• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Asus P6T Deluxe - Intel i7 - Radeon 5850

wunki

Junior Member
Beste Highflow leden,

ik heb eindelijk genoeg geld bijelkaar om mijn "droompc" te bouwen. Nu zit ik nog te twijfelen om er wel/niet waterkoeling in te bouwen. Ik hoop van jullie, mensen met meer kennis dan mij, advies te kunnen inwinnen.

Als eerste mijn redenen voor waterkoeling:
  1. PC Hobbyist.
  2. Stille PC.
  3. Beginnend overclocker.

Ik ben uiteindelijk tot de volgende hardware gekomen:

  • Corsair Obsidian 800D
  • Corsair HX850W
  • Asus P6T Deluxe V2
  • Intel Core i7 920
  • Club3D HD 5850 1GB
  • Corsair Dominator TR3X6G1600C8D
  • Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB

Nu wou ik daar de HighFlow CPU + GPU Set set inbouwen met de volgende configuratie:


Het idee is om een zo stille en minimalistisch (qua look) pc te krijgen. Geen neon, uv of groene kabels.

Nu had ik een aantal vragen die ik hoop dat jullie kunnen beantwoorden (ben een man van lijstjes)

  • Is de investering in waterkoeling het waard? Het plezier van het inbouwen, de stilte, de stabiliteit?
  • Goede hardware keuze? Van zowel computer als koeling?
  • Kan een volledige leek w.b.t. waterkoeling zelf een dergelijk systeem in elkaar zetten? (Heb al wel meerdere pc's zelf in elkaar gezet)

Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren wat betreft bovenstaande. Als inderdaad blijkt dat waterkoeling de weg is om in te slaan dan zou ik ook graag een buildlog willen maken. Ben erg onder de indruk van de buildlogs op dit forum.

Alvast bedankt!
 
Is de investering in waterkoeling het waard? Het plezier van het inbouwen, de stilte, de stabiliteit?
Op dit forum hangen voornamelijk waterkoeling enthousiasten rond, dus je kan het antwoord hier denk ik wel voorspellen...
Ja dus :D

Goede hardware keuze? Van zowel computer als koeling?
Ja dat ziet er goed uit, daarmee kan je alle nieuwe spellen zeker vloeiend spelen.
Cooling is ook in orde, alhoewel je meer naar je eigen wens kan maken als je jouw eigen set samensteld. Meer info plaats onderaan dit bericht.

Kan een volledige leek w.b.t. waterkoeling zelf een dergelijk systeem in elkaar zetten? (Heb al wel meerdere pc's zelf in elkaar gezet)
Ja, iedereen begint als "leek" :) Als je goed inleest en voorbereid, is het niet heel veel moeilijker dan het inbouwen van een grote CPU cooler.




Het loont om alvast zelf het een ander door te nemen, zodat je begrijpt welke producten we bedoelen als we jouw een advies geven.

Daarom is het aangeraden om eerst dit even goed door te lezen:
http://www.highflow.nl/forum/f6/waterkoeling-59/


In het kort moet je dit lijstje afwerken voor een complete waterkoeling setup:

1. Kies jouw Radiator:
2. Kies jouw Fans:
3a. Kies jouw CPU block
3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
4. Kies jouw Reservoir
5a. Kies jouw Pomp
5b. Kies jouw Pomp Top (optioneel als je een Laing/Swiftech pomp hebt gekozen)
6. Kies jouw Koelvloeistof
7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
8. Kies jouw Fittingen
9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Koelpasta, Trechter, Slangknipper, UV lampen, Sleeving Kits etc.
 
Het is inderdaad ook best een goede game-pc. Al heb ik hem niet volledig daarvoor samengesteld. Ik ben een programmeur van beroep en ik moet snelle CPU + HD hebben voor het compileren. Tevens doe ik veel aan films renderen. De videokaart is wel uitgekozen zodat die lang mee kan met spellen.

Ik heb me al wel behoorlijk ingelezen m.b.t. waterkoeling. Wat teveel mischien want dingen die andere belangrijke dingen zijn blijven liggen :eusa_naughty:

1. Kies jouw Radiator:
Denk dat voor in de Corsair Obsidian 800D een 360mm. het beste is. Heb gelezen dat de Black Ice GT 360 een goede keus is. Weet niet of de Black Ice GTX de dubbele prijs waard is.

2. Kies jouw Fans:
Het liefst zo stil mogelijke fans die niet zichtbaar zijn in de kast. In ieder geval 3 voor boven de 360mm radiator. Heb geen idee welke fans goed geschikt zijn voor de radiator.

3a. Kies jouw CPU block
Swiftech Apogee XT. Goede reviews van de vorige versie gelezen.

3b. Kies jouw GPU block
Makkelijk, EK-FC5850 - Acetal. Weinig keus voor de rest.

4. Kies jouw Reservoir
Gekozen voor een klein reservoir. Wederom goed door de testen:
Swiftech MCRES-Micro Rev2 Reservoir.

5a. Kies jouw Pomp
Wat ik heb gelezen gebruikt bijna iedereen dezelfde pomp. Dus dan ook maar voor de Laing D5-MCP655 12V. Heeft genoeg vermogen denk ik om de grote kast door te pompen.

5b. Kies jouw Pomp Top
Geen idee welke pomp top goed is.

6. Kies jouw Koelvloeistof
Koelvloeistof moet geen kleur hebben. Heb goede dingen gelezen over Feser dus het wordt: Feser One Cooling Fluid - UV CLEAR / BLUE.

7. Kies jouw Slang/Tube
Gekozen voor een dikke slang voor optimale doorstroming. Dus 13mm binnendiameter. In een volledige zwarte kast lijken me lichte slangen het mooist. Deze springt er voor mij uit: Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - CLEAR / BLUE

8. Kies jouw Fittingen
Het liefst schroefvittingen. Mooiste vind ik 13MM (1/2) Koolance Schroeffitting Paar.

9. Kies jouw toebehoren en accesoires
Kan even geen zwarte sleeves vinden. Wil de kabels die je ziet (kan er veel achter het moederbord doen denk ik) zwart maken. Voor de rest heb ik de basis-spullen nodig, denk iig een trechter en een tang.

Denk dat bovenstaande ongeveer is wat ik graag zou willen. Ben bang dat ik een erg dure smaak heb :sad:

Nog wel een aantal vragen:
  • Welke radiator kan je aanraden GT of GTX?
  • Welke fans zijn aan te raden voor een GT of GTX?
  • Welke top? Heb hier geen flauw idee van.
  • Hoeveel meter slang zal ik nodig hebben?
  • Zijn er ook zwarte sleeves beschikbaar?
  • Wat maakt het verschil in reservoirs, is huidige een goede keuze?
 
Black Ice GT 360 is een prima keuze.
De GTX variant koelt nog beter, omdat die dikker is en meer lamellen oppervlakte heeft.
Maar dan heb je dus ook fans nodig die harder blazen (is minder stil).
Je moet dan voor jezelf een keuze maken: Zo stil mogelijk of zo koel mogelijk.

Stille fans die toch genoeg airflow geven, zijn de fans van Noctua.
Ze zijn prijzig, maar je haalt immers kwaliteit in huis.
Voor het kleinere budget kan je ook kijken naar Scythe fans, die zijn ook goed en stil.

Apogee XT = OK

EK-FC5850 = OK

MCRES = OK

MCP655 = OK

Als pomptop kan je bijvoorbeeld de EK-D5 top nemen.
Of de duurdere Koolance D5 top, deze ziet er wat mooier uit.
Of die van Bitspower, die qua prijs tussen in zit.
(kiezen welke je mooier vindt, qua prestaties liggen ze aan elkaar gelijk)

Slang = OK

Koolance fittingen = OK
Je hebt in totaal 10 fittingen nodig (als je pomptop neemt).
2 zijn al meegeleverd bij het Apogee XT CPU blok.
Dus je moet dan nog 8 fittingen zelf mee bestellen.
(4x Koolance Paar)

Trechter en slangknipper zijn absolute aanraders, je zal zeker geen spijt daarvan krijgen ;)

Zwarte sleeves:
Sleeving Kits
 
Ga denk ik dan toch voor de goedkope pomptop. Zie het bedrag erg snel oplopen.

Fans vind ik wel belangrijk, wordt dan Noctua. Maar hoeveel toeren is het beste voor de Black Ice GT 360? (1300 / 800 / Variabel). Ga geen fancontrollers nemen, dus weet niet of de variabele dan nodig zijn.

Nogmaals bedankt voor je hulp!
 
Ik heb vanavond eens zitten denken over de flow en nu leek mij het mooiste (omdat ik dan de slang achterlangs kan wegwerken) om het zo te doen:

res -> pomp -> rad -> cpu -> gpu -> res

Dit is volgens mij een "onconventionele" flow, is het héél dom om het zo te doen?

In de kast plaats ik dan het reservoir in de bays, de pomp onderin bij de voeding. Van de pomp naar de radiatoren bovenin gaat dan achterlangs (waar de cable management zit). Dit dan weer voorlangs naar CPU -> GPU -> RES.
 
Laatst bewerkt:
Prima volgorde die je daar hebt! Wil je per sé de Black Ice? want de TFC360 Presteerd het beste en een rad neem je altijd mee naar je volgende setup, daarom dat je daarin altijd goed moet investeren! Is een overweging waard lijkt mij!
voor de rest ziet het er goed uit. ik heb dezelfde pomp en heb de EK top erbij genomen je hebt ook een andere van koolance maar die is niet zoveel mooier imho en is wel stukken duurder, daarom dat ik de EK heb genomen.
probeer trouwens ook zo min mogelijk slang te gebruiken, dan heb je de beste doorstroming.
Je had ook nog een vraag heoveel slang je nodig had: dat is echt verschillend maar met 3 meter kom je er zeker dan kan je je een keer verknippen en alles precies doen zoals je wilt!
 
Bedankt voor te tips Nils!

Heb gevraagd of de radiator nog omgeruild kan worden. (Zo ja heb je me 50 euro gekost! ;-))

Goed dat de flow zo kan, ik denk dat ik dan de slangen straks mooi kan wegwerken. Ben echt benieuwd of een leek als ik een dergelijk systeem in elkaar kan knallen. Laten we het beste ervan hopen.

Nogmaals bedankt voor het advies!
 
Oke dan goede keus:D Het in elkaar knallen van je systeem is niet het makkelijkste als je het nog nooit hebt gedaan zoals ik had.. ik heb het nog maar 7 maandjes waterkoeling..en was toen dus 14 maar het is goed te doen als je overal bij nadenkt en gewoon goed van te voren weet!
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Pharlap [GEVONDEN] ASUS P6T Deluxe V2 LGA 1366 Intel X58 ATX gevraagd Gevonden 1
ShadowBumble [VERKOCHT] Asus P6T Deluxe V2 Verkocht 1
D-foX Rampage Asus p6t v2 deluxe Overige Koeling 10
N [Waterkoeling] €750 euro, i7 930, asus p6T deluxe V2 Advies Waterkoeling Setup 7
Freddy Asus P6T Deluxe v2 + i7 920 Overclock BIOS Settings Overclocking 5
R MIPS ASUS P6T Deluxe Series Set Nickel POM Limited Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M Asus p6t deluxe waterkoelen Waterkoeling 4
P Overclock i7 940 - Asus P6t Deluxe - Mushkin MEM Overclocking 7
D N/S Bridge Schatje Asus P6T Deluxe HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
B [IN-ACTIVE] Full cover Asus P6T v2 Gevonden 0
M Nieuwe mobo: ASUS P6T SE, maar geen beeld?! Problemen & Oplossingen 18
Freddy Asus P6T Probleem: Kan BIOS niet zien, maar Windows opstartscherm wel :S Problemen & Oplossingen 2
ShockRaver I7 920 & Asus p6t SE Advies Waterkoeling Setup 24
Donnie1992 asus p6t icm 2 X 4890 CF Hardware & Software 3
cool daddy Asus P6T pro workstation Waterkoeling 35
Alfist-GTV6 MIPS ASUS P6T / R2E Fusionblocks? HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
D Aansluiten asus 3080 TI (hoeveel PCIe 8-pin gebruiken) NVIDIA 1
M Waterblock for Asus ROG strix RTX 3090 TI OC edition LC Waterkoeling 2
TinusB CableMod RT-Series PRO ModFlex Cable Kit for ASUS and Seasonic – BLACK / SILVER HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
W [Watercooling] €250 - €350, Asus Turbo 3090 GPU Advies Waterkoeling Setup 1
Bl4ckj4ck666 Asus rog strix x570-e gaming monoblock Handleidingen en Installatie Tips 6
Hightower Asus aio 360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 10
H Nvidea A6000 + Asus Pro WS WRX80E-SAGE SE WIFI + AMD Ryzen Threadripper PRO 3975WX Waterkoeling 1
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
vincent asus aio cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
mixedup asus aura hulp Problemen & Oplossingen 4
M Asus M.2 standoff en screw HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Hightower Bios updaten Asus X99 E WS Hardware & Software 5
W Inbouw Water Cooling combinatie met Asus Maximus IX Extreme mboard Advies Waterkoeling Setup 2
D Past deze cpu koeler BP-WBCPUEFX-RGB op ASUS ROG Maximus X Formula Waterkoeling 13
Z Asus Aura RGB Led strips/hulp gezocht Cases en Modding 15
C XS-PC g1/4 rigid tube fitting past niet op asus maximus x HighFlow Forum 5
XenoMorpH Asus 970 Strix waterblock gezocht Gevonden 0
T Asus Zenith treadripper 1950X waterkoeling Gallery & Build Logs 7
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
N Advies waterkoeling 3 á 400 euro i7-970 en asus nvidia gtx 970 Advies Waterkoeling Setup 10
A Asus Rampage II Extreme Waterkoeling. Waterkoeling 3
Freddy ASUS ROG Rampage VI Extreme / Apex Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Freddy Win een Disco PC! van Power Unlimited / ASUS en een beetje van HighFlow :) HighFlow Computer Cooling Shop 0
Hightower EKWB monoblock voor de asus strix Z270 itx HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Hightower cablemods ledstrip asus aura ready HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
U Asus Maximus IX Formula - Flow en Temp sensor Advies Waterkoeling Setup 1
P Advies Waterkoeling GTX1070 / Asus Ranger vii I5 4690K (4-500 euro) Waterkoeling 34
Freddy EK-FB ASUS R5-E10 Monoblock RGB Edition *pre-order* HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C [TKA GPU] 2x asus GTX 670 Direct CUII 2GB + koelblokken Verkocht 1
M mosfet heatsinks van een Asus ROG Maximus VIII gene z170 moederbord gebroken Overige Koeling 5
Bas9466 asus radeon r 290 groene lijn bij film AMD / ATI 3
W Advies gezocht Asus matrix 980ti waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan