• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Brakke fittingen/Slang?

Jubbuh

New member
hey,


2 maanden geleden heb ik waterkoeling in mijn pc gebouwd, met behulp van jullie advies.
Alles draaide lekker; geen problemen, lekkages of herrie, kortom perfect :p

Helaas bleef het daar niet bij.. Vanavond was ik ff lekker aant gamen, en plots valt mijn pc uit. Geprobeerd te rebooten, maar pc viel telkens meteen na het indrukken van de power-button uit. Kast open gemaakt; en ik zie lekker een plasje water op m'n videokaart liggen... Not good...

Even gekeken waar het water vandaan kwam, van het cpu block. Om precies te zijn, er kwam water uit de schroeffitting druppen. Na het leeglaten lopen van de hele loop bleek de slang niet goed vast geklemd te worden door de fitting; zonder enige moeite kon ik de slang UIT de fitting halen. (BTW: de slang was wel gewoon goed in de fitting geplaatst, zover mogelijk)
Gelijk even de andere aansluitingen gecheckt, en nu blijken nog meer fittingen de slang niet goed vast te klemmen... (aka: zonder moeite kan ik ze uit de scroeffitting trekken)

Hebben jullie enig idee hoe dit kan?
Zijn sommige van mijn schroeffittingen gewoon brak?
Is de slang gewoon te flexibel?
Is het de combinatie van slang/fitting en een warme dag?

En, belangrijker: Wat kan ik eraan doen om dit in het vervolg te voorkomen?
Toch maar overstappen op (minder mooie) fittingen met een slangklem?

Ter uwen info:
Ik gebruik nu deze schroeffitttingen:
13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Thermochill Schroeffitting - G1/4

en deze slang:
Feser Tube UV - 1/2" ID - 3/4" OD - CLEAR / BLUE

Thnx for any help :)
 
Het feit dat je metalen vingers nodig hebt om deze klemmen met de hand aan te spannen zegt mij genoeg over de kracht van die klemmen :p. Man, m'n vingers lagen helemaal open nadat ik wat klemmen had geplaatst waar ik niet goed met een tang bij kon :icon_eek:!
 
Volgens de review die in de shop staat, zitten de slangen goed vast:

...ze sluiten echt perfect aan op Feser slangen! Ik krijg de slang zelfs met veel moeite niet los ...

Het kan natuurlijk ook dat de TS al jaren dagelijks de sportschool bezoekt en de reviewer van hierboven pas twaalf jaar oud was. :D


Goede indicatie om te weten dat de slang en de schroeffitting goed passen, is de kracht die je nodig hebt om het schroefgedeelte dicht te draaien. Die schroefring is de klem van dit type fitting. In sommige gevallen is het zelfs nodig om de slang een beetje nat te maken aan de buitenkant om het ringetje er goed op te kunnen draaien.
Wanneer de ring zonder enige weerstand tot het einde van de schroefdraad vast gedraaid kan worden, wordt de slang nauwlijks tegen het pilaartje aangeklemd.

Ik zou in dit geval eerder een afwijking van de slangmaat@wanddikte verwachten dan van de CNC gedraaide schroeffittingen.
 
Het kan natuurlijk ook dat de TS al jaren dagelijks de sportschool bezoekt en de reviewer van hierboven pas twaalf jaar oud was. :D

Goede indicatie om te weten dat de slang en de schroeffitting goed passen, is de kracht die je nodig hebt om het schroefgedeelte dicht te draaien.. ..Ik zou in dit geval eerder een afwijking van de slangmaat@wanddikte verwachten dan van de CNC gedraaide schroeffittingen.

Nope, ik ben superman niet, en ik eet ook geen steroids als ontbijt :p
Heb vandaag mijn hele kast leeg gehaald om de boel te laten drogen; en ff al de aansluitingen nagekeken. Het blijkt nu dat er maar 3 van de 10 fittingen 'vast' zit; dwz: als ik enigzins kracht zet blijft de slang aan de fitting zitten.

Heb bij de andere schroeffittingen gekeken hoe makkelijk het was om het 'klemringetje' aan te draaien, het maakt praktisch geen verschil of ik dit ringetje om de fitting draai met of zonder slang op de fitting..

Dat wordt dus of: dikkere slang bestellen; of nieuwe fittingen+slangklemmen... (ik neem aan dat het niet verstandig is om een slangklem op m'n oude fittingen te zetten?

*Enig idee wat ik qua hardware kan verwachten? Systeem stond aan toen de boel moeilijk ging doen; behoorlijke plas water op de gpu / paar druppels op mobo rond pci-e slot
 
als het mobo verder geen zwarte plekken a.k.a doorgebrand is moet je gewoon goed. en ik herhaal GOED! laten drogen. dan heb je grote kans dat alles het gewoon weer doet.

heb al genoeg electronica gehad dat het weer doet na goed laten drogen.
 
Heb je misschien een schuifmaat? Misschien dat je daarmee afwijkingen kan ontdekken.

De Feser slang:
2lw0oy8.jpg



de thermochill fitting:

Compatibility:
• All hose which has a 1/2" ID - 3/4" OD (1/8" Walls)
(1/8" = 3.175mm)

Volgens die spec-info hierboven zouden ze met elkaar moeten passen. Als je niet weet of er iets afwijkt en wat er dan afwijkt, heeft het denk ik nog niet veel zin om andere slang te bestellen.


Bij die fittingen waar je de slang gemakkelijk eruit trekt, zit er misschien een afwijking in het pilaartje?
In de foto hieronder (de thermochill fitting rechts) vind ik het ribbeltje of randje maar erg dun.

4466118144_9bd2610dc0.jpg


Het zou kunnen dat dit met het vernikkelen van de fitting helemaal glad wordt. Alhoewel de ruimte tussen de binnenkant van de ring en de buitenkant van het pilaartje de meeste klemkracht zou moeten geven, maar het zou net dat extra kunnen zijn tussen vast en los.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Robert Brakke temperatuursensor Hardware & Software 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
Ruud Welke fittingen? Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Aqua Computer fittingen,fans,radiator etc... Handleidingen en Installatie Tips 5
Jason 60% SALE ?️ op Coolforce CF1 Compressie/ Adaptor Fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
Bokeh Bitspower reserve rubbers voor EMLA16 fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Freddy EK-Quantum Torque Satin Titanium, nieuw 'kleurtje' fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G EK Black Nickel Fittingen krijgen raare vlekken Waterkoeling 2
B Welke fittingen en/of overdruk ventiel Waterkoeling 14
G FS: Bitspower, EKWB, Koolance en Barrow Fittingen en koppelingen Verkocht 1
Freddy EK-Torque fittingen! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
V Welke fittingen? Koppelstuk, male-male en female-female Advies Waterkoeling Setup 1
FactoryDefaults [TKA Diversen] Bitspower fittingen | waterblocks| res | en meer! Verkocht 4
Freddy 40% Korting op Fittingen met EKWB Supremacy EVO waterblokken HighFlow Computer Cooling Shop 0
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
M Veilige hardtube fittingen Waterkoeling 13
H Welke Fittingen Waterkoeling 2
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
P Juiste fittingen Waterkoeling 3
Bas9466 alphacool 90 graden 10x13 fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
F Fittingen spuiten Waterkoeling 2
TinusB Fittingen D5 mod top Waterkoeling 2
D PrimoChill Revolver SX fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
F Welke fittingen worden hier gebruikt? Waterkoeling 6
volcom 4x 90 degree rotary g1/4 fittingen Gevonden 1
D fittingen en tubing Waterkoeling 3
E Zwarte fittingen niet meer zwart Waterkoeling 3
R Koolance producten en ander merk fittingen Waterkoeling 2
P Advies Acrylic tube 12/10mm, welke fittingen? Advies Waterkoeling Setup 9
D Alphacool fittingen op Alphacool UT60 Handleidingen en Installatie Tips 3
Freddy *VERKOCHT* Aanbieding: Doosje Feser Fittingen €50,- HighFlow Computer Cooling Shop 3
Hightower feser tfc f1 90 graden fittingen. HighFlow Webshop 2
l3p [CANCELLED] Bitspower fittingen! Verkocht 0
aadje93 Lekgevoeligheid SLI/crossfire fittingen Waterkoeling 0
M Fittingen D5 pomp Waterkoeling 1
gerjanlubbers [IN-ACTIVE] 2 EK en 8 Feser fittingen. Verkocht 0
S EK-Fittingen & Primochill Advanced LRT tubing Waterkoeling 4
P [ADVIES] fittingen Waterkoeling 2
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower Fittingen aangeboden! Verkocht 1
toosgrandioos TFC / F1 Racing hard tube fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
melchiortheijs [tka-fittingen} Verkocht 0
Oli4v [TKA-Fittingen] Bitspower 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) schroeffittingen Verkocht 1
H [TKA-DIV] Waterkoeling onderdelen + Bitspower fittingen Verkocht 9
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 0
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 0
S [IN-ACTIVE] Diverse Bitspower fittingen Verkocht 2
B [REFUSED] Alphacool G1/4 3/8 ID - 1/2 OD fittingen nieuw in verpakking Verkocht 0
DutchChilles Rubber ringen van fittingen en mineraal olie Hardware & Software 3
TeQ99 [IN-ACTIVE] Diversen Fittingen 8mm Verkocht 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan