• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Asus P6T pro workstation

cool daddy

Junior Member
Hallo, ik ben nieuw hier en zal me even voorstellen, Martijn is de naam en ik ben sinds 2004 een gebruiker van waterkoeling.
Eerst op een P4 3,2 gHz (was ik toen helemaal 'the king' mee hoor!) en sinds een paar dagen heb ik mezelf maar getrakteerd op een set-up die er als volgt uit ziet:
Mobo is dus de P6T pro workstation, cpu is een i7 920 , 6gb corsair XMS 3 1600 , videokaart is een eenvoudige Nvidia gt9400 silent [edit] een Quadro FX3500 zit er nu in [edit] ,systeem HDD is een 300gb wd raptor II, en 1 tera samsung F1 opslag. Om dvd's te bakken maak ik gebruik van een externe samsung alles brander, want er was geen plek meer voor bakken en braden in deze kast whahaha

Want dit alles heb ik dus in een 19 inch kast gemonteerd, omdat ik zo min mogenlijk "PC" om me heen wil hebben en dus ook geen herrie ervan!!
Vandaar dat ik al jaren zweer bij WC, ik ben geen gamer of OC'er , ik doe alleen beeld en videobewerking en wil dat in alle rust kunnen doen.
Tot zover mijn intro, to the point: ik heb dus mijn koeling verhuist van de P4 naar de i7 , met een huiskamertemp van 28 graden , had ik net een i7 stressed op 49..52 graden staan, en nu komt het dan echt, mijn mobo stond echter te koken op 57 graden ! (ook die gt9400 wordt best heet eigenlijk!)

Is dit normaal met een X58 chipset, of mis ik nu toch echt de luchtstroom die normaal uit de koeler van de CPU komt ????
Er gaan nu gedachtes door mijn hoofd om ook maar de NB en SB , en wie weet ook wel de mosfets te gaan WC'en :hmm

Heeft iemand al ervaring met dit model mobo en het koelen van de nb/sb ?? welk blok (of blokken) zou hier het mooist op passen ? (merk/type graag)

tot slot maar even een paar foto's van hoe dit alles in een 19 inch kastje past:

2uontqu.jpg


Dit was een test opstelling, het reservoir wat eerst in mijn oude PC zat paste niet in deze kast, dus bij Blokker een voorraad bus gehaald voor 5 euro, drie gaten in de deksel geboord, Eheim compact600 pomp er in en gaan met die WC :D Oja, die Esso koelvloeistof gebruik ik ook al sinds 2004, nooit geen problemen mee gehad, en de pomp wordt er ook lekker vettig mee gehouden!

En zo zit het dan allemaal gezellig bij elkaar
2hed353.jpg


28jxj0p.jpg

Zoals misschien opvalt zitten de twee HD's in een soort kooi, dit is een erg mooi ding van het merk Silverstone en het heeft ook een 120 mm fan

van de voorkant:

j6rksg.jpg


Tot zover mijn eerste post hier op dit forum,

grt, martijn
 
Laatst bewerkt:
allereerst welkom cool daddy

als niemand weet welke blokken er op jou moederbord passen kan je heel goed even EK waterblocks daarvoor mailen (jou moederbord staat namelijk niet specefiek in de compatebility lijst)

verder denk ik inderdaad dat jij airflow mist, dit mede omdat je reservoir een hoop airflow van je radfan blokeerd

als ik jou was zou ik hetvolgende proberen:
schuif jou reservoir wat naar "boven" ofwel zo veel mogelijk naar je hardeschijven toe (mischien past hij zelfs nog een klein stukje onder dat plaatje)
draai dan je radiator fan om, en plaats achterop je rig een (low speed) ventilator

dit alles zou bij mijn weten toch zeker een paar (al zijn het er niet een boel) graden moeten schelen ;)

wel mooie cpu temps btw :)
 
Ik heb vanmorgen de fan op de radiator omgedraaid, nu zijn er dus twee 120 mm blowers die de kast inblazen, en via de voeding en wat gaten achterop waait het nu lekker door!

Het is op dit moment in huis 25 graden, mobo was net 51 en CPU deed 47 graden bij 60% load , dat lijkt er meer op of niet dan?!

Ik was even bang dat het niet ging werken om lucht door de radiator aan te zuigen,maar het gaat eigenlijk perfect!
Verder blijf ik benieuwd of er meer mensen met dit mobo werken, en wat zij voor temps hebben...
 
idd je bent er op vooruit gegaan 3 graden de omgevings temp omlaag terwijl je mobo 6 omlaag

het zogeheten pull (lucht door de radiator zuigen) is zelfs beter voor de koelprestaties van de radiator ;)

heb je ook je pomp een beetje verplaatst (die blokkeert namelijk flink de aidflow :) )

het kan ook zijn dat de heatsinks niet helemaal top zijn gemonteerd (heeft asus wel vaker last van) en dan koelt de heatsink niet zo goed als hij had kunnen doen (dit kun je checken door als je weet dat je chips heet zijn de heatsink te voelen/meten moet hoort dan ook heet te zijn)
 
Grappig, ik had een mail geschreven naar EK waterblocks, hier het antwoord:

Hello,
We dont have nothing for that mobo.


Ach, de boodschap is duidelijk toch! :icon_lol:

De heatsinks zitten prima, daardoor ging ik juist opzoek naar de temps, want ik voelde opeens een erg warme luchtstroom langs me armen gaan en dacht dat kan nooit van de radiator alleen komen! Dus deksel los en ik voelde gelijk die kachels stralen :icon_eek: maar ja,waterkoelen van die dingen gaat dus -voorlopig- niet lukken dus dan moeten ze maar even zweten toch?!
De BIOS staat op 65 graden om in te grijpen, die gaat me bordje wel redden hoop ik hahaha

En ik ga inderdaad achterop nog een fan zetten, moet alleen nog even opzoek in me schuur naar een 80 mm PAPST fan, want dat is het enigste merk wat er bij mij in de PC mag hahaha
 
Laatst bewerkt:
jah die 50 graden moet hij wel redden ;)
dat draait mijn REX 2 nb ook altijd hoewel daar een waterblokje op zit (de heatpipe instalatie maakt niet heel goed contact)
zelf ga ik dus ook een keer het heele ding opnieuw mounten (pas als ik zin en de "guts" er op dat moment voor heb :) )
 
mooie setup zo in die "19 kast
ik heb 4 van die kasten ik wil niet anders meer erg gemakkelijk alles horizontaal
en zeer stevig dit zijn de echte kasten
zou je reservoir niet tussen de voeding en de hdd`s passen ?
je kan ook de hdd`s bovenin aan t voorfront monteren op een plaat
ik heb dat wel in mijn kast zit speciale montageplaat die dan boven de intake fans zit
maar ik ga dit zelf nog even veranderen want wil een stuk of 5/6 harde schijven inbouwen ik haal alles weg wat voor de intake zit en maak me zelf een houder met wat strips ofzo voor 4 a 5 hdd`s boven elkaar zo simpel mogelijk en weinig materiaal
zodat de intake flow ook goed door de schijven door kan komen.
:peace
 
Kerensky, bedankt voor de tip!

Parcifal, voor jou kan ik dan die Silverstone CFP51 hdd kooi aanbevelen, passen er opeens 4 hd's op de plek van drie 5,25 sloten én ze worden gekoeld door een 120mm blower! ( kan je bv 4x een 1,5 tera schijf kwijt :023: )

Ik ga inderdaad denk ik maar zelf een reservoir maken van plexi, dan zou het misschien kunnen passen tussen me hdd kooi en de radiateur , even meten hoe groot die Eheim pomp nou ook alweer was :040:

(misschien is het dan ook maar beter om dit topic'je te verplaatsen naar het 'show your project' gebeuren?!)
 
leuk dat je gaat proberen zelf een res te maken :)
ik hoop wel dat je er heel goed over na denkt
want het moet heel goede kwaliteit spullen en werk zijn, want anders kan het gaan barsten en lekken (en draad tappen in plexi is een nachtmerrie)
 
Kerensky, bedankt voor de tip!

Parcifal, voor jou kan ik dan die Silverstone CFP51 hdd kooi aanbevelen, passen er opeens 4 hd's op de plek van drie 5,25 sloten én ze worden gekoeld door een 120mm blower! ( kan je bv 4x een 1,5 tera schijf kwijt :023: )

Ik ga inderdaad denk ik maar zelf een reservoir maken van plexi, dan zou het misschien kunnen passen tussen me hdd kooi en de radiateur , even meten hoe groot die Eheim pomp nou ook alweer was :040:

(misschien is het dan ook maar beter om dit topic'je te verplaatsen naar het 'show your project' gebeuren?!)
heyhye tnx voor de tip ik heb er wel aan zitten denken een drive bay voor me schijven in de 5,25 maar daar kom ik ruimte tekort voor ik heb al een fancontroller en ook de dvd in 5,25 dus heb nog maar 1 ruimte vrij en t is wat onhandig om daar schijven in te doen als ik wat wil veranderen ofzo moet de hele boel eruit dus ga maar zelf wat maken wat ik op de bodem van de kast kan vastschroeven of iets dergelijks met 2 schroeven dat alle schijven snel uit de kast zijn te halen
achja en nu de schijven nog lol als ik er uit ben welke t gaat worden heb al een 12 poort raid geinstalleerd maar tot nu toe nog zonder schijven .... to SSD or not to SSD that`s the question lol :106:
 
In principe maak ik het liefst alles zelf, komt omdat ik bij een bedrijf werk waar eigenlijk alles mogenlijk is (ik ben timmerman/decorbouwer,werk dus 'bij de TV') Ik kan metaal bewerken,we hebben een spuiterij, CNC machine voor hout,metaal en kunstof , en een vacuüm dieptrek machine..... kortom, ik kan veeeeel kanten op ! :icon_cool:

Ik zou dus op de cnc een mal kunnen frezen , om met de dieptrek zelf een reservoir op maat te maken, kwestie van deksel er op (ook cnc incl de gaten voor de doorvoeren) en dan moet het goedkomen...
Maar misschien is het wel een idee om een pomp te gaan kopen die zelfaanzuigend is,en dus apart van een res kan werken want dan ben ik een stuk flexibeler met de opstelling!

Dus dit kon nog wel eens een leuk "hoe kom ik de winter door" project worden voor als de dagen weer korter worden hahaha

Als jullie het leuk vinden, ik heb nog wel wat foto's van mijn eerste WC project op de Pentium4 ?!
 
Aan de foto's te zien zullen er volgens mij wel wat heatkiller blokken op je mobo passen (de vorm/grootte ziet er iig bijna hetzelfde uit als bij mijn mobo), als je de hole spacings kan opmeten of ergens kan vinden zal ik het nameten voor je :).

Wel grappig dat je een 19" rack gebruikt trouwens, ga je die ook nog ergens inproppen of niet?
 
hier de afmetingen, ze zijn behoorlijk precies voor zover ik met een schuifmaat tussen alles door kon komen hahaha

2hzjrc1.jpg


De mosfets worden vrijwel niet warm, dus die laat ik tegen die tijd maar lekker onder de huidige koeler zitten...
Ik ben benieuwd naar jou koelblok afmetingen, foto?

En ja, ik ga dit rack zeker ergens in 'proppen' , de rest van me home studio is namenlijk ook allemaal 19" appartuur!
 
ik heb een samengestelde set via heatkiller, ik geef het trouwens een grote kans dat die wel een setje voor jouw bord hebben aangezien de layout van een p6t deluxe wordt ondersteunt door heatkiller. En dat bordje lijkt wel heel erg sterk op die van jou (as in zelfde chipset etc.) ;).
 
wij zijn hier op het forum zijn nogal "pic geil" :D

Oke, bij deze dan wat foto's uit 2004,

Doel: stille PC in een A-open bigtower kast bouwen
Mobo: Asus P4c 800 deluxe
CPU: P4 3.2
video: FX5200 dual dvi
mem: 2gb kingston
HDD sys: WD raptor 74 gb 10 krpm
HDD2: 2x maxtor in raid 0
cpu block: Nextcool GT3
rad: Nextcool W-zero III
fan: Papst 4412/f2 +coolermaster aerogateII

Toen der tijd nog dik 1500 euro voor die PC neergeteld..... :icon_eek:

w1g39k.jpg


Het leukste was het zelf maken van een reservoir, dus op m'n werk plexiglas voorbereid en de rest thuis afgemaakt:

t9fker.jpg


Messing buisjes gelijmt (met bison metaal lijm) in een verloop 1/2 naar 3/8 , voor de aanvoer en retour leiding.

s5zeja.jpg

15zmdxd.jpg

2jayiia.jpg


En toen gewoon voorgoed de boel dicht gelijmt :D
2eofnle.jpg


En dan pas testen hahaha, maar het werkte gewoon in 1x perfect hoor :icon_cool:

kbdemh.jpg

25fkqd3.jpg


Maar toen moest het nog in de kast... maar ook dat ging prima, beetje met de slijptol wat stukken kast weghalen, en daar ging ie hoor...

1535z5k.jpg

of4vf8.jpg

2gvsjd3.jpg


En zo zat het allemaal bij elkaar
30w6vx3.jpg


Maar ja, toen maakte alleen nog de videokaart een klere herrie met zo'n 40mm fannetje

Dus daar maar een Zalman passieve koelingset voor gehaald,

ejidrs.jpg

De montage was eigenlijk zeer eenvoudig, en het werkt tot op de dag van vandaag nog steeds prima (me dochter van 12 heeft nu deze pc)
102kq45.jpg


Verder werden de Maxtor schijven bijzonder warm/heet, dus ik dacht laat ik daar twee koelblokken voor maken op m'n werk, zo gezegt zo gedaan

vhwboh.jpg

2w23s69.jpg


Maar helaas, dit ging dus niet werken, ze werden nu niet gewoon heet, maar echt bloedheet zo samen bij elkaar, dus de kans was groot op een :073: haha!
Ik had hier natuurlijk een leiding doorheen kunnen boren,en zo de schijven ook water te koelen, maar dit was aluminium en de rest is koper dus dan had het waarschijnlijk niet zo lang meegegaan als nu het geval is!!

Goed, dit was dus mijn eerste waterkoeling project, in die tijd verklaarde vrijwel iedereen mij voor gek dat ik water en electronica bij elkaar ging brengen, maar het heeft altijd prima gewerkt en nooit gelekt. Ik heb 1x m'n pomp moeten vervangen dat was alles eigenlijk, voor de rest, alleen maar plezier van gehad!!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Pharlap [GEVONDEN] ASUS P6T Deluxe V2 LGA 1366 Intel X58 ATX gevraagd Gevonden 1
ShadowBumble [VERKOCHT] Asus P6T Deluxe V2 Verkocht 1
B [IN-ACTIVE] Full cover Asus P6T v2 Gevonden 0
D-foX Rampage Asus p6t v2 deluxe Overige Koeling 10
N [Waterkoeling] €750 euro, i7 930, asus p6T deluxe V2 Advies Waterkoeling Setup 7
M Nieuwe mobo: ASUS P6T SE, maar geen beeld?! Problemen & Oplossingen 18
Freddy Asus P6T Probleem: Kan BIOS niet zien, maar Windows opstartscherm wel :S Problemen & Oplossingen 2
ShockRaver I7 920 & Asus p6t SE Advies Waterkoeling Setup 24
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
R MIPS ASUS P6T Deluxe Series Set Nickel POM Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Donnie1992 asus p6t icm 2 X 4890 CF Hardware & Software 3
wunki Asus P6T Deluxe - Intel i7 - Radeon 5850 Advies Waterkoeling Setup 9
Alfist-GTV6 MIPS ASUS P6T / R2E Fusionblocks? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Asus p6t deluxe waterkoelen Waterkoeling 4
P Overclock i7 940 - Asus P6t Deluxe - Mushkin MEM Overclocking 7
D N/S Bridge Schatje Asus P6T Deluxe HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
M Waterblock for Asus ROG strix RTX 3090 TI OC edition LC Waterkoeling 2
TinusB CableMod RT-Series PRO ModFlex Cable Kit for ASUS and Seasonic – BLACK / SILVER HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
Bl4ckj4ck666 Asus rog strix x570-e gaming monoblock Handleidingen en Installatie Tips 6
Hightower Asus aio 360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
H Nvidea A6000 + Asus Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI + AMD Ryzen Threadripper PRO 3975WX Waterkoeling 1
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
vincent asus aio cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
mixedup asus aura hulp Problemen & Oplossingen 4
M Asus M.2 standoff en screw HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Bios updaten Asus X99 E WS Hardware & Software 5
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Z Asus Aura RGB Led strips/hulp gezocht Cases en Modding 15
C XS-PC g1/4 rigid tube fitting past niet op asus maximus x HighFlow Forum 5
XenoMorpH Asus 970 Strix waterblock gezocht Gevonden 0
T Asus Zenith treadripper 1950X waterkoeling Gallery & Build Logs 7
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
A Asus Rampage II Extreme Waterkoeling. Waterkoeling 3
Freddy ASUS ROG Rampage VI Extreme / Apex Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Win een Disco PC! van Power Unlimited / ASUS en een beetje van HighFlow :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
Hightower EKWB monoblock voor de asus strix Z270 itx HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Hightower cablemods ledstrip asus aura ready HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
U Asus Maximus IX Formula - Flow en Temp sensor Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
Freddy EK-FB ASUS R5-E10 Monoblock RGB Edition *pre-order* HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C [TKA GPU] 2x asus GTX 670 Direct CUII 2GB + koelblokken Verkocht 1
M mosfet heatsinks van een Asus ROG Maximus VIII gene z170 moederbord gebroken Overige Koeling 5
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan