• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Cape Cora constructie

andreas

Junior Member
Cape Cora
detailed_image_3919.jpg

Nadelen:
Passief gekoeld
Aluminium, maar bewerkt (bij een kras erin dus slecht?)

Voordelen:
Veel koeloppervlakte
Heel modulair
De flow schijnt in die koelribben zeer hoog te zijn.

Ik kwam gisteren die cape coras tegen en kreeg vanmorgen een iets of wat exotischer idee. Daarbij eventjes een sketchup gemaakt.

Afmetingen bij 4 koelribben10x10x500
Het lijkt me wel ideaal omdat de fans langs de lengte kunnen blazen en zo een pushpull opleveren met maar 2 fans. Er is maar 1 intake en 1 outtake.

De module is dus buiten de 2 fan openingen gesloten.

Buiten dit zie ik heel veel koeloppervlakte binnen een beperkte ruimte.

Ook is het mogelijk om er 9 te gebruiken en een 14mm fan dan zijn de afmetingen: 15x15x500

Het zou in onderaan in een geconstrueerde case komen.

Nu is mijn vraag of iets dergelijks als onderstaande (heb eventjes sketchup gemaakt)
wel genoeg prestaties kan opleveren of er andere bedenkingen zijn?

gesnedeenal800pix.jpg

idd 1 kras en alu komt bij het water en dus je koper, wat je ook hebt als de coating niet 100% is (en die kans is ook best groot al is het maar van een keer een fitting erin draaien)
je zult dus altijd met anti corrosie vloeistof moeten werken

verder als je ze toch actief gaat koelen kan je in mijn ogen net zo goed een gewone rad kopen...

Je beseft toch wel dat je daar een radiator hebt gebouwd, maar dan met de lamellen in de andere weg? :)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een leuk idee, maar dat is gewoon het eerste wat me te binnen schoot.

Hoe ben je van plan al de passieve staven aan elkaar aan te sluiten?
Ik vraag dit, omdat wanneer je een lucht of waterstroom in de lange weg gebruikt om een ander medium te koelen (in dit geval je passieve ribben),
moet je het koelmedium (je luchtstroom) in de tegengestelde sttroomrichting laten lopen.

Dit zal ik even bijstaan door mijn zeer diepzinnige paint skills :p
xmu8pe.png

Deze methode is al lang de standaard in chemie en industrie, en geeft de beste koelmethode.
Maar dat wil tegelijk zeggen dat je alle koelblokken parallel zou moeten aansluiten.
Dit doet natuurlijk flink wat met je waterdruk.

mm interessant zeker om dat ik nog redelijk nieuw ben met WC.
Nu vraag ik me af hoe de flow gaat in een doorsnee radiator?
Gaat die zo?
imagephpba.jpg

Die modules schakelen zal idd nog eens goed uitpluizen zijn, maar ik denk niet onmogelijk.

verder als je ze toch actief gaat koelen kan je in mijn ogen net zo goed een gewone rad kopen...
Dus een doorsnee radiator zijn in principe beter koelen dan dit?

Idd is bedoeling, wat experimentere en proberen iets of wat prestaties eruit halen :p

Als je die parallel laat lopen vertelde je dat die druk compleet veranderd?
Gaat dan er een enorm druk staan op het laatste koppelstuk waar alles terug in in leiding komt of hoe gaat dat juist?

Juist andersom, omdat de je de passieve radiatoren parallel moet schakelen, zal de totale diameter 4x zo groot worden.
Wat volgens de natuurkundige wetten de stroomsnelheid 4x lager maakt.
Als de stromingen dan weer bij elkaar komen zit je weer op de normale stroomsnelheid/flow.

Wat gebeurt er als je 2 staven heen en 2 terug laat stromen?
Dan heb je aan de uiteindes koel water dat langs hete lucht stroomt, en dus warm je je water weer op.
Das niet de bedoeling natuurlijk

nee hoor sanders..
het water gaat er warm in stroomt naar boven (met de warmte mee) wat nogsteeds afkoelt omdat water zosnel niet afkoelt en lucht niet zosnel warm word (dat het al zeg 30 graden is) dan gaat het naar de andere 2 over waar het naar beneden stroomt naar de koelere lucht ;)
uiteraard werkt allemaal parralel van boven naar onder beter, maar dan moet je ook boven weer een aansluiting hebben en een hoop andere onhandigheid, terwijl dit ook goed is en een stuk eleganter ;)

Nadelen:
Passief gekoeld

Ben je nu niet een beetje abuis ??
Doet die fabriekant alle mogelijke moeite iets te verzinnen wat passief goed werkt, noem jij dat een nadeel :S

mm interessant zeker om dat ik nog redelijk nieuw ben met WC.
Nu vraag ik me af hoe de flow gaat in een doorsnee radiator?
Gaat die zo?
imagephpba.jpg

Ja, met de airflow haaks op het water dus van begin tot eind koude lucht op je water.

De flow schijnt in die koelribben zeer hoog te zijn.

Die moet je even toelichten ...
Ik zie juist grote gaten dus verwacht een lage flow zodat het water langer de tijd heeft
om de warmte af te staan.
Als je dan ook nog 4 (of nog erger 9) parallel doet neemt de flow alleen nog maar verder af.

Ik verwacht dus dat je eerder met een klein briesje (fan op lage RPM) een heel mooi stil
systeem kunt bouwen maar dat echte OC prestaties tegen gaan vallen.
Let wel, dit is puur een gevoel !!

*edit*
Dit is op zich wèl leuk brainstormen ;)

Laatst bewerkt:
Vanwege die afstand die afgelegd moet worden door een gemiddeld restrictieve omgeving (niet zo restrictief uiteraard als een radiator, maar toch), en de gesloten ruimte is statische druk die de fan levert denk ik belangrijker dan z'n airflow. Je kan enorm veel airflow hebben, maar als de statische druk van de fan laag is, blijft er vrijwel niks over van die airflow.

Een ander idee is om een tweede fan aan de andere kant te zetten. Deze creëert namelijk ook statische druk, en helpt dus de luchtstroom goed te houden door je systeem.

Verder denk ik dat je tussen parallel en serieel niet veel verschil zal zien. Sanders heeft wel degelijk gelijk met z'n tekening, alleen vergeet hij dat de temperatuursverschillen in een loop vaak niet boven de 1c uitkomen. Dus tenzij je een delta van 1c heb (wat me lastig lijkt met die passieve dingen), zal er geen koud water langs warme lucht komen ;).

wat in mijn ogen een groot nadeel is van die cape cora dingen is dat de buizen rond zijn...
dit zorgt ervoor dat het water in het midden niet de wand raakt en dus niet gekoelt word...
zoals in alle radiatoren tegenwordig is een platte buis veel efficienter wegens er in het midden niet zo een grote ruimte is...
hier mijn visie ;) (gepikt van XS :D)
attachment.php

Van de andere kant, er zit meer water in een ronde buis dus de flow is lager.
Dit moet tot gevolg hebben dat het water meer tijd heeft om de warmte af te
staan aan de buis.
Als je het rode deel in 3D zou tekenen krijg je in die buis een kegel ?

Mijn gevoel zegt dus dat het voor passief juist wel eens de juiste aanpak
zou kunnen zijn.

Ben je nu niet een beetje abuis ??
Doet die fabriekant alle mogelijke moeite iets te verzinnen wat passief goed werkt, noem jij dat een nadeel :S
Idd ik vind het een nadeel. Omdat puur passief meestal gelijk staat met lage resultaten.

Die moet je even toelichten ...
Ik zie juist grote gaten dus verwacht een lage flow zodat het water langer de tijd heeft
om de warmte af te staan.
Als je dan ook nog 4 (of nog erger 9) parallel doet neemt de flow alleen nog maar verder af.
Ik bedoel eerder weinig restricitie zodat de flow van heel je systeem niet stilvalt. Het debiet/tijd neemt niet af.

Dit is op zich wèl leuk brainstormen ;)
idd :p

Vanwege die afstand die afgelegd moet worden door een gemiddeld restrictieve omgeving (niet zo restrictief uiteraard als een radiator, maar toch), en de gesloten ruimte is statische druk die de fan levert denk ik belangrijker dan z'n airflow. Je kan enorm veel airflow hebben, maar als de statische druk van de fan laag is, blijft er vrijwel niks over van die airflow.
Een ander idee is om een tweede fan aan de andere kant te zetten. Deze creëert namelijk ook statische druk, en helpt dus de luchtstroom goed te houden door je systeem.

Je bedoeld dus een 2fans aan de outtake en 1 fan aan de intake?
Of dus een dezelfde fan op hogere toeren of een sterkere fan aan de outtake.

@calimero: ja dat is in weze (of moet je anders zien als) dezelfde inhoud als de ronde, en omdat zelfde inhoud is ook de flow hetzelfde ;)

@andreas en alex: het is idd een lang afstand die afgelegd moet worden, maar de fin dichtheid (en dus druk die je nodig hebt) van die dingen is 10000X minder dan een "gewone" radiator...
ik denk dat als je hem rechtop zet en maar 1 fan hebt dat het zat is (rechtop want dan helpt convectie ook nog een handje mee)

Ik ga eens op zoek (of iemand hier die deze zaken weet staan?) gaan naar de koeloppervlakte van een goed presterende 360radiator en zo een cape cora module.

Zoals eerder aangehaald is mijn grootste bedenking nu of zo een module wel iets of wat nut heeft aan traag of sneldraaiende fans(luchtstroom). Als zoals aangegeven die grote ronde buis waar het water door stroomt het water niet snel genoeg haar warmte afstaat.

ze zullen wel warmte afstaan alleen een stuk minder efficient...
ze zullen ook zeker baad hebben bij wat luchtstroom (denk aan een passieve videokaart bijv die draad heel koel als je er ineens een traag fannetje bovenop zet)

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan