• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Bekabeld Thuisnetwerk aanleggen, hoe en wat?

VLAN ? Zegt me (nog) niks ....

Als ik wel eens visite krijg die beslist met eigen pc/laptop online wil/moet dan prik ik
gewoon tijdelijk een extra kabel in een switch.

Hoe dan ook, de 4 switchen zijn inmiddels onderweg. En als ik er 1 niet gebruik is geen ramp.
 
Stel je wil bijv een accesspoint maken voor gasten (lijkt me gek, maar het kan) dan kun je in je switch een VLAN aanzetten, maar dat wil bijv niet als het AP achter een andere switch draait.

Ik sluit niet uit dat er eens gasten van m'n netwerk gebruik willen gaan maken, maar
dat kan dan òf bekabeld òf draadloos via de router toch ?

Ik snap niet eerlijk wat je nu rechtstreeks op de router-switch combi aan wil sluiten.


En maakt het nog uit of ik door het huis harde kern of zachte kern STP cat6 trek ?
Zacht heeft als voordeel dat je er gelijk stekkers aan kan zetten, scheelt een zwakke
overgang (of 2).
Een patchpannel bij de router en dan contactdozen door het huis is op zich netjes maar
geeft je per kabel 2 onnodige stekkerverbindingen die de nodige storing op kunnen leveren.

Op grond daarvan zou ik dus voor zachte kern (stranded) kiezen zodat je minder stress in
de stekker krijgt.

Graag wat opheldering als deze visie niet klopt !
 
Ik heb toch voor cat.7 S/FTP met cat.6 STP contactdozen (kon geen cat.7 vinden) gekozen.
Beetje creatief aanleggen en ik kom met 100m wel uit en dan is cat.7 nog wel te doen qua prijs.

Patchkabels kon ik ook (nog ?) niet in cat.7 vinden dus heb daar cat.6 S/FTP voor gekozen.

Cat.7 kabel is te dik om gelijk stekkers aan te zetten dus zou ik een mini patchpannel nodig zijn.
Dit ga ik oplossen door 2 dubbele contactdozen te gebruiken.

De patchkabels heb ik per 2 van elke kleur besteld zodat ik straks makkelijk kan zien wat wat is.

Voor de tv / antennekabel heb ik nog een versterker onderweg zodat ik dat ook gelijk goed kan
doen straks, mede omdat het kabelmodem daar natuurlijk ook aan hangt.

Nu de sleutel van het nieuwe huis nog :p
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan