• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

chicken's ladepc'tje :)

chicken

New member
Zo, dan is het toch maar eens een keer tijd voor mijn eerste echte build/mod. :D

Inleiding
Het idee kwam eigenlijk al een hele tijd geleden om een pc kast te gaan modden. Inmiddels zijn de plannen talloze keren veranderd, van het ene idee naar het andere, naar inmiddels het inbouwen van een pc in een houten ladekastje onder mijn bureau.
Ik kwam op dit idee door de buildlogs van "the Black Box" van Daantjuhh14, "L3p's D3sk" van l3p en "Desk Art" van CrackHo. Na het zien van deze builds, kreeg ik een ingeving en keek ik naar beneden, naar onder mijn bureau, waar een ladekastje hing, die ik niet gebruikte. Gelijk ergens een ATX bord vandaan geplukt uit de schuur en een beetje zitten passen. Toen in Sketchup bezig gegaan om een ruwe schets te maken.

De reden
Het idee om een build te doen zwerft al een tijdje door mijn hoofd. Sinds het zien van de youtube-filmpjes van MNPCtech ben geïnteresseerd geraakt in pc mods. Ik wil hier een zeer stille pc van maken die uiterst geschikt is voor schoolwerk. Ik merk met mijn gamepc dat als ik geen muziek aan heb en probeer te werken aan schoolwerk, het geluidsniveau me stoort. Ik heb namelijk niet erg opgelet bij het uitkiezen van mijn videokaart op het geluidsniveau en ook mijn cpu cooler is niet erg stil te noemen. :D
Omdat ik gewoon iets te doen wil hebben, heb ik besloten in plaats van gewoon de koelers van de GFX en CPU te vervangen, gewoon een tweede pc te nemen.

De hardware
Omdat ik als student geen breed budget heb, wil ik zoveel mogelijk tweede hands kopen. Sowieso heb je voor een school-pc niet al te zware hardware nodig, maar als ik ergens een hekel aan heb, is het wel langzame computers. Ik geef eerlijk toe, ik ben een AMD fanboy, dus waarschijnlijk zal de keuze vallen op een Athlon II x2 of x4, met bijbehorend moederbord waarvan mijn voorkeur naar MSI uitgaat. Even alles op een rijtje:

Hardware die binnen is:
- MSI GTS250 Twin Frozer (had ik nog liggen)
- Samsung Syncmaster 172v (had mijn pa nog liggen)
- LG E2250V (Ook aangesloten op mijn andere pc)
- Een logitech Desktop-setje waarvan ik het type niet weet (had mijn pa nog liggen)
- Mtek 400watt voeding (aangezien ik niet ga overclocken zal dit wel voldoende zijn)
- Intel c2d E6600
- EVGA nForce 680i SLI
- 3GB DDR2 800mhz
- 2x Xigmatek XLF-F1703
- Western Digital Caviar Blue 500GB

Hardware nog uit te zoeken:
- Moederbord
- Processor
- HDD
- RAM

Het kastje
Dit is het kastje waar het allemaal om draait:
dscn1165r.jpg

Het komt van onder mijn IKEA bureau vandaan :)
Schets, die inmiddels alweer achterhaald is, maar om een beetje een idee te geven:
78015375.png

Omdat ik geen Sketchup modellen kon vinden van 170mm fans, heb ik de voorkant maar open gelaten. Het idee is om de voorkant deels mesh, deels plexi te doen. Het lijkt me namelijk een vet effect als je de fans door het plexi kan zien draaien met de leds erin e.d. maar aangezien volledig plexi natuurlijk het hele nut van de fans weghaalt zal erom heen mesh komen, om toch de nodige lucht door te laten.

De uitwerking
Omdat ik nog helemaal geen ervaring heb met builds, en ik niet veel (geen) builds van hout heb gezien, zal ik ongetwijfeld vele fouten maken en zal ik de hulp van jullie hard nodig gaan hebben. :D Een hele tijd geleden heb ik al eens in de chatbox een vraag gesteld over dit plan, namelijk of het uitmaakt dat ik een pc in een houten behuizing wil plaatsen, aangezien ik dacht dat er ongetwijfeld een reden zal zijn dat ik het nog niet gezien heb. Parcifal wist mij te vertellen dat het het beste zou zijn als de binnenkant wel van staal/aluminium zou zijn, omdat ik anders kans op storing zou hebben. Wie weet mij hier meer over te vertellen?

Omdat ik het op dit moment nog erg druk heb met school (ik schrijf dit topic als afleiding van mijn tentamens, anders ben ik aan het einde van de week hersendood :D), zal er niet erg veel vaart in dit topic zitten, maar alles op zijn tijd, he ;). Hier komt nog bij dat ik op het moment niet het geld heb om al onderdelen te bestellen, aangezien blok 4 op school bijna begint en ik hier alle boeken nog voor moeten kopen :D.

Alle tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom!

Updates
Update #1
Update #2
Update #3
Update #4
Update #5
 
Laatst bewerkt:
Correct me if I'm wrong!

Volgens mij is het zo dat als je over een normale pc kast en voeding spreekt er een 'aarding' plaats vindt via de montage punten waarop je moederbord hangt. Welke via het framewerk weer in contact staan met de montage punten van je voeding, maar is het niet zo dat tegenwoordig de aarding van je moederbord ook over de ATX kabel loopt?


Btw, succes met je build :)
 
Laatst bewerkt:
Tijd voor de eerste update!

