• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Beetje feedback gevraagd...

T

TheMOD

Guest
Hallo,

Ik heb me toch maar eens geregistreerd hier, omdat ik niet het risico wil lopen dat ik iets verkeerd bestel of iets vergeet oid.

Ik ben al een tijdje van plan om een serieuze WC set aan te schaffen, dit omdat ik verder wil gaan met overklokken, en het gewoon heel gaaf is. :D Ik had hiervoor een BigWater 745, maar die vond de hoeveelheid warmte van mijn i7 niet zo leuk :p Nu ben ik niet het type dat ik één keer een WC set van 400,- koopt, daar heb ik zo het geld niet voor. Mijn tactiek is meer dat ik zoveel mogelijk 2e hands dingetjes bij elkaar scharrel. Ik heb hier al flink zitten rondneuzen, en ben al een boel te weten gekomen hoe alles nu precies zit. Maar toch ben ik nog niet zeker over een paar dingen.

Zoals ik al zei scharrel ik van tijd tot tijd wat bij elkaar, en dit is wat ik nu al heb:

- Swiftech Apogee XT met 1/2" fittingen.
- HW Labs Black Ice GTX 360, ook met 1/2" fittingen.

Ik moet dus nog een pomp, slangen e.d., en een reservoir/fillport. Dus nu de dingen waar ik nog hulp bij moet:

- Wat voor pomp raden jullie mij aan? Uiteindelijk moet dit WC zijn: 5970, i7 920 OC, RE2 Chipset, misschien later 2e VGA. Ik heb mijn oog ondertussen laten vallen op een Innovatek HPPS Plus (Eheim 1048), omdat ik die goedkoop kan krijgen. Ik wilde eerst een Laing D5, maar die zijn een tikkeltje duur.... :107:

- Mijn kast is een Haf 932, die heeft dus een fillport opening, dus het leek me wel leuk om een fillport te nemen, die van Dangerden is nu toch in de aanbieding :p Dit is nog niet helemaal zeker, want misschien kan ik ook ergens anders een reservoir op de kop tikken. Maar wat is het voordeel/nadeel van een fillport tegenover een reservoir? En kan ik dan beter een Bay of Tube reservoir nemen?

- Ik zit nog te twijfelen tussen zwarte of donkerrode slang, maar wel 1/2" igg, want die zijn groot :D Of kan ik beter een ander formaat nemen?

- Wat voor dingetjes heb ik nog meer nodig?? Ik zie van die anti-knikveren, en schoonmaakmiddel etc. etc. Wat zijn accesoires die handig zijn? Must-haves? Flow/temp-meters?

- Wat is nu een geschikte koelvloeistof?? Ik heb op Tweakers V&A een setje flessen met Zalman koelvloeistof gezien, maar hier zie ik dan weer water, en das dan weer goedkoper :S

- Ik wil graag rode LED fans op de rad, en ik zat te denken daan dezelfde coolermaster fans die nu in m'n zijkant zitten, zijn deze geschikt? (de standaard red led fans van Cm)

- Hoe zit het met fittingen? Zitten daar nog belangrijke verschillen tussen? Bij die cpu block en Rad zitten bijvoorbeeld wel erg 'standaard' fittingen, zelfs in vergelijking met EK high-flow fittingen.

Volgens mij was dat het, andere tips zijn ook welkom. Ik ben niet helemaal nieuw ik de WC wereld, en heb ook al veel ervaring met hardware, bovendien heb ik al veel gelezen/gekeken, maar toch...

Oh ja, de CPU en HD5970 worden sowieso als eerste gekoeld, 2e VGA en Chips komen waarsch. pas als Gigabyte zijn UD9 bord uitbrengt. Mijn systeem:

-Coolermaster HAF 932 (Rad komt bovenin btw.)
-Intel Core i7 920
-Asus Rampage II Extreme
-Powercolor HD5970

Mijn bedoeling is trouwens dat de pomp en het reservoir/fillport rechtsbovenin komen, dus in de driverbays.

Gr. TheMOD

P.s. Waar ik zeg "ergens op de kop tikken" doel ik meestal op Tweakers V&A, hoewel ik hier ook waarsch. wat zal gaan kopen.
 
Je wilt starks best een grote wc loop maken.. ik denk dat de Innovatek een beetje te zwak is...
In een loop van vergelijkbare grore heb ik ook een innovatek HPPS gehad en deze kreeeg het water maar net rond... een D5 achtige pomp zal een veel betere flow opleveren.
 
Pomp:
kwa pomp raad ik toch echt een D5 aan.
deze omdat ze gewoon meer kracht leveren. (ik ontvang hem zelf morgen !! :D wooohooo)

case
haf932 = een leuke case... dangerden fillport... past alleen met wat "rommelen"
je moet dan de plastic cover eraf halen en dan beetje passen en meten...
het is niet de ideaalste manier maargoed het past...
je kant er ook een 360 rad in kwijt aan de bovenkant... gaat enkelt wel ten koste van 1x 5,25 bay

fittingen:
maakt opzich niet heel veel uit...
ikzelf gebruik schroeffittingen... van FESER erg netjes en stijlvol.. en wat goedkoper dan Bitspower... (gebruik bij schroeffittingen FESER of TYGON [/B]slang masterkleer is te dun waardoor deze niet goed "klemt" in de schroeffitting !

je kan ook "gewone" fittingen gebruiken.. echter gebruik daarbij dan ook "koolance hoseclamps"
detailed_image_3103.jpg


zijn er in meerdere maten zie link HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming! - Zoekresultaten

Slang:
Feser of Tygon.. wel duurder maar goed en flexibel..
echter bij hele scherpen bochten... KNIKVEREN...
of 90 en 45 graden fittingen... :D

Vloeistof
Feser vloeistof is goed... als je ook een UV active vloeistof wilt hebben..
echter zal je om elk jaar? (correct me if im wrong) alles even los moeten halen en de blokken etc. doorspoelen of demonteren en schoonmaken...
en vloeistof verversen kan ook geen kwaad
(ikzelf gebruik Feser Acid Green en ben er zeer tevreden over)

Sommige zweren bij gedistileerd water en PT nuke? (hierzelf geen ervaring mee)

Overige:
Temp sensor is altijd wel leuk... hoeft niet duur te zijn...
flow meter etc zijn ook wel leuke gadgets... maar ik zou eerst de basics maar doen en dan de rest.. :D

hoop dat je er iets aan heb..

ps. bezuinig niet op je pomp... aangezien dat t belangrijkste is....
 
Bedankt voor jullie antwoorden so far. Ik zal dan iig toch voor een D5 gaan, dan zit ik iig goed. Schroef of gewone fittingen ben ik nog niet uit, hebben 90/45 graden fittingen trouwens (negatief) effect op je 'flow' of iets dergelijks??

Verder zal ik er nog eens over nadenken, ik heb toch nog wel even de tijd. Enne, what about de Zalman koelvloeistof, en fans? andere dingen die ik moet weten?
 
90 grade bochten leveren uiteraard wat ristrictie op..

45 grade een stuk minder..

maargoed een slang die knikt levert ook ristrictie op..

fans? ach...

neem een "dikke" 360 rad..(bv. RX360) en gebruik gewoon 120mm low rpm fans... dan blijft je case ook lekker stil

je kan ook 1800rpm fans nemen maar dan hoor je ze..
fancontroller bied opzich wel weer een oplossing...
draaien ze lekker stil als je pc idle is... en ga je game... draai je hem tot de max


zalman vloeistof ben ik niet bekend mee?

verders wat je moet weten? uhmm...
het is verslavend... dus voordat je het weet ben je 1 maandsalaris in totaal wel kwijt aan een wc setup :p
dus ga er verstandig mee om...

denk goed na wat je wilt... je kan je geld maar 1x uitgeven..
en het zou zonde zijn om eerst bv een normale radiator te nemen en dan 1 maand later toch voor een "dikke" te gaan..

bezuinig niet op onderdelen... doe het dan in etapes...
begin eerst met je CPU te koelen en dan later pak je de rest beetje bij beetje...
mits je fiancieel wat krap bij kas zit...
zo doe ik het ook... steeds een beetje en steeds verder... :D

je hebt ong voor een beetje wc setup zo een 3 meter slang nodig...
(extra slang is altijd goed ivm je dan eventueel nog je loop kan aanpassen)

bedenk ook goed van te voren hoe je ong je "loop" wilt hebben

teken het desnoods uit.. dan weet je ook ong. wat je nodig hebt..
kwa fittingen 45 grade bochten.. etc.

het mooiste is zo veel mogelijk 45 grade bochten te gebruiken..
1. het staat sexy (imho)
2. scheelt slang
3. slang kan nog minder snel knikken
4. je haalt eventueele spanning van de slang (als je krappe bochten moet maken... zoals b.v. je mobo mofsets zitten vaak dicht op elkaar... en dan krijg je kleine strakke bochten... waardoor de slang onder spanning in een fitting zit... wat weer kans op lekage kan geven)
gebruik dus een 45 grade of evt. een 90 grade... en je haalt heel veel spanning van de slang af...

DSC01289.jpg


of b.v.

DSC01395_ir_0.jpg


hier kan ik dus bv de flow verbeteren dmv. meer 45 grade te gebruiken...
(wat ik dus ook ga doen)
 
- Wat voor pomp raden jullie mij aan?

2x een 5970 + een i7 + een chipset zie ik qua warmte dump nog niet in 1 loop gaan btw :p. dus wss kan je beter beginnen met een mcp 350 pomp + wat je nu al hebt aan spul. als je dan cpu + vga doet kan dat ook nog in 1 loop met een goede 360mm radiator.
En bouw later dan een aparte loop voor je 2 videokaarten en de chipset voeg je dan toe aan de cpu loop.

- Mijn kast is een Haf 932, die heeft dus een fillport opening, dus het leek me wel leuk om een fillport te nemen, die van Dangerden is nu toch in de aanbieding Dit is nog niet helemaal zeker, want misschien kan ik ook ergens anders een reservoir op de kop tikken. Maar wat is het voordeel/nadeel van een fillport tegenover een reservoir?

fillports zijn lastiger te ontluchten maar het vullen gaat makkelijker (trechter erin zettten), je hebt minder vloeistof nodig en het is kosten effectiever omdat je geen res nodig hebt :p.

Wat zijn accesoires die handig zijn? Must-haves? Flow/temp-meters?

Met een beetje handigheid heb je verder niks nodig.

- Wat is nu een geschikte koelvloeistof??

Bijna alles wat vloeibaar is, het goedkoopste is water met auto koelvloeistof te mengen. en anders kan je het zo gek maken als je zelf wilt, demi water met (bijv.) anti alg, anti corrosie, kleurtjes toevoegen etc.

Ohja, besparen op een wc set heeft eigenlijk weinig zin. later wil je toch altijd weer upgraden om het toch perfect te krijgen :p.
 
Als alternatief kun je natuurlijk ook anti knikveren gebruiken om het knikken tegen te gaan. Ikzelf heb van mijn werk 6 meter slang kunnen krijgen die worden normaal gebruikt in de campers en deze knikken bijna niet. tenzij je ze ontzettend ver buigt. Je moet je wel realiseren dat je bij 45 grade bochten weer restrictie hebt.

Een volgende tip is dat als je een D5 koopt je dan met 1/2 slang moet werken. tenzij je een Top koopt en deze kosten ook voor 40 euro ;). dan kun je elke slang erop knallen die je je kunt bedenken
 
Ik was sowieso al van plan om met 1/2" slangen te werken. Verder komt er geen 2e HD5970, maar een HD5870 bij, maar dat duurt sowieso nog een tijd. Tegen die tijd zie ik wel weer. Voorlopig wil ik alles het liefst in één loop hebben.

Ik denk trouwens dat ik anti-knikveren ga gebruiken, omdat het er gaaf uitziet. :p Misschien één of twee 45 grad. dingetjes.
 
Ik heb er nog eens over nagedacht, en ik denk dat ik dit ga doen:

24bontc.png


Enige wat er nog niet bijstaat is de cpu-lap set. :p
EDIT: En er moet ook nog een meter zwart anti-knikveer bij, waar is die gebleven... :S

Volgens mij moet dit het doen toch?? Als die CPU nú niet koud wordt. :D
 
De zwarte klemmen zijn op het moment niet op voorraad (levertijd nog enkele weken), de zilveren variant wel.
Zijn de zilveren ook een optie? Dan kunnen wij jouw bestelling direct verzenden als de betaling binnen is.
 
De zwarte klemmen zijn op het moment niet op voorraad (levertijd nog enkele weken), de zilveren variant wel.
Zijn de zilveren ook een optie? Dan kunnen wij jouw bestelling direct verzenden als de betaling binnen is.

Ow... enkele weken... :icon_eek: Naja, dan de zilveren maar he. Of zijn die TFC klemmen ook geschikt?
 
De ene is van metaal en de andere is van plastic.

De herbie clip kan je om de slang doen en dan dichtknijpen tot het vast zit.

Die koolance clamp is standaard al strak, die moet je dus dichtknijpen om het losser te maken, zodat je het om de slang kan doen en dan loslaten -> muurvast.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
A Corsair 900D met een klein beetje waterkoeling :p Gallery & Build Logs 39
Freddy Win een Disco PC! van Power Unlimited / ASUS en een beetje van HighFlow :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
M Cooling upgrade voor Xbox One faalt een beetje... Overige Koeling 2
T beetje koelstoef gemorst op gpu? Waterkoeling 10
Fall3n [GEVONDEN] Klein beetje koelpasta! Gevonden 7
R [INACTIVE] Beetje fasoenlijke VGA kaart met WC (full cover) Gevonden 6
Marcel2102 heb ik zo een beetje alles ? Advies Waterkoeling Setup 8
focus08 Nieuwe hardware beetje goed? Hardware & Software 11
dopestuff beetje vreemd Problemen & Oplossingen 14
R Nieuwe mobo gezocht oude beetje dood Hardware & Software 10
coolfris V2000 resurrection: van lucht naar water (een beetje BIP) Gallery & Build Logs 160
K Beetje raad nodig (uiteraard ;)) Advies Waterkoeling Setup 2
D Feedback gevraagd op mijn loop en build Advies Waterkoeling Setup 9
S Freddy...graag feedback op deze producten... HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Freddy Feedback Webshop 2.0 HighFlow Webshop 32
k.3nny Het ombudsman topic & (ver)koper Feedback Algemene Discussies 2
LightStar Feedback Systeem HighFlow Forum 7
Havvie Feedback Loop Order Waterkoeling 29
A Gevraagd: Iemand om Corsair Hydro X Hardline 14mm te buigen Gezocht 2
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
B hulp gevraagd bij instalatie hardtubes 16mm Waterkoeling 5
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
M Advies gevraagd: Radiatoren parallel aansluiten? Waterkoeling 2
M Advies gevraagd welke custom waterkoeling jullie aanraden. Waterkoeling 3
F Advies gevraagd voor pc met 2 GPU's + Watercool setup Advies Waterkoeling Setup 13
U Lelijke GTX 1080 waterblok advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
Freddy Advies gevraagd voor hardware keuze (mobo+CPU+RAM) Werk PC? Hardware & Software 9
M Hulp gevraagd voor juiste configuratie. Advies koppeling/Radiateur Waterkoeling 2
T Hulp gevraagd, first time setup Advies Waterkoeling Setup 7
M In Win 805I advies gevraagd voor plaatsen fans. Waterkoeling 33
M Advies gevraagd voor 2 de reservoir Waterkoeling 2
L Mijn eerste custom loop! RX Vega 64 - input gevraagd Advies Waterkoeling Setup 80
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
S [Advies] 350 - 400 CPU uitbreidbare loop Expertise gevraagd! Advies Waterkoeling Setup 20
V Advies gevraagd over eerste custom waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 8
J Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 5
M aangepast advies gevraagd voor een newbee Waterkoeling 7
G Advies gevraagd Waterkoeling 11
O Advies nieuwe pomp gevraagd Waterkoeling 7
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
T Advies en Hulp gevraagd of onderstaande kan : Waterkoeling 5
P Advies gevraagd voor keuze 420 radiator Waterkoeling 10
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
B 4k tv advies gevraagd.... Hardware & Software 6
W Waterkoeling Complete Set. CPU (+GPU) Advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 18
M advies gevraagd: aansluiten Aquacomputer Ultra pomp op Aquabay+Aquatube Waterkoeling 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan