• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beetje raad nodig (uiteraard ;))

King Decay

New member
Hoi al,

zoals de meesten die hier posten heb ook ik een beetje raad nodig.
Binnenkort bestel ik en komt (over een goede maand zeg, dus config kan nog een beetje veranderen) m'n nieuwe systeem en ik ben van plan het te gaan waterkoelen. Niet zozeer voor geluid, wel voor OC.

Ik weet reeds behoorlijk goed wat ik wil en wat ik nodig heb, maar ik zit toch met een paar praktische vraagjes. Als eerste de setup die dient gekoeld te worden :


- Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Socket-AM3 of Asus M4A79T Deluxe, AM3 (liefst de Gygabyte eigenlijk, iemand tips/ervaringen met één van beide ivm WC?)
- Phenom X3 720 BE
- 4 of 8GB PC2000 DDR3 (liefst OCZ)
- Radeon 4850 ofzo (kben bepaald geen gamer, maar ik zoek in de toekomst wel CF te draaien om terug te gaan benchen, moet voorlopig niet gekoeld worden, al is dat uiteindelijk wel de bedoeling natuurlijk)
- OCZ of Corsair modulaire voeding, met oog op CF best iets van een 800W lijkt me
- NZXT Tempest (iemand een idee welke diameter die tubeholes hebben achterop de behuizing? Kan ik nergens vinden, al heb ik niet hier gezocht, hmm... ;))

Qua WC zou ik beginnen met :

- 1/2" tubing
- Swiftech MCR220 rad (tenzij de TC 120.2 PA ook past?), wordt gekoeld door de 2x140mm bovenop
- Watercool Heatkiller
- Laing D5-MCP655 pomp
- een of ander single 5,25" reservoir
- de nodige aansluit- en bevestigingsacc.

Tot daar alles goed. Fase 2 is waar het lastig wordt ;)

Want, naarmate het geld terug binnenkomt, is het de bedoeling om nog 2x 120.3 PA Thermochills er mee tussen te hangen, en wel omdat dan ook de NB/SB en mosfets mee in de WC gaan, as well as the memory. (en uiteindelijk ook 2x Radeon).
De plaatsing van de radiators stoort me echter een beetje, De Swiftech laat ik zitten, 1 vd 2 TC's gaat achterop de case en de 3e wil ik bovenop bevestigen, maar er zit daar reeds een radiator warmte af te geven. Stoort dit? Ik bedoel, kan dit veel kwaad? De bovenste radiator zou zowiezo enkele cm's boven de andere hangen... Eventueel met shrouds werken ofzo?

Ook qua pomp, is een enkele pomp genoeg om de setup die ik uiteindelijk wil draaiende te houden? Of beter met 2 loops werken?

En nee, een grotere case hoeft niet meteen voor mij, het lijkt me best wel cool om twee van die grote rad's met de nodige shrouds en grilles op een niet al te grote case te hebben hangen. Heeft iets garage-achtig... :)

En als laatste (denk ik toch), waterchillers, bestaan die dingen nog? :)

Thnx!
 
Laatst bewerkt:
Met twee goede radiatoren heb je eigenlijk al genoeg koelvermogen voor jouw systeem :)

Je zou dan bijvoorbeeld kunnen gaan voor 2x PA120.3.
Die Swiftech kan je dan achterwege laten.
Dat scheelt je ook kopzorgen om de radiatoren kwijt te kunnen.

Wil je toch drie gaan gebruiken, kan je twee radiatoren bovenop op elkaar monteren.
Dan heb je zeg maar 1 hele dikke radiator :)

Deze pompen zijn sterk genoeg:
Laing Pompen
Neem daar ook een top erbij, dan pompen ze nog harder.

Waterchillers bestaan nog steeds, maar daar is niet zo heel veel vraag naar.
Ze zijn ook erg prijzig.
 
Met twee rad's kom ik idd wschijnlijk wel toe ja, maar ik wil eigenlijk wel gewoon voor 3 gaan, grootendeels omwille van uiterlijk als ik eerlijk moet zijn... :p (kzie het al mooi voor me allemaal...)

ivm die pompen, de MCP655 die ik heb gekozen, die heeft toch reeds 1/2" aansluitingen? Dan hoef ik toch geen top meer? (het prijsverschil tussen dat lagere model + top en deze MCP is minimaal, vandaar dat ik deze heb gekozen...)

De uiteindelijke 2 loops (heb nog wat zitten nadenken) zouden de volgende moeten worden :

Loop 1 :
==============
res1 -> T-valve -> pomp1 -> Ysplitter -> Y1:CPU1 -> Y1:mosfet -> Y-splitter/joiner || Y2:memory -> Y2:NB -> Y2: SB -> Y-splitter/joiner -> Rad1|120.3 -> res1

Loop 2 :
==============
res2 -> T-valve -> pomp2 -> GPU1 -> rad2|120.2 -> GPU2 -> rad3|120.3 -> res2


Lijkt me wel wat. Nee? :)


En slightly ot maar toch : iemand die me wat kan vertellen over het Gygabyte dan wel Asus mb ivm WC? Dingen waar ik moet op letten ofzo??

Gracias!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
Freddy Win een Disco PC! van Power Unlimited / ASUS en een beetje van HighFlow :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Cooling upgrade voor Xbox One faalt een beetje... Overige Koeling 2
T beetje koelstoef gemorst op gpu? Waterkoeling 10
Fall3n [GEVONDEN] Klein beetje koelpasta! Gevonden 7
R [INACTIVE] Beetje fasoenlijke VGA kaart met WC (full cover) Gevonden 6
Marcel2102 heb ik zo een beetje alles ? Advies Waterkoeling Setup 8
focus08 Nieuwe hardware beetje goed? Hardware & Software 11
dopestuff beetje vreemd Problemen & Oplossingen 14
T Beetje feedback gevraagd... Advies Waterkoeling Setup 25
R Nieuwe mobo gezocht oude beetje dood Hardware & Software 10
coolfris V2000 resurrection: van lucht naar water (een beetje BIP) Gallery & Build Logs 160
maomanna Fotogame: raad de locatie Forum Games 258
maomanna Raad de content van Colossus server!? Algemene Discussies 15
Brutus Goeie Raad Gevraagd Waterkoeling 8
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Welke thermalpads heb ik nodig. Waterkoeling 2
D Welke type ekwb heb ik nodig Advies Waterkoeling Setup 2
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Ruud Installeren op LGA 1200 hoeveel montagedruk is nodig normaal. Waterkoeling 2
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
P hulp nodig met plaatsen reservoir Waterkoeling 10
V Nieuw en ik heb jullie ervaring nodig :D Advies Waterkoeling Setup 1
B hulp nodig met nieuw custom loop Waterkoeling 5
K Hulp nodig met systeem te drainen Waterkoeling 4
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
Bl4ckj4ck666 Nieuwe videokaart, RTX 3090 FE, heb ik een nieuwe voeding nodig? Hardware & Software 5
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
T Fitting nodig voor EKWB setup Waterkoeling 3
P Welke spullen heb ik nodig om mijn nieuwe watergekoelde video kaart te installeren Advies Waterkoeling Setup 3
S Delidded i7 7820X 4.8GHz OC, GTX 1080Ti, Advies nodig voor custom waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 4
S nieuw mobo zelfde cooler, advies nodig Waterkoeling 3
Z Welke formaat SLI HB bridge heb ik nodig? Hardware & Software 14
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
anub1s18 idee nodig voor kraan op een radiator te mounten voor drain Waterkoeling 5
R Advies nodig: Waterkoelen GTX 1080 inno3D iChill X4 Waterkoeling 2
U Loop in Lian Li PC-O11 ROG - advies nodig Advies Waterkoeling Setup 5
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
S Advies nodig Radiator.. Waterkoeling 6
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
Z 900D Waterbuild hulp nodig Waterkoeling 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan