• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beste combo van kwaliteit en stilte

Een Leek

Junior Member
Hallo,

Mijn nieuwe kast is in aantocht. Mijn setup qua onderdelen heb ik ook al een heel eind op orde. Hij is nog niet helemaal wat hij gaat worden maar dat komt nog. Nu laat ik een nieuwe de VGA nog even achterwege maar zodra die komt komt ook de waterkoeling. Heb ik trouwens genoeg aan 850w voeding voor een dubbele loop?

Wat ik nu wel in één keer goed wil doen zijn de fans. In mijn kast komen 9 x 120mm fans en 4 x 80mm fans. Hoe de kast is qua geluidsproductie weet ik niet daar heb ik geen enkel review over gevonden en toch heel wat afgezocht. Komt het dus op de fans aan. Wat waarschijnlijk nog van belang is ik ga gebruik maken van fan controllers en bezuinig zelden tot nooit op kwaliteit. Ik wil graag de stilste hebben maar ze moeten ook wel lucht verplaatsen.


Ik ontvang graag jullie advies.
 
Als je stil wilt zul je je eerst af moeten vragen waarom er fan's in een pc zitten en
niet klakkeloos roepen dat je 9x 120 en 4x 80 mm gaat plaatsen ...

9 fan's van elk 20dB is al snel veel herrie, 41dB zou me dan niet verbazen.
(mogelijk is het nog meer, ik heb voorzichtig 3dB per fan extra gerekend).

Taktisch zo weinig mogelijk fan's er in heeft dus zeker zin !!
 
Ik roep ook niet klakkeloos dat ik er 9 van 120 in hang en 4 van 80. Dat heeft die kast gewoon nodig.
Hij houdt volgens alle reviews die ik gelezen heb behoorlijk wat warmte vast. Dat blijkt één van de eigenschappen van het gebruikte materiaal te zijn. Vandaar dat ik ook vraag naar de beste combo.
 
Voor de prijs van 9 Noctua's heb je ook je waterkoeling al een heel eind op weg
en als je dan de rad. buiten de kast doet (daar moet de warmte immers heen)
heb je zeker geen 9 fan's nodig (en vergeet ik die 4x 80mm nog).

En als je blijkbaar zo'n rotkast hebt dan is het waarschijnlijk handig als je je
probleem en/of plannen al vast iets duidelijk uit de doeken doet ?
Je zit blijkbaar met een kast die behoorlijk z'n eigen nukken heeft dus gaat een
algemeen verhaal jou niet in de juiste richting helpen.
Ik sluit zelfs niet uit dat een andere kast "the way to go" is als ik je verhaal zo
lees ?

Heb ik trouwens genoeg aan 850w voeding voor een dubbele loop?

Een redelijk dikke pomp + 3 (mogelijk 6) fan's neemt minder stroom dan 9x 120 + 4x 80 mm fan's dus
of je voeding het trekt hangt meer van de rest van je hardware af.
Een dubbele loop is niet per definitie noodzaak als je cpu + vga('s) wilt gaan waterkoelen.
 
De DD Double Wide is onderweg. Bij bijna alle reviews en build logs die ik heb gelezen komt wel een paar keer de opmerking dat deze kast warme vasthoud. En dat klinkt mij zelfs logisch in de oren aangezien de gehele kast van acryl is. Nu zaL ik de eerste tijd ook nog geen waterkoeling draaien dus in het begin heb ik ze echt nodig.

Zodra de financieën het toelaten zal ik er waterkoeling inbouwen. De bedoeling is dan dat aan de linkerkant van de kast 2 360 rads gebouwd worden. Aan de rechterkant komt het mobo te hangen en die mag ook nog wel wat frisse lucht krijgen. Of ik ze daarna allemaal in de kast laat zal eraan liggen of het nodig is qua temps.
 
Ik heb geen ervaring met acryl kasten, maar kan me inderdaad voorstellen dat een
metalen kast m.b.t. de warmte voordelen heeft.

Maar nogmaals ....

Voor de prijs van 9 Noctua's heb je ook je waterkoeling al een heel eind op weg
en als je dan de rad. buiten de kast doet (daar moet de warmte immers heen)
heb je zeker geen 9 fan's nodig (en vergeet ik die 4x 80mm nog).

Bedenk wel dat je voor ultieme koeling op rad.'s weer andere fan's nodig bent dan voor
ultieme airflow in de kast.
Dus als je nu 9 Noctua's koopt omdat die erg stil zijn smijt je in principe ruim 200,- weg.
Een optie is nu al vast fan's kopen die het op een (relatief "open") rad ook goed doen.
Maar dan nog ....
Als je op termijn naar WC wil, waarom dan niet gelijk goed doen ?
Je kan beginnen met alleen de CPU en later dan de VGA('s), zeker als je toch al een
dual loop systeem voor ogen hebt .
 
Omdat ik het goed wil doen...en om het goed te doen heb je geld nodig. Ik wil namelijk niet bezuinigen op kwaliteit. Niet van de pc onderdeln en ook niet op de wc onderdelen.

En mijn logica is, die kan fout zijn hoor, dat het voor een leek op wc gebied makkelijker is om zo kaal mogelijk te beginnen.
Met andere woorden ik ga alles uit mijn kasten halen en eerst passenen meten met rads en slangen voor de beste optie. Ik denk dat het moeilijker is om na een paar maanden een loop bij te bouwen.
 
Ik ben ook nog niet erg lang met WC bezig, en heb nog geen dual loop gedaan maar
in mijn optiek kun je prima de 2e loop aanleggen zodra je de VGA('s) hebt.

De enige reden die ik kan bedenken om WC uit te stellen totdat je in 1x "all the way"
kan is als je voor een "dual bay pomp top" gaat zo als deze :

XSPC DDC 5.25 Dual Bay Reservoir TWO Dual Fill Port DDCBAYRESTWO

En dan nog ...
Dat ding is echt in 2 delen opgebouwd zodat je ook eerst de helft kunt gebruiken, kijk maar :

xspc_res_9.jpg


Ik zie het probleem dus niet om eerst met een simpele setup vast wat ervaring op te doen ....
 
Voor een DD wide lijkt me het uiterlijk van de fan ook een grote rol spelen. Met het aantal fans dat je noemt, hoef je denk ik niet extreem alle fan-grafieken af te zoeken om te zien welke net ietsje beter is dan de ander. Zoveel fans zullen genoeg lucht en warmte verplaatsen. Zeker omdat je al de boel gaat waterkoelen. Voor de belangrijkste onderdelen komt de koelere lucht direct van buiten de kast. Maar nogmaals met zoveel fans hoef je je geen zorgen te maken dat de kast dusdanig zoveel opwarmt dat je er last van gaat krijgen.

Stille, goede en ik denk ook nog eens mooie fans zijn die noiseblockers uit die onderstaande test. Als die een beetje binnen de stijl passen die je van plan bent zijn deze fans een zeer goede keuze.

319-974-thickbox.jpg



Hieronder een quote@copy paste :D uit dit topic. Kan je een beetje vergelijken hoe diverse fans tov elkaar klinken. Die review zelf staat ook nog boordevol prestatiegrafieken.


Hieronder geluidsopnames van diverse fans uit deze fanroud-up van martinm.
Hier heeft hij vooral nadruk gelegd op de geluids/prestaie verhouding van de fans. Maar hij was zich er ook van bewust dat de klank of toon van een fan moeilijk vast te leggen is in een te meten waarde. Elke fan heeft zeg maar een beetje zijn eigen klankkleur in hoge of lage tonen.
Onder de 1000rpm klinken bijna alle fans "stil". maar daarboven heb ik nog geen fan meegemaakt die onhoorbaar is. "Een stille fan" is imo ook een beetje een kromme uitdrukking. Hoe sterk een fan is wat geluidsproductie betreft komt pas tot uiting boven die 1000rpm.

En dan komt er nog bij: Hoe goed zijn de rest van de geluidsbronnen in de PC gedempt? Aan een supergeluidsarme fan heb je nl niet heel veel wanneer er bv vier hdd's in de buurt staan te spinnen. ;)
Van mensen een waterkoelset voor het eerst opstarten, schrikken ook vaak van het geluidsniveau van de pomp. Dan draait de pomp zonder dat de rest van de hardware en fans aanstaat. Wanneer de rest van de PC aanstaat, valt het geluid van de pomp weer helemaal weg in de rest van alle geluiden.


Maar martinm's conclusies:

Final Notes

If I had to pick just one fan for my needs. I want something very quiet, but something that also has a decent amount of performance. While being a bit on the ugly side, the Gentle Typhoon AP-15 gets my top pick for producing the most CFM per noise level and quality of the fans tested. 9 volts in particular is my favorite spot which is still producing a good 22+ cfm on the radiator.

For the high speed stuff, I'll give my kudos out to the San Ace. I still think it has that common 38mm fan motor noise when undervolted, but it's the smoothest of the bunch from what I can tell.

As far as the <1000 RPM range, I think all of the fans (except the high speed 38mm fans) are good and really hard to separate. I couldn't really measure CFM below 10CFM, so I really couldn't tell you much with my test setup other than CFM is pretty crappy down there and you better plan on many times more radiator than someone with strong fans.

Bottom line:


King of Power @12V = Delta AFBSHE
King of Low Noise @ 12V = Noiseblocker S1
King of CFM per Noise Level/Quality = Gentle Typhoon AP-15




Zelf ben ik zeer tevreden over de Gentle Typhoons. Op volle toeren maken ze een imo aangenaam geluid; nl een veel lagere toon dan alle andere 120mm fans die ik uitgeprobeerd heb.

Maar eigen ervaringen zijn subjectief. Daar moet je je denk ik niet teveel aan vast houden in het maken van een keuze.

De onderstaande filmpjes zijn imo veel beter om een beeld te krijgen van hoeveel geluid een fan maakt en wat voor toon ze ongeveer maken. Alle fans zijn nl onder dezelfde omstandigheden gefilmd en opgenomen. De geluidopname zelf zal dan misschien een beetje afwijken van hoe deze werkelijk klinkt, maar om te vergelijken met elkaar zijn deze filmjes prachtige documenten. :p




ADDA HB = ADDA AD1212HB-A71GL

Delta AFBSHE = Delta AFB1212SHE

Gtyphoon AP15 = Servo Nidec Gentle Typhoon DC1225C12B5AP-15

Kool25MBK = Koolance Fan-12025MBK

Kool25HBK = Koolance Fan-12025HBK

Kool38HBK = Koolance Fan-12038HBK

Panaflo M = Panaflo FBA12G12M

Panaflo U = Panaflo (NMB MAT)FBA12G12U

San Ace H1011 = Sanyo Denki San Ace 109R1212H1011

Kflex M = Scythe Kama-Flex S1225FDB12M

Kflex H = Scythe Kama-Flex S1225FDB12H

Sflex-E = Scythe S-Flex SFF21E

Sflex-F = Scythe S-Flex SFF21F

Sflex-G = Scythe S-Flex SFF21G

SlipStream SH = Scythe Slip Stream SY1225LS 12SH

ScyUK3 = Scythe Ultra Kaze 1000 DFS123812H-1000

ScyUK3 = Scythe Ultra Kaze 3000 DFS123812H-3000

Nanoxia FX2000 = Nanoxia FX12 2000

NB XL-1 = Noise Blocker XL-1

NB XL-2 = Noise Blocker XL-2

NB XLP = Noise Blocker XLP

NB S1 = Noise Blocker M12 S1

NB S2 = Noise Blocker M12 S2

NB S3 = Noise Blocker M12 S3 HS

SilverStone 25BU = Silver Stone (Everflow) R121225BU

Thermaltake TT-25 = Thermaltake TT-1225 (Thunderblade)

Yate SL-C = Yate Loon D12SL12 Curved Blade

Yate SL-S = Yate Loon D12SL12 Straight Blade

Yate SL-LED-S = Yate Loon D12SL12 LED version with Straight Blades

Yate SH-C = Yate Loon D12SH12 Curved Blade

Zalman ZM-3 = Zalman ZF1225ASH


:icon_eyes:
 

Dat vind ik ook een mooi ding. Vandaar dat ik ook bij DD ben gaan kijken.


Coolfris bedankt voor de uitgebreide reactie. Ik heb de filmpje gekeken en vooral beluisterd. Qua geluid vind ik de Gentle Typhoon Ap 12 en de Noise Blocker M12 S1 het beste. Dus ik denk dat ik maar voor de Noise blocker ga die vind ik persoonlijk er mooier uitzien dan de GT.
 
Laatst bewerkt:
@ Coolfris:
Wat geven die meters aan?
De linkse lijkt me uiteraard Db en de rechtse voltage?
Ter verduidelijking.

9 fan's van elk 20dB is al snel veel herrie, 41dB zou me dan niet verbazen.
(mogelijk is het nog meer, ik heb voorzichtig 3dB per fan extra gerekend).

Het is 3Db erbij per verdubbeling van de bron.
Dus als 1 fan 20 db produceert, zullen 2 van die fans 23 produceren.
Dan heb je weer 4 stuks in totaal nodig om 26 db te maken, je berekening klopt dus niet helemaal.
Ook al was het maar een voorbeeld, en heb probeer je wel een goed punt te maken.
 
@ Coolfris:
Wat geven die meters aan?
De linkse lijkt me uiteraard Db en de rechtse voltage?

links is de luchtverplaatsing binnen zijn kastje van de testopstelling, rechts is idd het voltage.

Hier het hele geval in beeld:

fantesting2setup.jpg


Bij die filmjes had i de boel in een soort van geluidsisolerende omgeving geplaatst. Filmpjes zijn puur gemaakt om met elkaar te kunnen vergelijken. Db zegt niet alles over het geluid dat een fan maakt. Waarschijnlijk heeft i om een dergelijke reden de Db meter in die filmpjes er niet bijgezet.
 
Change of plans.....Ik heb een financiële meevaller gehad.

Laat ik nu de meteen ook de wc set kunnen samenstellen. Daar ga ik dus eens even over nadenken.
Ik weet ongeveer wel wat ik wil nu dus bekijken of het kan. Daarna zal ik hem plaatsen op het forum zodat de kenners er hun oordeel over kunnen geven.
 
Waar je ook mee bezig bent, een financiële injectie maakt plannen altijd makkelijker ;)

Om een WC set op te stellen komt Freddy meestal met een standaard lijstje wat hij
dan standaard post.
Kijk maar eens in het Advies Waterkoeling Setup forum en pak een willekeurige post :
Dat lijstje van Freddy is erg handig voor beginners zodat je eigenlijk niks kan vergeten.
 
Financiële injectie's zijn de enige leuke injectie's die ik ken.
Deze is dusdanig dat ik mijn hele setup kan omgooien naar top onderdelen met een dito koeling.

Sommige dingen weet ik wat ik wil, sommige dingen twijfel ik over. dan zijn er nog dingen die ik wil maar niet weet hoe het te doen. Maar ach...daar heb je forums voor.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Freddy [2023] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 4
Freddy [2022] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 2
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
Freddy [2021] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 3
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen 2020-2021! HighFlow Computer Cooling Shop 3
HighFlow Fijne feestdagen en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 5
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Freddy [2019] Gelukkig nieuwjaar en de beste wensen allemaal! HighFlow Computer Cooling Shop 8
Freddy Fijne feestdagen en beste wensen 2018!!! Let op, gewijzigde openingstijden HighFlow HighFlow Computer Cooling Shop 7
Deathchant Nieuwe PC: radiator positionering en welke fans voor beste koeling en airflow? Hardware & Software 17
Freddy [2018] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 7
Enola beste fan 140 mm voor een rad en airflow? Waterkoeling 11
Freddy [2017] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen! HighFlow Computer Cooling Shop 10
T Advies beste waterloop setup Lian-Li PC08 budget tot 1000 euro Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy [2016] Gelukkig nieuw jaar en de beste wensen!!! HighFlow Computer Cooling Shop 8
Freddy Fijne feestdagen en de beste wensen. Check onze Kerst Actie :) HighFlow Computer Cooling Shop 10
P Beste fans voor push/pull combi Waterkoeling 6
AQuAKiNG beste lak voor radiatoren Cases en Modding 5
R s2011 ... goede/beste blokken voor dual proc Waterkoeling 0
D beste voeding voor gtx 770 sli Handleidingen en Installatie Tips 4
volcom beste 120mm rad voor cpu only koeling? Advies Waterkoeling Setup 5
S Welke pomp + top is het beste? Waterkoeling 3
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
S Beste optie voor fitting op EK-D5 Vario X Waterkoeling 4
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
olympus Beste (budget) headset Hardware & Software 11
J Beste verlichting voor in m'n case? Cases en Modding 6
stigma Beste Thermal pads Overige Koeling 1
alain-s Beste Case Mod van een Silverstone FT-02 dat ik ooit heb gezien Cases en Modding 3
DeKentering Beste setup met de producten die ik heb?? Waterkoeling 3
arwin74 Welke pomp is nu het beste ? Waterkoeling 3
J Beste plek voor mijn radiator Waterkoeling 2
F Welke laptop is de beste keus voor mij :S Hardware & Software 9
A Beste fans voor op H100. Waterkoeling 2
S Water Koeling voor mijn computer Wat is het beste. Advies Waterkoeling Setup 28
jev09 Beste CPU Block (performance) Waterkoeling 11
jev09 Beste Koelvloeistof Waterkoeling 45
Vissa Highflow, zonder twijfel de beste! HighFlow Testimonials / Shopreviews 1
Freddy HighFlow Beste Webshop: Hardware.info Awards 2011, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 17
Freddy HighFlow Beste Webshop: Tweakers Gouden Steeksleutel, stem op HighFlow! HighFlow Computer Cooling Shop 36
K Goeiemiddag beste mensen Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 18
P hoe kan je het beste letters uit een pc paneel halen? Cases en Modding 6
D3T0X Wat is de beste keuze voor oc 2500k? Overclocking 13
J Is deze setup geschikt en welke fan zijn het beste voor een stil systeem ? Advies Waterkoeling Setup 3
sir serial Wat is je beste aankoop/deal op pc gebied ooit? Algemene Discussies 34
F wat zijn jouw beste wensen voor 2011 Algemene Discussies 8
maomanna Beste 32" LED TV? Hardware & Software 1
R Welke sleeve is de beste ? Cases en Modding 11
Katsie beste ram keuze? Hardware & Software 11
E Waar kun je het beste fijn schuurpapier kopen Cases en Modding 9

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan