• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beginnen met waterkoeling.

Hallo,

Ik zit er al een tijdje aan te denken om mijn pc watergekoeld te maken. Ben na veel zoek en kijkwerk hier terecht gekomen, en alle tutorials en handleidingen die ik hier tegenkwam zijn voor mij doorslaggevend geweest, ik ga overstappen op waterkoeling.

Ik zit nog te twijfelen tussen een setje als dit of om zelf wat samen te stellen.

Ik ben nog een beetje aan het kijken wat nou precies het handigst is, en wat ik eraan uit wil geven. Ik ben bezig met het samenstellen van een lijstje:

CPU Blok:
EK-Supreme LT - Plexi - Nickel (775/1156/1366)

GPU Blok:
EK-FC470 GTX - Nickel

Radiator:
Black Ice GT Stealth 240 black - XFlow

Reservoir & pomp:
XSPC X2O 5.25 750 Dual Bay Reservoir Pump 2

Slang:
3M Masterkleer - HighFlow - 1/2 ID - 17.4mm OD - Clear

Een ding waar ik nog niet helemaal uit kom, is wat voor een fittingen ik erbij nodig heb. Ik snap dat ik 1/2 fittingen nodig heb, maar wat voor een diameter moet de schroefdraad kant hebben voor de het cpu blok, gpu blok en reservoir? Of zijn die standaart meegeleverd? En wat is beter, koper of nickel?

Mijn pc bestaat uit een i7-920 die op 4200Mhz loopt, gekoeld door een Scythe Mugen 2. Idle rond de 40 graden, en nooit echt lang een stresstest gedaan, maar ik heb nog nooit een hogere temperatuur als 70 graden gehaald. Als videokaart heb ik een GTX470, die op de stocksnelheden niet bang is om warm te worden. (Al gauw 75 graden stressed) Ik heb een Asus P6T SE moederbord en als het goed is, zit alles komende week in een Aerocool Xpredator (Toevallig iemand hier ervaring met deze kast?)

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Luc
 
Je hebt zo ook een goede set, alhoewel een 360 radiator aan te raden is als je erbij gaat overclocken.
Zeker met een videokaart en de loop.

Let op dat je met jouw gekozen slang geen schroeffittingen kan gebruiken, omdat de buitendiameter te klein is.
Je hebt hiervoor dus fittingen nodig i.c.m. slangklemmen.

Een ding waar ik nog niet helemaal uit kom, is wat voor een fittingen ik erbij nodig heb.
2 fittingen per component, dus in jouw geval heb je 8 fittingen nodig:
2 voor CPU blok
2 voor GPU blok
2 voor Radiator
2 voor Pomp/Reservoir

Ik snap dat ik 1/2 fittingen nodig heb, maar wat voor een diameter moet de schroefdraad kant hebben voor de het cpu blok, gpu blok en reservoir?
Allemaal G1/4"

Of zijn die standaart meegeleverd?
Nee, fittingen dus apart bestellen.

En wat is beter, koper of nickel?
Voor koelprestaties maakt het zo goed als niks uit.
Wat je dus zelf mooier vindt.
 
Wat Freddy zegt. Voor zo'n heatload heb je echt een 360 radiator nodig, anders zul je nauwelijks een vooruitgang zien ten opzichte van lucht. Ik zou zelf ook kijken naar een andere radiator, zoals de EK Coolstream XT 360, Swiftech MCR320 of de XSPC RX360. De GT Stealth is nogal restrictief en vereist dus redelijk sterke (lees: over het algemeen luidruchtige) fans. De pomp die je uit heb gekozen is een prima keuze en zou een CPU + GPU + 360 radiator goed aan moeten kunnen.
Ik zou ook misschien even kijken naar de EK Supreme HF in plaats van de EK Supreme LT. De reden is dat je voor nauwelijks 20 euro extra echt een goeie boost krijgt in prestaties, en dan vooral in de vorm van restrictie. De EK Supreme HF is namelijk nauwelijks restrictief vergeleken met veel andere blokken, wat hem een voordeel geeft, zeker met een pomp die een wat lagere head pressure heeft als die van jou.
 
Heren, bedankt voor de reactie's. Hij hoeft van mij mijn CPU niet veel beter te koelen als nu gebeurt door de scythe mugen II, het belangrijkste vind ik dat de GPU ook goed gekoeld word, en het allemaal wat stiller gebeurt. Ik zal eens opnieuw een lijstje samenstellen.

Edit:
Zit er eigenlijk veel prestatieverschil tussen een 750L/h pomp met een pomphoogte van 1,8 meter, en een 450L/h pomp met een pomphoogte van 1,8 meter?
 
Laatst bewerkt:
Het lastige is: je kan niet zeggen koel de GPU meer dan de CPU.
Als je te weinig koel oppervlakte hebt zullen alle onderdelen in die loop daar nadeel van ondervinden.
Ook al vind je het dan niet zo erg voor de CPU, hij dumpt wel die radiator overvol met warmte.
Zoals alex ook al zei: voor stilte neem je beter een andere radiator.

Een Black Ice SR1 is gemaakt voor fans onder de 1000 toeren. Deze zijn dus lekker stil in combinatie met de juiste fans.
Ik zou je dan wel een triple 120 of 140 van aanraden.

Als het prijsverschil rendabel is zou ik naturllijk voor de 750 l/h variant kiezen, omdat in dit geval de pomphoogtes gelijk zijn.
In andere gevallen moet je opvoerhoogte boven de doorvoersnelheid kiezen.
Dit omdat deze stroomsnelheid nooit behaald wordt in een waterloop. Deze zijn bepaald in een restrictie loos systeem (een horizontale buis bijvoorbeeld).
Zodra er iets van belemmering in zit is die hele stroomsnelheid weg, en is het de opvoerhoogte (druk) wat de flow van het water bepaald.

Om deze reden zou ik ook een MCP 350 aanraden, samen met een bay reservoir waar deze in geplaatst kan worden (opvoerhoogte van 3,8 meter).
Dit is niet essentieel maar wel prestatie verhogend, als je beurs het toelaat zou ik hier zeker over nadenken.
 
Ik ga even verder zoeken. Ik zit te twijfelen om eerst eens alleen mijn cpu te koelen. Ik kan/wil er niet zo ineens een hoop geld aan uitgeven, maar wil wel onderdelen waar ik nog een tijd mee door kan. Dus ik denk dat ik de gpu koeler even weg laat, en die er op een later tijdstip tussenzet.
 
Ik kom er niet uit. Wil er niet te veel geld aan uitgeven, maar wel onderdelen waar ik langer mee door kan. Dus niet dat ik bijvoorbeeld nu een goedkope radiator koop maar met een uitbreiding of wat dan ook gelijk een nieuwe nodig heb.

Ik heb nu dit:
HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Winkelwagen 275

GPU koeler hoeft er in principe niet van het begin af aan al bij, maar het liefste wel. Wat zijn verbeterpunten? Qua prijs wil ik niet veel hoger gaan als dit denk ik.
 
je kan die bridging tool weglaten als het enkel voor te testen (lek)testen is, als je even googled vind je direct welke draden je moet verbinden en dat kan al met een simpele paperclip ^^
voor de rest ziet het er allemaal ok uit
Greetz B0B0
 
die €2,- lijkt mij het probleem niet, als je budget deze set toe laat zou ik hem zeker zo bestellen de gekozen componenten zijn prima ook als je later nog wat extra wilt.

ken die kast niet maar je hebt nu een 360 rad als je die intern kwijt wilt zul je denk ik wel wat moeten modden of hem achter aan de kast hangen met een speciale rad mount

Ik ken natuurlijk jou voorkeuren en kast niet maar dat zou ik doen zodat als ik een 2e graka of verder wil overklokken ik nog een 240 rad bovenin kan plaatsen ter uitbreiding

Maar dit is mijn mening en omdat ik persoonlijk niet zo van externe rad oplossingen hou heb ik me ook niet verdiept in die rad mounts dus mss zijn die ook goedkoper te krijgen
 
Hallo,

Inmiddels een tijdje verder en nog niets besteld. Mede omdat ik wat problemen heb met mijn kast, die ik nog steeds niet terug heb. Hoe dan ook, een klasgenoot kwam met dit setje aan:
klik
Opzich is het mooie aan dit setje dat ik de rad's intern kan plaatsen. Mijn vraag is, is de pomp sterk genoeg, en zijn de rad's genoeg? Heb nu een i7-920 op 4Ghz die op het moment prima luchtgekoeld word door mijn Scythe mugen 2, en de GTX470 draait nog stock speed maar die wil ik met waterkoeling ook nog wat overclocken. Zal dat lukken met dit setje?

Als alternatief voor de pomp vond ik een EK pomp van 4M 800L/H maar die kan ik waarschijnlijk niet kwijt in mijn kast.. :(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
920 @ 4GHz + GTX470 op in principe 240 rad, met 1500RPM. Kan wel, maar dat worden alleen geen prettige temps ;). Dan kan je nog beter op lucht blijven :).
Op de radiatoren en de fans na heeft hij een prima setje gemaakt. Zelf zou ik ik het doen zoals in de link. Even een paar aanpassingen gemaakt, vooral belangrijk zijn de nieuwe rad en fans.

HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Luc

Dit is denk ik wat je minimaal nodig heb om je onderdelen te koelen.
 
Niet per se. Het dient als anti-microbe middel. Andere oplossingen zijn PTNuke of andere middeltjes, maar ik vind zo'n zilveren killcoil de elegantste oplossing. Een ander voordeel is is dat hij her te gebruiken is als je je loopt draint.

Ik zit even rond te snuffelen, en ik zie dat je bovenin je Aerocool Xpredator waar nu een 200mm fan zit, als je die eruit haalt een 240 radiator kunt plaatsen. Door een dunne radiator als de Swiftech te gebruiken kan je er in principe alles in kwijt als ik zou moeten gokken (meet het uiteraard eerst op voor je de aanschaf doet; meten is weten).

Aan de achterkant kan je dan nog een 120mm rad zetten, en dan heb je het alsnog intern, maar wel met de oppervlakte van een 360 radiator. Weer zeg ik: Meet eerst even alles goed op, want als het niet past zou het zo lullig voor jou zijn.
 
Ik ga morgen eens bellen wanneer ik mijn kast eens terug krijg, want die zou ik vorige week alweer moeten hebben volgens mij.

Maar dan de bovenste fan verwijderen en daarvoor in de plaats de 200 rad inclusief een 200MM fan neem ik aan?
 
Nee, wat ik zou doen is een 240 rad nemen en 2 120mm fans, deze heeft een groter koeloppervlak. Hieronder zie je dat er ruimte is voor 2 120mm fans.

img_2638_600.jpg
 
Ik weet niet precies hoe ver hij er voor komt te hangen. Zolang je overal nog bij kan en hij niet tegen je moederbord aanduwt is er niks aan de hand. Gewoon even meten. Kijk hoeveel ruimte je hebt voor een radiator, en kijk even naar je moederbord, dat er geen abnormaal grote koelblokken op de mosfet zitten die in de weg kunnen komen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Strict nog een testje (bovenaan beginnen met lezen) Algemene Discussies 12
K Een Build beginnen? Waterkoeling 3
sjonnie FM2, we gaan beginnen AMD / ATI 0
D Deziweb en Directadmin Hoe uberhaupt beginnen Algemene Discussies 2
Blackruby Een (Web)Shop; Hoe te beginnen? Algemene Discussies 13
B Wil aan waterkoeling beginnen, wat n00b vragen! Waterkoeling 11
M Wallmount computer met EKWB hard tubes Advies Waterkoeling Setup 1
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
D aansluitingen op waterblock met ABP Waterkoeling 2
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
M Mijn nieuwe build met MORA3 420 ingebouwd in de muur :) Gallery & Build Logs 5
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
HighFlow AtGames Legends Ultimate Arcade Kast met 300 games HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
Robin Iemand ervaring met een coolermaster masterbox nr600 case en radiatoren? Waterkoeling 14
Jason Nieuw: Singularity Computers Protium 2.0! Reservoirs met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D 2 GPU's met active backplate koppelen HighFlow Forum 7
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
HighFlow Lian Li komt met SL120 fans die met elkaar verbonden kunnen worden HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
D M3 schroefjes Corsair AIO? Zwart of evt wit met platte kop kruiskop Cases en Modding 1
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
HighFlow Alphacool introduceert vijf radiatoren met formaten tot 1260mm HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Ervaringen met Ek quantum reflection pc-o11d-xl d5? Waterkoeling 1
HighFlow Sony toont uiterlijk PlayStation 5: zwart met wit, twee varianten Gaming 4
Rammstation Iemand ervaring met dancing light 6 led 6 collour ? HighFlow Product Reviews 2
D 75 graden met 360 fractal design koeler?? Waterkoeling 4
S AMD threadripper 3960x met water- of luchtkoeling Waterkoeling 3
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
M moederborden met waterkoeling Waterkoeling 4
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow CES: Samsung Odyssey: vlaggenschip-monitor met 240Hz-scherm, 1 ms en DisplayHDR1000 Hardware & Software 9
HighFlow EK-Quantum Kinetic TBE D5, pump/res combo met DRGB/ARGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
A Fan problemen met EK-Cable Splitter 4-Fan PWM extender Problemen & Oplossingen 13
A Problemen met windows/hardware Hardware & Software 7
R Caselighting met Philips Hue mogelijk? Cases en Modding 2
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
A 2x Phanteks glacier waterblokken met custom backplate's. Verkocht 4
T Z390 mob , i5 9700k CPU met RTX 2070 GPU Overclocken Overclocking 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan