• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beginners vragen omtrent waterkoeling setup...

HHawk

New member
Ik ben van plan om op korte termijn over te stappen naar een X79 systeem en wil deze wederom gaan waterkoelen, net als mijn huidige systeem. Echter wil ik weer overstappen naar allemaal nieuwe spullen, dus ook waterkoeling.

Ik had destijds zo'n "kant-en-klaar"-setje gekocht van XSPC. Hier zat dus alles bij wat men nodig had. Nu wil ik een stapje hoger en dus zelf het één en ander samenstellen.

Na enig spitten kwam ik uit op het volgende:

CPU koelblok: XSPC RayStorm CPU Intel
Pomp: Laing D5-Pump 12V D5-Vario 1/2 tubing connector
Top: Alphacool HF D5 TOP - Black Acetal G1/4
Radiator: Phobya G-Changer 420 3x140mm
Reservoir: Tecnofront Challenge X1 Reservoir

Over koelvloeistof ben ik nog niet uit, evenmin over de fans (aangezien er geen 140mm GT's zijn, jammer genoeg). Maar dat is het probleem niet, daar kom ik nog wel aan uit.

Wat ik niet zeker weet, is of de bovenstaande set met elkaar gaat werken. Daarnaast welke maat slangen heb ik nodig. En natuurlijk moet ik ook nog fittingen hebben. Ik heb gelezen dat compression fittings het beste zijn?

Waarschijnlijk zijn het niet al te moeilijke vragen (voor mij dus wel), maar je moet ergens beginnen en dit is toch weer een stapje hoger dan zo'n "kant-en-klare"-set van XSPC.

Oh ja, in het begin zal alleen de CPU watergekoeld worden en naarmate er meer investeringen gedaan kunnen worden zal de rest ook watergekoeld gaan worden (dus videokaarten en chipset). Maar dit is nog niet aan de orde.

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Combinatie van het materiaal weet ik niet zeker dat laat ik over aan de experts.
De slangmaat is vrije keus. Grotere maat is meer flow maar 3/8 kan ook gewoon in jouw geval.

Schroeffittingen (compression fittings) hebben mijn voorkeur. Echter voor een "clean look" zijn gewone slangsluitingen mooier.
 
Dank voor je reactie.

Ik dacht dat ik, door het gebruik van de eerder genoemde artikelen, vast zat aan een bepaalde slangmaat. Maar in principe kan ieder type slang gebruiken?

Oh en ik dacht dat juist die schroeffittingen altijd mooier waren qua design...
 
Waar jij waarschijnlijk aan refereert, is dat de D5 1/2" slang aansluitingen heeft. Nu je echter een aparte top gebruikt kun je elke gewenste fitting erin schroeven :)
Schroeffittingen zijn goed, maar erg duur. Ik heb zelf 7/16" ID slang op 1/2" pilaarfittingen. Omdat de slang dus kleiner is dan de fitting zit ie er heel strak om heen en hoef je in principe geen slangklemmen te gebruiken. Ik vind t wel mooi staan.

Qua looks is dat dan zoiets:

vs zoiets:
3408191774_291c0b261b_o.jpg


En als je al zeker weet dat je een andere top op je D5 gaat zetten, kunnen je net zo goed de variant zonder de standaard top bestelling, die is goedkoper ;).
 
Design is een kwestie van smaak, dus of je pilaar- of schroeffittingen mooier vindt zal je echt bij jezelf moeten afvragen ;)

De twee standaard slangmaten zijn 3/8" en 1/2". Kleiner dan 3/8 moet je sowieso niet gaan omdat het je waterflow beperkt.
Hoger dan 1/2 kan wel, maar is vrij nutteloos en je vindt er haast geen fittingen voor.
Bij een van die twee keuzes blijven werkt dus het beste, waarbij beide maten voordelen kunnen hebben.
Zo kunnen 3/8 slangen makkelijker bochten maken dan de dikkere 1/2 slangen, maar 3/8 knikt dan wel sneller.

Goede 140 mm fans zijn de NOISEBLOCKER 140MM NB-BlackSilentPRO PK-3, welke ook nog in 2 zwakkere varianten komen, maar 1400 toeren tot je beschikking hebben is wel fijn.
Deze hebben een van de betere CFM ratings voor 140 mm fans.

Let ook op dat je CPU blokje geschikt is voor LGA2011 mounting, omdat niet alle koelers gemonteerd kunnen worden.
 
Allereest dank voor jullie reacties. :)

@ faust2016

Ik vind beide foto's er idd goed zien, maar om de een of andere reden neig ik meer naar de 2e foto. Maar ja, zal eens kijken wat dat geintje kost, dan kan ik altijd nog beslissen. :)

@Sanders

Oke, dus het wordt of 3/8" of 1/2". Op zich is het allemaal recht toe / recht aan. Dus zou 1/2" slangen geen probleem zijn. Trouwens bij die XSPC setje, zat een slang van 7/16"...? Is dat een aparte maat? Ik vond die slang simpel om mee te werken / buigen.

Ja, ik weet dat ik voor die XSPC RayStorm een adapter setje mee moet bestellen, die staat ook vermeld ook de website van Highlflow.

En bedankt voor de informatie over de fans.
 
7/16 is idd een minder gebruikte maat. Het zit precies tussen 3/8 (=6/16) en 1/2 (=8/16) in qua binnendiameter. Als je met schroeffittingen gaat werken ben je eigenlijk wel gebonden aan 3/8 of 1/2, omdat er voor 7/16 simpelweg bijna niks te vinden is. En als je schoeffittingen gebruikt is het wel belangrijk dat je ID en OD precies overeen komen tussen de slang en de fitting, om lekkage te voorkomen ;).

Die Raystorm is trouwens echt een stoer blok :p
Na het zijn van foto's van dat ding heb ik ook wat LEDjes voor mn EK Supreme HF bestelt. Kijken of dat er ook zo vet uitziet!
 
Nog een vraagje, sorry...

Ik zie nu ook dat je 13/10 slangen hebt? Of is dat eveneens een vrij weinig gebruikte maat en kan ik beter voor 1/2" gaan?

Oh ja, wat ik mij ook nog afvroeg; mag men ook slangen combineren? Of is toch slimmer om 1 maat te gebruiken voor alles, dus alles in 1/2".

Na, het nogmaals lezen van de laatste reactie van Sanders, kan ik het beste voor 1/2" kiezen. Zeker gezien het feit dat mijn huidige setje al 7/16" gebruikt, dus in feit ben ik al gewend aan vrij grote slangen, aangezien 1/2" (8/16"), maar een klein beetje groter is als 7/16".

En ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik absoluut geen problemen ondervonden had met het gebruik van "dikke" slangen qua flexibiliteit.

Uhmz... Ik heb zelf nu mijn eerste vraag overbodig gemaakt. Haha. :D

Ga nog eens verder spitten. Heb nog even de tijd. ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Thieutje Enkele algemene beginners vragen betreffende merk verschillen Advies Waterkoeling Setup 26
Dutchie beginners vragen deel 99 i7 920, evga 58, cpu only later gpu Advies Waterkoeling Setup 8
R Nieuwe beginners waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 24
Blackruby Beginners Guide To Water Cooling Handleidingen en Installatie Tips 9
R i7 980x 2x hd5970 beginners advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 12
Bartz0r Beginners watercoolingkje Advies Waterkoeling Setup 7
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
P Vragen over Thermaltake Pacific PR22-D5 Plus Handleidingen en Installatie Tips 3
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Bokeh Hardtube volgorde vragen Waterkoeling 2
J Vragen over Phanteks RGB produkten icm MSI Mortar max moederbord Cases en Modding 3
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
A Vragen omtrent rigid tubing, merkcompatibiliteit van fittings/tubes, en puur water. Advies Waterkoeling Setup 3
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
I Vragen, vragen en nog eens vragen! Waterkoeling 15
F vragen over hardware en scherm keuze itx build Hardware & Software 0
F Enkele vragen ivm waterkoeling Waterkoeling 3
S Vragen voor "nieuwe" setup. Waterkoeling 4
R 1e WC builld. Advies en vragen Advies Waterkoeling Setup 5
D Vragen van een beginner Cases en Modding 3
sireentje allerlei vragen ivm mijn komende casemod Cases en Modding 18
Sw333t SLI Noob vragen NVIDIA 31
F Peltier TEC vragen! Overige Koeling 28
R Nieuwe PC Build vragen Hardware & Software 32
Joren [Overclock] Kleine Vragen Topic Overclocking 4
G aantal vragen Waterkoeling 3
I Vragen over waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 12
R Waterkoeling vragen. Waterkoeling 3
Thieutje Fillports vragen Waterkoeling 2
A Aanschaf cpu set - compleet? en nog wat vragen.... Advies Waterkoeling Setup 2
S advies eerste WC setup + enkele vragen Advies Waterkoeling Setup 1
D Hoe kan ik het best triple CF verbinden en andere vragen. Advies Waterkoeling Setup 11
P Waterkoel setupje + vragen Advies Waterkoeling Setup 4
C [WaterCooling] Vragen & Advies (al besteld) Advies Waterkoeling Setup 15
cool daddy Diverse vragen.... NVIDIA 6
S Waterkoeling overgenomen, aantal vragen Waterkoeling 4
cool daddy Diverse vragen over PC samenstellen Hardware & Software 6
I Meerdere vragen betreft water koeling en fan control Advies Waterkoeling Setup 10
mailbomber 2 verschillende vragen mbt radiatoren en coolblokken Waterkoeling 13
Viepert Vragen over de Bitspower X-station Overige Koeling 16
I Vragen over EK Bay Reservoir Waterkoeling 7
S Tj07 window vragen Cases en Modding 8
P Vragen over de Aqua-Computer Aquaero 4.00 Cases en Modding 17
B Koolance PMP-400 pomp vragen / ervaringen Waterkoeling 12
J 2 vragen over meest geschikte waterblock Waterkoeling 18
H mijn eerste wc setup, mijn eerste vragen Advies Waterkoeling Setup 4
C Vragen over de chillers (Hailea) Waterkoeling 7
R XSPC X2O Delta V4 WaterCooling Kit vragen. Waterkoeling 2
E Nieuwe PC ineengeknutseld, nog wat vragen die blijven Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan