• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

ATI komt met eerste videokaart met 3 gpu's.

LuNe

New member
Asus zet drie RV670-gpu's op videokaart
Door Pieter Molenaar op tweakers.net.

Er is een prototype van een werkende Asus-videokaart met daarop drie RV670-gpu's opgedoken - één meer dan op de Radeon HD 3870 X2-videokaart. De drie gpu's werken samen via de Crossfirex-technologie.

Nordichardware wist de hand te leggen op een prototype van een videokaart van Asus met daarop drie RV670-gpu's van AMD. De drie grafische chips zitten elk op een apart pcb'tje dat in een connector op de hoofdkaart worden geprikt. Het koelblok dat elk dochterkaartje torst, suggereert dat elke gpu over zijn eigen geheugen beschikt. Via dubbele heatpipes wordt de warmte naar het uiteinde van de videokaart geleid, waarna waterkoeling het overneemt. De meegeleverde waterkoeler neemt, inclusief een reservoir, twee 5,25"-drivebays in beslag. De kaart bevat verder vier dvi-aansluitingen, waardoor minstens vier monitoren zijn aan te sluiten als Crossfirex niet wordt gebruikt.

Het is niet bekend of Asus de kaart ook echt wil uitbrengen, maar binnenkort zullen volgens Nordichardware waarschijnlijk de eerste testresultaten van de triplecore-videokaart op internet te vinden zijn. Aangezien de kaart de naam 'Asus EAH3850 Trinity ' heeft meegekregen, is de kaart wat snelheid betreft waarschijnlijk te vergelijken met drie Radeon HD 3850-videokaarten in Crossfirex-opstelling.

Opzich interessant nieuwsberricht. Het was natuurlijk te verwachten dat er snel een opvolger zou komen voor de x2 versies. Het is namelijk niet heel moeilijk om 3 of 4 gpu's op een kaart te zetten als de ontwikkelingen er al zijn voor 2 gpu's. Het was dus alleen de vraag of de volgende stap 3 of 4 gpu's zou zijn. Ik denk dat het na deze kaart dus toch 3 wordt. Het is toch een goed ontwerp, nu nog de ontwerpen van ATI zelf, en niet van asus. En natuurlijk zonder waterkoeling.

Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor de toekomst van de kaarten.
We zullen hierdoor ook snel de 4gpu's kaarten krijgen. En hierdoor komt er ook weer druk op nvidia en ati om drivers te maken voor meer dan 4 gpu's.
Ben ook wel benieuwd hoe ATI en nvidia hier op reageren.
Ik neem aan dit de 3850x3 wordt genoemd? als dit een serieuze kaart wordt.
Hopen dat ATI hier op reageerd. Misschien kunnen ze de 4870x2 die gepland staat wel beetje veranderen voor een versie met 3 gpu's ..

vraag me eigenlijk ook wel af wat de prestaties zullen zijn van deze kaart.
 
Tjonge jonge de x2 is bestaat nog geen maand en nu al bezig met 3 gpu's hoe kan je nou ooit de beste Pc hebben :p. maar ik ben zeker benieuwd na de prestaties!
 
"de beste PC" haha.

Die droom heb ik allang laten varen :p

Mocht je die hebben, dan kan je hooguit 1 week jouw PC de "beste PC" noemen.
(bij wijze van spreken :p)


Maar ze komen wel snel met de technologie zeg!
Opzich wel goed, maar ik vind wel dat ze eerst moeten concentreren op de drivers!

Met mijn nVidia kaarten wordt ik trouwens kapot gebombardeerd met nieuwe drivers.
En geen van allen werkt nog perfect :(
 
Nah ik moet zeggen dat het bij mij toch in stijgende lijn gaat als ik kijk naar percentages :)
Op het begin was beloofd dat het voordeel van 2 tot 1 10% zou moeten zijn, daar kom ik toch bijna overal mee dik overheen.
maarja, idd, ik vind dat ze meer op de drivers moeten concentreren.
Het zou relaxx zijn als ze die drivers even beter gingen maken, en liefst voor 6 of 8 gpu's :p dan knal ik er over een tijdje nog een kaart bij.
En daarna pas focussen op de multi gpu kaarten
Maar wie weet, misschien zijn ATI en nvidia daar ook mee bezig. Want deze kaart kwam van ASUS en niet van ATI.
 
Je kon op de cebit een € 30.000 pc winnen o.a met skull trail mobo en 2 quadcores op 4 ghz,
2 9800 gx2's in sli, 8gb ram, solid state hdd's en noem t maar op t zat er in.

Dat kun je toch wel t eerste half jaar wel de beste pc noemen :118:
 
Trouwens, 2 9800x2 is ook niks :p
De 9900x2 is opkomst!! met g200 chip.
maarja, ati komt ook met de 4870x2. Dus weer concurrentie strijd geleverd door ATI.
Nvidia probeerd weer antwoord te zoeken :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B ATI Radon Hd 7950 dubbel dispantion 2x mijn Buget is tussen de 200 en 300 euro Advies Waterkoeling Setup 3
T custom koeling voor ATI r9 290X? Overige Koeling 3
R [Waterkoeling] 2x ATI Radeon 7990 Advies Waterkoeling Setup 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
Vannos [VERKOCHT] Ati Radeon HD5870 1GB GDDR5 Verkocht 4
DieHard [VERKOCHT] Intel P3, ATI 3D Rage Pro Turbo Agp Verkocht 2
Vannos Ati radeon HD5870 Hardware & Software 3
Dustyrick [CLOSED] GPU ATI Asus EAH4890 1gb Gesloten 8
B Past EK ATI 4870x2 GPU waterblock op elke 4870x2 ? Waterkoeling 1
K GPU Waterblock Ati Radeon HD 7850. Waterkoeling 8
L Advies nodig bij eerste build. I7 2600k+Ati 7970 Advies Waterkoeling Setup 15
D Drivers ati radeon 9250 werken niet op windows 7 AMD / ATI 2
joostgvk Ati Sapphire HD 7970 OC Overclocking 3
C ATI 1090T - HD6970 - Custom Case Advies Waterkoeling Setup 10
P Eerste keer wc ( ati 6990 en 2600k cpu oc als doel ) in NZXT Phantom Advies Waterkoeling Setup 3
Sw333t [CANCELLED] EVGA 8800GTS 512MB met ATI kap Verkocht 2
Wouzke ATI HD4890 Full Cover blok Waterkoeling 20
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
Killerbee Waarde Ati Asus 5970 Gesloten 1
wijthoef [VERKOCHT] Ati Radeon 4870x2 + WC blok Verkocht 14
Joren [VERKOCHT] Ati HD5770 1gb Verkocht 8
Sw333t [TKG] Defecte ATI 4xxx / 5xxx met actieve koeler. Gevonden 11
olympus [VERKOCHT] Ati xfx hd4770 Verkocht 9
V Vreselijke framedrop ATI HD5870 crossfire Hardware & Software 43
koendb [REFUSED] Saphire ATI HD 4870 Verkocht 3
D Crossfire Ati hd 4890xxx werkt niet :S Hardware & Software 5
Wally1987 [VERKOCHT] Ati radeon HD5870 Verkocht 8
Sw333t [VERKOCHT] MSI ATI HD Radeon HD3870 512mb OC-edition (RX3870-T2D512E-OC) Verkocht 1
Sanders nVidia en Ati op hetzelfde moederbord Hardware & Software 6
Dustyrick Scythe Setsugen goed genoeg voor ATI HD4890? Overige Koeling 26
S ati radeon hd 5870 eyefinity 2 gb probleempje Hardware & Software 7
l3p Ati 5970 Artifacts Hardware & Software 8
k.3nny Ati is niet meer :( Algemene Discussies 16
D [Waterkoeling] €600-€700 I7 920 + ATI 5870 - advies Advies Waterkoeling Setup 5
G Core i7 930 ATI Radeon HD5870 Advies Waterkoeling Setup 5
V Waterblok voor ATI HD4650 en ASRock G43Twins-FullHD? Waterkoeling 3
Homienator ATI HD5850, liefst met zwarte PCB. Versie 1 (geschikt voor EK-FC5850) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
X-Tripiot [INACTIVE] Diverse ati 5870 kaarten Verkocht 19
E ati had4870 groen scherm Overclocking 5
J Overclocken van de ATI Sapphire Radeon HD 4850 Overclocking 0
S I7 920@3.6 en Ati radeon 5970 Advies Waterkoeling Setup 36
J ATI Radeon HD4850 Coolers Overige Koeling 69
Dustyrick raar geluid van ATI Asus 4890 Hardware & Software 10
R 2 ATi Kaarten in CF-setup Hardware & Software 9
K0G3L K0G3Ltje's Ati - Cube Gallery & Build Logs 79
stravinski ati (club3d) 4670 wordt niet herkend Hardware & Software 11
Colossus Ati leesvoer, Nieuwe generatie half 2010 Hardware & Software 5
Fuwa Fuwa Ati Radeon 4850 HD res: 1920x1080 Hardware & Software 16
Sanders Ati Tray Tools Overclocking 22
T ASUS ATI 5750 1gb drr5 custom koeler Overige Koeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan