• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Bouwen van custom CPU only loop.

mems010

New member
Beste Leden,

Nu dat ik al mijn onderdelen binnen heb, ben ik bezig met de loop, waar alles komt en hoe ik de buizen moet buigen etc.
Omdat ik ook alleen de CPU watergekoeld wil hebben, zag ik bij de video's niet zo goed waar ik moest beginnen, en niet iedereen heeft als voorbeeld zelfde EK-Quantum Kinetic TBE 300 D5 PWM D-RGB gebruikt in video's, vandaar deze topic.

Nu zit ik met het volgende,

De radiator heeft 2 aansluitinge, en de Pomp/Res. combo ook ( in / uit ).
Is het belangrijk welke aansluting ik gebruik voor in/uit op de radiator? Daar zie ik namelijk geen pijl net als de CPU blok.

Dus, bijv. een buis gaat direct van uit de pomp combo naar die radiator, van de radiator naar de cpu, van de cpu weer naar de pomp/combo, maakt het dus niet uit welke van de 2 aansluitingen ik gebruik bij radiator?

Welke fittingen bij in & uit poortjes zijn veilig te gebruiken bij de pomp combo unit?

Als ik op EK website kijk naar de pomp combo unit, lijkt het dat ze bij de ingang en de uitgang gaten andere fittingen gebruiken.
Ik heb zelf deze besteld: https://www.highflow.nl/watercoolin...-torque-6-pack-htc-16.html?variation_id=16565
is deze gewoon goed en veilig te gebruiken bij de pomp combo unit?

Thanks!
 
Is het belangrijk welke aansluting ik gebruik voor in/uit op de radiator? Daar zie ik namelijk geen pijl net als de CPU blok.
Dus, bijv. een buis gaat direct van uit de pomp combo naar die radiator, van de radiator naar de cpu, van de cpu weer naar de pomp/combo, maakt het dus niet uit welke van de 2 aansluitingen ik gebruik bij radiator?

Nee dat maakt niet uit, wat dus jou het beste uitkomt.
Dit maakt alleen uit bij CPU blokken, sommige GPU blokken en natuurlijk de pomp.

is deze gewoon goed en veilig te gebruiken bij de pomp combo unit?
Ja is gewoon veilig, je kan overal dezelfde fittingen gebruiken.
 
De radiator heeft 2 aansluitinge, en de Pomp/Res. combo ook ( in / uit ).
Is het belangrijk welke aansluting ik gebruik voor in/uit op de radiator? Daar zie ik namelijk geen pijl net als de CPU blok.

Dus, bijv. een buis gaat direct van uit de pomp combo naar die radiator, van de radiator naar de cpu, van de cpu weer naar de pomp/combo, maakt het dus niet uit welke van de 2 aansluitingen ik gebruik bij radiator?

Bij een radiator maakt het niet uit welke in/out je gebruikt.

Welke fittingen bij in & uit poortjes zijn veilig te gebruiken bij de pomp combo unit?


Als ik op EK website kijk naar de pomp combo unit, lijkt het dat ze bij de ingang en de uitgang gaten andere fittingen gebruiken.
Ik heb zelf deze besteld: https://www.highflow.nl/watercoolin...-torque-6-pack-htc-16.html?variation_id=16565
is deze gewoon goed en veilig te gebruiken bij de pomp combo unit?

Het is allemaal G1/4 schroefdraad dus past gewoon.

Thanks!
 
Bedankt voor de snelle reactie man.

Laatste punt wat ik nog wil vragen om zeker van te zijn, dan kan ik straks starten. :)

Buis die direct naar de radiator gaat, moet hij in de in of uit port van de pomp/combo unit komen?
En is er misschien een link of pagina die dit goed laat zien, welke buisjes van welke gat naar de juiste moeten.
 
De uit van je pomp blok is het gene waar het water uit gaat, dus vanaf dat gaat moet je naar je radiator. Vanaf het andere gat in je radiator ga je dan naar de in van je CPU block, dan komt het water er bij de "out" aansluiting weer uit en gaat vanaf daar richting de in van je pomp.

In jouw geval (pump/res combo) maakt het niet uit of je die laatste buis naar de in van je pomp, of naar 1 van de andere aansluitingen bovenop je reservoir laat gaan.
(als je die laatste buis naar de bovenkant van je reservoir laat gaan, zorg dan dat je dat zilveren buisje aan de binnenkant van je reservoir in dezelfde port schroeft als waar die buis heen gaat en zorg ervoor dat het waterlevel in je reservoir nooit onder die buis uit komt. Als dat wel gebeurd krijg je hoogstwaarschijnlijk luchtbellen in je reservoir die meegenomen worden door je pump en die bellen maken wat herrie als ze door je radiator heen gaan.)
 
Thnx man, ik heb vandaag weer even tijd gehad of even te bestuderen. Ik heb deze foto gevonden, is dit beetje juist?
Rode kleur is uit en groene is de In gaten van de cpu en de pomp blok. Hardware is net iets anders, maar wel van EK ik denk dat de aansluitingen wel het zelfde zijn..
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-09-29 at 19.57.03.jpeg
    WhatsApp Image 2020-09-29 at 19.57.03.jpeg
    119,9 KB · Weergaven: 11
Ports onderaan of bovenaan heeft alle twee zo z'n voordelen en nadelen.

Ports bovenaan:
Voordeel: Luchtbellen blijven minder makkelijk vast zitten in je radiator en je hebt veel minder buis nodig omdat het korte runs zijn van waterblok naar radiator en van radiator naar de pomp.
Nadeel: Als je voor wat voor reden dan ook je waterloop leeg moet halen, moet je je kast bijna ondersteboven houden om alles uit je radiator te krijgen.

Ports onderdaan:
Voordeel: Omdat je ports zich nu helemaal onderaan je waterloop zitten, kan je hier makkelijk een aftappunt bij plaatsen waardoor het super makkelijk wordt om je loop leeg te laten lopen.
Nadeel: Tijdens het vullen van je loop duurt het een stuk langer om alle luchtbellen uit je radiator te krijgen, dit kan wel wat sneller gaan door met je kast schudden of em zelfs ondersteboven te houden. Ook zal je meer buis nodig hebben omdat de run van je waterblok naar radiator nu veeel langer is.

Qua performance maakt het niks uit dus hoe je dat ding ook plaatst, het is puur voor je eigen gemak met onderhoud en wat je mooi vindt.


_EDIT_
Nevermind, de comment over de ports die dan het laagste onderdeel van je loop zijn klopt niet helemaal met jouw kast, wel met die foto in dit topic maar jouw setup is wat anders qua indeling natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu ongeveer mijn Loop af, nu wil ik mijn drainpoort, kraantje bij de pomp plaatsen. Ik heb 3 poortjes op de pomp/combo unit namelijk.
Ik voeg even een foto:(dus die 3e poort, welke nu dicht is, wil ik mijn drainport zetten :)...

Thnx

loop.jpeg
 
Zo ziet het er nu een beetje uit, morgen ga ik test run doen..
Bij een test run, waar moet ik opletten? Nog tips? Moet ik de pomp helemaal vullen? Bijv? ?AF4E2266-96EA-4DA8-B93F-96A3EEC60B3D.jpeg
 

Bijlagen

  • F47C1D6D-929A-415C-BC5D-518542D395CA.jpeg
    F47C1D6D-929A-415C-BC5D-518542D395CA.jpeg
    315,6 KB · Weergaven: 2
Wat misschien nog wel de makkelijkste manier van vullen is, is de case op z'n kant leggen zodat je reservoir bovenaan zit en dan is je aftap kraan het hoogste punt in je loop. Als je het zo doet kan je zo goed als je hele loop in 1x vullen, duurt alleen wel wat langer omdat de lucht door hetzelfde punt naar buiten moet als waar het water erin gaat.

Anders is het je reservoir zo ver mogelijk vullen, beetje kantelen en dan weer aanvullen, kort je pomp aanzetten tot je reservoir leeg is, pomp uit en weer bijvullen. (je hoeft je reservoir tussendoor niet constant dicht te schroeven zodat je kan blijven vullen terwijl je pomp het water door je loop heen stuurt) Kijk wel uit met je pomp, deze mag niet droog lopen. Een D5 wordt gekoeld en gesmeerd door het water wat die rondpompt en het kan schade opleveren als die geen water krijgt terwijl die aan staat.
 
Beste Leden,

Mijn loop is als het goed is af :).. Ik heb hem even een dagje laten draaien zonder lekkage, etc. Ik laat hem nog wel even draaien vandaag.
De CPU (i9-10900k) is in windows 22/25 graden ( hopelijk is dat normaal ) :D.

Straks als de onderdelen binnen zijn, ga ik via raspberry nog een 7" scherm monteren voor in de kast voor monitoring.

En iedereen bedankt voor de tips en de hulp.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2020-10-05 at 10.54.56.jpeg
    WhatsApp Image 2020-10-05 at 10.54.56.jpeg
    174,8 KB · Weergaven: 7
22/25 graden is echt helemaal prima maar natuurlijk niet erg representatief voor het verschil in koelvermogen met een luchtkoeler.
Ben benieuwd naar wat het verschil gaat zijn onder load.

Loop ziet er netjes uit zo!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
L Advies nodig voor het bouwen van eerste water cooling setup. Advies Waterkoeling Setup 12
R Watermeter bouwen (n00b question) Waterkoeling 5
M Eerste water gekoelde PC bouwen. Waterkoeling 1
O nieuwe setup bouwen met waterkoeling Waterkoeling 3
N Watercooling PC Bouwen Waterkoeling 3
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
radmiraal vraag/mening over nieuwe setup die ik wil gaan bouwen Hardware & Software 3
volcom Zelf Nas / media server bouwen Hardware & Software 3
R EErste waterkoeling bouwen Waterkoeling 16
A setup bouwen Waterkoeling 4
Cygnitr0n Bij genoeg stemmen gaat ASUS ROG een mITX bouwen, help mee! Hardware & Software 1
C PC overnieuw bouwen. Cases en Modding 6
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
D Wat moet je hebben en kunnen voor een goed forum te bouwen. Algemene Discussies 90
S advies voor opnieuw bouwen waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 2
D Gamers Mini itx systeem bouwen ? Hardware & Software 10
D Servertje bouwen!! Gallery & Build Logs 32
Slader Minecraft: Bouwen met blokken. Gaming 47
D Wd velico raptor hardeschijf in laptop bouwen slim ? Hardware & Software 1
D Corsair Obsidian 800D Bouwen Cases en Modding 6
B Ik wil een kernreactor bouwen Waterkoeling 27
V server bouwen Hardware & Software 12
H waterkoeling bouwen Waterkoeling 24
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan