• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reageer op onderwerp

Zo even een update van het in elkaar bouwen. Nee klaar is dat nog niet maar had ik ook niet verwacht, er komt best wel veel bij kijken; kost tijd door voornamelijk issues die je met grote cases niet hebt. Zo zijn er wat wijzigingen in het plan en moet er ook nog het een en ander gekocht worden. Om het samen te vatten; problematische build so far :p

Het strippen

Hier de kast gestript van alle panelen (gaat met een klik mechanisme heel super en soepel :D) zodat ik overal goed bij kan. Een erg mooie feature en dit had ik voor mijn ontwerp nog niet uitgedacht hoe omdat de techniek om die palletjes te stansen wij niet in huis hadden waar ik tot dusver had gewerkt. En daarbij is dat mechaniek op moderne Lian Li kasten waar ze dit ook gebruiken een maat groter; dat had nooit mooi gepast.

Wat je niet ziet op de foto's is dat ik alle front panel connectors eraf gehaald heb, dat dus ook nog. Ben daar nog wat mee van plan maar dat is voor latere zorg want nu had ik gewoon werkruimte nodig. Ook al heb je nog zo'n kleine handen ITX kan vrij problematisch zijn zeker bij de eerste keer voor een ingewikkelde build.

Deze jongen komt er in! Ook hier ben ik gaan "slopen" want de wifi kaart ging eruit... en helaas weer erin... samen met de bracket voor de antennes. Daarover nu dus meer.

Issues issues issues...

Zeer mooi mem, zo zie ik het graag! Sportief uiterlijk met metal kleuren, maar niet eentje die perse schreeuwt gaming. Gewoon een nette cleane look dat wel in het geheel past met blank aluminium van de kast en de rest wat ik van plan ben. DDR4 3200MHz is echt wel een step up vs DDR3 blijkt eenmaal in benches, je hebt aardig DDR3 nodig om hierbij in de buurt te komen en dit is nog niet eens het duurste mem en heb alleen nog stockspeeds gedraaid.

Hier ben ik aan het proef fitten... wifi kaart er hier dus uit en Noctua CPU bracket en PSU bracket erop. En wat blijkt... de heatsink kan er maar op 2 manieren op. Op manier 1 interfereert hij met de voeding en manier 2 net aan met de grafische kaart. Oh joy... de populairste heatsink voor dit kastje werkt niet XD.

Even vooruit spoelen tijdens het testen en je ziet duidelijk dat er weinig plek is voor een grafische kaart. Fysiek past het wel maar de heatpipes shorten dan gewoon de grafische kaart dus dat gaat hem niet worden. Dit is gewoon kut met peren zoals ze zeggen en moet nog nader bestudeert worden wat er dan terug komen moet.

Wat je hier ziet is zeldzaam en het is een mini pci-e riser. Het sim slot erop is voor WWAN kaarten zodat je 4G internet zou kunnen hebben net zoals je tablet. Het stukje kun je afbreken zodat je ook nog een van half size naar full size mini pci-e kaarten kan gaan! Verkrijgen bleek niet makkelijk. Waarom al deze moeite? ik heb een specifieke wlan kaart die ik gebruiken wil met 3 stream AC en BT4.0. In theorie een mooie oplossing nietwaar? Maar er moet zo nodig weer een bevestiging van de chipset koeler in de weg zitten... dat wist ik maar had verwacht dat die lager zou zijn. Ik heb net niet genoeg travel om te fitten dus tja ik moet stack headers hebben. Nu zijn die wijd verkrijgbaar maar deze zijn net wat kleiner dan standaard Dupont headers (die headers die USB en je front panel etc etc ook gebruiken) kortom dat wordt een zoektocht. Dat betekent ook automatisch dat alle skylake ITX problematisch zijn voor 3 stream AC want de rest is beperkt tot NGFF en het is maar de vraag wanneer er leuke 3 stream kaarten komen. Gok op dit vlak een jaar te kort gegokt dus we moeten op zoek naar die headers.

Power supply... oh joy meer issues!

Wat we hier zien is de V1 bracket links en de verbeterde V3 bracket rechts. Ik had hem vroeg gekocht dus buiten een prototype tax van indiegogo heb ik ook nog extra kosten voor de bracket en blijk er nog niet genoeg gemaakt te hebben ook nog. Wat is er anders? In 1 corner is er een hoek uit zodat de interne PSU doorluskabel past (ja ja dit had ik destijds al gelijk opgemerkt) en hij geeft onder 2mm meer speling zodat je meer ruimte hebt voor je kabels en lange grafische kaarten (iets wat ik nog altijd in gedachte heb maar niet voor nu) en dan past tenminste een kaart met backplate.

Daaronder nog wat losse zwarte schroefjes die bewaard heb van een Coolermaster case. Ik heb een hele bak vol met schroefje maar geen zwarte! Dacht deze bewaar ik mooi voor mijn ncase voor de details ;).

Kijk dat past dus niet... niet alleen snap je nu waarom ze die hoek weggehaald hebben ook de oriëntatie past dus niet. Aargh!, dit had ik niet voorspeld. Dan draai je toch de PSU om zou je zeggen? Wijsneus dan wijst hij richting de sidepanel en gaat dus ook niet passen. Bonuspuntje voor de oplettende lezer. De oude 450 Watt voedingen enzo hadden een andere oriëntatie en de 500watt moest nog uitkomen toen deze ontworpen werd. High wattage in ITX is vrij nieuw en nog problematisch, hier zit veel meer ontwikkeling in dan ATX voedingen. Ook nog is deze kabel veel en veel te lang... dat detail bespaar ik je maar even.

Goed kijken en je ziet het, deze werden vanaf de V2 meegeleverd en deze heb ik even "geleend" van een ncase versie 4 die ik babysit, dus ik mag er mooi een gaan bijbestellen. Zucht alsof de case nog niet duur genoeg was.

Kijk zo moet ie! En is de power supply dan nu probleem vrij? NEE! Zei toch al dat ik eigenlijk heel graag de 700watt versie had gewild en dat er 2 mogelijke "problemen" waren? nou ik heb ze beiden. Als eerste 1 schroefje is al gelijk dol en een 2e semi als in kan niet heel vast of de boel draait dol. Owkee dit valt nog wel mee en is mee te dealen. Het 2e "probleem" is het geluid... hij is semi passief dus dat hij pas gaat draaien zodra hij genoeg belasting of temperatuur heeft. En hier heb ik een probleem mee en vele met mij. Ja hij is stiller dan een sfx voeding zonder 120mm maar dit betekent dat hij de fan niet genoeg kan aanjagen.. ofwel je krijgt een tikkend geluid van proberen de fan te laten draaien en stoppen omdat hij net niet genoeg voltage geeft. Dit gedeelte van het probleem is bij mij niet ernstig aanwezig gelukkig maar de revisie die ik heb is op lage toerentallen; je hoort een zekere amplitude in het geluid tussen bijna willen stoppen en doorgaan. Dit is exact het soort geluid waar ik me bij waterpompen ook aan erger, je hoort het of je hoort het niet maar als je het eenmaal hoort stoor je je er aan kapot. Op een zeker moment wordt deze voeding gewoon vervangen dat zweer ik je maar voorlopig heb ik genoeg uitgegeven en ga hem ook niet terug sturen want for one er zijn geen alternatieven en two deze unit heeft het heel mild en mag me gelukkig prijzen. Wist van te voren van deze problemen al was het niet uit eerste hand.

Hoe die er nu bij staat

Wat je hier ziet is de M.2 SSD en dit is iets dat juist tof bevalt! Niet alleen is hij super snel maar hij zit lekker tegen de vent gaten aan voor prima koeling. Deze staan bekend dat ze wat warm kunnen worden dus ben helemaal blij dat het moederbord dit slot op de achterkant heeft zitten ipv tegen de hete chipset heatsink aan. Links zie je nog de voeding, deze pakt gelijk frisse lucht uit de case en blaast de hete naar boven eruit. De optimale config voor deze case.

En zo staat hij er nu treurig bij tijdelijk met een intel stock fan (die niet meer bij intel cpu's zitten, had deze nog liggen) en voor de oplettende kijker iets dat hij/zij kan zien voor een volgende keer al. De 660ti heb ik achterwegen gelaten want deze paste ook niet echt heel lekker door een combinatie van heatpipes en stugge psu kabels vooral. Dit laatste is wel te verhelpen en zit in de planning maar komt veel te laat, dus we gaan daar na de kerst een andere oplossing aan wijten. Stay tuned...

Terug
Bovenaan