• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Build Log SteamPunk Ugly Drum Smoker BBQ

Monster

New member
Wie heeft er zin in Spare-Ribs.......? Nou eigenlijk ik ALTIJD.
Helaas woon ik in een gehucht waar noch de Spare-Rib Express Purmerend, noch de brommerscheurders van Alkmaar hun sappige ribbetjes willen brengen. Om een oplossing te vinden ben ik het net afgestruint en kwam uit op de UDS(Ugly Drum Smoker), een rookton waarin je zelf vlees kunt roken........en dan Spare Ribs in het speciaal.

Op verscheidene soortgelijke Fora als HighFlow, maar dan BBQ georienteerd, kun je 10-tallen buildlogs vinden. Alsmede recepten voor alle soorten gerookt vlees, hout soorten, en heerlijk BBQ sauzen.

Dus afgelopen zomer heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb een rookvat gemaakt.
Voor geïnteresseerde Modders volgt hieronder mijn Build-Log. Mocht je "aangestoken" raken van het rookvirus en er een 2e hobby bij krijgen, heb ik nog wel wat linkjes van goede BBQ Fora.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Allereerst heb je voor een Rookvat een Vat nodig. Nu werkt een maat van me in de Havens in Amsterdam, waar hij schepen aftankt. Vaten genoeg dus. Je hebt de keuze uit meerdere maten vaten. Ook wat diameter betreft. Dit is van invloed op hoeveel vlees je tegelijk kunt roken, doordat je meerdere niveaus kan maken om op te roken.
Duidelijke opdracht: ZO EEN GROOT MOGELIJK VAT........HONGERRRRRRRR
1.jpg

Op Marktplaats een donor BBQ op de kop getikt. Deze heb je nodig om de ton af te dichten. De deksels van Weber passen precies, maar zijn zeldzamer en duurder. Degene welke ik kocht was van Candac. Ook goed maar paste niet precies. Dat komt nog terug verder in het Log.
2.jpg

Deksel eruit geslepen en de restanten olie er uit gehaald.
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Daarna die lelijke kleur van de ton af branden en slijp/borstelen. Was nog een hele klus.
De vlammen welke als resultaat van het branden op de ton achterbleven vond ik dusdanig mooi dat ik ze wilde houden. Eigenlijk hoort het een UDS(Ugly Drum Smoker) te worden, maar ik wilde hem toch mooi maken. Zo kwam ik er op om hem een SteamPunk uiterlijk te geven. Steam is dan wel geen Rook maar lijkt er wel op :)
Hoe ik dat in gedachte ad volgt hierna.
6.jpg
7.jpg
8.jpg

Zoals Ik al vertelde paste de Cadac dekse niet precies, dus heb ik (samen met mijn oude heer die aan het slijpen is op de foto) een Alu randje aan de binnenzijde van de ton gemaakt. Hierdoor past de deksel perfect.
9.jpg
10.jpg

(Even opslaan, heb 40 fotos en die moeten over 4 posts gedeelt worden)
 
2e Deel van het log
Al een beetje een idee hoe het gaat worden :)
13.jpg

Doordat de ton zonder brandstof niets doet, moet er een kolenmandje gemaakt worden. Bij de action had ik een schaal op de kop getikt. Halverwege kwam ik er achter dat de schaal vernikkelt was en nikkel gaat slecht met voedsel samen;) Die kon dus weg
14.jpg
15.jpg
16.jpg

Back to the drawingboard. Bij een staalbedrijf een plaatje gehaald. Samen met het roostertje van de donor BBQ en wat imbusboutjes het mandje gemaakt door het om een gasfles heen te buigen. Pootjes eronder. RVS ketting van de Praxis er aan want je moet hem wel uit de ton kunnen halen.
17.jpg
18.jpg
19.jpg
20.jpg

Op naar de volgende post....
 

Bijlagen

  • 11.jpg
    11.jpg
    38,4 KB · Weergaven: 9
  • 12.jpg
    12.jpg
    31,4 KB · Weergaven: 9
Als ik de Vlammenkleuren wil behouden zonder dat hij gaat roesten, moet hij behandeld worden.
Dit hebben we gedaan door de ton 3 maal met hitte bestendige blanke lak de ton in te spuiten en vervolgens de ton voor een uur of 2 tot 150 graden te stoken. Mooi test rondje.
21.jpg
22.jpg

Het volgende wat je van een UDS moet weten is dat er luchtgaten in moeten. Als je nl de deksel er op doet zonder extra gaten smoort hij. In een UDS worden eigenlijk altijd 3 gaten in de bodem gemaakt. Hier haalt het vuur zijn zuurstof vandaan. Omdat je temperatuur wilt regelen moet je de gaten ook geheel of gedeeltelijk kunnen sluiten.
Dit kan ook op meerdere manieren. Sommigen sluiten hem met een metalen plaatje, een dop of zoals ik met een kogelkraan. Aangezien ik ook lui ben en niet wil bukken, laat ik de kranen op werkhoogte komen door middel van een paar roodkoperen buizen.
Om het SteamPunk uiterlijk te krijgen heb ik roodkoper met messing koppelingen genomen dat past wel.
23.jpg

Aan de onderzijde komen dus 3 gaten. Daarin plaats je een koppelstuk, dit mag van pisbakkenijzer zijn. De messing sluitring die ik heb gebruikt zijn puur uiterlijk vertoon. Daarna een dop er op. Nu kun je 1 gat geheel open of geheel sluiten. Ik had gekozen voor 2 kogelkranen, maar 1 was voldoende geweest. Dit was puur esthetisch.
Verder zijn de middelste T-koppelingen enkel om de koperenbuizen stevig in het midden vast te zetten. Hier gaat geen lucht de ton in of uit (enkel rechtdoor naar beneden).
24.jpg
25.jpg
26.jpg
27.jpg
28.jpg

De kogelkranen heb ik met een RVS draadeind en een alu blokje vastgezet.
29.jpg

Aan de achterzijde nog een handvat om de ton te kunnen verplaatsen.
30.jpg

Op naar het volgende deel.
 
Wieltjes er onder dan kan hij verreden worden.
31.jpg

Dat is wel wat geworden he. Het kleine doorvoerpijpje in het midden is om een temperatuursensor voor in het vlees naar binnen te kunnen voeren.
32.jpg

Zo een mooi Weber tafeltje met buiten LED lamp erbij voor avondsessies roken........Ja dat heb ik nog niet uigelegd.
Dat doe ik nog wel mochten er mensen interesse hebben. Een tipje van de sluier......sommige stukken vlees rook je voor tot wel 16 uur.......
33.jpg

Temperatuur meter er op voor de Dome temperatuur. Dan weet je precies hoe warm het is en wanneer je een kraantje open of dicht moet doen.
34.jpg

Zo lag ik de eerste keer mijn ribbetjes te roken......
35.jpg

Was nog niet zo heel goed gelukt :cry: Is echt veel lastiger dan ik dacht. Er komt ook veel meer bij kijken dan alleen een tonnetje, wat kooltjes, vlees en wat hitte.
36.jpg

Zo een wat acuratere Digital meter er bij en nogmaals proberen......
37.jpg

Kijk dat is beter.....
38.jpg


Ik hoop dat jullie een beetje en idee hebben van hoe het werkt. Ik had het geheel veel gedetailleerder kunnen maken, maar wilde jullie in een vogelvlucht laten kijken of het iets voor je is.

Echt goede buildlogs staan onder andere op het BBQ-Forum
Voor meer info vraagt u maar. Nu ga ik naar mijn mandje. Tot morgen.
 
Laatst bewerkt:
Dit is nu echt een mannendroom iets! dat wil ik ook wel eens proberen!

Ha mooi. Ik zal morgen nog even me filmpje erbij plakken. Ook zal ik wat draadjes met andere buildlogs posten voor je. Ha heb je er weer een hobby bij.

Verstuurd van mijn Samsung Galaxy SIII

Vanmiddag kwam ik toevallig langs een filmpje dat een beetje op de jouwe lijkt. Alleen wat primitiever en voor een kalkoen.


Maar mooie log. :) Weer eens wat anders.

Bedankt. Het was ook leuk om te doen.
Dat filmpje kende ik nog niet. Leuk!
In een uds kun je ook kalkoen maken al is canned chicken meer gangbaar. Wel lullig voor de kip, dan prakken ze een geopend vol blikkie bier in ze gat en roken hem gaar. Heerlijk!
Daar heb ik morgen ook een foto van. Lig nu in me mand met AppTalk
Verstuurd van mijn Samsung Galaxy SIII
 
Zo ziet Canned Chicken er uit.......Zou dat nu pijnlijk zitten ;) Het idee hiervan is om de smaak van het bier half gestoomt half gerookt in je kip te krijgen en hij droogt niet snel uit.
beer_can_chicken.jpg

HIER een linkje van een goed BuildLog op het forum van de Amerikaanse Grootmeesters van de BBQ.

En als je dan wil watertanden van wat lekkere ribbetjes.........Hadden wij in NL maar zulke grote mooie Ribs.
 
Voor dat formaat spareribs moet je naar een slagerij die zelf nog uitbeend.
Vraag of ze spareribs kunnen uitsnijden met de krabbetjes er nog aanvast.
Dan heb je zeg maar de ribben vanaf de ruggenwervel tot het borstbeen .
Dat is wat je op t filmpje ziet!

Groetjes van de slager :D
 
Voor dat formaat spareribs moet je naar een slagerij die zelf nog uitbeend.
Vraag of ze spareribs kunnen uitsnijden met de krabbetjes er nog aanvast.
Dan heb je zeg maar de ribben vanaf de ruggenwervel tot het borstbeen .
Dat is wat je op t filmpje ziet!

Groetjes van de slager :D
Ha ja dat klopt. De Spareribs zoals we ze hier eten noemen ze Baby-backs. Die grote zijn de buikribben. Zoals hij ze heeft klaargemaakt door het kraakbeen te verwijderen het St Louis Style Cut.

Bij de Makro verkopen ze de buikribben. Alleen zijn die dingen zo vreselijk dun (shiners) dat je het bot ziet. Dus bij de Makro blauwe dozen met babybacks kopen (heb 30kg in vriezer).
Bij mij om de hoek zit nog een oud boertje met een eigen slagerij. Daar kan ik het ook halen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Build log my own dekstop desk Cases en Modding 31
XenoMorpH [Build Log] USS SULACO V2 Gallery & Build Logs 40
R [Build Log] Myvmcloud ESX WhiteBox Gallery & Build Logs 24
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
R First watercooling build log old school pc Gallery & Build Logs 7
D The First One build log Gallery & Build Logs 29
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
H [Build log] "first time" Gallery & Build Logs 23
T Haswell's Nightmare [Build Log] Gallery & Build Logs 1
CDA441 Build Log: D Desk Gallery & Build Logs 13
K Build Log: Coolermaster ATCS 840 Gallery & Build Logs 36
R Corsair 600T SE White - Build Log Gallery & Build Logs 37
Dark-NighT Dark en Klets Dual build Log Gallery & Build Logs 18
Deleted_User_Z zer0's build log Gallery & Build Logs 152
MaartenvdE Build Log: Umbra Gallery & Build Logs 86
N White Salvation Build In Log Gallery & Build Logs 64
muckelpupp the ARAGORN-C2Q meets: da Monsta! (English build log) Gallery & Build Logs 71
tomcatt Elements of Fortune - Build log Gallery & Build Logs 221
fatal_error.be fatal_error eerste casemod/ build log/upgrade Gallery & Build Logs 80
Thierry HAG932 build log Gallery & Build Logs 39
Oli4v Build Log: Red Light District (WC'ed CM Stacker STC-101) Gallery & Build Logs 49
N Nighthawk's build log - no name Gallery & Build Logs 102
Ludwig Build log HAF 932 Gallery & Build Logs 44
maomanna [Build Log] Ugly Blacky Gallery & Build Logs 11
vincent Cinewall build Overige Builds 19
P Nieuwe AM5 build no post Waterkoeling 8
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
Bl4ckj4ck666 New build Gallery & Build Logs 2
cablegunmaster EKWB, Lian Li Evo Build Gallery & Build Logs 0
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
arwin74 De nieuwe huidige build 😀 Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
S Mijn nieuwe AMD build + custom wc Gallery & Build Logs 6
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
ABRAWARE Going for gold - got silver (ABRAWARE build) Gallery & Build Logs 4
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Y ydv - Yves - watercooled node 804 build Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
W Vernieuwing build uit 2014 Advies Waterkoeling Setup 1
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
J ROG 011D XL build Gallery & Build Logs 5
M Extreme overkill build Gallery & Build Logs 7
Bar Weinig Bar Weinig - Eelco - First Build. Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
Bl4ckj4ck666 Custom build pc Ryzen 7 2700x rtx 2080 32gb ram Gallery & Build Logs 28
A Thermaltake level 20 xt push and pull build Gallery & Build Logs 22
Gurt11 "Prime" (O11 Dynamic Ryzen build) Gallery & Build Logs 6
E Scratch-build ''Zonder Naam" Gallery & Build Logs 6
J Nieuwe/eerste WC build Advies Waterkoeling Setup 27
S Mijn eerste Waterkoeling build ever Gallery & Build Logs 0
P Phanteks Evolv X - Eerste waterkoeling build in 13 jaar Gallery & Build Logs 2
arwin74 [TKA] Me stand alone waterkoeler build Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan