• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[CCIP] SoulCrusher

soul

New member
Hallo allemaal,

Verleden jaar ben ik begonnen met waterkoeling en dit vond ik 10x beter dan mijn ouwe gewone luchtkoeling.
Er was alleen een probleem waar stop je een grote radiator in de behuizing.
Toen heb ik een simpele behuizing gemaakt van mdf en dit werkte perfect tot mei, want toen sloeg het noodlot toe.
Bij het monteren van wat leds moest ik een paar tubes aan de kant duwen om op de gewenste plaats te komen en heb toen een lekje veroorzaakt boven het moederbord.
Ik had op dat moment al wel plannen voor een nieuwe build met nieuwe hardware.

oud model.jpg

Deze build zou het eerst worden maar omdat dit niet haalbaar was kwa constructie ben ik weer aan de slag gegaan met sketch-up en kwam ik op het volgende uit.

foto voor.jpg

foto rechts.jpg


De behuizing

Zoals jullie zien is het een gewone uit de kluit gewassen kast.
afmeting - breedte 800mm x diepte 660mm x hoogte 764mm

Er waren alleen 2 problemen
1 waar ga ik dit monster neerzetten ?
Ik had op dat moment geen ruimte om zo'n grote monster neer te zetten dus ik heb maar mijn heele kamer gerenoveerd.
2.welk materiaal ga ik gebruiken
Eerst wou ik alleen mdf gebruiken maar dan was de afwerking waarschijnlijk minder geworden + dat het dan meer geluid maakt.
Dus het werd 2mm dik aluminium

01 skelet.jpg

zoals jullie zien heb ik eerst maar een geraamte gemaakt waarop ik later de aluminium platen op ga monteren.

Naam

Ik had 2 namen in gedachte
-1.red light district
aan de eene kant vondt ik dit wel geinig maar als ik de ware tegen kom dan sta ik mooi voor schut als ze de kast ziet en dan is het waarschijnlijk bye bye computer.

-2. SoulCrusher
Deze naam gebruik ik al al langer dan 20 jaar in verschillende spellen dus waarom zal ik dit niet gebruiken als naam voor mijn pc.
Het meest waar ik Soulcrusher gebruik is in wow op arathor en ja ik weet dat het een oud spel is maar ik kan er eigenlijk geen afstand van doen na 8 jaar spelen.
Na 381 days gameplay op soulcrusher ken ik wel elk steentje in de battlegrounds.
Sinds 2011 ben ik niet meer de echte die hard pvper omdat ik sindsdien assistend manager ben geworden en dan kan je niet een game verslaving erbij hebben


Hardware

Ik was in mei een beetje voorbarig met wat hardware te kopen daardoor kan de build wat langer duren dan ik zelf had gewenst.

cpu

intel 3960x.jpg

intel 3960x


Moederbord

Asus rampage IV extreme.jpg

Asus rampage IV extreme


ram

corsair dominator 16gb ddr3-2133 c9.jpg

2x corsair dominator 16gb ddr3-2133 c9


gpu

msi R6970-2PM2D2GD5.jpg

2x msi R6970-2PM2D2GD5 hier komen waarschijnlijk nog 2 van bij als ik ze ergens nog op de kop kan tikken.


voeding

Corsair Professional AX1200
Heb geen foto van gemaakt zit in mijn huidige kast.

ssd

Crucial m4 128GB
Heb geen foto gemaakt zit nog in mijn huidige kast.
Misschien nog een nieuwe revodrive nadat mijn ouwe kapot is gegaan door de lekkage.


harddisk

Ik heb ruimte voor 4 hardisks dus die ga ik ook gebruiken maar daar wacht ik mee als alles een beetje af is


fan controller

2x lamptron fc5 v2
1x lamptron fc8
Heb nog geen foto gemaakt.


fans

Enermax T.B.Apollish 120mm Red.jpg

12x Enermax T.B.Apollish 120mm Red
Moet dus nog 3 bijkomen

Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm.jpg

10x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm
12x Scythe Gentle Typhoon 120mm 1450rpm
Moet ook nog wat bijkopen

De overige hardware zoals kabels leds connectors etc. zien jullie wel in de log voorbij komen.


Waterkoeling

vazelfsprekend moet hier ook een dikke waterkoeling bij.
De volgorde van de loop:
reservoir 1 -> pomp -> cpu -> hdd -> radiator 1 -> geheugen -> moederbord -> radiator 2 -> reservoir 2 -> gpu -> radiator 3 ->

cpu block

1x Swiftech Apogee HD Limited Edition - 24K Gold

gpu block
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Nickel
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Backplate

mb block
1x EK Water Blocks EK-FB KIT RE4 - EN Nickel

hdd block
2x Aquacomputer Aquadrive X2

ram block
2x EK Water Blocks EK-RAM Dominator X4 - Nickel

pomp
2x swiftech mcp 655
1x bitspower dual d5 mod top
1x Koolance Pump Controller CTR-SPD24X2

reservoir
2x FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Red

radiator
1x Watercool MO-RA3 9x120 PRO zwart
1x XSPC RX480 Quad Radiator
1x XSPC RX360 Triple Radiator

flowsensor/meter
1x Koolance INS-FM18 + ADT-FM03 Coolant Flow Meter
1x Aqua-Computer Aquaero 5 PRO USB fan controller, graphic LCD weet nog niet of ik deze neem omdat deze vrij prijzig is

tempsensor
4x Aqua-Computer Temperature Sensor Inline 1x G1/4 ID 1x G1/4 OD

kraan
12x Aqua-Computer kraan / verbinder Zilver (G1/4)

fitting
56x Bitspower Multi-Link (SLI/CF) Adapter BP-WTP-C47 Silver Shining
10x Alphacool HF L- connector 90 2x G1/4ID revolvable - Chrome
6x T-stuk - G1/4 - 3x IG
6x T-stuk - G1/4 - 2x IG 1x AG
en nog wat gewone fittingen maar moet nog even kijken wat het mooiste is

tube
5 meter Tygon R3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear
7 meter buis clear voor Multi-Link (SLI/CF) Adapter


gereedschap

Ik ga bijna alleen het basis gereedschap gebruiken wat iedereen wel thuis heb liggen

schroevendraaiers
boormachine
ijzerzaag
tangen
lijmklemmen
schaar
mes
dremel 300i met allerlei accessoires


Hoop dat ik hiermee genoeg informatie heb gegeven.
Helaas kan ik niet elke dag eraan werken vanwege dat ik ook een grote speelgoedwinkel moet runnen en als ik thuis Kom heb ik maar een paar uurtjes de tijd om aan de build te werken dus daarom doe ik minimaal 1 update per week,
Als jullie vragen/suggesties hebben is dat zeer welkom.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie maar ik ben het heele weekend druk bezig geweest met het zoeken van dat vervloekte usb kabeltje voor de camera en helaas niet gevonden
Morgen koop ik wel zo'n cardreader dan kan ik alle foto's laten zien wat ik heb en het begin van het skelet
Aangezien de kosten voor deze build een beetje uit de hand loopt heb ik besloten om heel wat ouwe hardware en alle consoles te verkopen en daarmee mijn build klein beetje te sponsoren
Helaas kan ik het niet op highflow zetten omdat ik nog niet genoeg posts heb gemaakt maar de meeste weten wel op welke site het komt te staan
 
Aangezien er maar 10 foto's per post kan volgen hier de foto;s van de waterkoeling.

cpu block

Swiftech Apogee HD Limited Edition - 24K Gold.jpg

1x Swiftech Apogee HD Limited Edition - 24K Gold


gpu block

msi R6970-2PM2D2GD5.jpg

2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Nickel
2x EK Water Blocks EK-FC6970 V2 Backplate


mb block

EK Water Blocks EK-FB KIT RE4 - EN Nickel.jpg

1x EK Water Blocks EK-FB KIT RE4 - EN Nickel


hdd block

Aquacomputer Aquadrive X2.jpg

2x Aquacomputer Aquadrive X2


ram block

EK Water Blocks EK-RAM Dominator X4 - Nickel.jpg

2x EK Water Blocks EK-RAM Dominator X4 - Nickel


pomp

swiftech mcp 655.jpg

2x swiftech mcp 655

bitspower dual d5 mod top.jpg

1x bitspower dual d5 mod top


reservoir

FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Red.jpg

2x FrozenQ Liquid Fusion V Series 400mm - Red


radiator

Watercool MO-RA3 9x120 PRO zwart.jpg

1x Watercool MO-RA3 9x120 PRO zwart

XSPC RX480 Quad Radiator XSPC RX360 Triple Radiator.jpg

1x XSPC RX480 Quad Radiator
1x XSPC RX360 Triple Radiator
 
Jeetje, wat een hardware ineens, lol mooi spul allemaal :).
En wat een radiatoren :) Genoeg oppervlak om te koelen geloof ik zo. Alleen snap ik nooi waarom mensen hun HDD willen koelen, maar goed dan maar onder het mom van: Omdat het kan!!
Ben benieuwd hoe alles terecht komt in de build.

Heb je erder ook nagedacht over 90 fittings en andere type connectors?
 
Verleden week dacht ik eindelijk te beginnen met de build maar helaas Aluminiumopmaat heeft niet alles goed afgeleverd.
Bij het uitpakken zag ik hele grote krassen maar dat kan ik wel wegwerken omdat het een andere kleur krijgt maar de front plaat is de verkeerde maat.
Ik dacht lekker goedkoop uit te zijn 300 euro dus maar ik denk dat ik geen zaken meer met hun doe.
Achteraf kon ik beter een deal sluiten met een bouwbedrijf.

coen 075.jpg

Ik ben dus vast begonnen om 50 hoekprofieltjes te zagen en gaatjes in te boren wat een saaie klusje was.
Na een middagje lekker in de zon bezig geweest te zijn kon ik opgedient worden als een kreeft
Er was alleen een groot probleem het skelet moest ik dus weer uit elkaar halen want het paste niet door het trapgat.
Dit wordt nog leuk als ik ga verhuizen want dan gaat die dus echt wel mee

coen 074.jpg

Zoals jullie zien past die makkelijk op mijn bureau maar hij komt eronder op wieltjes

Morgen Ben ik vrij en kan ik het skelet afmaken en hopelijk krijg ik mijn front plaat snel binnen
 
Ik wou eerst 4x 360 radiatoren gebruiken voor front en aan de achter kant 2x 360 1x 420 en de mora gebruiken maar dat was dan wel heel erg geweest dus er gaat wat de deur uit
De hdd wou ik koelen omdat het kan en ik hoef geen bracket te maken deze komen gewoon midden onderin te staan onder het moederbord
Ik weet precies welke fittingen ik wil gebruiken maar ik kijk ook wel een beetje naar de prijs omdat ik alles zelf moet betalen dus waarschijnlijk worden het goedkopere fittingen waar je ze niet ziet en de echte bling bling waar je het wel ziet.
ik gebruik ook alleen buizen waar je alles kan zien en onder en achter het moederbord Tygon tubes want anders wordt het heelemaal gekkewerk met 90 graden fittingen
Ik heb alle fittingen op papier staan waar ze komen het enige probleem waar ik het nog niet zeker weet is bij de mb blokken maar dat is gewoon een kwestie van wat extra fittingen kopen en kijken wat past
al met al zal ik deze maand wel weer voor 400 euro aan spullen spenderen + wat ik krijg van de verkoop
 
Update 1

Verleden week kreeg ik eindelijk de Goeie plaat binnen en kon ik dus beginnen met het bouwen
Ik had op dat moment al het skelet klaar en dacht dus dit wordt een eitje.
Er was alleen een probleem aluminiumopmaat had ook de verkeerde formaten van sommige buizen geleverd.
Dit scheelt een paar millimeter maar het is niet mooi.
Ik heb verleden week maar alles uit elkaar gehaald en ben maar begonnen met het monteren van de buizen op de platen.

update 1 3.jpg

De klem tangen van Karwei werken perfect.

update 1 5.jpg


Omdat de behuizing zo groot is moest ik een manier vinden om de bovenste plaat stabiel te houden.
Dit was vrij simpel pak een plaat die even groot is en zet aan de onderkant de klemmen erop.

update 1 4.jpg

update 1 6.jpg

update 1 7.jpg

Dit was een dagtaak ik heb nog nooit zoveel geboord en geschroefd.
Ben toen maar lekker gaan slapen en toen ik de volgende dag wakker werd schrok ik van de grote van de behuizing.


Na een week hard werken had ik zondag weer tijd om met de build verder te gaan.
Helaas was er weer een tegenslag maar dat komt zo wel in het verhaal.

Oorspronkelijk stonden de volgende punten op de planning.
- Gaten maken voor ramen voorkant en zijkant.
- Gaten maken voor bays.
- Gaten maken voor fans voorkant midden achterkant.
- Afwerking van de gaten.

In de ochtend kwam eerst rick aka Stigma langs die op tweakers een xspc360 van me heeft overgekocht.
Bij de verkoop ging ook wat andere spullen mee en hij gaf nog wat leuke punten met hoe en wat.

Het was al erg warm op de kamer dus om verkoeling te krijgen heb ik maar de gentle typhoons aangesloten op de fancontroller en een oude voeding en draaien maar.

coen 060.jpg

Mijn eerste eravring met de dremel gaten maken
Ik ben 10 minuten bezig geweest om een mooi strakke lijn te zagen met de dremel en was het toen zat.
Tijd voor grof geweld de cirkel zaag en ik was binnen no time klaar.

update 1 8.jpg

Binnen de lijnen zagen is verdomt moeilijk met zo'n groot ding en de buren zijn niet meer blij met mij.


Gaten maken voor fans.

Ik wou altijd al ronde fan holes hebben in de build.
Ik was eigenlijk op zoek naar een ronde zaagblad met een diameter van 11cm maar helaas ze zijn alleen te krijgen tot 92mm bij de bouwmarkten.
Bij Karwei zag ik toen ook de cirkel maker van dremel dus die heb ik maar gekocht.

update 1 9.jpg

Mijn tweede ervaring met de dremel en dit ging beter maar nog steeds langzaam.

update 1 10.jpg

Eerste fan hole af 29 te gaan.

Bij het tweede gat ging mijn dremel niet meer aan dus ik baalde als een stekker.
Ben maar terug gegaan naar de Praxis en hun konden er niks mee ja opsturen en minimaal 35 euro betalen voor de verzend kosten naar dremel.
Heb toen maar een nieuwe dremel gekocht de 3000 versie voor 50 euro.
Deze werkt heel wat beter dan de vorige dremel.

update 1 11.jpg

6 gaten af.
 
update 1 12.jpg

12 gaten af.

Helaas was het al 18.00 en mijn buren de dag was weer verpest door de herrie die ik heb veroorzaakt.
Dus het is beter om ze een rustige avond te geven en volgende week de overige gaten te maken.

Maandag 27 augustus kom ik met de volgende update.
Ik hoop dat ik dan de volgende punten af heb.
- Alle gaten gemaakt en afgewerkt.
- Het skelet aan de binnenkant geplaatst.
- Tussenschot geplaatst.
- Wieltjes onder de behuizing.

Helaas kan ik alleen op zondag te werk gaan omdat het slijpen/zagen best wel veel herrie maakt en in de avond wil ik mezelf ook rust geven na een dag hard werken.
 
De prijs weet ik helaas niet meer de formaten van de cirkels die je kan maken varieren van 40mm-300mm
Het enige probleem is dat je echt langzaam moet werken omdat er alleen soort boortjes opzitten voor hout en niet metaal
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan