• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Reageer op onderwerp

Omdat het leveren van de rest van de onderdelen langer duurt dan gedacht maar even een stukje over het kiezen van het moederbord :p. Zoals sommige hebben opgemerkt ben ik voor een Asrock gegaan en niet de geplande/gehoopte Asus impact. Wel daarom dacht ik van maar een updateje tussendoor. En zoals jullie weten houd ik wel van schrijven en er wat geschiedenis in te stoppen… begin immers een oude lul te worden maar wel met achtergrondkennis  zo links en rechts die niet veel jonkies hebben. Aan de andere kant er zit veel meer achter dan wat je zou denken en dan nog kom ik later uitgebreider terug op het wlan gedeelte.

Keuzeopties

Eerlijk is eerlijk, ik ga nooit meteen zo maar voor een bepaald product en heb daarom alle merken een eerlijke kans gegeven. Alle merken heb ik ook wel eens in mijn handen gehad en heb over elk merk wel op zich een mening.

Dit is iets wat ik elk jaar wel samenstel om te zien van wat zou ik bouwen. Er zijn 8x Z170 borden meegenomen en de best of last gen. Soms is het gewoon dat een afgeprijsde last gen meer bang for buck geeft maar omdat het toch een beetje lang mee moet gaan heb ik liever nieuw spul; het prijsverschil moet dan heel gunstig zijn. Daarover straks meer.

Ik gebruik kleuren om aan te geven of het positief, negatief, meh of een toffe extra is. Groen is vanzelfsprekend en dat is goed, maar de rest kun je je in vergissen en zijn wellicht niet zo handig gekozen.

Op zich betekent 1x rood een no go, voor de killer nic is dat omdat ik deze niet goed genoeg ken maar deze werkt wel ok op *nix (Realtek is echt een keiharde no-go),  echter het ontbreken van een M.2 slot voor een SSD is een no go. Om een of andere domme reden heeft Asus er voor gekozen deze generatie die te ditchen op de impact  en te gaan voor de U.2.  Niet alleen heeft alleen Intel deze SSD’s ook zijn converters duur en haast niet aan te komen en heeft Samsung de snellere SSD op dit moment. Het hele internet staat vol met mensen die hier over vallen. Asrock maar ook Asus en MSI  leveren voor andere bordjes los of erbij M.2 kaartjes met een U.2 connector erop als optie… veel beter.

Blauw is een bonuspunt, voor de asrock is dat HDMI 2.0 omdat ik dit bordje later kan doorschuiven naar mijn HTPC. De impact en Gigabyte omdat ze thunderbolt hebben. Thunderbolt maar ook USB3.1 moet ik even uitleggen want dat gaan meningeen niet snappen en wellicht daarna nog niet omdat ze het in de categorie gezeur vinden vallen.  Dit heeft te maken met het feit dat ik zo min mogelijk kabels op mijn bureau wil hebben; waar de gamers hier draadloze muzen niet tof vinden ben ik super blij met mijn MX Master van Logitech, en ook wlan. Zo kan zowel USB3.1 als Thunderbolt 3.0 in principe USB +  Power + Displayport over 1 kabel doen. Dit geeft de mogelijkheid tot het uitbrengen van Schermen die via 1 kabel zijn te gebruiken. Dit is niks nieuws en is in het verleden eerder gedaan met zelfs DVI als onderliggende techniek! Helaas is destijds gekozen voor een standaard zonder power :’(.

SGI 1600SW en converterkaart met OpenLDI connector, wellicht onbekend bij velen maar deze monitor is heel populair geweest door de goede kleurweergave 24bit(!) bij 60Hz (!) en toen toffe resolutie van 1600x1024. Dit scherm heeft nog altijd een cultstatus en was het geen 17,3” had ik wellicht er wel een gekocht. Apple eat this, retina avant le lettre!

Het schildersezel van Apple, de Cinema 22” met ADC connector. Zelfde resolutie als de SGI alleen een lagere kleurendiepte en pixeldichtheid. Duurder dan de SGI dus de SGI was ook nog eens populair onder veel apple gebruikers.

Tot zover de geschiedenis, er waren er meer maar deze 2 ken ik persoonlijk en heb ik nog mee gewerkt. Nu is dit concept weer geoppert als universele laptop dock! Op moment heb ik er zakelijk mee te maken en persoonlijk vind ik dit ook een toffe ontwikkeling. De conclusie is dat er nog geen schermen uit zijn en de chipsets nog erg jong zijn en problemen kennen. Het gigabyte bord heeft zelfs de certificering voor Thunderbolt nog niet eens rond terwijl USB3.1 al wel gemeengoed is, wel via losse chips. Intel heb ik groen gemaakt en Asmedia grijs.

En zo komen we op grijs... dat is liever niet. Met asmedia heb ik wel eens in het verleden probleempjes gehad met USB3.0 maar aangezien 3.1 toch nog niet boeit valt het in de categorie care. Echter gebruik ik wel wlan en heb ik liever het oude Mini PCI-e! De nieuwere NGFF kaarten hebben slechts 2 stream (2 antennes) varianten terwijl er voor Mini PCI-e erg veel verschillende 3 stream varianten te krijgen zijn. De gemiddelde gamer zegt care maar ik gebruik het veel als ik de bak mee neem naar locatie of thuis even vlug in osx (gaat veel beter dan Windows) een tijdelijk wlan netwerkje opzet voor vrienden zodat ze snel internet hebben ipv dat rottige Ziggo modem. En ik heb later de optie om thuis ook voor wlan te gaan want ben geen online gamer waar lag uitmaakt, weer een kabel minder :p)

Asrock

Even een stukje over Asrock er tussen door… dit is een merk dat eigenlijk meer aandacht verdiend en zeker dit jaar meer dan ooit een geduchte concurrent is van Asus. Grappig detail; het was ooit een dochteronderneming van Asus voor budgetborden!

Vanuit het verleden ken ik ze als een pionier met unieke producten; borden met 2 verschillende memory slots in overgangsfases en ditto met CPU sockets en zelfs pci-e x16 + AGP, al dan niet met daughterboards. Of dit een goed idee was allemaal dat laat ik in het midden maar ze kunnen daar wel wat. Recentelijk vooral hebben ze aardige galmborden Fatal1ty) die aardige concurrenten vormen voor Asus ROG borden in gelijke kleurenstelling. Waar ze met Z87/Z97 op de borden nog gingen met slechts de korte versie van het M.2 slot zodat Asus nog de overhand had hebben ze dit jaar gewoon een beter antwoord op ITX gebied en de lead overgenomen met het beste bord als je me vraagt. Owkee geen X-fi chipset maar de huidige realteks zijn niet slecht en zelfs vrij goed, ze zijn helaas met ngff gegaan welke nog geen voordelen biedt en dan nog eentje met veel driver issues (op hardforum haalt iedereen ze eruit of vervangt ze) en ik spreek maar even niet van dat U.2 slot op de asus. Het enige ‘voordeel’ van asus is 8 vs 6 power phases; echter lijkt voor skylake 6 even goed te oc’en zijn of wellicht alleen bij heel extreem nog voordeel te bieden. Voor high clocks @ longtime use moet het nog ff blijken ofc.

En zo blijkt asus een aardig bordje te hebben dit jaar maar waar links en rechts toch openlijk gesproken wordt van een fail. Ook zijn veel mensen geen fan van de grijze thema ipv het duidelijke ROG kleurenthema en zo waren ze onder de streep mij in ieder geval als klant kwijt dit jaar… maar wacht er is 1 more thing.

Fan Xpert van Asus…. Antwoord van Asrock?

Nou iets dat wellicht sommige van jullie niet weten omdat waterkoeling hier heel populair is is dat Asus ROG bordjes een fan Xpert functie hebben; je kunt profielen aanmaken om fans stiller te laten draaien en de curve van hoe ze aan slaan te veranderen; je veranderd per saldo de eigenschappen! Hier had Asrock heel lang geen antwoord op en ik was een vervend gebruiker ervan. Zowel in de bios als in Windows kon dit. Maar zie was Asrock heeft nu; Fan-Tastic Tuning

Nu heb ik dit plaatje van Internet even afgehaald maar de gui is ook in het zwart rood / zwart blauw in te stellen al heb ik niet uitgebreid daar naar staan te kijken. Moet zeggen dit werkt erg goed! Erg vergelijkbaar! Persoonlijk wordt ik er erg blij van. Heb volop lopen experimenteren op een X99M Killer/3.1 die hier nu staat als onderdeel van een PC die ik voor een vriend gebouwd heb en na de kerst wordt opgehaald. Ook dat bord vind ik persoonlijk zeer goed met een fijne uefi.

Best of last Gen

Ah… vroegâh was alles betâh :D, een betere impact en een mooie x99 oplossing!

Laten we ff in gaan waarom ik niet voor die Impact ben gegaan… nee niet omdat DDR4 nu goedkoop is en langer meegaat hoewel dat wel erg handig is. Deze bordjes zijn 2e hands bijna niet te koop en nieuw betaal ik de volle mep. En met de i7 CPU’s is dat eigenlijk niet anders… omdat Skylake zo schaars is vangen 4770k’s en 4790k’s  een aardig prijskaartje op de 2e handse markt… letterlijk niet interessant en daarom wachtte ik een tijdje en dankzij die cashback van de game codes kwam ik op letterlijk hetzelfde bedrag uit!

Maar de andere optie is veel leuker en heb daar erg lang over getwijfeld. De i7-5820k was eigenlijk even duur en had ik 2 extra cores gehad! Klink slim, waarom niet voor gegaan? Stommerd! Nou nee en dat zal ik uitleggen. Het blijft erg verleidelijk en er zijn geen directe issues… alles wat ik wil zit erop en het ‘platte’ prijsverschil van 125 euro veroorzaakt voornamelijk door het moederbord is prima te verantwoorden. Dus wat dan? Het socket… dat is een narrow ILM socket wat normaal gebruikt wordt voor servers. Ik kan foto’s laten zien van een Noctua koeler op dit bordje; [H]ard|Forum - View Single Post - X99 on mITX: ASRock X99E-itx/ac

Dat moet je niet willen, en die brackets krijg je maar zeer lastig van Noctua. Daarbij een quadcore kun je net zo goed overclocken dat zelfs indien een hexacore overclocked wordt je met skylake een heel eind in de richting gaat zitten maar single core meer snelheid hebt. Bovendien schaalt er weinig voorbij 4 threads en anders heb ik HT nog. 6 cores is handig voor mij maar geen harde eis. Bovendien ben ik geen liefhebber van AIO waterkoelsetjes (loopt prijsverschil op tot 175 euro) en waterkoeling is helemaal duur en boven budget. Uiteindelijk hoewel het tempting is is het wellicht meer iets voor de volgende upgrade als ik zeker weet dat ik het nodig heb, nu is het slechts tof voor dat geld kan ik ook een flinke grafische kaart op enig moment kopen 2e hands.

De Winnaar

Tja als je het mij vraagt is er een duidelijke winnaar… owkee ik weet dat velen van jullie met het x99 bordje gegaan zouden zijn maar Asus heeft steken laten vallen en Asrock is op dit moment heer en meester op het ITX platform, iets dat niemand kan ontkennen. De overclockbaarheid viel met het x99 m-atx plankje niet tegen dus ben benieuwd wat dit plankje gaat doen. Feature wise is het ook een winnaar; het heeft alles behalve Thunderbolt. Aan de andere kant ik vind het wel en duur bordje met 200 euro… maar de Asus Impact is 240… ook duurder geworden dus tja dat valt tegen elkaar weg te strepen.

Dus Asrock, jullie hebben meer dan terecht de kroon en Asus jullie hebben 2 à 3 jaar om die terug te pakken… dan kijk ik wellicht of een upgrade zich loont (hexa cores voor consumer platform wellicht? Pretty please with sugar on top :p)

Eens of niet? laat het weten!

Terug
Bovenaan