Vandaag in de achterkant de gaten voor de voeding en 1 140mm fan gezaagd. Heb toch maar gekozen voor 1x 140. Dat zou wel genoeg moeten zijn.
Ook heb ik de verhoging waarop het moederbord komt te liggen en waaronder de optische drive ligt gemaakt. Ook komen hier de voedingskabels te liggen. Ik wil natuurlijk zo min mogelijk kabels bovenin, ook al zit er geen window in :D
dsc0001pt.jpg

dsc0003rjy.jpg

dsc0004yk.jpg

Ook heb ik popnagels zitten boren, om de mobo-tray los te krijgen van de donor-pc. Hier moet het voeding-deel nog af worden gezaagd. :)
dsc0005li.jpg

Binnenkort maar eens een bestelling tegen Freddy aangooien. :) Morgen weer verder, dus waarschijnlijk morgen weer een nieuwe update!
 
Mooi weggewerkt die voeding. Nice.
+1 begin is erg netjes :)
Thanks :), ik moet nog even een mooie manier vinden om hem vast te zetten. Waarschijnlijk een plaat aluminium aan de achterkant, waar ook de fan aan komt te hangen.

Vandaag mobo-tray gezaagd en erin gezet, maar ik ben er nog niet tevreden over. Vooral het zaagwerk in de zijkant van het kastje moet nog grondig bijgevijlt worden.
Ook heb ik vandaag verf gekocht. Heb gekozen voor zwart voor de buitenkant en wit voor de binnenkant. Waarschijnlijk pas weer dinsdag verder, aangezien het morgen zondag is (wil het de buren niet aan doen :D) en maandag m'n baas verwacht dat ik de hele dag in de tuin loop :(.
 
Weer tijd voor een update. :)

Moederbord, processor en geheugen zijn inmiddels binnen. Testen ging niet helemaal soepel. 1 RAM-stick bleek defect te zijn (code 52) en nog een foutcode, zij zocht naar een floppydrive die er niet was. Ik ben nog steeds niet tevreden over de afwerking van de mobo-tray en het gat daarvoor (het gat in de zijkant is 2 mm te groot...), maar daar verzin ik nog wel wat op.

Ook heb ik de "hdd-cage" erin gezet, niks bijzonders maar het doet zijn werk, en de bevestiging voor de optische drive, hier hetzelfde; niks bijzonders maar het doet zijn werk.
Waarschijnlijk ga ik maandag weer verder ivm Koninginnedag. Dan staat op de planning cablemanagementgaten maken en de achterkant maken (bevestiging van fan en voeding).
dsc0001rff.jpg

dsc0002qx.jpg

dsc0004qb.jpg
 
Nog maar een update dan. :)

Vandaag de bestelde producten binnen gekregen, dus ik kon weer een eindje verder. :D
Ik was vanochtend begonnen met het boren van gaten voor cable management. Ook al zal de binnenkant niet te zien zijn, kabels wegwerken is toch altijd wel mooier.
Toen rond half 1 kwam de koerier langs met een mooie grote doos. Een overzichtje van de inhoud van het pakket:
dsc0003hv.jpg

De ene Mugen is voor mijn zusje, die op het moment een opstijgende F16 naast zich heeft staan. Het lijkt wel een Delta fan, maar het is toch echt de stock cooler die zo vreselijk tekeergaat...
De andere Mugen is natuurlijk voor in het kastje en het was ook het eerste wat ik deed (naast kabelgaten maken dan) vandaag. :) Was even uitvogelen hoe die fanclips werkten, heb hier namelijk nooit eerder mee gewerkt. Wat me gelijk opviel was dat dit moederbord een optie heeft om de cpu-fan uit te schakelen wanneer de temperatuur van de cpu beneden (in mijn geval) 30 graden komt, zoals op de volgende foto te zien is:
dsc0003km.jpg

Zeer handig, vooral omdat ik van plan was passief te gaan koelen om zo min mogelijk geluid te produceren! De FF foutcode komt overigens doordat er geen OS is geinstalleerd op de HDD, geen paniek :D
Over harddisks gesproken, ik ben vandaag ook even langs de lokale pc-boer gereden om een hdd te halen. Jammer genoeg niet de goedkoopste zaak van Nederland, 42 euro voor 500GB, maar ik had geen zin om weer te moeten wachten en vooral thuis moeten zijn om een koerier te kunnen ontvangen, dus die paar euro kunnen me ook gestolen worden. :)
Ik ben ook begonnen aan het front van het kastje, welke volledig mesh wordt met plexi in het midden om de fans te kunnen zien. De ruwe vorm is klaar, alleen nog een beetje afwerken en de gaten zagen voor het plexi. Heb hier verder nog geen foto van.
De rest van het mesh-materiaal zal worden gebruikt om de fan en de voeding tegen de achterkant te schroeven. De fan is al gedaan, de voeding moet nog. Ik weet niet of ik het al eerder heb gemeld, maar de achterste fan is een Fractal Design Silent 140mm, die uit mijn andere pc komt. :)
Nog een paar fotootjes:
dsc0002ak.jpg

dsc0004qy.jpg

De Xigmateks even om te testen en voor het idee aangezet:
dsc0005qx.jpg

dsc0007ge.jpg


Op naar de volgende update!
 
Kleine update :)

Gaten gezaagd voor de temp displays :)
dsc0001os.jpg

Nog niet helemaal netjes, maar na het spuiten zal dr waarschijnlijk niet veel van te zien zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had gehoopt vandaag een update te geven, maar helaas is het één en ander verkeerd opgedroogd, waardoor ik het opnieuw moest spuiten. :( Irritant, kranten die blijven plakken... Hoe voorkomen jullie dit?

Iets waar ik zelf erg tevreden over ben, is het resultaat van de cover van de gts250. :)
dsc0001fh.jpg
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan