• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Auto koelvloeistof gebruiken in WC setup

IceByte

New member
Ik ben bezig een waterkoelingsset samen te stellen, heb een 240 en 120 black ice SR1, EK nikkel blok voor zowel CPU en GPU. HDD's gaan gekoeld worden met een aquadrive, de pomp wordt een Laing DDC-1 MCP350 in een XSPC reservoir.

Nu wil ik het systeem zo onderhoudsarm mogelijk hebben, en wil dus geen gebruik gaan maken van water, al dan niet demi, maar van gewone kant en klare koelvloeistof voor de auto.
Ik weet dat iets minder goed warmte geleidt dan water met toevoegingen, maar daar zit ik niet mee, ik bouw mijn setup voor stilte, niet om te kunnen overklokken.

Zijn er problemen bekend met het gebruiken van dit soort koelvloeistof in een WC setup zoals bovenstaande?
 
Naar ik gehoord heb zijn er een aantal mensen die er probleemloos gebruik van maken.

Ik weet dat de viscositeit (dichtheid) van autokoelvloeistof iets hoger licht waardoor het iets minder makkelijk stroomt. Het is iets dikker zeg maar. Maar dat moet in een normale setup geen problemen opleveren.

Maar het onderhoud blijft hetzelfde als wanneer je een kant-en-klare vloeistof gebruikt van bijvoorbeeld Feser of EK.

Je moet altijd ongeveer 1x per jaar / 1,5 jaar alles nalopen op vuil en eventueel de vloeistof vervangen.
 
In een auto zit eigenlijk ook alleen maar demi water + antivries zodat het in koude omgevingen niet kan bevriezen.

Gezien je pc niet in de vrieskou staat heeft het geen toegevoegde waarde. Wil je geen gezever met algen en dat soort dingen pak dan een pre-mix waar een corrossion en algy blocker in zit (volgens mij aanwezig in elke pre-mix, bij demi water moet je dit zelf toevoegen)

Zoals aangegeven hierboven dient wel 1 keer in de zoveel tijd de loop nagekeken te worden en ververst met nieuwe vloeistof. De meningen verschillen over wanneer dit is maar 1/1,5 jaar zou prima moeten zijn.
 
Ik zou inderdaad gaan voor een kant en klare pre-mix, gewoon bestemd voor PC waterkoeling. Verkrijgbaar bij Highflow.nl natuurlijk!

In sommige, of de meeste, auto koelvloeistoffen zitten meerdere chemische stofjes. Ook om de pomp te smeren. Slangen van auto's zijn daar tegen bestand, maar of gewone PC waterkoeling slangen dat ook zijn?

Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een kant en klare premix halen bij Highflow, kost een stuiver en dan zit je altijd goed!
 
Autokoelvloeistof bevat ook diverse chemicaliën om alg en roest vorming tegen te gaan.
Of het dezelfde goedjes zijn betwijfel ik echter.
Tevens zit er ook anti-schuim toevoegingen in en nog diverse andere zaken voor bepaalde specificaties.
Al met al zou je -theoretisch gezien- autovloeistof prima kunnen gebruiken in een waterkoelloop, maar ook kvs is niet bepaald goedkoop tenzij je echt het grootste sloebermerk neemt, dus ik zie niet echt in waarom je 'lastig' zou gaan doen en een boel vraagtekens erbij krijgt op de kop toe.
 
Hier gewoon spul voor auto's aan het gebruiken.
Niet om freddy zn handel weg te halen ofzo, maar heb gewoon een paar liter hier in de loop zitten, geef geen zak om de kleur of wat dan ook, alleen anti-corrosie. Vooralsnog is t gewoon goedgegaan hier in die paar jaar. (heb een vrij lompe loop)

Ga je voor net ff meer performance of dat kleurtje of weetikveel, haal dan die mixshizzle.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
maomanna Extra verzekering bij huren auto?? Algemene Discussies 5
G [TKA-auto] Seat toledo 1.8 20vt sport 180pk Verkocht 2
olympus 12v accu naar 12v auto/gloeiplug stekker Electronica 9
K Auto speakers op Pc aansluiten Electronica 23
Alex Grand Theft Auto 5 Gaming 28
D Custom auto rad project Waterkoeling 1
Freddy RC Auto / voertuigen forum :) Gadgets 2
dopestuff RC auto keuze Gadgets 27
Harjo [IN-ACTIVE] Subwoofer Speakers Radio Kabels voor de auto Verkocht 18
Fall3n Auto Start Knop is Toch een Momentary Switch Electronica 0
Wouter Auto onderdelen winkels. Overige Builds 15
Vannos Mooie auto gespot? Post het hier! A.u.b. foto's :) Algemene Discussies 62
Freddy Droom garage voor auto liefhebbers :) Algemene Discussies 20
D Dempen van kast met Dynamat Extreme (voor de auto) Cases en Modding 9
D Geluidsinstallatie in je auto? Algemene Discussies 45
Wouter Een auto gesloopt onder mijn kenteken gegevens :S Algemene Discussies 12
ZwerverRoodbaard Grand Theft Auto (GTA) IV Gaming 209
Freddy Welke auto rij je nu en welke "wil" je rijden :) Algemene Discussies 1836
E Koelvloeistof bijvullen/verversen. Waterkoeling 2
djghostogb koelvloeistof info Waterkoeling 2
Hightower Nanoxia Coolforce CF1 koelvloeistof HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Freddy EKWB Halloween Promo 2018: 20% korting op EK-CryoFuel koelvloeistof met EK-Velocity HighFlow Computer Cooling Shop 1
Freddy EK-CryoFuel Solid Coolant / Koelvloeistof HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
T Koelvloeistof Advies Waterkoeling Setup 5
S Primochill Vue Koelvloeistof / Liquid / Coolant HighFlow Product Suggesties en Nieuws 108
Freddy Liquid.cool Koelvloeistof / Coolant / Componenten HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Meest onderhoudsvrije koelvloeistof gezocht Waterkoeling 3
S Water koelvloeistof aanvullen Handleidingen en Installatie Tips 2
J vraag rigid primochill icm koelvloeistof Waterkoeling 3
T Welke kleur slang en koelvloeistof? Advies gevraagd Waterkoeling 2
E Hulp gevraagd bij keuze koelvloeistof Waterkoeling 7
M welke slangen en hoe koelvloeistof vervangen Waterkoeling 7
D Koelvloeistof keuze Waterkoeling 3
C Koelvloeistof opnieuw gebruiken? Waterkoeling 6
k.3nny Tapwater als koelvloeistof? DONT! just DONT! Waterkoeling 12
A hoeveelheid koelvloeistof Waterkoeling 3
C koelvloeistof verkeerde kleur Waterkoeling 4
hondaygo Echte gele koelvloeistof. HighFlow Product Suggesties en Nieuws 30
T Koelvloeistof vernieuwen. Waterkoeling 4
B Kleur verandering koelvloeistof Waterkoeling 4
Freddy Zomer komt eraan, ververs uw koelvloeistof met Feser One: Week Actie! HighFlow Computer Cooling Shop 5
G Gebruikt koelvloeistof Waterkoeling 5
S Schuim op koelwater/koelvloeistof Waterkoeling 16
yamaha_R1 slangen / koelvloeistof - Rood Waterkoeling 12
Arniebomba Verkleuring koelvloeistof Waterkoeling 31
R Mengen koelvloeistof van verschillende merken? Waterkoeling 4
R Blood Red kleur, welke koelvloeistof met welke slang? Waterkoeling 1
PlayGamble Computer blijft piepen, na lekken van koelvloeistof Waterkoeling 33
T Koelvloeistof mixen? Waterkoeling 4
volcom Advies gevraagd: welke kleur koelvloeistof? Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan