• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beste Koelvloeistof

jev09

New member
Beste mensen

ik ben bezig met eeste waterkoeling voor mijn pc, en ben opzoek naar de beste koelvloeistof?

heb gelezen dat je kan gedemineraliseerd water gebruiken met anti-kalk spul maar hoeveel moet je het toevoegen?

graag wil ik 100% weten hoe en wat

thanx
 
1 silvercoil per loop

en Demiwater tekoop @ tankstation :) (accuwater) of kruidvat of gamma? Freddy heeft ook :Mayhems Ultra Pure H20 - 5 Ltr MD-5LTR-UPH20

Ook het proberen waard!

ik gebruik 9x120 rad en 260ml reservoir, alleen nu voor CPU later MB dus zou het 1 echt genoeg zijn van silvercoil? of 2 1 in res en in tube? hoe meer hoe beter? en wat doen het eigelijk die silvercoil? neemt het kalk aan ofzo?

sorry dat ik zo veel vraag, ik vind beter dat ik alles van mij dingens weet:)
 
Het zilver geeft positief geladen ionen af aan het water. Deze zorgen ervoor dat micro organismen hun bestaan in het water verder kunnen vergeten. Het zilver voorkomt daardoor algengroei in de waterkoelset.

Van het koper van de koelblokjes komen ook positief geladen ionen in het water. Dat is alleen niet voldoende om algengroei volledig uit te kunnen sluiten.


De positief geladen koper en zilver ionen dringen door tot de negatief geladen biofilm van een micro-organisme.
9aq108.jpg
jrdxy9.jpg

Copper Silver Ionization - Biocide Process


Het zilver blijft die ionen aan het water afgeven. Eén kill-coil is meer dan voldoende voor een waterkoelset.



Hier nog wat meer info wat betreft zilver in een waterkoelset:

Silver as a Biocide in water cooling
 
Aluminium gaat een oxidatie reactie aan met koper in je loop.
Ook al zijn je blokken nickel plated of zelfs full nickel zul je altijd oppervlakte koper tegenkomen in een radiator.
Een enkel 'antiek' model radiator is nog van aluminium.

Je loop zal zeer snel vol raken met witte aanslag van de redox reactie en je blokken raken verstopt.
 
Aluminium gaat een oxidatie reactie aan met koper in je loop.
Ook al zijn je blokken nickel plated of zelfs full nickel zul je altijd oppervlakte koper tegenkomen in een radiator.
Een enkel 'antiek' model radiator is nog van aluminium.

Je loop zal zeer snel vol raken met witte aanslag van de redox reactie en je blokken raken verstopt.

ow dan ben ik de peneut, ik zal deze block Koolance CPU-370 gebruiken
dan zou het zelfde blijven en andere koelvloeistof? wat zou ik dan doen andere reservoir kopen? hij zit erg cool uit dan andere maar als het waterblocks enz zou verstopt raken dan ben ik helemaal niet blij
 
De vloeistof heeft hier weinig invloed op, het koelmedium verzadigd maken met andere niet-reagerende ionen kan het proces afremmen maar bij langdurig gebruik zal er altijd oxidatie van het aluminium optreden, ongeacht te gebruikte vloeistof.
Het beste haal je dus inderdaad een ander reservoir.
Of je laat de binnenkant van dat reservoir door een bedrijf vernikkelen. Echter zal dit duur worden tenzij je order bij een geprepareerd bad erbij kan.
 
De vloeistof heeft hier weinig invloed op, het koelmedium verzadigd maken met andere niet-reagerende ionen kan het proces afremmen maar bij langdurig gebruik zal er altijd oxidatie van het aluminium optreden, ongeacht te gebruikte vloeistof.
Het beste haal je dus inderdaad een ander reservoir.
Of je laat de binnenkant van dat reservoir door een bedrijf vernikkelen. Echter zal dit duur worden tenzij je order bij een geprepareerd bad erbij kan.

ik heb wat gevonden op de web over reservoir dat niet gewoon alu is denk ik:
Micro Center - FrozenCPU XSPC 250mm Passive Aluminium Reservoir EX-RES-86

het is: Anodized Aluminium

What is Anodized Aluminum?

vertaald:
Google Vertaling
 
Dit is een afbeelding op micro schaal van geanodiseerd titanium, het feit dat het hier om titanium gaat maakt niet uit, want de hechtingsmethode is feitelijk hetzelfde:

surface_micro.jpg



En dit is eenzelfde afbeelding van een nickel plated oppervlakte, met 3 verschillende types nikkel legeringen:

MEDIUM_13204_2011_3_Fig1_HTML.jpg



Je ziet dat een vernikkeld oppervlakte een veel betere dekking geeft op moleculair niveau. Waar anodiseren het grove gedeelte van het oppervlak al vooraf laat oxideren geeft vernikkelen of verchromen een hogere dekking.
Ik denk daarom ook dat anodiseren perfect is voor gebruik in buitenlucht waar contact met risico elementen minder agressief is, maar wanneer je een dergelijk gemodificeerd oppervlak in een omgeving brengt waar water moleculen constant de kans hebben om Al[SUP]3+[/SUP] ionen op te pikken zal het fout gaan.
Er is immers maar een kleine opening nodig om de reactie op gang te brengen, aangezien de omringende stof zal afbrokkelen op nano schaal.
 
Dit is een afbeelding op micro schaal van geanodiseerd titanium, het feit dat het hier om titanium gaat maakt niet uit, want de hechtingsmethode is feitelijk hetzelfde:

surface_micro.jpg



En dit is eenzelfde afbeelding van een nickel plated oppervlakte, met 3 verschillende types nikkel legeringen:

MEDIUM_13204_2011_3_Fig1_HTML.jpg



Je ziet dat een vernikkeld oppervlakte een veel betere dekking geeft op moleculair niveau. Waar anodiseren het grove gedeelte van het oppervlak al vooraf laat oxideren geeft vernikkelen of verchromen een hogere dekking.
Ik denk daarom ook dat anodiseren perfect is voor gebruik in buitenlucht waar contact met risico elementen minder agressief is, maar wanneer je een dergelijk gemodificeerd oppervlak in een omgeving brengt waar water moleculen constant de kans hebben om Al[SUP]3+[/SUP] ionen op te pikken zal het fout gaan.
Er is immers maar een kleine opening nodig om de reactie op gang te brengen, aangezien de omringende stof zal afbrokkelen op nano schaal.

dus het is goed? die reservoir?
 
maakt eigenlijk niet uit of het vernikkeld of geanodiseerd is...
aan de fittingaansluitingen beschadig je meestal deze bescherming toch en krijg je uiteindelijk de reactie
je kan anti oxidatie toevoegingen gebruiken maar je blijft toch altijd met het gevaar zitten :) maar het kan wel kijk maar naar de corsair kits deze hebben een alu rad en een koper blok
Greetz B0B0
 
maakt eigenlijk niet uit of het vernikkeld of geanodiseerd is...
aan de fittingaansluitingen beschadig je meestal deze bescherming toch en krijg je uiteindelijk de reactie
je kan anti oxidatie toevoegingen gebruiken maar je blijft toch altijd met het gevaar zitten :) maar het kan wel kijk maar naar de corsair kits deze hebben een alu rad en een koper blok
Greetz B0B0

oke bedankt voor jullie reacties en tips,

@B0B0: reservoir heeft boven opening en onder waar de vloeistof komt raakt de fittings niet aan ik denk dat het klein kans is.

maar goed bedankt ik zal gewoon inzetten ik laat hier later weten hoe het gaat met mijn WC...
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy [2023] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 4
Freddy [2022] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
Freddy [2021] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 3
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen 2020-2021! HighFlow Computer Cooling Shop 3
HighFlow Fijne feestdagen en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 5
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Freddy [2019] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 8
Freddy Fijne feestdagen en beste wensen 2018!!! Let op, gewijzigde openingstijden HighFlow HighFlow Computer Cooling Shop 7
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen. Check onze Kerst Actie :) HighFlow Computer Cooling Shop 10
P Beste fans voor push/pull combi Waterkoeling 6
AQuAKiNG beste lak voor radiatoren Cases en Modding 5
R s2011 ... goede/beste blokken voor dual proc Waterkoeling 0
D beste voeding voor gtx 770 sli Handleidingen en Installatie Tips 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
S Welke pomp + top is het beste? Waterkoeling 3
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
S Beste optie voor fitting op EK-D5 Vario X Waterkoeling 4
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
olympus Beste (budget) headset Hardware & Software 11
J Beste verlichting voor in m'n case? Cases en Modding 6
stigma Beste Thermal pads Overige Koeling 1
alain-s Beste Case Mod van een Silverstone FT-02 dat ik ooit heb gezien Cases en Modding 3
DeKentering Beste setup met de producten die ik heb?? Waterkoeling 3
arwin74 Welke pomp is nu het beste ? Waterkoeling 3
J Beste plek voor mijn radiator Waterkoeling 2
F Welke laptop is de beste keus voor mij :S Hardware & Software 9
A Beste fans voor op H100. Waterkoeling 2
S Water Koeling voor mijn computer Wat is het beste. Advies Waterkoeling Setup 28
jev09 Beste CPU Block (performance) Waterkoeling 11
Vissa Highflow, zonder twijfel de beste! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Freddy HighFlow Beste Webshop: Hardware.info Awards 2011, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 17
Freddy HighFlow Beste Webshop: Tweakers Gouden Steeksleutel, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 36
K Goeiemiddag beste mensen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 18
P hoe kan je het beste letters uit een pc paneel halen? Cases en Modding 6
D3T0X Wat is de beste keuze voor oc 2500k? Overclocking 13
J Is deze setup geschikt en welke fan zijn het beste voor een stil systeem ? Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Wat is je beste aankoop/deal op pc gebied ooit? Algemene Discussies 34
F wat zijn jouw beste wensen voor 2011 Algemene Discussies 8
maomanna Beste 32" LED TV? Hardware & Software 1
R Welke sleeve is de beste ? Cases en Modding 11
Katsie beste ram keuze? Hardware & Software 11
E Waar kun je het beste fijn schuurpapier kopen Cases en Modding 9
E Beste combo van kwaliteit en stilte Waterkoeling 18

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan