn beleving doet de Orochi prima zijn werk en is dan ook ruim toereikend voor mij. Ik game vrijwel nooit en gebruik de PC hoofdzakelijk als internet en download machine :icon_cool:

Wel moet ik zeggen dat ik de 120mm fans iets vind tegenvallen qua geluid. Ze draaien bij mij net als de standaard Coolermaster fans op 12V, niet moederbord gestuurd. De CM fans draaiden op 1200 en deze YL op 1350.

De 5de extra fan die ik nu boven de drivebay heb zitten zal dit wellicht veroorzaken al kon ik aan de achterse fan (achterop de case) van dichtbij horen dat deze toch iets meer geluid produceerd dan de CM fan. Misschien toch vanwege het iets hogere toerental dat ze draaien .... vandaar dan ook het willen aanschaffen van een fancontroller om zo ook de airflow te kunnen controleren en daarmee de fans zo stil mogelijk te krijgen zonder de temperatuur te laten oplopen. Hier zal ik zeker nog wat kunnen behalen verwacht ik! Nu alleen nog even de vraag welke controller netjes past in de Cosmos met deurtje dicht.

Conclusie:
Een koeler die goed presteerd, wellicht niet de allerbeste als het gaat om koelvermogen, maar wel 1 die ik denk tot de allerstilste behoort! Ook is hij volledig passief te gebruiken (heb ik zelf alleen een minuut of 10 geprobeerd, temperatuur kwam op 40C uit, idle).
EN ...... het is voor mij gewoon de mooiste en "vetste" koeler die er momenteel te koop is ....... :118:

Tot zover mijn review cq handleiding cq boekwerk hahahaha :001:

Groet,
Armand
 
Laatst bewerkt:
Allemachtig wat een monster :O Ziet er wel uber uit in je Cosmos ;)

Alleen jammer dat hij de geheugenstrips in de weg zit anders was die wel mooi geweest in een systeem met overkill aan passief gekoelde hardware, in combinatie met die Thermalright heatsinks.
 
Mooie review!

En de Orochi past goed in de cosmos, geeft echt een super stoere uitstraling :D

Voor het geheugen zou de Scythe Kama Wing erop kunnen.
Dat moet passen onder de Orochi :D
 
Thx! :)

Even een kleine update.

De 7950GT heb ik vervangen door een Sparkle 8800GTX. De ruimte tussen fan en heatsink vond ik niet erg mooi staan en wilde toch wel erg graag een nog wat "dikkere" kaart in de kast hebben.

De fan op de Orochi kan in de Cosmos alleen op deze manier gemonteerd worden en is in mijn ogen ook de beste manier. Plaats je hem aan de zijde dat hij naar het moederbord blaast, dan kan de case niet dicht (de fan is dan een millimeter of 4 te dik). Aan de bovenkant plaatsen is wat zinloos, boven in de case zitten 2 dikke 14cm fans die genoeg lucht wegtrekken. Zonder fan op de koeler draaien zal in de Cosmos dan ook zeker goed kunnen. Waarom dan niet zonder fan? ... je hoort hem toch niet, dus waarom niet dat kleine beetje extra lucht mbv de fan door de koeler pompen.

De 8800 heb ik van 2e hand kunnen aanschaffen. Een aangename verrassing was dat de fan op de kaart enorm stil blijkt te zijn. Ik had hier een stofzuiger verwacht en blijkt dat ik hem vrijwel niet hoor. Hetgeen wat ik hoor zijn voornamelijk de 3 12cm Yate Loons. De temperatuur van deze GTX is wel een heel beetje hoger dan de passief gekoelde 7950, wat ik overigens wel van te voren wist.

Idle:
Temp GPU (diode): 63C
GPU omgeving: 52C
GPU geheugen: 55C

CPU: 39C

Load:
GPU (diode): circa 89C

Zoals te zien, de CPU in idle is praktisch niet in temp gestegen. Wel vind ik dat met de 8800 de warmte bij de kaart zelf niet echt lekker wegkomt. Hij heeft een aantal sleuven aan de achterkant van de kaart waar de warme lucht vanaf de fan door de sleuven naar beneden de case in geblazen wordt. Deze warme lucht gaat daar vandaan langs de kaart omhoog naar de achterste fan. Op zich prima hoor, maar zeker geen opimale koeler voor deze kaart .... ik denk dat ik hier een volgend "projectje luchtkoeling" van zal gaan maken :109:

Even voor de beeldvorming weer enkele foto's:

DSC01561.jpg


DSC01562.jpg


DSC01564.jpg


DSC01557.jpg


DSC01576.jpg


En hier ben ik maar even in de kast gaan zitten .... tja, ruimte zat :icon_mrgreen::icon_mrgreen::icon_mrgreen:

DSC01587.jpg


Greetzzz,
Armand
 
eeh,

kan het ook aan liggen dat je de airflow echt veel op de cpu concentreerd ipv goed verdelen?

als ik zo zie zou ik denken dat de fan toevoer voor de 8800gtx niet veel koude lucht kan zuigen omdat de flow toch flink word afgebogen naar de orochi.

probeerd zoeen stot cooler erbij te halen. (1 of 2 slot maakt niks uit, kost beide bijna net zoveel.)
die kan de airflow nog enigszin gedeelte afpakken van de cpu.

bij mij scheelt het 15 graden, omdat ik geen airflo nodig heb op de cpu. en de airflow op de chipset hoeft niet veel omdat ik alles op stock draaid.
met dit erbij. http://www.highflow.nl/index.php?target=products&product_id=124 ?

mischien kan je hem naarbeneden laten buigen ivm de orochi.

gr

hung
 
Zoals ik het kan lezen in de diverse reviews, is deze Thermalright HR-11 alleen op 2 manieren te monteren, beide omhoog wijzend.

Ik denk dat in beide gevallen dit in conflict komt met de Orochi. Met de koeler naar de achterste fan gericht kom je in problemen met de Orochi heatpipes wat ik verwacht .... al geef ik deze monteerwijze (dus naar achterste fan gericht) een kleine kans van slagen.

Op deze manier dus:

24046f704573cf25.jpg


Over de airflow, de onderste fan blaast gericht frisse lucht naar de fan van de GTX (en dus ook naar de fan van de Orochi). Ik denk dat je wel eens gelijk kunt hebben dat er wat frisse lucht verloren gaat naar de Orochi doordat zijn fan wellicht de airflow naar zich toe trekt. Ik zal vanavond eens testen wat de temps doen wanneer ik de fan op de Orochi uit zet.

Een ander issue mbt de "warme" vga-kaart is in mijn ogen ook dat de warme lucht slecht uit de stock koeler komt. Deze warme lucht wordt dan ook nog eens gedwongen zich naar beneden te verplaatsen wat dan een beetje tegen de natuurkundige wetten in gaat "warme lucht stijgt op".
 
ja, dat klop.

je heb gelijk met de Thermalright HR-11.
(officieel kan ie maar alleen naar boven monteren.) maar ik heb hem zelf ook, als ik er zo naar kijk (heb niet gebrobeerdt) dan zit ie hetzelfde in elkaar als de heatsink van mijn mis p7n.
en door de heatsink warm te maken gaan de tin smelten. (bij de p7n)
met een goed geisoleerde handschoen kan ik de heatsink verwijderen van de onderplaat.

bij de hr-11 heb ik niet goed gekeken, ik kan het vanavond wel voor je bekijken.

maar die slot koeler (het liefst 2 slot) is echt een aanrader. voorbeeld.

http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=75060
http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=77194

de onderste heb ik, hij plukte een lekkere hoeveelheid flow af, dus nu gaat er ook een redelijke flow langst de gpu.

mijn 8800gt sli (die had ik) heb een omgeving temp van rond de 33 tot 40 graden.

gpu zelf daalde van 50 naar 40 / 45 graden. ide.
stress komt ie op 55 soms en echt soms wel 58 graden. (komt omdat ik een sli opstelling heb + een ageia kaart erbij.
die 3 samen genereerd erg veel warmte.
kamer temp = 25 graden .
 
Laatst bewerkt:
Bijna goed :001:

De voeding is uitgesloten van de airflow in de kast. Deze zuigt de lucht van onder de case vandaan en gaat daarna direct via de achterzijde naar buiten.

De warme lucht van de GTX zal dus langs de kaart naar boven gaan (en een klein gedeelte via de achterzijde uit zijn eigen uitgang rechtstreeks naar buiten.

[EDIT]

Sorry ik had je voorgaande bericht niet gezien ... de tekening onder de kaart is die van de slotkoeler en komt dus direct onder de sleuven van de GTX. Deze zuigt daarmee dus warme lucht uit de GTX rechtstreeks naar buiten. Mooie oplossing lijkt me inderdaad! Echter, dan heb je dus en de fan in de GTX die koele lucht de kaart in zuigt en een fan die onder de kaart lucht naar buiten trekt. Wel dus 2 fans wat volgens mij meer geluid met zich meebrengt. Denk dat ik wellicht toch naar een passieve oplossing wil gaan, eventueel ondersteund met 1 (of misschien 2) grote fans. Nadeel daarvan is wel dat je de warme lucht in de case houdt en daarmee de casetemp iets omhoog haalt ... dat dan weer wel ...

[nog een EDIT]
Zojuist even getest met de fan op de Scythe.
Met fan draaiend:
Temp CPU: 38C
Temp GPU: 62C

Fan stil:
Temp CPU: 39C
Temp GPU: 63C

Fan kan ik dus beter laten draaien ... al maakt het idle vrijwel niets uit. Onder load heb ik het niet getest al denk ik dat daar de CPU met fankoeling wel degelijk iets koeler zal blijven.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Johnny CPU Cooler Scythe SCINF-1000 Infinity/Mugen HighFlow Product Reviews 8
Jason Be Quiet! Silent Loop 2 AIO CPU Liquid Cooler - 360mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Silverstone IceGem 360 AIO CPU Liquid Cooler ARGB - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Alphacool Eisbaer Extreme liquid CPU cooler 280 - black edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Lian Li GALAHAD 360 AIO CPU Liquid cooler ARGB - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D [VERKOCHT] up/downgrade set(je) mobo-cpu-memory-cooler Verkocht 1
Cygnitr0n [GEVONDEN] CPU Cooler AM3(+) Gevonden 2
L ThermalRight AXP-140 RT cpu cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
K Welke CPU cooler? Rond 60 euro Hardware & Software 10
arwin74 [VERKOCHT] EVGA Superclock CPU Cooler Verkocht 10
A Zipang 2 + "CPU cooler stabilizer" for S775 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Sw333t [IN-ACTIVE] S775 CPU cooler en 3x stille 80mm fans Gevonden 4
Lqd [REFUSED] CPU + Cooler, Mobo + Cooler, Mem + Cooler, GPU + Cooler +res +fittingen Verkocht 11
B [INACTIVE] Prolimatech Megahalems en/of Corsair H50/H70 cpu cooler Gevonden 0
lemonade CPU cooler Zalman CNPS7500: Koelt niet beter bij hoger RPM?! Overige Koeling 9
J [INACTIVE] cpu cooler socket-a(socket 462) Gevonden 3
V hulp bij kiezen cpu cooler Hardware & Software 5
S Nieuwe CPU Cooler / Fan voor ASUS P5AD2 Socket 775 Overige Koeling 10
Freddy Noctua NH-D14 CPU Cooler (lucht) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
R Plaatsing van Fan op CPU cooler, links, boven, rechts, onder? Blazen / zuigen? Overige Koeling 3
Freddy Prolimatech Megahalems CPU cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
vincent nieuwe zalman cpu cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Yil Xigmatek Thor's Hammer, cpu cooler. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 16
Freddy CPU cooler refitten, met arctic clean set Handleidingen en Installatie Tips 0
L Goede budget CPU cooler Overige Koeling 3
HighFlow Alphacool Core 1 CPU waterblok, alle versies uit voorraad leverbaar HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Sanders Supercool Direct Die 13th gen CPU block HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Bl4ckj4ck666 amd ryzen cpu 5000 series Hardware & Software 1
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
J CPU ineens 99c Waterkoeling 24
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J Cpu nog heet Waterkoeling 10
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe Noctua producten: NH-U12A CPU koelers, Fans en Heatsink covers HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
P Bios update en cpu koeling Hardware & Software 2
Jason Bitspower CPU Block Summit EF-X Golden - BP-WBCPUEFX-GD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason XSPC RayStorm EDGE ARGB CPU Waterblock INTEL & AMD - Silver or Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Groene aanslag op CPU blok Waterkoeling 2
Jason Barrowch M Series Reactor CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, Ryzen AM4/ AM3/ Intel 115x / 1200 / 2011 / 2066 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Barrow Supreme Infinity Mirror CPU Waterblock, LRC 2.0 RGB, AM3/ AM4 and Intel 115x / 1200 - Black HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Thim CPU water blok Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan