Daar is weer een update, sorry dat het allemaal wat langer duurt maar ik doet het met dit weer allemaal wat rustiger aan en dan lekker een wat langere update over wat ik die week heb gedaan. voornaamste punt wat deze week aan de orde was is natuurlijk de slangen. alle waterblokken zijn geinstalleerd dus nu de verbindingen nog.
Voor alle mensen die denken yo gewoon knippen en aandraaien 1 uurtje werk en het is klaar. hier heeft het toch 2 dagen geduurt om alles naar zin in de kast te krijgen. 2 meter
slang was percies genoeg en met de 5 meter
slang sleeve kon ik ook maar net toekomen.
de sleeve wordt aanzienlijk korter na om de
slang te zijn gedaan en om de compression
fitting er goed omheen te krijgen zonder dat de sleeve gaat bol gaat staan, en niet te vergeten zorgen dat het niet gaat rafelen en dat hij onder de sluiting blijft zitten. Nja best wel wat gerommel allemaal.
de uiteindelijke oplossing die voor mij werkte was de volgende:
- Slang op maat knippen
- Sleeve zeker 3cm overlap aan beide zijden en dan afknippen (met langere stukken slang tot wel 10cm aan beide zijden).
- Sleeve om slang doen. aan beide zijden nog als het goed is 1 a 2 cm over.
- fitting aansluiting aan beide zijden over de sleeve en slang heen doen.
- Sleeve afknippen tot de rand van de slang
- eindjes van de sleeve nu pas boven de aansteker houden.
- en vervolgens kun je de slang installeren in je systeem, als het goed is zit de sleeve niet tussen de schroefdraad zowel moet je nogmaals de aansteker erbij houden om de sleeve in te korten.
Goed dat als spoed curses sleeven met compresions gebracht door Maarten.
Mogelijk behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Nu is natuurlijk de vraag wat zijn de resultaten?
Nou daar zijn ze dan:
Ik ben zeker wel tevreden, voor jullie die niet de loop voor ogen zien kleine uitleg.
Reservoir en
pomp zitten aan elkaar, van de
pomp gaat een
slang naar de
radiator boven in, vandaar gaat een
slang achter de moederboard tray naar de CPU, van het
CPU block een
slang naar de rear
radiator (die koude lucht naar binnen blaast), vandaar door naar de videokaart, die weer doorgaat naar het moederboard, om vervolgens met een riante boog achter de top
radiator terug naar het
reservoir te gaan.
hier een paar plaatjes van wat dingetjes die je hierboven niet zag.
Slang achter moederboard tray:
eind van de loop,
pomp en
reservoir locatie:
Om maar vast een aankomende vraag te beantwoorden:
"waarom loopt de sleeve niet door tot het
reservoir?"
nou dit heeft 2 mogelijke antwoorden
- Als ik mezelf niet voor gek wil zeggen is het antwoord, dit heb ik expres gedaan zodat ik kan zien of er nog een goede flow is aan het einde van de loop, en ook om te controleren of de belletjes uit het systeem zijn, tevens is die mijn mogelijke drain-slang dus altijd wel handig als er niet tot het eind sleeve omzit.
- Het echte antwoord is wat meer genant, deze slang was de laatste die ik moest doen, en ik had nog genoeg sleeve opzich, na meten en links en rechts beide 10cm extra te hebben genomen blijkt het toch te kort te zijn. en het stukje wat ik overhield was ook niet lang genoeg meer (rest stukje was maar 30cm).
Al met al ben ik toch tevreden met hoe het eruit ziet en de voordelen die in antwoord 1 worden genoemd zijn zeker wel de moeite waard om een keer fout te knippen.
Verder met mijn verhaal:
Goed vond het toch allemaal wat irritant, de slangen in sleeve, leverde wat moeite met aandraaien van
fittingen, dus ik heb ze om het half uur aan moeten draaien tot 4 keer toe voordat het niet meer vaster wou.
(klamme handen werkt ook niet even makkelijk)
toen alles naar mijn idee goed vast zat was het filling time. maar ik ga niet een pc van bijna 2500 euro zo vullen met water en opstarten. eerst de nodige voorzorgs maatregelen.
Halve keukenrol erdoor en ook even de voeding een by-pas gegeven zodat de
pomp kan draaien zonder dat de pc werkelijk aanstaat.
na 5 uur draaien vond ik het wel welletjes, geen bellen meer in het systeem en geen natte keukenrol, ik was happy.
Behalve dat ik dit heb gedaan had ik ook eventjes de moeite genomen om wat kleine touches te doen, zoals deze. heeft geen verdere uitleg nodig hoop ik.
Ook nog even wat korts over de
fans, ik had nog 3
fans die ik moest sleeven, dat heb ik ook gedaan en om de bovenkant van de kast zo zwart mogelijk te maken heb ik nog een paar kleine truckjes toegepast. ik zou zeggen kijk zelf maar even.
Ja, ik weet het niet gaan zeuren over schroefjes en washers, ik ga binnenkort sanitair rubbertjes halen (zwart) en de schroeven spuiten zodat het uniform zwart is.
Toen kwam het moment van de waarheid, gaat de pc het doen. kabels aangesloten, voeding aan en power-on.
mmm zwart beeld :hmm, eerst gedachtes waren K.T, wat is er nu weer mis. na mijn dagen klooien doet hij het niet meer. goed geen probleem moederboard geeft aan dat CPU het probleem is. eerste gedachte was heb ik misschien waterblock te strak gedaan? maar wat losser loste niets op.
Reset maybee? ook geen geluk. toen viel mijn oog op de 8-pin connector achter de rear
radiator. mmmm die ziet er niet aangesloten uit.
EPIC FAIL XD
goed deze met veel moeite (zat op een moeilijke plaats maar met een pincet kom je ver) erin gestopt en voila, de pc start op.
Laatste waar ik jullie nog wat over ga vertellen is:
Drive stealthen:
daar ben ik vanavond aan begonnen, en ook dit ging niet zo soepel als ik dacht. puntje 1: bezel verwijderen was best lastig. puntje 2: afzagen van
lian li bezel. puntje 3: het past nog steeds niet. want de dvd lade is te lang :011:.
Hier wordt aan gewerkt en als het niet lukt wordt het gewoon de standaard bezel. maar we zoeken eerst naar de oplossing:
ja, sleeven van de voeding puntje wat ik vergeten ben, om eerlijk te zijn was ik eigenlijk niet van plan om het zelf te gaan doen, het is een gepriggel en ik heb wat dingen geprobeerd maar dit eindigde in een faal dus mijn voorkeur gaat uit naar uitbesteding.
Oh, ja sorry mensen maar komen heel wat dingen in mij op XD, heb ook een week die ik moet updaten, maar met aanzetten van de pc merkte ik dat 2 top
fans het niet deden, hier moet ook nog opnieuw naar worden gekeken.
De pc gaat nu definitief een nieuwe naam krijgen maar ben nogsteeds niet uit wat precies. iemand met suggesties, throw them in the group.
Hopelijk was dit weer genoeg leesvoer voor deze week en hebben jullie er van genoten.
Groeten en tot de volgende update:
Maarten