• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

AzzKickr's M3

als je naar zo een testbank bent geweest waar je auto in weze op 2 rollen komt te staan meten ze juist de pk's op de wielen ;)

Vermogen van wagens wordt altijd in krukas PK uitgedrukt. Gewoon omdat dat cijfer hoger is en beter verkoopt. Een 130PK Tdi bijvoorbeeld heeft dus 130PK op de krukas, maar zet geen 130PK aan de wielen. Die zal ongeveer 100PK op zen wielen hebben.

De testbank waar ik ga meet krukas PK op de wielen. Ik denk dat je de oude generatie testbanken voorhebt waarbij er geen terugberekening gebeurd naar krukas PK.
In Belgie zijn er 3 deftige testbanken; die van PowerPlus, die van Kempower en die van Heinz Tuning. Die meten allemaal krukas PK aan de wielen. IK heb de technische uitleg ervan eens gekregen en wat me er nog van is bijgebleven is dat de bank tijdens de rundown (of uitloop) de weerstand van de aandrijflijn berekent en zo een accurate meting van de krukas PK weergeeft :002:
 

Bijlagen

  • 20643_1291508858621_1557246762_747663_8283268_n.jpg
    20643_1291508858621_1557246762_747663_8283268_n.jpg
    45 KB · Weergaven: 36
Foto-tjes van de Ronals die eronder komen. 18 duimers, powdercoated in wit.

In het afgedraaide deel komt nog in het zwart "BMW Motorsport" te staan.
 

Bijlagen

  • 1267875515_112_FT2322_dsc01942_.jpg
    1267875515_112_FT2322_dsc01942_.jpg
    35,5 KB · Weergaven: 20
  • 1267875515_112_FT2322_dsc01943_.jpg
    1267875515_112_FT2322_dsc01943_.jpg
    41,1 KB · Weergaven: 19
  • 1267875515_112_FT2322_dsc01944_.jpg
    1267875515_112_FT2322_dsc01944_.jpg
    40 KB · Weergaven: 19
  • DTM M3 01.jpg
    DTM M3 01.jpg
    77 KB · Weergaven: 32
  • DTM_Meisterauto_1992.jpg
    DTM_Meisterauto_1992.jpg
    144,3 KB · Weergaven: 33
M3 :055::055:

Ooit in mn leven zal ik er een hebben :D

Mn oom reed altijd een M3-E46 met 400pk. Was van Van Der Sar geweest:033:
Hellyeah die dingen gaan hard.
Helaas heeft hij hem ingeruild voor een TVR met ook 400 paarden, ding gaat wel wat harder maargoed, tis geen beemewee he :011:

nice boodschappenwagentje :icon_wink:
 
Mja, alles is relatief eh. Wat is hard de dag vandaag ? BMW en anderen verkopen tegenwoordig een 2-liter biturbodiesel van standaard al 200+pk. En dan nog een 500€ spenderen aan een ECU remap en je hebt een klein bommetje onder je kont, om nog maar te zwijgen van het koppel dat die dingen voortbrengen :icon_eek:

Kan je met een M3 wel eens flink schrikken aan het rode licht :wehe

Er wordt met de PK's gegooid tegenwoordig. 1.4-tjes met 170pk (Alfa), 2.0 met 272pk (Audi/VW), ...

En ook: je went zo aan alles he. Ik weet nog goed toen ik hem was gaan halen en onderweg naar huis was en met een smile van 2 meter breed rondreed telkens ik het gaspedaal indrukte. Nu zit ik vaak in mezelf te mompelen "komaaaaan bak, trek nou es op ! Zou er iets aan mis zijn ofzo want tjonge jonge, dat heeft precies toch vlotter gegaan" Totdat ik dan gewoon ter bevestiging nog eens een testbank runnetje doe en alles gewoon in orde is ... :108:
 
Ach, hij staat alweer tijdje stil en zal pas 2011 worden eer ik hem weer terug af heb. Daartegen ben ik dat traag gevoel weer lang kwijt en zal de smile in 2011 toch weer even terug verschijnen :D

En dan zou men Vanos terug moeten gereviseerd zijn en zou ik RC Engineering injectoren steken hebben, dat zorgt toch weer voor wat extra "punch" ;)
 
Enkel de injectoren, er is geen behoefte om iets anders te vervangen.

RC Engineering injectoren worden beschouwd als de beste ter wereld. Hun flowbenches en testmethodes worden alom geprezen.

Ik ga geen grotere injectoren steken, dus ik ga niet meer brandstof toevoegen. Maar wel de manier waarop de brandstof aangeleverd wordt. RC's hebben de snelste responsetijd en hun spuitnevel is veel geavanceerder dan de standaard Bosch injectoren. Hierdoor gaat hij veel nijdiger reageren op het gaspedaal, de acceleratiecurve veel mooier liggen en de vermogenswinst ligt rond de 8% :038:
 
Even gewoon wat leuke info voor niet-kenners (heb toch niets beters te doen nu, zit op werk en is retekalm … *zucht* ). Onderstaande is een ingekorte versie zonder daarbij in teveel detail te treden omtrent het bestaan van de BMW ///M modellen. Enjoy !

We zijn anno 1977 en BMW heeft ambities om mee te gaan doen in autoracerij waar Ferrari, Lamborghini, Porsche en andere grote namen de plak zwaaien. Ze richtten hiervoor een nieuwe divisie op, eigenlijk een aparte firma, genaamd “BMW ///Motorsport”. Deze ontwikkelt samen met Lamborghini de BMW M1, aka “Motorsport-1”: een supersportwagen met 3500cc zescylinder motor. Vermogen van de wegversie was 272pk, die van de raceversie kon oplopen tot 950pk (!!!) . De reden dat er ook een wegversie kwam was homologatie. Er moeten nl. ook straat berijdbare versies bestaan om mee te mogen doen in de autoracerij.
We springen naar 1984. Vele BMW klanten konden zich de M1 niet veroorloven maar vroegen om een alternatief. Het antwoord was de M5, aka “Motorsport-5”. Het koetswerk van de normale 5 serie berline, met aangepast sportonderstel en in het vooronder de 272pk straffe 3500cc motor uit de M1, met wat updatetjes naar 286pk geheveld. Een legende was geboren !
Hetzelfde trucje deed BMW Motorsport nogmaals met het koetswerk van de 5 serie coupé die 6 serie noemt: de M6 werd geboren. Zelfde motor, zelfde onderstel, maar coupé vorm.
BMW had intussen ook interesse in het DTM kampioenschap: hét kampioenschap voor toerismewagens dat waanzinnig populair was, zelfs meer bekeken dan de formule 1. Hiervoor ontwikkelde BMW Motorsport de eerste M3, aka “Motorsport-3”. De basis was deze keer de kleinere berline, de 3 serie, modelnummer E30. Motorsport bracht verbredingen aan, en allerlei modificaties gericht op de racerij. Echter de cylinderinhoud voor dat kampioenschap mocht niet de 2500cc overschrijden en mocht max. 4 cylinders bevatten. BMW Motorsport kwam met de S14 motor op de proppen: een 2300cc van 195pk voor de wegversie en tot 380pk voor de DTM versie.
Dit model werd immens populair wegens de toen ongeziene prestaties en wegligging en de relatief lage kostprijs. Gedurende de jaren werden tal van evoluties doorgevoerd waarbij uiteindelijk gestrand werd op een EVO II: 2500cc en 238pk. Nog steeds de duurste en meest zeldzaamste van alle M3’s.
Na deze geschiedenis veranderde Motorsport van tactiek in 1993 tot ergernis van vele fans: het ging hun niet langer om de raceversie van hun “M”-reeks maar om de straatversie. Vele rijke klanten vroegen een antwoord op de AMG’s van Mercedes en de Porsche 911’s die tot dan de BMW’s in de vernieling reden (op de weg althans, op het circuit bleef BMW ongenaakbaar). BMW Motorsport antwoordde gepast met de nieuwe M3, gebaseerd op het E36 model. Dit is trouwens de wagen die ik in men bezit heb. Ze namen een gewone 3 serie berline en pompten daar een aangepast onderstel onder en een 3000cc zescylinder motor die rechtstreeks afstamt van zijn 3500cc voorvader. Deze motor leverde ook 286pk. BMW kon eindelijk concurreren met Porsche op de openbare weg. Helaas door de verandering van tactiek werd het koetswerk ongemoeid gelaten en zo kon de buitenwereld niet het onderscheid zien tussen een normale 3 serie berline (zoals de 318, 320 , 325 enz.) en de M3. Nog verwarrender werd het toen BMW Motorsport ook met aerodynamische pakketten op de markt kwam die als optie op de gewone BMW 3 serie konden gekocht worden. Hierdoor kon elke 3 serie er uitzien als de “echte” M3. Sommige zagen dat als een voordeel, de puristen schreeuwden moord en brand. Maar toen bleek dat deze wagen zo snel was en uitstekende rij eigenschappen had, koelde de puristen af en omarmden ook dit model.
Hieruit is dus het vaak gemaakte misverstand gemaakt over wat een M3 nu eigenlijk is. Veel mensen zagen een 320i of 318i met M-pakket ook als een M3, terwijl het eigenlijk een “320i Mtechnik” betrof zoals dat heet; een gewone BMW 3 serie met 2.0 motor met daarbij als optie de M3-look pakket. Ook werden vaak de M3 logo’s geplaatst op non-M3’s. Heeeeel erg verwarrend.
Er werd hiervan in 1996 ook nog een evolutie doorgevoerd: de E36 M3 EVO had nu een 3200cc onder de kap van 321pk. Maar doordat de versnellingsbak werd veranderd van 5 naar 6 bak was deze nauwelijks sneller dan zijn oudere broer de 3000cc. Hij reed wel veel aangenamer en had meer koppel (trekkracht) onderin.
Het nadeel van de tactiekwijziging van 1993 werd pas jaren later zichtbaar: de carroserie van de normale BMW 3 serie kon de krachten die de M3 krachtbron ontwikkelde niet aan en begon op allerlei plaatsen te scheuren. Vele mankementen en problemen tot gevolg uiteraard.
En dus pakte BMW Motorsport het met de opvolger opnieuw anders aan in 2000: een compleet aangepast koetswerk en onderstel, inclusief verbredingen. Het model E46 M3 werd geboren. Ook dit model werd legendarisch, net zoals het eerste, en wordt heden ten dage nog steeds beschouwd als dé moderne M3. De motor is een verdere afgeleide van de E36 M3 EVO, dus ook 3200cc, maar dit maal puurde BMW Motorsport 343pk uit de zescylinder. Dit was ook de eerste M3 met 4 uitlaatpijpen.
Van deze M3 werd ook een extra straffe versie gemaakt voor mensen die vaak met hun wagen op circuits vertoefden, als hobbyist racers. De E46 M3 CSL noemt dit (Club Sport Lightweight). Verlicht koetswerk, weinig opties, racestoelen en onderstel en de motor werd opgepept tot 360pk. Zeldzaam en zeer duur, bestaat in slechts 2 kleuren: zilver of zwart.
Ondertussen zat de concurrentie niet stil en kwamen steeds zwaardere motoren op het toneel. Zowel Mercedes AMG als Audi Sport waren reeds met V8-en bezig en dus volgde BMW met de laatste nieuwe M3 in 2007, de E92 M3. Deze heeft een 4.0 V8 onder de kap van 420pk. Ook weer een gans ander koetswerk met verbredingen en een ander onderstel. Ook hier werd een straffe, circuit gerichte, versie gemaakt in 2010: de M3 GTS. Enkel verkijgbaar in oranje met een 4.4 V8 onder de kap van 450pk. Gelimiteerde oplage ook zoals zijn voorloper de E46 M3 CSL en helaas inmiddels uitverkocht.


Verder ook nog het vermelden waard dat de M5/M6 eigenlijk dezelfde weg heeft afgelegd, min of meer. Dus hiervan bestaan ook verscheidene modellen; De huidige M5/M6 heeft een 5000cc V10 motor onder de kap van 507pk.

Dus wat je moet (mag) onthouden is dat de “M” staat voor Motorsport. Dat is niet BMW zelf. Motorsport ontwikkelt straffe versies van de gewone BMW’s, serie 3 en 5(6). Hun modellen noemen bijgevolg M3, M5 en M6 en zijn de concurrenten van Mercedes hun AMG reeks en van Audi’s Sport reeks (S3,S4, RS4, S5, RS6)
De oude M3’s hebben enkele uitlaatpijpen en de nieuwe hebben er 4. De oude M3’s zijn moeilijk van de gewone 3 reeksen van BMW te onderscheiden tenzij je het echt kent. De nieuwe M3’s vallen harder op wegens het verbrede koetswerk. Zie je een BMW rijden met op de kofferklep “M320i of M325i” ofzo, dan betreft het een gewone BMW met als optie het M technik pakket dat de BMW er als een M3 doet uitzien.

Ik heb dit even bij elkaar getypt om wat inzicht te geven in BMW en BMW Motorsport en om ook wat verwarring uit de wereld te helpen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het fijn lezen was.
Heb je nog vragen ? Shoot !
 
feitenfestival !

En nu ik toch zo goed op dreef ben:

BMW feitenfestival :033: :055: !!

Wist je dat...

... BMW staat voor Bayerische Motoren Werke ? Omdat ze in Beieren gelokaliseerd zijn en ten tijde van de wereldoorlogen motoren bouwden voor vliegtuigen. Vandaar ook dat het logo een propeller moet voorstellen.

... BMW reeds tientallen jaren op rij de prijs van 'swerelds beste motor mag ontvangen wegens de hoge prestaties en betrouwbaarheid van de atmosferische ///M motoren ?

... de cylinderkoppen van de oudere M3's door Rolls Royce gefabriceerd werden ? Omdat BMW eigenaar is van Rolls Royce en ze de technologie noch de capaciteit hadden om zelf de geavanceerde cylinderkoppen te produceren. (Op mijn cylinderkop hangt trouwens ook zo'n "built by Rolls Royce" plaatje met een serienummer naast en fabricagedatum)

... de nieuwe generatie M3 en M5 motoren (V8-V10) in USA worden geproduceerd ? Omdat de USA de grootste afnemer is van BMW ///M sinds 2001.

... ook de X5 en X6 modellen (SUV's) daar worden gebouwd en naar hier verscheept met dezelfde reden ?

... de motor die gebruikt werd in de McLaren F1 GTR supersportwagen eigenlijk 2 tegen elkaar geschroefde M3 3000cc zescylinder motoren zijn ? Op die manier werd een 627pk sterke 6 liter V12 bekomen.

... de motorbaai van die McLaren bekleedt is met goud ? Omdat goud blijkbaar een uitstekende hitteweerder is en anders de temperatuur in de cockpit te hoog zou oplopen.

... die McLaren F1 GTR nog steeds de 4e snelste productiewagen aller tijden is met een top van 386km/h ?

... Bugatti het concept van BMW overgenomen heeft met zijn Veyron (de 2e snelste productiewagen aller tijden) ? De Veyron heeft 2 aan elkaar geschroefde V8 biturbo's liggen, dus een W16 quad turbo van 1001pk.

... de oudere modellen Amerikaanse M3's minder vermogen hebben dan Europese modellen wegens emissienormen ? De US E36 M3 heeft slechts 240pk tov 286/321pk voor zijn Europese broertjes.

... die Amerikaanse M3's ook niet de door Rolls Royce gebouwde geavanceerde cylinderkoppen hebben maar een eenvoudiger type cylinderkop door BMW zelf gemaakt ? Dit verklaart ook een deel van het mindere vermogen trouwens.

... BMW Motorsport onlangs zijn eerste turbomotor ontwikkeld heeft ? De motor in de X5M en X6M modellen zijn 4.4 V8 biturbo motoren van goed 550pk. Deze motor zal ook het hart worden van de opvolger van de huidige M5 V10.

... je "vrij eenvoudig" het vermogen van de eerste generatie M3 met 2300cc 4 cylinder motor van 195pk naar 260+pk kan brengen ? Dit is 1 van de redenen dat dit model zo massaal gebruikt werd in de rallysport en instapklassen van tourismewagen kampioenschappen.

... BMW als eerste fabrikant in Europa in 1973 al een sportsedan verkocht met turbo benzinemotor (en niet Saab dus) ? De BMW 2002 turbo was met zen 170pk toen ongekend snel. Dit is 1 van de zeldzaamste BMW's op de planeet trouwens want er zijn slechts enkele van verkocht wegens de oliecrisis die net op dat moment uitbrak.

... vroeger je meteen wist welke motor er onder de kap zat omdat dat aangegeven werd door het typenummer ? Een 318i had een 1800cc onder de kap, een 525i had een 2500cc, een 740i had een 4000cc. Tegenwoordig echter gaat dat plaatje niet meer op want BMW heeft sinds de beginjaren van deze eeuw stevig zitten rommelen met zen type aanduidingen en nu is bijna geen enkele aanduiding nog overeenkomstig met de motor. Zo heeft de 335i geen 3500cc motor, maar een 3000cc biturbo. Zo heeft de 325i geen 2500cc motor meer maar een 3000cc, heeft de 550i geen 5000cc motor maar een 4400cc, enz. enz.

... BMW gespecialiseerd is en blijft in zes-in-lijn motoren ? Een BMW zescylinder is dus geen V6. BMW heeft nooit V6 motoren gemaakt. Alle BMW zescylinders zijn zes-in-lijn motoren. De laatste jaren ontwikkeld BMW ook veel andere cylinderopstellingen, zoals V8, V10, V12, 4 cylinders, ... Maar de "oermotor", het hart van een "echte" BMW zou volgens puristen een zes-in-lijn moeten zijn.

... de 2de hands prijzen per (normaal) M3 model sterk variëren ? De eerste M3 (E30) betaal je voor een goed exemplaar rond de 20.000€. De tweede M3 (E36) betaal je rond de 10.000€, de derde M3 (E46) een 25.000€ en de laatste nieuwe zo'n 50.000€ voor een goede met opties.
 
Laatst bewerkt:
Werk jij altijd midde in de nacht? Ik lag toen allang te slapen :)

Hoe bedoel je je hebt tijd over :D Alles gelezen en ik vond het echt interestant :D

Yup. Ik ben warehouse supervisor van een nachtploeg. Lekker relaxed, van niemand geen last. En als men troepen aan het werk zijn en alles loopt gesmeerd ben ik ook gelukkig want dan heb ik tijd zat :D :D
 
You are realy cool.

Btw eff een tip ;) Een 320i E36, Is een bmw met 6 cilinder in lijn met een te gekke geluid :)
Weet niet of een M3 ook zo iets produceert.


Btw leuk dat we het over bmw's hebben, Vandaag een 745i(2005) uitgelezen en een M3 E46 cabrio. Beiden helemaal top!
 
een m3 motor heeft ITB's

Tis dat het geen 10000 toeren kan draaien anders heb je net een racemoter ;)

ITB's zijn:

itb.jpg


Elke inlaat heeft zijn eigen gasklep en injector ofc ;)

itb3.jpg
 
You are realy cool.

Btw eff een tip ;) Een 320i E36, Is een bmw met 6 cilinder in lijn met een te gekke geluid :)
Weet niet of een M3 ook zo iets produceert.


Btw leuk dat we het over bmw's hebben, Vandaag een 745i(2005) uitgelezen en een M3 E46 cabrio. Beiden helemaal top!

M3 produceert een veel gruwelijkere sound :077: , dankzij de ITB's, zoals Kenny laat zien. Individuele gaskleppen per cylinder.

Het geluid wordt pas helemaal indrukwekkend als je de standaard luchtaanzuiging vervangt door een carbon fibre airbox en daarbij gekoppeld een Alpha-N sturing laat programmeren. Dan valt je luchtmassameter weg en wordt de lucht zo in je airbox en cylinders getrokken. Fenomenale sound en ditto power.

Zoek maar eens op youtube ofzo M3 carbon airbox.

Helaas mucho dinero: zo'n box kost je ongeveer 2500€ en de Alpha-N programmatie nog eens een kleine 1000€.

Prentje:
 

Bijlagen

  • S50B30 M3 met airbox.jpg
    S50B30 M3 met airbox.jpg
    91,8 KB · Weergaven: 26
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Gefeliciteerd, AzzKickr. Felicitaties 0
AzzKickr AzzKickr - Skeletor systeem Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan