• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Car project: Opel Calibra 2

Zo de blauwe calibra heb ik verkocht.

er zit een heel verhaal achter die zal ik hier maar even delen.

het plan was om een v6 in die blauwe te leggen. ik opzoek naar een calibra 2.5 v6 C25XE had ik al snel gevonden. op een maandag
was ik wezen kijken. woensdag had ik hem heb nog iets van de prijs af kunnen praten mooi meegenomen dus. gelijk verzekerd en op naam gezet
wou kijken hoe hij reed en of het blok nog wel ok was. Auto reed prima viel zeker niet tegen.

Maar begon steeds meer de neiging te krijgen om de blauwe weg te doen. Vond het zonde om alles uit elkaar te trekken. kabelboom compleet van voor naar achter leggen zag ik niet zitten. stop je sowieso te veel tijd in. het kan op een andere manier maar zulke manieren hou ik niet van. en naar mijn idee moet er te veel aangepast worden. Het zal ook nooit zo zitten als een standaard v6.

Dus jullie raden het al. Heb de blauwe verkocht en de Groene v6 gehouden. ( verkoper ( handelaar ) zij dat hij helemaal in orde was hij was tenslotte net gekeurd. ik de auto op de brug gezet en alles na gekeken. hier het resultaat :


Handrem werkt niet ( completen voering + stel mechanisme verdwenen ).
Gescheurde brandstof slangen.
Gaten in de bodem van 5 tot 10 cm doorsnee.
een X aantal lampen die het niet deden.
Fusee kogel rechtsvoor zo rot als een peer.
2 kale voor banden.
Achteras rubbers liggen er uit ( grote ronde ).
En brandstof leidingen ook erg geroest ( stalen gedeelte ).
Uitlaat zo lek als een mandje.

dit noemen ze keuren. er stond zelfs geen enkel advies op het rapport. Deze is gewoon afgemeld en klaar.
had geen keus dus ben maar weer begonnen met reparaties hier wat foto,s :cheers:

Kenteken lichten ( oude waren geel )
imag0016eb.jpg


Bandjes 4 nieuwe dunlops
imag0009km.jpg

imag0011qqe.jpg


Veertjes ( oude schokbrekers waren zo lek ) voorste zijn nog wel goed
imag0012tx.jpg

imag0014ak.jpg

imag0015ov.jpg


als eerst wat onderdelen.
imag0033w.jpg


Als eerst de bodem gedaan, zodat het dempings matriaal en vloerkleed konden drogen in de tussen tijd

Leeg
imag0024g.jpg


imag0032cj.jpg

imag0031m.jpg

imag0030fj.jpg

imag0028hl.jpg

imag0026ls.jpg



Daarna de remklauwen maar eens aangepakt
imag0037yc.jpg


ook alle poelies van de multieriem mee gespoten
imag0044dz.jpg


en de fusee kogels vervangen
imag0036pz.jpg


en als laast natuurlijk de distri riem kleppendeksel pakkingen en bougies.
imag0048xa.jpg

imag0047z.jpg


ik kwam eigenlijk een stel handen te kort had gister de riem er al op gelegd maar was er nog niet te vrede over vanwege 3 spanrollen..
hier mijn afstelling

imag0058i.jpg

imag0057k.jpg

imag0059sp.jpg

imag0060by.jpg
( deze staat iets naast het teken net een halve tand )

krukas teken heb ik geen foto van Maar deze staat stipt op het teken.

Klepdeksels gingen er lastig af, zijn de kunstof deksels nog. en er was lekker gekit gelukkig niks kapot gemaakt.
imag0063xp.jpg


Nog wat tegen gekomen Natuurlijk !,..

een raare slijtage op de nokken assen is op allemaal. dus waarschijnlijk normaal
imag0055md.jpg

imag0053d.jpg


en wat oude brandstof slangen als ze het 18 jaar hebben vol gehouden Ben ik er tevreden mee :D
imag0052li.jpg

imag0069n.jpg


uiteraard direct vernieuwen
imag0066jr.jpg


ook het brandstof filter vervangen,, kwam zwarte drap uit niet voor zijn tijd dus.
verder de bodem maar eens behandelt. zo te zien was er veel mee gescheurd eigenlijk alles zit onder de modder.
ook in de motor ruimte te zien op sommige foto,s en in elke hoekje of randje zit wel zand, dus het motortje zal wel flink
op zijn kloten gehad hebben.

imag0002cover.jpg


maar hij heeft een flinke opfris beurt gehad :D

Vandaag ook nog wat gedaan

rondom geperforeerde schijven gemonteerd en Xenon ingebouwd

20120825160216.jpg


20120825160206.jpg


20120825173057.jpg


20120825174022.jpg


zo dit was het weer. binnenkort nog die grote ronde achter as rubbers vernieuwen.

Op de planning staat X30XE motor er in te leggen.
 
Ik was terug gegaan naar de garage en of meteen door gereden naar een RWD centrale en hun dit laten zien met het nieuwe apk papertje er bij.

Dit is gewoon poging tot moord :S Als die fusee kogel er uit knalt met 120 heb je een extreem groot probleem.
 
inderdaad. maar ik kwam er wat laat achter. reed er toen niet veel mee. ondertussen is het meeste wel gerepareerd binnenkort nog wat dingetjes doen.

Volgende week zondag ga ik een 3 liter v6 ophalen in Drenthe . voor in de calibra :D
 
inderdaad. maar ik kwam er wat laat achter. reed er toen niet veel mee. ondertussen is het meeste wel gerepareerd binnenkort nog wat dingetjes doen.

Volgende week zondag ga ik een 3 liter v6 ophalen in Drenthe . voor in de calibra :D

Als je Drenthe naar binnen wil zal je eerst een pm naar mij moeten sturen voor toestemming he :p



Leuk wagentje trouwens !!
 
lekker bezig !!! had toch echt ff bezoekje gebracht met de rekening van de zelf vervangen onderdelen bij de garage waar je m vandaan hebt :021:

of beter gezegd ........ kieper dat blok wat je eruit trekt door zn voorgevel :097:
 
Van het weekend de achteras rubbers eens vervangen :D

imag0184j.jpg


imag0185burst001.jpg


As weegt als lood, :p
imag0187ui.jpg


imag0188.jpg


Hoezo rot ?
imag0189et.jpg


imag0190xn.jpg


imag0191cw.jpg


deze viel er zo tussen uit
imag0192v.jpg

imag0193t.jpg


even rammen met de luchtbijtel
imag0195zv.jpg


imag0194vg.jpg


as is ook een grote zand bak
imag0196ol.jpg


daarna met de slijptol met kom borstel de bodem eens onder handen genomen.
imag0197p.jpg


ingefreten :p
imag0198k.jpg


nieuwe rubbers
imag0200l.jpg


imag0201s.jpg


Ook de as even met de tol zand en roest vrij gemaakt.
imag0202burst002cover.jpg


ook nog 2 brandstof langetjes vervangen.

zondag nog even blok er uit gehaald :) voor de calibra

imag0205r.jpg

imag0206d.jpg

imag0208uu.jpg

imag0209c.jpg


zo staat het blok er nu bij
imag0215o.jpg
 
Vooral veel gebonk over hobbels. en klinkerwegen ,,
rijd echt een stuk rustiger zo :D

Vandaag de injectoren terug opgehaald van het ultrasone reinigen. + alle rubbertjes vernieuwd

imag0233zc.jpg


blok zal van het weekend denk ik wel open gaan. zodra die op de steun hangt kan ie uit elkaar tenminste koppen er af

imag0243l.jpg
 
zo loopt al weer even achter zo te zien. hier de rest of the story-

Blok opgehangen

imag0246ln.jpg


imag0253da.jpg


imag0254jh.jpg


imag0252of.jpg


imag0260r.jpg


imag0261y.jpg


imag0262h.jpg


ziet er niet echt goed uit .. maar het blokje liep heerlijk., maar dit zie je pas als je hem helemaal open haalt

imag0263u.jpg



imag0264h.jpg


imag0265o.jpg


imag0266ne.jpg


in de loop van de week de klepseals eens vernieuwen en kijken of de kleppen ingeschuurd moeten worden.

De koppen maar is aanpakken

imag0286ax.jpg


zittingen zijn zo netjes niet meer..
imag0273y.jpg
.
imag0278f.jpg



hier het verschil er goed te zien onderste 2 en 1 rechtsboven ingeschuurd.
imag0285um.jpg

imag0280fa.jpg


helaas kwam in nog wat tegen.
imag0295d.jpg


oorzaak, denk dat de koppaking al een keer vervangen is en dit klepveer schoteltje niet juist terug gezet is.

rechts zonder schotel links met schotel.

imag0292ny.jpg


ook de kleppen waren erg smerig
imag0275pg.jpg

imag0274r.jpg


ook nieuwe sealtjes.
imag0289s.jpg


nu wachten op het klepveer schoteltje moet uit duitsland komen.
maandag is het bij de dealer binnen.

ondertussen het onderblok eens reinigen

het onderblok gespoten.

imag0314k.jpg


imag0311e.jpg


imag0328i.jpg


imag0316w.jpg


imag0317h.jpg


imag0324vc.jpg


imag0327rx.jpg


ook inlaat gespoten.

imag0308i.jpg


En de rechter kop gemonteerd. Linker kop is maandag klaar. als het klepveerschoteltje binnen is
imag0318v.jpg


20120919213609.jpg


zo hier wat foto,s van de motor ombouw :D

heb de motor natuurlijk eerst van huis naar de zaak moeten rijden. een rot klus motor takel is een ellendig zwaar ding ...
eenmaal aangekomen eerst de calibra maar eens goed de brug op gezet

imag0344l.jpg


imag0345nv.jpg


ging vrij soepel allemaal. kon al vrij snel de motor laten zaken. Heb er voor gekozen om het blok via onder te laten zakken. ipv via boven wat ook kan

imag0346r.jpg


motor er uit nu aanbouw delen overschroeven en bouten :D zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.
imag0347y.jpg


tussen door ffototje
imag0352burst002cover.jpg


voor zover alle aanbouw delen overgezet. behalve de bak
imag0348t.jpg


Voor het monteren van de bak . eerst nog eens met de hogedruk afgespoten. ding was te vet om aan te pakken :p
bak weer schoon.. Eerst het vliegwiel monteren daar stuiten we al op een probleem bout gaten kwamen niet overeen.
tig keer het vliegwiel verdraait ten opzichte van de krukas. maar kwam maar niet overeen. 4 gaten kwamen wel goed overeen
maar besloten om de gaten met een conische boor op te boren paste daarna perfect :) Vliegwiel er op Koppelings set ook gemonteerd.
Daarna bak er tegen gehangen ging er soepel op behalve het laatste stukje op het punt waar de bak de pas bussen raakt. paar tikjes met de hamer
er tegen en de bak zat goed.

wou voor de zekerheid kijken of het allemaal wel goed zat. ( met dat laatste stukje dat de bak er niet lekker op wou ) dus ik een rondje draaien aan de krukas. Maar kreeg
er Geen beweging in... ik dacht kut wat hebben we nu weer. eerst de bouten van de bak wat losser gedraaid totdat ik de krukas wel kon draaien. zodat er een slijtspoortje ontstaat zodat ik kan zien
waar hij op vast zit. Bak er af , drukgroep raakt de bak. wat me daarna ook opviel was dat het vliegwiel een halve centimeter van het blok af stond. Daarna kwam ik er ook achter dat de bendix van de startmotor de krans nooit had kunnen raken. Omdat hij er te ver vandaan zit. Op en duur de koppeling en het vliegwiel er maar afgehaald. en de verschillen is bekeken bij het c25 blok en x30 . het lampje begon te branden

en dit was de oorzaak.

waarschijnlijk omdat dit hier een automaat bak achter heeft gezeten zit er zo,n afstandsplaat tussen... :evil:
imag0356qd.jpg


alles terug gemonteerd en paste perfect bak ook dus. Nu tijd om het blok er weer in te hangen.

imag0353v.jpg


was weer even een geklooi met de touwen om de motor recht in de motorruimte te geleiden. maar hij hing vrij snel
imag0354h.jpg


daarna nog wat kleine dingetjes tegen gekomen:

krukas sensor van de c25 gemonteerd
2x pingel sensor van de c25 gemonteerd
startmotor van de c25 gemonteerd. ( van de x30 zit het startrelais anders.. hierdoor komt een schakelstang tegen de startmotor)
temperatuur sensor van de c25 gemonteerd.

had eerst alles van de x30 er op zitten. had verwacht dat ik alles zo over kon klikken :p aansluitingen zijn anders ( vorm )

Helaas heb ik hem niet kunnen starten doordat ik geen carterpan pakking had liggen. Word dus maandag avond wanneer hij gestart word.
imag0357dj.jpg


imag0403as.jpg


zo ziet het er nu uit heb inmiddels al weer een 1200 km gereden
135501_252428308213785_1407480439_o.jpg


er zal binnenkort een andere versnellingsbak op gaan. mijn huidige bak is niet 100% meer. waarschijnlijk een lager rot in de bak zelf.

daarna kan ie op de test bank om heb af te stellen. Gemiddeld komt er 228 pk uit het blok. Dus we gaan het zien
 
vandaag x30xe afgesteld.

hier wat foto,s - filmpjes komen later

imag0472n.jpg

imag0473t.jpg

imag0474f.jpg


imag0477av.jpg

imag0478b.jpg


voorlopig zo maar eens lekker rond rijden.

daarna uitlaat aanpassen ( diameter ), en k&N inleg filter )

211 pk lijkt weinig. maar het verschil tussen de c25xe en deze x30xe is nu 41 pk-

en op deze motor zit een inlaatspruitstuk van een 2.5L ook de uitlaten zijn nog niet aangepast. dus er kan meer uit gehaald worden :D
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Vannos Car project: Opel Calibra Overige Builds 442
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
Okkii Car Project: BMW 316i E2 Overige Builds 23
Wouter Wouter zijn Car Project: Peugeot 206 GTI Overige Builds 24
k.3nny k.3nny & iRis Car project: Honda Civic Overige Builds 581
G car project 2 (GeenIdee): Mazda RX7 Overige Builds 235
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
J Car Gauge voor pc Cases en Modding 7
Wally1987 [CCIP] Car computer/HTPC Gallery & Build Logs 19
Wouter HighFlow Car Meeting - 9 oktober 2011 Algemene Discussies 96
vincent Car HI-FI Algemene Discussies 14
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 11
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 23
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
Maarten/Pine Project Cu - a watercooled PC desk Gallery & Build Logs 52
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan