Even gewoon wat leuke info voor niet-kenners (heb toch niets beters te doen nu, zit op werk en is retekalm … *zucht* ). Onderstaande is een ingekorte versie zonder daarbij in teveel detail te treden omtrent het bestaan van de BMW ///M modellen. Enjoy !
We zijn anno 1977 en BMW heeft ambities om mee te gaan doen in autoracerij waar Ferrari, Lamborghini, Porsche en andere grote namen de plak zwaaien. Ze richtten hiervoor een nieuwe divisie op, eigenlijk een aparte firma, genaamd “BMW ///Motorsport”. Deze ontwikkelt samen met Lamborghini de BMW M1, aka “Motorsport-1”: een supersportwagen met 3500cc zescylinder motor. Vermogen van de wegversie was 272pk, die van de raceversie kon oplopen tot 950pk (!!!) . De reden dat er ook een wegversie kwam was homologatie. Er moeten nl. ook straat berijdbare versies bestaan om mee te mogen doen in de autoracerij.
We springen naar 1984. Vele BMW klanten konden zich de M1 niet veroorloven maar vroegen om een alternatief. Het antwoord was de M5, aka “Motorsport-5”. Het koetswerk van de normale 5 serie berline, met aangepast sportonderstel en in het vooronder de 272pk straffe 3500cc motor uit de M1, met wat updatetjes naar 286pk geheveld. Een legende was geboren !
Hetzelfde trucje deed BMW Motorsport nogmaals met het koetswerk van de 5 serie coupé die 6 serie noemt: de M6 werd geboren. Zelfde motor, zelfde onderstel, maar coupé vorm.
BMW had intussen ook interesse in het DTM kampioenschap: hét kampioenschap voor toerismewagens dat waanzinnig populair was, zelfs meer bekeken dan de formule 1. Hiervoor ontwikkelde BMW Motorsport de eerste M3, aka “Motorsport-3”. De basis was deze keer de kleinere berline, de 3 serie, modelnummer E30. Motorsport bracht verbredingen aan, en allerlei modificaties gericht op de racerij. Echter de cylinderinhoud voor dat kampioenschap mocht niet de 2500cc overschrijden en mocht max. 4 cylinders bevatten. BMW Motorsport kwam met de S14 motor op de proppen: een 2300cc van 195pk voor de wegversie en tot 380pk voor de DTM versie.
Dit model werd immens populair wegens de toen ongeziene prestaties en wegligging en de relatief lage kostprijs. Gedurende de jaren werden tal van evoluties doorgevoerd waarbij uiteindelijk gestrand werd op een EVO II: 2500cc en 238pk. Nog steeds de duurste en meest zeldzaamste van alle M3’s.
Na deze geschiedenis veranderde Motorsport van tactiek in 1993 tot ergernis van vele
fans: het ging hun niet langer om de raceversie van hun “M”-reeks maar om de straatversie. Vele rijke klanten vroegen een antwoord op de AMG’s van Mercedes en de Porsche 911’s die tot dan de BMW’s in de vernieling reden (op de weg althans, op het circuit bleef BMW ongenaakbaar). BMW Motorsport antwoordde gepast met de nieuwe M3, gebaseerd op het E36 model. Dit is trouwens de wagen die ik in men bezit heb. Ze namen een gewone 3 serie berline en pompten daar een aangepast onderstel onder en een 3000cc zescylinder motor die rechtstreeks afstamt van zijn 3500cc voorvader. Deze motor leverde ook 286pk. BMW kon eindelijk concurreren met Porsche op de openbare weg. Helaas door de verandering van tactiek werd het koetswerk ongemoeid gelaten en zo kon de buitenwereld niet het onderscheid zien tussen een normale 3 serie berline (zoals de 318, 320 , 325 enz.) en de M3. Nog verwarrender werd het toen BMW Motorsport ook met aerodynamische pakketten op de markt kwam die als optie op de gewone BMW 3 serie konden gekocht worden. Hierdoor kon elke 3 serie er uitzien als de “echte” M3. Sommige zagen dat als een voordeel, de puristen schreeuwden moord en brand. Maar toen bleek dat deze wagen zo snel was en uitstekende rij eigenschappen had, koelde de puristen af en omarmden ook dit model.
Hieruit is dus het vaak gemaakte misverstand gemaakt over wat een M3 nu eigenlijk is. Veel mensen zagen een 320i of 318i met M-pakket ook als een M3, terwijl het eigenlijk een “320i Mtechnik” betrof zoals dat heet; een gewone BMW 3 serie met 2.0 motor met daarbij als optie de M3-look pakket. Ook werden vaak de M3 logo’s geplaatst op non-M3’s. Heeeeel erg verwarrend.
Er werd hiervan in 1996 ook nog een evolutie doorgevoerd: de E36 M3 EVO had nu een 3200cc onder de kap van 321pk. Maar doordat de versnellingsbak werd veranderd van 5 naar 6 bak was deze nauwelijks sneller dan zijn oudere broer de 3000cc. Hij reed wel veel aangenamer en had meer koppel (trekkracht) onderin.
Het nadeel van de tactiekwijziging van 1993 werd pas jaren later zichtbaar: de carroserie van de normale BMW 3 serie kon de krachten die de M3 krachtbron ontwikkelde niet aan en begon op allerlei plaatsen te scheuren. Vele mankementen en problemen tot gevolg uiteraard.
En dus pakte BMW Motorsport het met de opvolger opnieuw anders aan in 2000: een compleet aangepast koetswerk en onderstel, inclusief verbredingen. Het model E46 M3 werd geboren. Ook dit model werd legendarisch, net zoals het eerste, en wordt heden ten dage nog steeds beschouwd als dé moderne M3. De motor is een verdere afgeleide van de E36 M3 EVO, dus ook 3200cc, maar dit maal puurde BMW Motorsport 343pk uit de zescylinder. Dit was ook de eerste M3 met 4 uitlaatpijpen.
Van deze M3 werd ook een extra straffe versie gemaakt voor mensen die vaak met hun wagen op circuits vertoefden, als hobbyist racers. De E46 M3 CSL noemt dit (Club Sport Lightweight). Verlicht koetswerk, weinig opties, racestoelen en onderstel en de motor werd opgepept tot 360pk. Zeldzaam en zeer duur, bestaat in slechts 2 kleuren: zilver of zwart.
Ondertussen zat de concurrentie niet stil en kwamen steeds zwaardere motoren op het toneel. Zowel Mercedes AMG als Audi Sport waren reeds met V8-en bezig en dus volgde BMW met de laatste nieuwe M3 in 2007, de E92 M3. Deze heeft een 4.0 V8 onder de kap van 420pk. Ook weer een gans ander koetswerk met verbredingen en een ander onderstel. Ook hier werd een straffe, circuit gerichte, versie gemaakt in 2010: de M3 GTS. Enkel verkijgbaar in oranje met een 4.4 V8 onder de kap van 450pk. Gelimiteerde oplage ook zoals zijn voorloper de E46 M3 CSL en helaas inmiddels uitverkocht.
Verder ook nog het vermelden waard dat de M5/M6 eigenlijk dezelfde weg heeft afgelegd, min of meer. Dus hiervan bestaan ook verscheidene modellen; De huidige M5/M6 heeft een 5000cc V10 motor onder de kap van 507pk.
Dus wat je moet (mag) onthouden is dat de “M” staat voor Motorsport. Dat is niet BMW zelf. Motorsport ontwikkelt straffe versies van de gewone BMW’s, serie 3 en 5(6). Hun modellen noemen bijgevolg M3, M5 en M6 en zijn de concurrenten van Mercedes hun AMG reeks en van Audi’s Sport reeks (S3,S4, RS4, S5, RS6)
De oude M3’s hebben enkele uitlaatpijpen en de nieuwe hebben er 4. De oude M3’s zijn moeilijk van de gewone 3 reeksen van BMW te onderscheiden tenzij je het echt kent. De nieuwe M3’s vallen harder op wegens het verbrede koetswerk. Zie je een BMW rijden met op de kofferklep “M320i of M325i” ofzo, dan betreft het een gewone BMW met als optie het M technik pakket dat de BMW er als een M3 doet uitzien.
Ik heb dit even bij elkaar getypt om wat inzicht te geven in BMW en BMW Motorsport en om ook wat verwarring uit de wereld te helpen. Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het fijn lezen was.
Heb je nog vragen ? Shoot !