Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
banden, winter, zomer , all season groot klein???!?
Rolomtrek zal omhoog gaan en zal schelen in brandstof kosten.
Probeer zo close mogelijk bij de maat te zitten wat er nu oplicht, die 70 staat voor 70% van 155 breed dus aardig hoog en je zal dat merken.
Je kan niet zomaar je banden maat gaan aanpassen :S 155/70 R 13
155 is de hoogte van je band
65 is 65% van de hoogte van je band is de breedte van je band.
13 is je inch van je velg.
Als je 155/70R13 gaat nemen heb je dus een bredere band. Dus de mogelijk is er dat die tegen je wielkast gaat aanlopen.
Ook je banden omtrek wordt anders dus je rijdt sneller dan je kilometer tellen aangeeft.
Alleen de maten heb je nu niet goed. 155 is breedte en 65% de hoogte. verder wel goed. Of de snelheid dan anders is, maakt me eigenlijk niet veel uit daar mijn auto toch niet zo'n snelheidsduivel is.
het is namelijk zo dat er geen all season band is voor 155/65 r13.
Of ik zou naar R14 moeten gaan met nieuwe velgen.
Geen idee wat stalen velgen kosten.
Ik wil namelijk niet elke 6 maanden van banden moeten wisselen, maar toch zo veilig mogelijk verplaatsen.
Een 165/65 R13 is niet de maat voor de Matiz. De omtrek wordt 2,44% groter he, met alle risico's van dien qua pasvorm in de wielkastjes van de Matiz.
Hou er ook rekening mee dat als je 120 op je kilometerteller rijdt, je in het echt toch net even wat harder rijdt . Dit zal een afwijking zijn van 1-3 km/h.