• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Bij opstarten vaak niet langs POST, soms wel, random uitvallen

Ik heb vandaag en gisteren mijn nieuwe GPU ingebouwd (GTX970) en daarbij mijn complete watercoolingloop schoongemaakt. Eigenlijk is de hele PC uit elkaar geweest en opnieuw in elkaar gezet. Nu hij weer in elkaar zit heb ik een probleempje.

Hij startte net gewoon op, waarbij eerst de RAM-LED ging branden, toen die uit ging de CPU LED, toen die uitging de VGA LED en toen die uit ging de BOOT_DEVICE LED. Dan start hij gewoon op. Echter, vaak is het zo dat de RAM en CPU LED net zo aangaan, dan de VGA LED even, dan de CPU LED heel kort (een halve seconde oid) aangaat en er dan direct de power vanaf gaat. Het lijkt alsof de PSU besluit dat er ergens kortsluiting is en de stroom er af gooit. Na een paar seconden herstart de computer zich dan, en gaat hij hetzelfde doen, tot hij een keer wel normaal opstart. In de zichzelf herstartende situatie is er geen enkel beeld, hij POST niet en laat niks van de BIOS zien.

Als hij normaal is opgestart dan gaat er op een random tijdstip opeens de stroom af, zet de computer zichzelf uit en gaat hij hetzelfde patroon in. Dit lijkt niet te triggeren te zijn, hij doet het gewoon tijdens het browsen of gamen. Prime95 of 3DMark draait hij prima, dat laat hem er niet eerder mee ophouden.
De temperaturen zijn ook prima (CPU 28 idle, 50 load; VGA 27 idle, 36 load).

Het lijkt dus alsof er ergens kortsluiting is, maar misschien kunnen jullie iets met de informatie over de lampjes of herkennen jullie het probleem. De specificaties van de PC zijn als volgt:

Asus P8P67 EVO
Intel Core i7 2600K (@ 4.3GHz)
2x 4GB Corsair Vengeance RAM (PC12800)
Inno3D GeForce GTX970
XFX Black Edition 750W
 
Ik heb zo gauw geen andere videokaart ter beschikking (De oude GTX480 zit ook een waterblock op, daar heb ik geen andere koeling voor), en het moederbord heeft geen interne videokaart. Dus zonder de GTX970 ga ik sowieso geen beeld krijgen en kan ik volgens mij heel moeilijk troubleshooten.

Hij draait nu gewoon prima en ook under load doet de GTX970 het prima, dus het lijkt me niet dat daar het probleem kan liggen?
 
Er zit geen VGA/DVI/HDMI-aansluiting op mijn moederbord voor zover ik kan zien. Dit is het I/O panel:

mb_12.JPG
 
Dit klinkt als een probleem dat ik indertijd ook heb gehad met mijn overklokte I7-2600K. Voor zover ik toen na kon gaan lag het probleem bij de PSU/Moederbord die niet direct voldoende stroom kon leveren om de overklok waar te maken. Het enige verschil is dat ik nooit problemen had met reboots. Ik zou je aanraden om een multimeter op een vrije molex aan te sluiten tussen de +12V en GRND en die in het oog te houden tijdens normale werking en het opstarten. Ook zou ik eens kijken of je dit probleem nog hebt als je de over klok weg doet of verlaagt naar het punt waar je minder Vcore nodig hebt.
 
Nou, het lijkt opgelost te zijn. Toen ik vanochtend de PC aanzette bootte hij prima. Een aantal keer opnieuw opgestart en geen problemen meer. De hele dag Far Cry 4 zitten spelen, geen crash o.i.d., alles werkt naar behoren.

Mijn theorie is dat er toch wat van de koelvloeistof ergens heeft gelekt bij het vervangen van de vloeistof en er een kleine kortsluiting is geweest, en dat nu alles verdampt is en weer werkt.

Wat mij betreft mag er een slotje op het topic, ik ga er niet vanuit dat het probleem nog terug komt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
X Beeld bij opstarten computer. Hardware & Software 6
L BSOD's bij opstarten Hardware & Software 6
JaccoW Win 7 BSOD bij opstarten Hardware & Software 8
D [GEZOCHT] Hulp bij laatste loodjes, omgeving Zoetermeer Gezocht 0
Slader cyclone bij singularity reservoir Waterkoeling 2
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Freddy Phanteks D30 120mm én D30 140mm fans nu verkrijgbaar bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
T Fittingen te dicht bij elkaar ???? Waterkoeling 1
P Airflow in TT T900 bij dubbel loop Overige Koeling 2
R Hulp bij overclocken Overclocking 9
B De juiste bochten en aftappunt die passen bij mijn fittingen en hardtubes Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
D Juiste fitting bij slang Waterkoeling 2
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
987Overlord Hulp bij laatste loodjes waterkoeling "the Beast" Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
Freddy Nu ook Barrow waterkoeling verkrijgbaar bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Freddy Akoestische schuim panelen bij HighFlow (voor geluidsdemping, geluidsabsorptie) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
F Welk kant boven/ bij dubbelzijdige pads & VGA RAM coolers Waterkoeling 3
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
B Hulp bij PETG buigen, omgeving Roermond Waterkoeling 5
Mandem Innovation Cooling IC Graphite Thermal Pad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Ledger Wallet (Bitcoin & Altcoin) te bestellen bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
Freddy Car Wrap / Wrap Folie -> Casemod Wrap bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Freddy Singularity Computers bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
D Is de extender nodig bij een EKWB D5 combo? Waterkoeling 6
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
P Advies bij waterkoeling opbouw Advies Waterkoeling Setup 2
Sw333t Geen bevestiging bij uitschrijven voor het ontvangen van speciale aanbiedingen ed. HighFlow Webshop 0
Freddy MDPC-X is terug, en verkrijgbaar bij HighFlow :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 39
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
Source Welke fitting bij PETG tubes Waterkoeling 10
maomanna Extra verzekering bij huren auto?? Algemene Discussies 5
Freddy Feser One Green voor €3,- en €2,50 bij 5 flessen !!! HighFlow Computer Cooling Shop 0
ForresT [Gezocht] Hulp bij instellen mailserver en caldav Synology nas Gevonden 1
MisterIce Hulp gezocht bij setup fans Overige Koeling 6
Freddy Crimping Tool / Tang voor pinnen op kabels, nu op voorraad bij HighFlow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
D hulp bij kleur van de fluid Waterkoeling 8
D hulp bij eerste scratch build Cases en Modding 4
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
Hightower Tp 13 polo shirt bijvoegen bij een bestelling. HighFlow Webshop 6
Freddy DustEND Dust Sticker Filter bij HighFlow.nl HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy Leden taggen nu mogelijk met @nickname en bij quotes:) HighFlow Forum 13
T Swiftech H220X en H240X op voorraad bij HighFlow! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan