Hallo allemaal,
Verleden jaar ben ik begonnen met waterkoeling en dit vond ik 10x beter dan mijn ouwe gewone luchtkoeling.
Er was alleen een probleem waar stop je een grote radiator in de behuizing.
Toen heb ik een simpele behuizing gemaakt van mdf en dit werkte perfect tot mei, want toen sloeg het noodlot toe.
Bij het monteren van wat leds moest ik een paar tubes aan de kant duwen om op de gewenste plaats te komen en heb toen een lekje veroorzaakt boven het moederbord.
Ik had op dat moment al wel plannen voor een nieuwe build met nieuwe hardware.

Deze build zou het eerst worden maar omdat dit niet haalbaar was kwa constructie ben ik weer aan de slag gegaan met sketch-up en kwam ik op het volgende uit.

De behuizing
Zoals jullie zien is het een gewone uit de kluit gewassen kast.
afmeting - breedte 800mm x diepte 660mm x hoogte 764mm
Er waren alleen 2 problemen
1 waar ga ik dit monster neerzetten ?
Ik had op dat moment geen ruimte om zo'n grote monster neer te zetten dus ik heb maar mijn heele kamer gerenoveerd.
2.welk materiaal ga ik gebruiken
Eerst wou ik alleen mdf gebruiken maar dan was de afwerking waarschijnlijk minder geworden + dat het dan meer geluid maakt.
Dus het werd 2mm dik aluminium

zoals jullie zien heb ik eerst maar een geraamte gemaakt waarop ik later de aluminium platen op ga monteren.
Naam
Ik had 2 namen in gedachte
-1.red light district
aan de eene kant vondt ik dit wel geinig maar als ik de ware tegen kom dan sta ik mooi voor schut als ze de kast ziet en dan is het waarschijnlijk bye bye computer.
-2. SoulCrusher
Deze naam gebruik ik al al langer dan 20 jaar in verschillende spellen dus waarom zal ik dit niet gebruiken als naam voor mijn pc.
Het meest waar ik Soulcrusher gebruik is in wow op arathor en ja ik weet dat het een oud spel is maar ik kan er eigenlijk geen afstand van doen na 8 jaar spelen.
Na 381 days gameplay op soulcrusher ken ik wel elk steentje in de battlegrounds.
Sinds 2011 ben ik niet meer de echte die hard pvper omdat ik sindsdien assistend manager ben geworden en dan kan je niet een game verslaving erbij hebben
Hardware
Ik was in mei een beetje voorbarig met wat hardware te kopen daardoor kan de build wat langer duren dan ik zelf had gewenst.
cpu

intel 3960x
Moederbord

Asus rampage IV extreme
ram

2x corsair dominator 16gb ddr3-2133 c9
gpu

2x msi R6970-2PM2D2GD5 hier komen waarschijnlijk nog 2 van bij als ik ze ergens nog op de kop kan tikken.
voeding
Corsair Professional AX1200
Heb geen foto van gemaakt zit in mijn huidige kast.
ssd
Crucial m4 128GB
Heb geen foto gemaakt zit nog in mijn huidige kast.
Misschien nog een nieuwe revodrive nadat mijn ouwe kapot is gegaan door de lekkage.
harddisk
Ik heb ruimte voor 4 hardisks dus die ga ik ook gebruiken maar daar wacht ik mee als alles een beetje af is
fan controller
2x lamptron fc5 v2
1x lamptron fc8
Heb nog geen foto gemaakt.
fans

12x Enermax T.B.Apollish 120mm Red
Moet dus nog 3 bijkomen

10x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm
12x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm
Moet ook nog wat bijkopen
De overige hardware zoals kabels leds connectors etc. zien jullie wel in de log voorbij komen.
Waterkoeling
vazelfsprekend moet hier ook een dikke waterkoeling bij.
De volgorde van de loop:
reservoir 1 -> pomp -> cpu -> hdd -> radiator 1 -> geheugen -> moederbord -> radiator 2 -> reservoir 2 -> gpu -> radiator 3 ->
cpu block
1x Swiftech Apogee HD Limited Edition - 24K Gold
gpu block
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Nickel
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Backplate
mb block
1x EK Water Blocks EK-FB KIT RE4 - EN Nickel
hdd block
2x Aquacomputer Aquadrive X2
ram block
2x EK Water Blocks EK-RAM Dominator X4 - Nickel
pomp
2x swiftech mcp 655
1x bitspower dual d5 mod top
1x Koolance Pump Controller CTR-SPD24X2
reservoir
2x FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Red
radiator
1x Watercool MO-RA3 9x120 PRO zwart
1x XSPC RX480 Quad Radiator
1x XSPC RX360 Triple Radiator
flowsensor/meter
1x Koolance INS-FM18 + ADT-FM03 Coolant Flow Meter
1x Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD weet nog niet of ik deze neem omdat deze vrij prijzig is
tempsensor
4x Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD
kraan
12x Aqua-Computer kraan / verbinder Zilver (G1/4)
fitting
56x Bitspower Multi-Link (SLI/CF) Adapter BP-WTP-C47 Silver Shining
10x Alphacool HF L- connector 90 2x G1/4ID revolvable - Chrome
6x T-stuk - G1/4 - 3x IG
6x T-stuk - G1/4 - 2x IG 1x AG
en nog wat gewone fittingen maar moet nog even kijken wat het mooiste is
tube
5 meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
7 meter buis clear voor Multi-Link (SLI/CF) Adapter
gereedschap
Ik ga bijna alleen het basis gereedschap gebruiken wat iedereen wel thuis heb liggen
schroevendraaiers
boormachine
ijzerzaag
tangen
lijmklemmen
schaar
mes
dremel 300i met allerlei accessoires
Hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven.
Helaas kan ik niet elke dag eraan werken vanwege dat ik ook een grote speelgoedwinkel moet runnen en als ik thuis Kom heb ik maar een paar uurtjes de tijd om aan de build te werken dus daarom doe ik minimaal 1 update per week,
Als jullie vragen/suggesties hebben is dat zeer welkom.
Verleden jaar ben ik begonnen met waterkoeling en dit vond ik 10x beter dan mijn ouwe gewone luchtkoeling.
Er was alleen een probleem waar stop je een grote radiator in de behuizing.
Toen heb ik een simpele behuizing gemaakt van mdf en dit werkte perfect tot mei, want toen sloeg het noodlot toe.
Bij het monteren van wat leds moest ik een paar tubes aan de kant duwen om op de gewenste plaats te komen en heb toen een lekje veroorzaakt boven het moederbord.
Ik had op dat moment al wel plannen voor een nieuwe build met nieuwe hardware.

Deze build zou het eerst worden maar omdat dit niet haalbaar was kwa constructie ben ik weer aan de slag gegaan met sketch-up en kwam ik op het volgende uit.

De behuizing
Zoals jullie zien is het een gewone uit de kluit gewassen kast.
afmeting - breedte 800mm x diepte 660mm x hoogte 764mm
Er waren alleen 2 problemen
1 waar ga ik dit monster neerzetten ?
Ik had op dat moment geen ruimte om zo'n grote monster neer te zetten dus ik heb maar mijn heele kamer gerenoveerd.
2.welk materiaal ga ik gebruiken
Eerst wou ik alleen mdf gebruiken maar dan was de afwerking waarschijnlijk minder geworden + dat het dan meer geluid maakt.
Dus het werd 2mm dik aluminium

zoals jullie zien heb ik eerst maar een geraamte gemaakt waarop ik later de aluminium platen op ga monteren.
Naam
Ik had 2 namen in gedachte
-1.red light district
aan de eene kant vondt ik dit wel geinig maar als ik de ware tegen kom dan sta ik mooi voor schut als ze de kast ziet en dan is het waarschijnlijk bye bye computer.
-2. SoulCrusher
Deze naam gebruik ik al al langer dan 20 jaar in verschillende spellen dus waarom zal ik dit niet gebruiken als naam voor mijn pc.
Het meest waar ik Soulcrusher gebruik is in wow op arathor en ja ik weet dat het een oud spel is maar ik kan er eigenlijk geen afstand van doen na 8 jaar spelen.
Na 381 days gameplay op soulcrusher ken ik wel elk steentje in de battlegrounds.
Sinds 2011 ben ik niet meer de echte die hard pvper omdat ik sindsdien assistend manager ben geworden en dan kan je niet een game verslaving erbij hebben
Hardware
Ik was in mei een beetje voorbarig met wat hardware te kopen daardoor kan de build wat langer duren dan ik zelf had gewenst.
cpu

intel 3960x
Moederbord

Asus rampage IV extreme
ram

2x corsair dominator 16gb ddr3-2133 c9
gpu

2x msi R6970-2PM2D2GD5 hier komen waarschijnlijk nog 2 van bij als ik ze ergens nog op de kop kan tikken.
voeding
Corsair Professional AX1200
Heb geen foto van gemaakt zit in mijn huidige kast.
ssd
Crucial m4 128GB
Heb geen foto gemaakt zit nog in mijn huidige kast.
Misschien nog een nieuwe revodrive nadat mijn ouwe kapot is gegaan door de lekkage.
harddisk
Ik heb ruimte voor 4 hardisks dus die ga ik ook gebruiken maar daar wacht ik mee als alles een beetje af is
fan controller
2x lamptron fc5 v2
1x lamptron fc8
Heb nog geen foto gemaakt.
fans

12x Enermax T.B.Apollish 120mm Red
Moet dus nog 3 bijkomen

10x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm
12x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm
Moet ook nog wat bijkopen
De overige hardware zoals kabels leds connectors etc. zien jullie wel in de log voorbij komen.
Waterkoeling
vazelfsprekend moet hier ook een dikke waterkoeling bij.
De volgorde van de loop:
reservoir 1 -> pomp -> cpu -> hdd -> radiator 1 -> geheugen -> moederbord -> radiator 2 -> reservoir 2 -> gpu -> radiator 3 ->
cpu block
1x Swiftech Apogee HD Limited Edition - 24K Gold
gpu block
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Nickel
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Backplate
mb block
1x EK Water Blocks EK-FB KIT RE4 - EN Nickel
hdd block
2x Aquacomputer Aquadrive X2
ram block
2x EK Water Blocks EK-RAM Dominator X4 - Nickel
pomp
2x swiftech mcp 655
1x bitspower dual d5 mod top
1x Koolance Pump Controller CTR-SPD24X2
reservoir
2x FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Red
radiator
1x Watercool MO-RA3 9x120 PRO zwart
1x XSPC RX480 Quad Radiator
1x XSPC RX360 Triple Radiator
flowsensor/meter
1x Koolance INS-FM18 + ADT-FM03 Coolant Flow Meter
1x Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD weet nog niet of ik deze neem omdat deze vrij prijzig is
tempsensor
4x Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD
kraan
12x Aqua-Computer kraan / verbinder Zilver (G1/4)
fitting
56x Bitspower Multi-Link (SLI/CF) Adapter BP-WTP-C47 Silver Shining
10x Alphacool HF L- connector 90 2x G1/4ID revolvable - Chrome
6x T-stuk - G1/4 - 3x IG
6x T-stuk - G1/4 - 2x IG 1x AG
en nog wat gewone fittingen maar moet nog even kijken wat het mooiste is
tube
5 meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
7 meter buis clear voor Multi-Link (SLI/CF) Adapter
gereedschap
Ik ga bijna alleen het basis gereedschap gebruiken wat iedereen wel thuis heb liggen
schroevendraaiers
boormachine
ijzerzaag
tangen
lijmklemmen
schaar
mes
dremel 300i met allerlei accessoires
Hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven.
Helaas kan ik niet elke dag eraan werken vanwege dat ik ook een grote speelgoedwinkel moet runnen en als ik thuis Kom heb ik maar een paar uurtjes de tijd om aan de build te werken dus daarom doe ik minimaal 1 update per week,
Als jullie vragen/suggesties hebben is dat zeer welkom.
Laatst bewerkt: