• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beginnende met waterkoeling

DunceDict

New member
Geachte Waterkoeling experts/beginners

Ik heb deze site van Homie6080 en zei dat ik hier eens me vragen over waterkoeling moest posten dus vandaar even wat info en dan wat ik eigenlijk wil.

Ik ben van plan om waterkoeling in mijn pc te zetten.. alleen dan eerst beginnend met me GPU kaart, omdat ik zekerheid wil bieden dat me kaart niet zoals 2 keren ervoor oververhit raakt en dus kapot gaat.

Ik ben ook de rijkste niet dus ik wil een goedkope setje waarmee ik: Me GPU kaart koel, en ook uitbouw mogelijkheden heb voor later.. zoals bijvoorbeeld: cpu en/of andere spullen die ik kan koelen. (maar dat moet dus pas later.. Het belangrijkste vind ik tot nu toe GPU kaart).

Ik heb al eens gekeken op de site, maar al die namen zeggen mij niks.. van bijvoorbeeld de radiator dan staan er bepaalde namen/types van radiatoren, maar dat vertelt mij dus niks en weet dus ook niet hoe het eruit ziet, en hoe het product kwalitatief gesteld is. Ik hoop dus ook dat jullie een setje kunnen samen stellen voor mij die kwalitatief goed is en niet duur is..

Om een overzicht te maken wat ik nou eigenlijk wil is:

GPU koelen
Uitbreidmogelijkheden (Later dus CPU koelen en nog meer spullen eventueel)
kwalitatief goed
goedkoop

Ik hoop dat jullie mij er verder mee kunnen helpen en eventuele tips kunnen geven.

Dit is wat in mijn pc zit:
Moederbord:
P55-GD65
Socket: 1156 (check alternate voor verdere informatie)

Processor:
Intel Core I5-750
4x 2.666 MHz

Ram geheugen:
GeiL DDR3-1333
2 modules van 2GB (samen dus 4GB)

GPU kaart:
Asus EAH5750 FORMULA/2DI/1GD5 (ATI Radeon HD5750 series)
1024 GDDR5 geheugen

Voeding:
Cooler Master Real Power M520
520Watt

Dit is het zo'n beetje. Ik hoop dat jullie hierbij een leuke setje vinden.

Met Vriendelijke Groet,
DunceDict
 
Laatst bewerkt:
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://forum.highflow.nl/f6/waterkoeling-59/



In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.

Ja oke, ik heb wel is gekeken naar wat spullen enzo.. Maar qua kwaliteit/prijs vergelijking van die spullen weet ik dus niet veel af.. ik kan namelijk wel zeggen ''Dit is een goed product'' maar misschien zegt een ander ''dan kan je beter een tientje bij leggen voor deze, want deze is veel beter''

En aangezien hier vast wel wat mensen zitten die er veel meer vanaf weten, en zelf ook ver in de waterkoeling zitten kunnen ze opzich wel zeggen:

ja dit kan je nemen als setje..

Wat ik overigens wel wil is: gif groene slang/vloeistof en blauwe led fans. (matched met mijn case en daarin me fans met blauwe leds)
 
We proberen mensen hier zoveel mogelijk zelf te kiezen, want uiteindelijk hij/zij degene die het dagelijks gaat zien en ermee gaat werken.
De voldoening is dan ook veel beter ;)

Assortiment in HighFlow shop is grotendeels geselecteerd op kwaliteit, dus een verkeerde keus qua kwaliteit zal je dus sowieso niet maken.

Verder is het ook afhankelijk welke behuizing je hebt.
Heb je bijvoorbeeld een kleine behuizing, dan zal het lastig worden om een 360 radiator in te plaatsen.

En natuurlijk budget, je kan het zelf zo gek maken als je wilt.

Ik raad je daarom om een lijstje samen te stellen, die jij zelf mooi vindt en denkt te passen in jouw behuizing en budget.
Als je die hier plaatst, kunnen wij je tips wat beter kan etc.
 
Als ik in jou plaats zou zijn zou ik van dit uit gaan:

1. Kies jouw Radiator: Swiftech MCR360
2. Kies jouw Fans: Goedkoopste 120mm die er zijn...
3a. Kies jouw CPU block: EK Supreme HF
3b. Kies jouw GPU block: jou GPU is een beetje achterhaald om te waterkoeling naar mijn mening, gooi er een goeie airkoeler op (hoeft geen pats ding te zijn) en je koelt hem al goed. Zo een HD5750 wordt normaliter niet erg warm met de stock koeler, laat staan met een andere luchtkoeler. Aanrader: klik.
4. Kies jouw Reservoir: XSPC MCP350 reservoir top
5a. Kies jouw Pomp: MCP350
5b. Kies jouw Pomp Top: dit is je reservoir al
6. Kies jouw Koelvloeistof: kruidvat gedistilleerd water
7. Kies jouw Slang/Tube: 3/8 (oftewel 10mm binnen diamter)
8. Kies jouw Fittingen: ik pak altijd slangpilaren, maar compression fittingen zijn ook goed (wel duurder...)
9. Kies jouw toebehoren en accesoires: let youself go...

Misschien kan iemand nog aanvullen?
 
Ik zal hem even samenstellen voor je en dan hier in deze posten naderhand toevoegen ;) .

Oké, ik heb:

Swiftech MCR320 360: 59,99
Laing DDC-1Plus (MCP355): 66,95
XSPC Laing DDC Reservoir: 29,99
EK Supreme LT (Acetal - 775/1156/1366): 34,95
10MM (3/8) EK High Flow Fitting - G1/4: 1,99 x 8 = 15,92
Swiftech MCW60-R Universal: 39,95
Yate Loon 120MM D12SM-12 Black 1650RPM: 5,99 x 3 = 17,97
*Gratis 2 stickers van HF*

Je komt dan totaal uit op 265,72 euro.
Niet zo een budget vriendelijk setje, maar je hebt wel een zeer toekomstige set. Ik heb hier wel een GPU block erbij gedaan, eentje die je kan meenemen naar nieuwe beeldkaarten. Een universeel blokje.
Alsook het 360 rad gaat je veel ruimte geven om nog dingen toe te voegen aan het systeem.
 
Ik zal hem even samenstellen voor je en dan hier in deze posten naderhand toevoegen ;) .

Oké, ik heb:

Swiftech MCR320 360: 59,99
Laing DDC-1Plus (MCP355): 66,95
XSPC Laing DDC Reservoir: 29,99
EK Supreme LT (Acetal - 775/1156/1366): 34,95
10MM (3/8) EK High Flow Fitting - G1/4: 1,99 x 8 = 15,92
Swiftech MCW60-R Universal: 39,95
Yate Loon 120MM D12SM-12 Black 1650RPM: 5,99 x 3 = 17,97
*Gratis 2 stickers van HF*

Je komt dan totaal uit op 265,72 euro.
Niet zo een budget vriendelijk setje, maar je hebt wel een zeer toekomstige set. Ik heb hier wel een GPU block erbij gedaan, eentje die je kan meenemen naar nieuwe beeldkaarten. Een universeel blokje.
Alsook het 360 rad gaat je veel ruimte geven om nog dingen toe te voegen aan het systeem.

Dus met dit setje kan ik mijn GPU kaart waterkoelen en later ook wat nieuwere kaarten?

en die 360 rad kan ik dus ook gebruiken ter uitbreiding van andere waterkoeling ofzo? :)

Leuk setje, misschien niet echt waarvan je zegt ''wow goedkoop!'' maar natuurlijk is waterkoeling niet goedkoop.. dus ik zeg nog wel dat het een redelijk prijsje is als je bij sommige mensen hoort dat hun setje 600 euro kost enzo.. Dus valt nog goed mee te doen!
 
Jep, dit blockje wat voor de GPU is kan je normaal op andere toekomstige kaarten zetten. Normaal kan je als het niet past ook mountingplates krijgen ervoor.
Als je echt 100% zeker wil zijn kan ik je beter deze aanraden.

Met een 360 rad kan je normaal je CPU, GPU en mobo mee koelen zonder enig problemen. Je zal geen geweldige spetterende temps krijgen, maar wel beter dan met lucht.

Goedkoop is WC idd niet, en ga je besparen kom je achteraf toch gekl**t uit hoor. Ik ben ook vertrokken met destijds een set van 300+ euro en naderhand nog 3 budget setjes gehad en heb me aardig beklaagd.
 
Jep, dit blockje wat voor de GPU is kan je normaal op andere toekomstige kaarten zetten. Normaal kan je als het niet past ook mountingplates krijgen ervoor.
Als je echt 100% zeker wil zijn kan ik je beter deze aanraden.

Met een 360 rad kan je normaal je CPU, GPU en mobo mee koelen zonder enig problemen. Je zal geen geweldige spetterende temps krijgen, maar wel beter dan met lucht.

Goedkoop is WC idd niet, en ga je besparen kom je achteraf toch gekl**t uit hoor. Ik ben ook vertrokken met destijds een set van 300+ euro en naderhand nog 3 budget setjes gehad en heb me aardig beklaagd.

oke dit helpt wel allemaal.. zo steek ik er nog wat van op (aangezien ik zelf vaak zoiets had van ''oke wat is dat? en wat is dat? en wat doet dat?'' etc :p nu krijg ik nog uitleg met hoe of wat.. mijn dank daarvoor :D

Naja ik denk dat ik die kleine block wel neem die jij me stuurde als linkje, zodat ik zeker weet dat ik elke GPU kaartje kan nemen (dan hoef ik niet na tijdje te zeggen dat ik weer nieuwe waterkoeling set moet kopen want daar heb ik geen zin in.. ik wil een setje waar ik lang mee door kan zoals dit setje die je me gaf dus)

Me CPU/GPU en mobo zijn tot nu toe beetje de belangrijkste dingen. de rest wordt wel lucht gekoeld.. maar cpu/gpu en mobo wil ik gewoon meer zekerheid bieden dat het niet oververhit raakt omdat er bijvoorbeeld een fan slecht werkt ofzo..
 
Ik denk je CPU en GPU koelen met WC en een 360 rad, en dan af en toe ergens een case fan voor je HDD/MOBO is meer als genoeg. Zo ga ik het ook doen... Enkel koel ik me NB ook nog, maar die heb je bij P55 niet meer.

Zet je lekker alle fans die je hebt op 7V en je hebt een fijne stille PC die toekomst gericht ook nog goed vooruit kan. Bevalt je GPU je na 1-2 jaar niet meer koop je een nieuwe en je plaatst je oud blok er terug op en je bent weer klaar voor X jaar.
Die pomp, reservoir, en radiator gaan je in elk geval geen problemen meer geven zolang als ze werken (en dat is aardig lang normaal bij kwaliteits spul).
 
Ik denk je CPU en GPU koelen met WC en een 360 rad, en dan af en toe ergens een case fan voor je HDD/MOBO is meer als genoeg. Zo ga ik het ook doen... Enkel koel ik me NB ook nog, maar die heb je bij P55 niet meer.

Zet je lekker alle fans die je hebt op 7V en je hebt een fijne stille PC die toekomst gericht ook nog goed vooruit kan. Bevalt je GPU je na 1-2 jaar niet meer koop je een nieuwe en je plaatst je oud blok er terug op en je bent weer klaar voor X jaar.
Die pomp, reservoir, en radiator gaan je in elk geval geen problemen meer geven zolang als ze werken (en dat is aardig lang normaal bij kwaliteits spul).

oke dus voor dit ''goedkope'' bedrag heb ik die pomp, reservoir en radiator en kan ik eigenlijk zolang mee werken tot ze eigenlijk stuk gaan.

En de CPU/GPU/Mobo spullen kan ik af en toe wisselen als ik teminste wel de zelfde aansluitingen pak..

het lijkt me in iedergeval wel fijn om me pc te belasten en dan de fans op 7V bijvoorbeeld.. zodat ie alsnog stil is terwijl je het wel zwaar belast..

Mag ik trouwens vragen wat ''NB'' is? Want die afkorting heb ik nog nooit gehoord..

Naja als dit echt een goed setje is voor een goedkope prijs dan koop ik het wel denk ik als er geen andere setjes gegeven wordt natuurlijk. En wanneer mijn pc echt te veel problemen geeft met lucht koeling. (aangezien ik deze week een nieuwe lucht koelblok heb gekocht voor me cpu is het best zonde om binnenkort al weer een setje te kopen.. dus doe ik het over een tijdje pas. maar dan weet ik alvast wat ik kan kopen, en kan ik natuurlijk ook veel meer informatie krijgen en meer leren voordat ik er werkelijk aan begin).
 
Met die MCP355 pomp, XSPC topje erop (die tevens dient als reservoir), en die radiator kan je aardig lang mee. Het eerste wat je dan gaat tegenhouden is de pomp die aan zijn einde is, maar dat kan lang duren (heb al pompen gezien die na 4 jaar nog perfect lopen).

Aansluitingen zijn normaal altijd bijna 1/4 draad, dus haal je een ander moederbord dan koop je de bijbehorende blokjes erbij en dan kan je alweer verder voor X tijd.

Normaliter met goeie fans en een goede radiator kan je hem goed belasten met 7V op de fans. Gamen en dagelijks gebruik gaat geen enkel probleem zijn. Belasten met een programma als CoreDamage of Linx gaat wel een uitdaging worden maar dan alsnog heb je geen abnormale temps normaal.

Een NB = NorthBridge, dat is bij de P55 niet aanwezig, maar bij mijn moederbord dus bijvoorbeeld wel *het zwarte blokje in de middden*.
 
Met die MCP355 pomp, XSPC topje erop (die tevens dient als reservoir), en die radiator kan je aardig lang mee. Het eerste wat je dan gaat tegenhouden is de pomp die aan zijn einde is, maar dat kan lang duren (heb al pompen gezien die na 4 jaar nog perfect lopen).

Aansluitingen zijn normaal altijd bijna 1/4 draad, dus haal je een ander moederbord dan koop je de bijbehorende blokjes erbij en dan kan je alweer verder voor X tijd.

Normaliter met goeie fans en een goede radiator kan je hem goed belasten met 7V op de fans. Gamen en dagelijks gebruik gaat geen enkel probleem zijn. Belasten met een programma als CoreDamage of Linx gaat wel een uitdaging worden maar dan alsnog heb je geen abnormale temps normaal.

Een NB = NorthBridge, dat is bij de P55 niet aanwezig, maar bij mijn moederbord dus bijvoorbeeld wel *het zwarte blokje in de middden*.

oke, naja ik denk dat je met deze spulletjes wel lang door kan gaan als je er zuinig mee bent teminste.. en anders haal ik later weer nieuwe natuurlijk.. :) tenzij ik uitgekeken ben op waterkoeling..

Naja ik denk wel dat ik amper tot geen hitte genereer voor wat ik meestal speel (COD MW2) dus zoveel hitte zal er denk ik niet komen.. en dan daarbij met lucht ging het al goed.. laat staan met waterkoeling.. :)
 
Ik zou eigenlijk eerder hier naar kijken om te beginnen.

Swiftech H20-220 Apex Ultima XT

H20-220-ULTIMA-XT-X40012799641254c4ab3dd28930.jpg


(in vergelijking met bovenstaande set)
1. Zit een MCP655 bij.
2. Zit een Swiftech Apogee XT bij, met Socket LGA775, LGA1156, LGA1366 en diverse AMD brackets.
3. Complete set die nog zeer goed uit te breiden is.

Als aanvulling zou je een Swiftech MCW80 erbij kunnen doen, iets duurder maar een veel betere pin-layout dan de MCW60R.
Heb beide blokjes gehad, de MCW80 is enkele graden koeler onder zelfde stress-test (Intel Burn-in en Orthos).

MCW80:
Pin-matrixx300.gif


MCW60R:
apogee-gt-bp.jpg
 
IK heb er een pcb van een HD5750 erbij gepakt om het duidelijk te maken..

157go0j.jpg


Het blauw omcirkelde wordt straks gekoelt door de mcw-60... die koelt alleen de core...
Het rood omcirkelde wordt ook warm en wordt normaal ook gekoelt door de standaard koeler...
Straks dus niet meer en zal je kaart nog steeds kunnen overhitten ondanks de waterkoeling...

daarom zal heatsinks op het mem en de vrm's noodzakelijk zijn...
Enzotech MOS-C10 10x10x14mm Heatsinks (10 stuks)..... voor op je ram en de blokjes die je over hebt kunnen wss ook wel op je vrm's
 
IK heb er een pcb van een HD5750 erbij gepakt om het duidelijk te maken..

157go0j.jpg


Het blauw omcirkelde wordt straks gekoelt door de mcw-60... die koelt alleen de core...
Het rood omcirkelde wordt ook warm en wordt normaal ook gekoelt door de standaard koeler...
Straks dus niet meer en zal je kaart nog steeds kunnen overhitten ondanks de waterkoeling...

daarom zal heatsinks op het mem en de vrm's noodzakelijk zijn...
Enzotech MOS-C10 10x10x14mm Heatsinks (10 stuks)..... voor op je ram en de blokjes die je over hebt kunnen wss ook wel op je vrm's

je bent nog wat vergeten ;)
er zitten op die pic nog 2 vrm's links naast de 2 bovenste geheugenbanken (waarschijnlijk zijn deze om het geheugen voltage te regelen)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
M Corsair 570x modden! -beginnende modder- Cases en Modding 0
B Beginnende watercooler vraagt hulp!! Advies Waterkoeling Setup 22
T beginnende wc low budget Advies Waterkoeling Setup 7
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow CES: Samsung Odyssey: vlaggenschip-monitor met 240Hz-scherm, 1 ms en DisplayHDR1000 Hardware & Software 9
HighFlow EK-Quantum Kinetic TBE D5, pump/res combo met DRGB/ARGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
R Caselighting met Philips Hue mogelijk? Cases en Modding 2
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
ABRAWARE additieven bij X1 met distilled water Waterkoeling 3
M Schroefjes met veer voor GPU koeling Overige Koeling 1
Sp33dFr34k [TKA] EVGA GTX780 Superclocked met EK WC block Verkocht 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan